TV2: "Nummer to i al Qaeda måske dræbt"
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-01-06 11:57

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3478783&forside

"Osama bin Ladens næstkommanderende i al Qaeda-terrornetværket, Ayman al
Zawahiri, er måske blevet dræbt ved et amerikansk angreb.

Amerikanske medier rapporterer, at Ayman al Zawahiri var en af de 18 der
blev dræbt ved et angreb på landsbyen Mamund. Ifølge tv-stationen ABC
var fem af de dræbte højtstående al Qaeda-medlemmer, som nu skal
identificeres af retsmedicinere.

Pakistanske kilder siger til tv-stationen NBC, at angrebet blev udført
ved hjælp af et førerløst CIA-fly.

Ayman al Zawahiri, der er uddannet læge, har ladet sig se på optagelser
side om side med Osama bin Laden.

Zawahiri har siden 1998 været efterlyst for terrorangreb på amerikanske
ambassader i Afrika."

Her er så CNN's udgave:

http://www.cnn.com/2006/WORLD/meast/01/13/alqaeda.strike/index.html

Nu vil det så måske af nogle herinde betragtes som "uanstændigt"
ligefrem at glæde sig - hvilket man så bestemt heller ikke skal gøre for
tidligt - men som de vel ville formulere det koldt ovre den anden side
af dammen: "Well, he for one surely had it comin' to him!"

Spørgsmålet er så bare, hvor i nærheden man sandsynligvis vil kunne
finde Bin Laden, da de to mig bekendt omgås - undskyld, omGIKKES -
hinanden en hel del...

Kunne man mon have lov ligefrem at håbe at også han måtte være blandt de
dræbte ved dette luftangreb, men at man helst lige vil være HELT sikker,
før man offentliggør det?

Man kan vel kun have lov at håbe...

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-01-06 13:20

Anders Peter Johnsen skrev:

> Nu vil det så måske af nogle herinde betragtes som "uanstændigt"
> ligefrem at glæde sig - hvilket man så bestemt heller ikke skal gøre for
> tidligt -

Og jeg gjorde vist ærgeligt nok klogt i at tage netop dette forbehold:
Desværre synes det lige at være blevet dementeret fra i hvert fald
pakistansk side at Ayman al Zawahiri skulle være blandt de dræbte.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3478783&forside

Dog må jeg så håbe at man alligevel har fået ram på blot NOGLE
Al-Qaeda-folk, da der desværre også blev dræbt både kvinder og børn ved
dette bombeangreb. (Fandens også!) Hvis det vitterligt er en
fejlbombning er det direkte skammeligt for amerikanerne således at have
dræbt civile, der ikke engang vil kunne legitimeres som "collateral
damage", men derimod snarere må betragtes som uskyldige ofre for en
krigsforbrydelse.

Om det så end er nogle af pakistanerne - eventuelt lokale
Al-Qaeda-sympatisører? - der måtte have fremkaldt dette angreb gennem
bevidst falske efterretninger, bliver det så absolut ikke meget bedre
for USA således at have ladet sig tage ved næsen.

Et helt andet spørgsmål er så, hvorvidt man - i fald man virkelig MÅTTE
få ram på nogle af de rigtigt højtstående terrorister, Bin Laden
inklusive - måtte have behov for at dække over det af hensyn til
pakistansk/arabisk opinion og således af "lokalpolitiske" hensyn ikke
vil kunne præsentere nogle med aktiv pakistansk hjælp dræbte
topterrorister for en fuldstændig forståeligt hævntørstige amerikanske
befolkning. En anden logisk overvejelse går selvfølgelig også på, om det
egentlig ikke bare er alle tiders tjeneste at gøre disse islamiske
fanatikere, hvis man virkelig således indfrier deres hedeste drømme om
helligkrigermartyriet og dermed noget nær evig gude status blandt
tilhængerne...

Måske ville en diskret "forsvinden" nok reelt være den politisk
smarteste løsning ved siden af et - desværre ikke synderligt sandsynligt
- scenarie, hvor det ligefrem skulle lykkes at fange disse folk i live
og retteligt dømme og henrette dem som gemene forbrydere for de over
3.000 overlagte mord på både militære og civile amerikanere, de har på
samvittigheden...

Anders Peter Johnsen

Fra : Croc®

Dato : 15-01-06 02:54

On Sat, 14 Jan 2006 13:20:22 +0100, Anders Peter Johnsen
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>dræbt civile, der ikke engang vil kunne legitimeres som "collateral
>damage", men derimod snarere må betragtes som uskyldige ofre for en

Hvad betyder det i den reelle verden. Pakistanske muslimer har jo ikke
den samme værdi som indbyggere i den vestlige verden. Tænk et
ramaskrig der ville være hvis man dræbte det samme antal civile i
Europa eller USA i håbet om at ramme en fjende. Hykleriet kender ingen
grænser.

Regards Croc®

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-01-06 12:24

Anders Peter Johnsen skrev den 14-01-2006 13:20:

> [...]
> dræbt civile, der ikke engang vil kunne legitimeres som "collateral
> damage", men derimod snarere må betragtes som uskyldige ofre for en

Hvor meget er er så //acceptable tab af menneskeliv// (det er nok det
nærmeste man kommer en passende oversættelse af collateral damage. Og
ja, jeg kender godt ordbogens oversættelse) for at få fat Al-Queda's folk.

18? 50? 200? 1?

Hvor går grænsen?
Og hvem sætter den? Og hvorfor lige dem? Og hvorfor jamrer de over
egne tab? Det er jo //acceptable tab af menneskeliv//.

Bare lige nogen tanker man bør gøre sig før man jager missiler i landsbyer.

mvh

Carsten

Fra : Konrad

Dato : 16-01-06 12:57

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3478783&forside
>
> "Osama bin Ladens næstkommanderende i al Qaeda-terrornetværket, Ayman al
> Zawahiri, er måske blevet dræbt ved et amerikansk angreb.

Det blev han så ikke - men til gengæld kvinder, børn og andre mænd - som så
mange gange før, til bryllupper eller blot fordi de tilfældigvis boede i
nogle boligkarreer amerikanerne har udset sig som mål - der er jo talrige
eksempler fra særligt Afghanistan. USA har sikkert masser af gode grunde til
at gå efter den omtalte mand, men deres fremfærd minder sguda om rendyrket
terrorisme - i hvert fald ikke noget, der er et civiliseret land værdigt.
Hvor mange gange har Saddam mon ikke dræbt uskyldige, i jagten på
modstandere, militant opposition (læs:terrorister) mv? Og hvad er i grunden
forskellen?

(...)
> Spørgsmålet er så bare, hvor i nærheden man sandsynligvis vil kunne
> finde Bin Laden,

Saudi-Arabien.

Fra : jodem

Dato : 16-01-06 13:21

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvor mange gange har Saddam mon ikke dræbt uskyldige, i jagten på
> modstandere, militant opposition (læs:terrorister) mv? Og hvad er i

Det er jo fuldstændig ligegyldigt. Hvis man har brug for et påskud, så
finder man en næstkommenderende i Jordan, Libyen Libanon, Algeriet,
Tunesien, Syrien, Iran, Irak, Afghanistan, Yemen, Saudi Arabien, eller hvor
det nu er opportunt. Efter Bin Laden er der altid én til. Det er måden at
"løse" problemet på, som er problemet.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-01-06 20:41

Konrad skrev:
> [...]
> terrorisme - i hvert fald ikke noget, der er et civiliseret land værdigt.

Det viser sig nu at al Zawahiri rent faktisk skulle have været til
middagsselskab på bemeldte sted, men meldte afbud, hvilket altså
desværre reddede hans liv, så foruden kvinderne og børnene - som du vil
finde min opfattelse af rigeligt beskrevet i den anden tråd om emnet
herinde - ser der således ud til at man har ramt nogle mænd, der faktisk
HAR haft reel tilknytning til al Zarwahiri, hvilket jeg altså
overhovedet ikke er i stand til at finde det allermindste beklageligt:
Tværtimod tyder dèt, at de afholder middagsselskab for een af Al-Qaedas
absolutte topfolk helt åbenlyst på at de således de har været
Al-Qaeda-støtter, om ikke ligefrem højt betroede Al-Qaeda-medlemmer.

Det er selvfølgelig stadig surt for børnene og kvinderne, men der er dog
altså således "heldigvis" vitterligt tale om "collateral damage" her og
ikke en regulær fejlbombning (evt. forårsaget af snedig taktisk
misinformation fra Al-Qaedas side!) af nogle totalt uskyldige og
udenforstående civile.

> Hvor mange gange har Saddam mon ikke dræbt uskyldige, i jagten på
> modstandere, militant opposition (læs:terrorister) mv? Og hvad er i grunden
> forskellen?

Sig mig, er du da totalt savlende rødskrigerdebil?

Saddam Hussein - og ikke mindst hans lige så psykopatiske, men nu
heldigvis afdøde, sønner - lystmyrdede deres egen civilbefolkning for at
håndhæve deres egen diktatoriske magt.

USA er derimod på jagt efter en flok verdensforbrydere, der altså under
påberåbelse af at være islamistiske helligkrigere har massemyrdet noget
i retning af 3.500 - overvejende civile - amerikanere ved diverse feje
terrorangreb!

Du er måske så verdensfjernt venstreorienteret at du finder
"imperialistisk" at amerikanere efter 11.september 2001 fik nok og
besluttede sig for at opsøge og udslette disse terrorister? Eller
hvordan skal jeg lige opfatte sådan noget billigt bræk som dèt du lukker
ud herover?

Anders Peter Johnsen

Fra : Konrad

Dato : 18-01-06 16:17

Anders Peter Johnsen wrote:

> Det viser sig nu at al Zawahiri rent faktisk skulle have været til
> middagsselskab på bemeldte sted, men meldte afbud, hvilket altså
> desværre reddede hans liv,

Ja, det siges jo. Det er muligvis rigtigt.

>så foruden kvinderne og børnene - som du
> vil finde min opfattelse af rigeligt beskrevet i den anden tråd om
> emnet herinde

Jeg har måske sover i timen???

> - ser der således ud til at man har ramt nogle mænd,
> der faktisk HAR haft reel tilknytning til al Zarwahiri,

Det er også en mulighed. Men hvem, hvordan og hvorledes det....Vi får blot
at vide, at nogle "Al-Quada"-folk er blevet dræbt, og det legetimerer så
alene handlingen.

> hvilket jeg
> altså overhovedet ikke er i stand til at finde det allermindste
> beklageligt:

Nej, ikke hvis de er blevet dræbt i en legetim, militær konfrontation osv.

>Tværtimod tyder dèt, at de afholder middagsselskab for
> een af Al-Qaedas absolutte topfolk helt åbenlyst på at de således de
> har været Al-Qaeda-støtter, om ikke ligefrem højt betroede
> Al-Qaeda-medlemmer.

Ja - det er tydeligvis det, der ligger ræsonnementet med at henvise til
Al-Quada. Vi kan dog bare ikke lige v verificere det, men jeg går her ud fra
at det er sandt.

> Det er selvfølgelig stadig surt for børnene og kvinderne,

Ja, det er det jo.

>men der er
> dog altså således "heldigvis" vitterligt tale om "collateral damage"
> her

Øh - man bomber nogle huse hvor der bor nogle familier hvor der muligvis
holdes en fest for "Al-Quada"-folk? Er det collatoral damage?

>og ikke en regulær fejlbombning

Nej - det var det under ingen omstændigheder- det er jo det centrale. Når
irakiske oprørere sprænger en bombe udenfor en bygning hvor kollaboratører
hverves til soldater rammes også typisk uskyldige - collatoral damage!?

>(evt. forårsaget af snedig taktisk
> misinformation fra Al-Qaedas side!) af nogle totalt uskyldige og
> udenforstående civile.

Ja - det kan umuligt være fordi amerikanerne er revnende ligeglade?

> Sig mig, er du da totalt savlende rødskrigerdebil?

Svar nu på spørgsmålet. Saddam kritiseres, med allerhøjeste rette, for at
have dræbt civile. Men kernen er jo, at det i de mest kendte tilfælde er
sket i jagten på oprørere, snigmordere, afhoppere osv. Altså i forbindelse
med en jagt på det, man kan kalde legetime fjender - fjender der stræbte ham
efter livet (læs nu hvad der står, og ikke hvad der ikke står) - og er det
ikke det samme, som amerikanerne i den slags tilfælde excellerer i? Altså er
skånsesløse i jagten på deres top-fjender, og opfatter civile liv som
sekundære?

> Saddam Hussein - og ikke mindst hans lige så psykopatiske, men nu
> heldigvis afdøde, sønner - lystmyrdede deres egen civilbefolkning for
> at håndhæve deres egen diktatoriske magt.

Nå. Sønnerne var vist en flok sadister, men Saddam gjorde da aldrig noget
uden grund. Håndhæver USA ikke nogen ret? De dræber ikke, ingen soldater
lystmyrder, for at håndhæve herredømmet i de besatte lande?

> [...]
> massemyrdet noget i retning af 3.500 - overvejende civile -
> amerikanere ved diverse feje terrorangreb!

Og amerikanerne har dræbt i hvert fald 30.000 civile i Irak, i jagten på
Saddam, og i jagten på oprørere. Gad vide hvor mange civile der er dræbt i
Afghanistan. Det er henved 145 tyvende gang vi hører om et sådan tilfælde
fra Afghanistan.

> Du er måske så verdensfjernt venstreorienteret at du finder
> "imperialistisk" at amerikanere efter 11.september 2001 fik nok og
> besluttede sig for at opsøge og udslette disse terrorister?

Hvor skrover jeg egentlig det?

>Eller
> hvordan skal jeg lige opfatte sådan noget billigt bræk som dèt du
> lukker ud herover?

Det billige bræk er åbenbart prellet af. Jeg synes da det er interessant at
både de "gode" og de "onde" gør nøjagtig det samme.