Liberaliseringen fordyrede elpriserne
Fra : Lyrik

Dato : 22-01-06 01:00

I bladet Ingeniøren gøres opmærksom på det faktum at danskerne køber el til
overpris, samt at firmaerne skorer CO2 afgiften som ekstrafortjeneste.

"Fem år med et liberaliseret elmarked har ikke ført til lavere elpriser for
danske industrivirksomheder. En ny opgørelse fra EU's statistikbureau,
Eurostat, viser tværtimod, at danske industrivirksomheder i dag betaler 25
procent mere, end de gjorde før det danske elmarked blev gjort frit i 2000,
skriver Erhvervsbladet.

Den danske stigningstakt er blandt de højeste inden for de 15 gamle
EU-medlemsstater, hvor prisen for el til industrien i gennemsnit er steget
med 15 procent."<Ingeniøren -ing.dk>

Liberalismens egoisme koster samfundsfællesskabet dyrt! link:
http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006101270002&NL=1&Category=MILJO

Jens

Fra : Jesper

Dato : 22-01-06 01:49

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> [...]
> med 15 procent."<Ingeniøren -ing.dk>
>
> Liberalismens egoisme koster samfundsfællesskabet dyrt! link:

Kære Lyrik Jens;

Årsagen til prisstigningerne er ikke liberaliseringen af elmarkedet,
tværtimod, det skyldes for meget statsregulering.

Via Nesa-loven indkræver staten en del af de penge kommunerne får ud af
at sælge deres elselskabsaktier, så for at få en forretning der ikke er
substantiel ringere end hvis de havde sat penge i
realkreditobligationer, så har de været nødt til at sælge deres andele
til en væsentligt højere pris end de ellers ville have været villige til
at sælge til og penge skal jo komme et sted fra, så de indkræver de ny
ejere hos forbrugerne, så Nesa loven er en skjult skattelov.
En anden årsag er at Sverige har nedlagt atomkraftværker og derfor
sælger mindre billig overskudsstrøm. Derfor er vi tvunget til at fyre
med dyre fossile brændsler i stedet i Danmark. Og så har elværkerne
været tvunget til at aftage el fra vindmøller til overpris, det gør
heller ikke ellen billigere.
Endelig ville en meget tidligere total liberalisering af elmarkedet
havede medført vi ville have fået bygget atomkraftværker, som laver el
både billigere og mere forureningsfrit end kul og olie.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-06 01:55

> Kære Lyrik Jens;
>
> Årsagen til prisstigningerne er ikke liberaliseringen af elmarkedet,
> tværtimod, det skyldes for meget statsregulering.
++++++++++++++++++++++++
Her tror jeg -sorry Jesper-mere på professoren end på dig:
"
Højeste pris bestemmer
Ifølge professor Frede Hvelplund fra Aalborg Universitet skyldes de stigende
priser på industri-el, at prisdannelsen på den nordiske elbørs Nord Pool
faktisk inviterer til højere elpriser.

»Problemet er, at elprisen bliver defineret af den dyreste udbyder på Nord
Pool i modsætning til situationen før liberaliseringen, hvor prisen blev
fastlagt ud fra producenternes gennemsnitsomkostninger,« siger Frede
Hvelplund, der også peger på, at alle elproducenter scorer en gevinst på
CO2-afgifterne, mene det kun er de mest forurenende kraftværker, som reelt
skal betale afgifterne. "

Hilsen
Jens

Fra : Jesper

Dato : 22-01-06 02:15

> [...]

> CO2-afgifterne, mene det kun er de mest forurenende kraftværker, som reelt

Jamen det er jo lige det jeg skriver: Fordi elpriserne stiger i Sverige
og Norge, så følger de danske priser trop. Hvis Sverige havde undladt at
lukke atomkraftværker, så var Nord Pool priserne ikke steget, det er det
du (og fessoren) glemmer.
Vi betaler markedspris for olie, kartofler, vaskepulver, kaffe mm, så
hvorfor ikke el?
Det er på høje tide vi kommer igang med at bygge atomkraftværker.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 14:14

> [...]
> at sælge til og penge skal jo komme et sted fra, så de indkræver de ny
> ejere hos forbrugerne, så Nesa loven er en skjult skattelov.

Sådan fungerer markedet ikke. Ingen køber ville betale mere for aktierne
end de er værd, og enhver ejer vil forsøge at profitmaksimere.

Aktiernes værdi er naturligvis den tilbagediskonterede værdi af det
fremtidige, forventede cashflow.

> [...]
> med dyre fossile brændsler i stedet i Danmark. Og så har elværkerne
> været tvunget til at aftage el fra vindmøller til overpris, det gør

Det kan til gengæld være rigtigt.

> Endelig ville en meget tidligere total liberalisering af elmarkedet
> havede medført vi ville have fået bygget atomkraftværker, som laver el
> både billigere og mere forureningsfrit end kul og olie.

Elværkerne skulle nu stadig have tilladelse tilat bygge atomkraftværker
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 22-01-06 16:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Sådan fungerer markedet ikke. Ingen køber ville betale mere for aktierne
> end de er værd, og enhver ejer vil forsøge at profitmaksimere.

Korrekt...men hvis ikke det havde været for nesaloven, så havde Gentofte
solgt sine aktier i Nesa langt tidligere og den gang var prisen på
aktierne væsentligt lavere. Pga nesaloven blev de siddende på
aktieposten til den var blevet tilstrækkeligt meget værd at sælge.

> Aktiernes værdi er naturligvis den tilbagediskonterede værdi af det
> fremtidige, forventede cashflow.

Også korrekt og konjukturerne skifter, det gør forventninger til CF
også, og dermed prisen på aktierne. Og så må du huske på, at
indtjeningsmulighederne er altid begrænset af den evt. manglende
liberalisering af elmarkedet. Sagt med andre ord er Nesa væsentligt mere
værd i et fuldt liberaliseret elmarked end i et total Svend Auken styret
elmarked.

> Det kan til gengæld være rigtigt.

> Elværkerne skulle nu stadig have tilladelse til at bygge atomkraftværker

Naturligvis ville de få tilladelsen, ellers ville der ikke være tale om
et totalt liberaliseret elmarked. Fordi så ville selskaber i lande med
tilladelse til at bygge atomkraftværker have en meget stor
konkurrencemæssig fordel som danske elværker ikke kunne konkurrere med i
et liberaliseret elmarked.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-01-06 02:20

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message
> [...]
> med 15 procent."<Ingeniøren -ing.dk>
>
> Liberalismens egoisme koster samfundsfællesskabet dyrt! link:

Mon ikke problemet ligger her

"En sidste væsentlig årsag er manglende konkurrence. Der er nemlig et meget
begrænset antal el-producenter i Norden, og derfor peger prisen samlet set i
retning af højere og ikke lavere priser, forklarer han."

Der mangler ganske enkelt konkurrence og det må myndighederne så se på.

Hørte fredag et seminar med Martin Paldam som en af opdragsholderne, han er
af den opfattelse der er store gevinster på sigt ve liberalisering af
el-markedet. Det er alt for tidligt at bedømme situationen på nuværende
tidspunkt.

Thorkild

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-01-06 03:06

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
> samlet set i retning af højere og ikke lavere priser, forklarer han."
>
> Der mangler ganske enkelt konkurrence og det må myndighederne så se

Gisp! Er det dig Thorkild, der foreslår, at myndighederne på nogen måde
griber ind i den fri konkurrence og prisdannelse?

Hvor er din tillid til, at det bedst overlades til markedskræfterne og dets
profitmagere?

> [...]
> han er af den opfattelse der er store gevinster på sigt ve
> liberalisering af el-markedet. Det er alt for tidligt at bedømme

Pyha ...! Nu kender jeg dig igen. Så myndighederne skal alligevel ikke se på
det?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-01-06 09:10

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> [...]
> griber ind i den fri konkurrence og prisdannelse?
>
> Hvor er din tillid til, at det bedst overlades til markedskræfterne og

Nogenlunde samme sted som når USA rejser sag mod Bill Gates.

> Pyha ...! Nu kender jeg dig igen. Så myndighederne skal alligevel ikke se
> på det?

Jo, de skal sikre mod monopoldannelse, havde enten det er stats eller
privat.

Thorkild

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-01-06 10:18

Thorkild Poulsen wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Nogenlunde samme sted som når USA rejser sag mod Bill Gates.

Ja, jeg havde godt nok en mistanke om, at det egentligt ikke er liberalist,
du er. Du er bare benovet over, hvad AFS gør og ikke gør.

Som et lille sidestik bør det måske medtages, at AFS "rejsen sag mod Gates"
ikke betyder andet end, at nogen advokater får lidt mere, og at nogen
værdipapirsamlere får lidt mindre.

> Jo, de skal sikre mod monopoldannelse, havde enten det er stats eller
> privat.

Alle slags monopoler eller kun hvor AFS til hver en tid skulle mene at
monopoldannelse er skadelig?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-01-06 12:28

> Ja, jeg havde godt nok en mistanke om, at det egentligt ikke er
> liberalist, du er. Du er bare benovet over, hvad AFS gør og ikke gør.

Nå, jeg har ellers udtalt mig meget kritisk om Bush, jeg aner ikke hvor du
har din teori fra, andet end det er et primitivt forsøg på dæmonisering.

> Som et lille sidestik bør det måske medtages, at AFS "rejsen sag mod
> Gates" ikke betyder andet end, at nogen advokater får lidt mere, og at
> nogen værdipapirsamlere får lidt mindre.

Mon ikke de tager advarslen alvorlig, i hvert fald må de tage den alvorlig
når den kommer fra Europa.

Alle slags monopoler.

Thorkild

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-01-06 16:32

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
>>

> Nå, jeg har ellers udtalt mig meget kritisk om Bush, jeg aner ikke
> hvor du har din teori fra, andet end det er et primitivt forsøg på

Njah ... jeg tænkte mere på det med, at din tillid til markedskræfterne
altså ikke er uforbeholden; men altså med dine egne ord "nogenlunde samme
sted som når USA [AFS] ... osv".

Jeg læste det derhen, at du ikke bryder dig om der, hvor f.eks. soc. ligger
forbeholdet; men til gengæld er rigtig glad for, hvor AFS lægger
forbeholdet.

Det er sikkert tilfældigt, at dit forbehold ligger nogenlunde samme sted som
AFSs, og at du bruger AFS som referenceramme.

Under alle omstændigheder synes jeg, det er godt, at du slet ikke er så
liberalistisk alligevel, når det kommer til stykket.

> Mon ikke de tager advarslen alvorlig,

Advarslen? Du mener retssagen. Næh, hidtil er der jo ikke sket noget, og
intet tyder på, at der sker noget i fremtiden.

> i hvert fald må de tage den
> alvorlig når den kommer fra Europa.

Hvorfor?

> Alle slags monopoler.

Også hvis det skyldes patenteringer? Hvor står du i debatten om livsreddende
medicin? Hvad med Chimenovas verdensmonopol på moler? Eltransmissionsnettet
på Sjælland? Coca Cola skal afgive andele på de markeder, hvor der er opnået
monopol ala Microsofts monopol - altså hvor der er alternativer; men nærmest
ingen benytter dem? Velux's monopol på tagvinduer, der vipper?

Må en producent ikke få monopol, hvis han bare er den bedste - eller bare
den forbrugerne foretrækker?

PS. Hvilket "meget kritisk" er det, du har skrevet om Bush?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-01-06 17:46

> Under alle omstændigheder synes jeg, det er godt, at du slet ikke er så
> liberalistisk alligevel, når det kommer til stykket.

Nå.

> Advarslen? Du mener retssagen. Næh, hidtil er der jo ikke sket noget, og
> intet tyder på, at der sker noget i fremtiden.

> Hvorfor?

Fordi der må de til lommerne og risikerer yderligere markedssanktioner.

> Også hvis det skyldes patenteringer? Hvor står du i debatten om
> livsreddende medicin?

Det firma der har patent på livsredende medicin har ejendomsretten. Så er
det op til firmaets etik hvordan de forvalter det.

> [...]
> monopol ala Microsofts monopol - altså hvor der er alternativer; men
> nærmest ingen benytter dem? Velux's monopol på tagvinduer, der vipper?

og danske 68'er tågehorn der hyler.

> Må en producent ikke få monopol, hvis han bare er den bedste - eller bare
> den forbrugerne foretrækker?

Jo.

> PS. Hvilket "meget kritisk" er det, du har skrevet om Bush?

Det må du sku selv finde, du kan jo starte med min manglende begejstring for
han intelligens, hans manglende respekt for befolkningen i salget af Irak
krigen....

Thorkild

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-01-06 21:10

Thorkild Poulsen wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Nå.

Er du da ligeglad med, hvad jeg mener er godt for dig?

> Fordi der må de til lommerne og risikerer yderligere
> markedssanktioner.

Spekulation; men under alle omstændigheder, så afskaffer det jo ikke den
monopollignende status Windows nyder. Hvilket myndighedsindgreb mener du,
der skal til for at få skabt noget reelt konkurrence på markedet?

> Det firma der har patent på livsredende medicin har ejendomsretten.
> Så er det op til firmaets etik hvordan de forvalter det.

Andre der har monopoler har vel også ejendomsretten?

> og danske 68'er tågehorn der hyler.

Okay, det var så ikke alle slags monopoler.

> Jo.

Ja, så bliver det efterhånden svært at se, at du rigtig meget mod monopoler.
Jeg tror, vi er lidt enige, når det kommer til monopoler.

Personligt mener jeg, at monopoler skal brydes med hård hånd overalt, hvor
jeg kan se, de er til skade. Jeg har ikke noget principielt mod monopoler.

I den anledning kan jeg ikke undlade at trække Arriva-sagen frem igen. Mener
du stadig, det var et fornuftigt monopolbrud, der blev begået der?

> Det må du sku selv finde, du kan jo starte med min manglende
> begejstring for han intelligens, hans manglende respekt for
> befolkningen i salget af Irak krigen....

Jamenjamen - så har jeg virkeligt ikke fulgt med.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-01-06 05:01

> Er du da ligeglad med, hvad jeg mener er godt for dig?

Næ, jeg mener du har draget en konklussion der ikke er belæg for.

> Spekulation; men under alle omstændigheder, så afskaffer det jo ikke den
> monopollignende status Windows nyder. Hvilket myndighedsindgreb mener du,
> der skal til for at få skabt noget reelt konkurrence på markedet?

I sidste ende bliver det markedet, jeg er ikke sikker op Microsoft nyder
monopolstatus om 10 år, faktisk tror jeg der lider samme skæbne som IBM, de
begik Hybris.

> Andre der har monopoler har vel også ejendomsretten?

Ja, hvis det er patentbeskyttede monopoler. Men Microsofts monopol er drevet
af forretningsmetoder. Bill Gates sagde for 15 - 20 år siden. Then one that
controls the volume controls the market. Den filosofi har drevet Microsoft
lige siden og jeg er stækt skuffet over myndighedernes forfølgelse af sagen
i USA. Dvs jeg foragter Bush i denne sag. Men jeg mener markedet i enden vil
give Microsoft sparket.

> Okay, det var så ikke alle slags monopoler.

Ærlig talt er de fleste af de monopoler du nævner noget søgte.

> [...]
>
> I den anledning kan jeg ikke undlade at trække Arriva-sagen frem igen.
> Mener du stadig, det var et fornuftigt monopolbrud, der blev begået der?

Du er åbenbart ikke informeret om Arriva sagen, det er en stor succes hvor
der er sparet mange penge. Hørte lige Johnny Hansen i fredags berette om
tallene bag.

> Jamenjamen - så har jeg virkeligt ikke fulgt med.

Nej.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 17:50

> [...]

> Njah ... jeg tænkte mere på det med, at din tillid til markedskræfterne
> altså ikke er uforbeholden; men altså med dine egne ord "nogenlunde samme

Og det viser vel også noget om dit forhold til USA, at du konsekvent
kalder det for AFS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-01-06 18:00

> Og det viser vel også noget om dit forhold til USA, at du konsekvent
> kalder det for AFS.

Der findes vel mennesker der har behov for den slags infantile udskejelser.

Thorkild

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-01-06 21:12

"Per Rønne" wrote:

> Og det viser vel også noget om dit forhold til USA, at du konsekvent
> kalder det for AFS.

Øh... hvad synes, du det viser? Udenrigsministeriet kalder det også for AFS,
hvad viser det om Udenrigsministeriet?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 21:16

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Øh... hvad synes, du det viser? Udenrigsministeriet kalder det også for AFS,
> hvad viser det om Udenrigsministeriet?

Giv mig et link hvor de bruger den aparte forkortelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-01-06 22:19

"Per Rønne" wrote:

> Giv mig et link hvor de bruger den aparte forkortelse.

Det gav jeg såmænd sidste gang, gruppen havde snakken om forkortelsen, der
jo altså er ikke er mere aparte end, at det er den danske forkortelse for
Amerikas Forenede Stater.

TDCs Fagbogen bruger også "Amerikas Forenede Stater".

Ja, der er masser, der bruger den danske betegnelse for "United States of
America" - nemlig AFS Amerikas Forenede Stater.

Det og meget mere kom gruppen ind på sidste gang, vi havde debatten, og vi
kan da godt gentage hele smøren; men først min gode Rønne inden du glemmer
det ... hvad er det min brug af AFS viser om mit forhold til AFS?

Okay, hvis du ikke gider fortælle om, hvorfor du lige slyngede det ud (og
det "gider" du ved nærmere eftertanke sandsynligvis ikke) og brænder efter
at se tråden fra sidst, så kan du jo bare Google den. Du finder den sikkert
i allerførste forsøg. Jeg har jo ligesom givet dig søgeordene.

Men du skal vide, jeg er faktisk ret nysgerrig efter at få at vide, hvad min
brug af AFS viser om mit forhold til AFS. Så jeg håber, du vil nedlade dig
til at fortælle mig det.

Med Venlig Hilsen

Henrik Svendsen.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 23:32

> [...]

> brug af AFS viser om mit forhold til AFS. Så jeg håber, du vil nedlade dig

Det antyder en vis »americanofobi«.

Og jeg ser intetsteds en brug af akronymet AFS andetsteds end hos dig
selv. Alle andre kalder det for USA.

En søgning på <http://www.degulesider.dk> giver følgende resultat:

<http://www.degulesider.dk/vbw/super/resultat.do?compTrade=AFS&compZip=&
compCity=&compAddress=&compRegionID=&compPhone=&filterIds=&compInfCatID=
&compInfHitTypeID=&minx=&maxx=&miny=&maxy=>

AFS synes at være en eller anden forening.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 23-01-06 00:45

"Per Rønne" wrote:

> Det antyder en vis »americanofobi«.

Hvordan det? Er man så også frankofob, hvis man siger Frankrig i stedet for
France?

> Og jeg ser intetsteds en brug af akronymet AFS andetsteds end hos dig
> selv. Alle andre kalder det for USA.

USA er også fint. Jeg foretrækker blot at bruge det danske AFS. Du ved, jeg
er jo lidt patriotisk. Andet er der såmænd ikke i det.

> En søgning på <http://www.degulesider.dk> giver følgende resultat:

Jeg skrev: "TDCs Fagbogen bruger også "Amerikas Forenede Stater"." Det er
den søgning, du skal lave.

> [...]
> &compInfHitTypeID=&minx=&maxx=&miny=&maxy=>
>
> AFS synes at være en eller anden forening.

Det er det også, jeg har såmænd selv været udvekslingsstudent i AFS
"American Field Service" hed det dengang. Forkortelsen var naturligvis AFS.
Det er også forkortelsen for Amerikas Forenede Stater.

Du får tråden her:
http://groups.google.dk/group/dk.politik/browse_thread/thread/79c0d1eff4f2ea78/8d3fbf074bdb53db?lnk=st&q=Det+er+s%C3%A5%2C+hvad+man+kan+bruge+det+%22nye+Europa%22+til&rnum=1&hl=da#8d3fbf074bdb53db

Prøv evt. en Googlesøgning på "Amerikas Forenede Stater". Det giver ca.
15100 hits. Forkortelsen for "Amerikas Forenede Stater" er AFS i min bog.
Sådan er det. Det har intet med fobi'er at gøre.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-01-06 05:06

> Hvordan det? Er man så også frankofob, hvis man siger Frankrig i stedet
> for France?

Der kører i øjeblikket en reklame for Mc Donnald hvor en halvhjerne mener
det lyder mærkeligt at kalde en Pick-Up Truck for en "samle op lastbil".

Men altså, hvis man, som du, mener samle op lastbil er det rigtige, så for
min skyld ingen alarm, personligt finder jeg det infantilt.

Thorkild

Fra : HrSvendsen

Dato : 26-01-06 15:40

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
>>

> Der kører i øjeblikket en reklame for Mc Donnald hvor en halvhjerne
> mener det lyder mærkeligt at kalde en Pick-Up Truck for en "samle op

Det skulle da ikke undre mig, hvis en halvhjerne mener det lyder mærkeligt;
men behøver man efter din mening at være halvhjerne for at mene, det lyder
åndssvagt, eller hvad vil du sige med ovenstående?

> Men altså, hvis man, som du, mener samle op lastbil er det rigtige,

Det synes jeg ikke. Måske er jeg ikke halvhjerne nok?

> så for min skyld ingen alarm, personligt finder jeg det infantilt.

Nå, er der andet, du vil fortælle om?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 05:59

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Prøv evt. en Googlesøgning på "Amerikas Forenede Stater".

Irrelevant. Det er brugen af »AFS« der springer i øjnene.

Det svarer jo til brugen af vendingen »de homofile« i Kristeligt Dagblad

»Amerikas Forenede Stater« var skam normen da Johannes V Jensen skrev
sine bøger ... i dag virker det dog noget »altmodisch«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 26-01-06 15:44

"Per Rønne" wrote:

> Irrelevant. Det er brugen af »AFS« der springer i øjnene.

Mener du, at forkortelsen af "Amerikas Forenede Stater" er U S A? Eller er U
S A forkortelsen af United States of America?

> Det svarer jo til brugen af vendingen »de homofile« i Kristeligt
> Dagblad ...

Gør det? Ja, det kan jeg så ikke se; men det kan da godt være. Hvad er i
øvrigt problemet ved det?

> »Amerikas Forenede Stater« var skam normen da Johannes V Jensen skrev
> sine bøger ... i dag virker det dog noget »altmodisch«.

Det synes jeg ikke; men sådan er vi jo så forskellige.

Fra : Kim2000

Dato : 22-01-06 19:18

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den danske stigningstakt er blandt de højeste inden for de 15 gamle
> EU-medlemsstater, hvor prisen for el til industrien i gennemsnit er steget

Jeg har lige fået en elregning, 1,49 kr pr. KWh!! I Belgien koster en KWh
0,03 øre, så jo lad os se at få bygget et par underjordiske atomanlæg, fx
under den jydske hede (hvis lortet sprænger i luften vil sandet indkaplse
det).

mvh
Kim

Fra : Jesper

Dato : 22-01-06 20:02

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> under den jydske hede (hvis lortet sprænger i luften vil sandet indkaplse

Moderne pebblebed reaktorer kan ikke eksplodere, de kan anbringes på
Rådhuspladsen eller i Ritt Bjerregaards forkontor på selve rådhuset,
uden risiko for at overborgmesteren lider nogen overlast!

Fra : Kim2000

Dato : 22-01-06 21:14

> Moderne pebblebed reaktorer kan ikke eksplodere, de kan anbringes på
> Rådhuspladsen eller i Ritt Bjerregaards forkontor på selve rådhuset,
> uden risiko for at overborgmesteren lider nogen overlast!

Hmm, mon ikke vi har en enkelt gammel model, der kan stilles i Ritts kontor