Iran
Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-06 09:35

I gårsdagens Weekendavis bringes på:

<http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060120/SAMFUND
02/601190366/-1/samfund>

et læserbrev med følgende indhold:

Protest

NR. 03, 20. - 26. januar 2006

Irene Clausen
Internationalt Forums Mellemøstgruppe

KENDER man kun til situationen i Iran gennem officielle danske medier,
kan man let få det indtryk, at alle iranere er islamister, og at man
politisk kun har to fløje at vælge imellem: den såkaldte reformfløj og
den såkaldt konservative fløj. Det var det indtryk, Birgit Lindsnæs fra
Institut for Menneskerettigheder gav udtryk for i P1 fredag den 13.
januar, hvor man havde Iran til debat.

Her sagde Birgit Lindsnæs, at hendes institut - med henblik på at styrke
den demokratiske udvikling i Iran - har kontakt til reformkræfter inden
for retssystemet og parlamentet.

Men reformfløjen er ikke progressiv, og den er intet alternativ til de
konservative. Om Khatami eller Ahmadinejad sidder på præsidentposten,
gør kun en overfladisk forskel. For i Iran er det ikke præsidenten, som
bestemmer, det gør alene den øverste religiøse leder. Engang hed ham
Khomeini, i dag hedder han Kamenei.

Både den tidligere præsident Khatami og den nuværende Ahmadinejad går
ind for tvungen påklædning for kvinderne, og pisk til kvinderne, hvis de
viser hår og bruger mascara. Og stening hvis de har »udenomsægteskabelig
sex«. Khatamis væsentligste reform bestod i, at kvinderne fik lov til at
vælge mellem flere farver i deres tørklæder!

Hvad medierne ikke fortæller er, at man i Iran næsten daglig oplever
strejker, demonstrationer og protester imod regimet. Nogle gange smider
demonstrerende kvinder tørklædet, og demonstranterne råber: Ned med det
islamiske regime. Studenterne demonstrerer imod regimets kontrol med
hele deres liv.

Som noget af det mest opmuntrende er arbejderne i mange byer gået i gang
med at danne selvstændige fagforeninger - hvilket er forbudt i Den
islamiske Republik Iran. Regimet har arresteret mange af de faglige
aktivister, blandt andet en snes buschauffører i Teheran, der ville
danne en fagforening i busselskabet Sherkete Vahed. Mens den faglige
leder stadig sidder i fængsel, er de andre blevet løsladt efter pres fra
blandt andre de andre chauffører, der nedlagde arbejdet. Canadian Labour
Congres, der repræsenterer over tre millioner arbejdere, har støttet
arbejdernes forsøg på faglig organisering og protesteret over regimets
overgreb mod arbejderne.

Demonstranterne, de faglige aktivister og kvinderne, der smider
tørklædet, tilhører hverken reformfløjen eller den konservative fløj, de
er nemlig slet ikke religiøse, men går ind for en sekulær stat. Det er
disse kræfter, der er perspektiv i at støtte, ikke reaktionære politiske
islamister, uanset hvilken fløj de tilhører.

==

Ja, hvordan kan det være at vi aldrig hører om modstandsbevægelsen i
Iran? Som bekendt skal Vogternes Råd godkende alle kandidater til
parlament og præsidentpost, før de får lov til at opstille, noget den
belgiske regering i 2000 var nær ved at foreslå indført på
fælles-europæisk plan, så modstanderne af yderligere islamisk
indvandring kunne forhindres i at få politisk indflydelse {man foreslog
dog kun at dette »Demokrativærn« mod vælgerne skulle godkende enkelte
partier som deltagere i de nationale regeringer}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-06 03:52

> Ja, hvordan kan det være at vi aldrig hører om modstandsbevægelsen i
> Iran?
+++++++++++++++++++++++
Fordi den danske regering har anderkendt mullahstyret som legitimt styre og
derfor betragter modstanden imod dem som "terrorisme"!!!

Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 06:44

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Fordi den danske regering har anderkendt mullahstyret som legitimt styre og
> derfor betragter modstanden imod dem som "terrorisme"!!!

Slet, slet ikke. I øvrigt er der jo netop /ikke/ tale om terrorisme,
hvis en væbnet kamp /ikke/ retter sig mod civilbefolkningen. Sådan som
ordet defineres.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-06 15:06

> Slet, slet ikke. I øvrigt er der jo netop /ikke/ tale om terrorisme,
> hvis en væbnet kamp /ikke/ retter sig mod civilbefolkningen. Sådan som
> ordet defineres.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nu bliver jeg vred på dig!
Du benægter at Danmark har anerkendt og samarbejder med mullahstyret i Iran!
Du benægter at det har konsekvenser og at det er skide umoralsk!
Du forsvarer den danske fascistiske udenrigspolitik.
Der er store iranske grupper som samarbejder om at styrte mullahstyret. Der
er danske medlemmer. men de må ikke demonstrere i Danmark. Sidste gang de
demonstrerede måtte danskerne rejse til USA for at demonstrere imod
Ahmadinejad!

Ergo kunne de ikke engang få lov til at organisere deres kamp imod
mullaherne i Danmark!

Danske ludderfirmaer sælger maskiner og andet godt til mullaherne mens USA
og Sverige bruger deres gode moral til en boycott!

I dyb foragt
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 15:46

> [...]

> Danske ludderfirmaer sælger maskiner og andet godt til mullaherne mens USA
> og Sverige bruger deres gode moral til en boycott!

Måske skulle du nærlæse hvad jeg skriver. Jeg angiver blot den
almindelige, internationalt anerkendte definition på begrebet
»terrorisme«.

Vi kan naturligvis godt støtte modstandsgrupper mod mullah-styret. Men
ikke hvis de render rundt som selvmordsbombere, og tager børnehavebørn
og bedstemødre med i døden.

Mange er tilbøjelige til at sammenligne diverse terroristiske
»modstandsgrupper« med den danske modstandsbevægelse under besættelsen.
Men den holder altså ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 22-01-06 09:59

Lyrik skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Fordi den danske regering har anderkendt mullahstyret som legitimt styre og
>derfor betragter modstanden imod dem som "terrorisme"!!!

Vi har hørt om den.

Der har været artikler i danske aviser om en gruppe i Irak, som USA havde et
lidt
uldent forhold til.
Det drejer sig om en gruppe som med base i Irak og med tilladelse fra Saddam
styret opererede fra Irakisk jord ind i Iran.
De boede godt nok i en bevogtet lejr; men kunne komme og gå som det passede
dem, idet bevogtningen mere var til for at beskytte dem mod den Irakiske
lokalbefolkning
(de var jo gode venner med Saddam) og der var interviews med medlemmer, som
havde
boet i Danmark.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Konrad

Dato : 23-01-06 12:24

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> [...]
> den Irakiske lokalbefolkning
> (de var jo gode venner med Saddam) og der var interviews med

Og for mange år siden - sådan cirka 90-91 havde jeg en rigtig god iransk ven
der over flere omgang og flere års fængsel og tortur flygtede til Danmark.
Han fortalte mig at han dengang faktisk var lykkelig for at være blevet
taget af iranske sikkerhedsstyrker under sin flugt over bjergene - et slags
held i uheld - for just den gruppe du der omtaler var nemlig de aller, aller
værste man overhovedet kunne risikere at støde på. Så hellere præstestyrets
fænglser - dem overlevede man i det mindste.