Hommelsagen slut - slipper for straf
Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-06 15:49

Så er Hommel-sagen slut. Og selv om Hommel findes »delvis skyldig« så
slipper hun for straf.

Hun blev ganske simpelt svigtet af dansk forsvar.

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=681312/

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 12-01-06 16:18

> Så er Hommel-sagen slut. Og selv om Hommel findes »delvis skyldig« så
> slipper hun for straf.
>
> Hun blev ganske simpelt svigtet af dansk forsvar.
>
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=681312/

Jeg har sagt det utallige gange, i de danske retssale udøves der ikke
retfærdighed, det ses med al tydelighed med dagens dom over Annette Hommel
fra Københavns byret i dag, vor hun blev erklæret skyldig i en sag med et
meget tynd grundlag hvor de skyldige går fri.

Kurt H N

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-01-06 16:43

Kurt Harald Nedergaard skrev den 12-01-2006 16:18:

> [...]
> fra Københavns byret i dag, vor hun blev erklæret skyldig i en sag med et
> meget tynd grundlag hvor de skyldige går fri.

Hvem er de skyldige?

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 12-01-06 18:42

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvem er de skyldige?

Carsten Riis, i det tilfælde du er interesseret i sagen, så er du nok også
klar over hvem de skyldige er, du skal vende blikket mod forsvarskommandoen,
og Henrik Flach.

Kurt

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-01-06 16:10

Kurt Harald Nedergaard skrev den 12-01-2006 18:41:

> Carsten Riis, i det tilfælde du er interesseret i sagen, så er du nok også
> klar over hvem de skyldige er, du skal vende blikket mod forsvarskommandoen,
> og Henrik Flach.

Der er grænser for hvor dum en //officer// må have lov til at være!

Det er jo klart, at fratagelse af retten til vand og hvad der ellers er
tilbage på listen over ting hun er skyldig i er ting som ikke hører med
til at behandle fanger med respekt!

Selv i min tid i forsvaret (og det var trods alt kun 8 måneder og kun
som menig) fik vi at vide, at krigsfanger skulle behandles på samme måde
som om vi selv blev taget til fange!
Og helt ærlig: hvem har lyst til ikke at have adgang til drikkevand?
Hvem har lyst til at blive kaldt en hund? Hvem har lyst til at sidde i
en //stressende stilling// og videre..... Ja, der er en hel masse
andre ting i denne sag som bare ikke stemmer overens med de ting man
lærer omkring behandling af krigsfanger!
Og så kan man selvfølgelig sige, at jeg kun var menig og Hommel er
officer.... men så vidt jeg er orienteret, så må officerer heller ikke
behandle krigsfanger urespektfuldt!

Ja, der er hviler et chefansvar højere oppe. Men der er grænser hvor
for dum man selv har lov til at være.
Chefansvaret kan man sige, at de skal stå til ansvar for ikke at have
uddannet Hommel og de andre sigtede godt nok. Ja, det skal de evt.
også fyres for.
Men Hommel skal ikke bilde offentligheden ind (eller sig selv for den
sags skyld), at hun ikke vidste hvad det vil sige, at behandle
krigsfanger med respekt!

Lidt ligesom lastbilchauffører og deres vognmænd.
Fint nok, at lastbilchaufføren kører for hurtig fordi chefen siger det.
Det fritager ikke chaufføren for ansvar. Chefen skal naturligvis også
straffes evt. fratages retten til at drive vognmandsforretning. Men
der er også grænser for hvor dum en chauffør må være og naturligvis skal
chaufføren betale de fartbøder der dukker op.
(det princip går tilbage helt til JyskeLov)

mvh

Carsten

Fra : Konrad

Dato : 13-01-06 16:23

Carsten Riis wrote:

> Der er grænser for hvor dum en //officer// må have lov til at være!

Det er i hvert fald forbløffende at en angivelig "UG'er" fra Herlufsholm
Kostskole, som taler 5 sprog flydende, og som er efterretningsofficer, og
som arbejder på 12 år i Udenrigsministeriet som fuldmægtig, ikke kender til
Genevekonventionen, om ikke andet så bare overfladisk.

Fra : Allan Riise

Dato : 13-01-06 16:29

Konrad wrote:

> [...]
> efterretningsofficer, og som arbejder på 12 år i Udenrigsministeriet
> som fuldmægtig, ikke kender til Genevekonventionen, om ikke andet så

Den burde heller ikke holde i Landsretten!

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 14-01-06 00:22

Konrad skrev i meddelelsen <43c7c5e0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>som arbejder på 12 år i Udenrigsministeriet som fuldmægtig, ikke kender til
>Genevekonventionen, om ikke andet så bare overfladisk.

Nu gik forsvaret jo heller ikke på manglende kendskab til
Genevekonventionen;
men at der ikke var foregået noget som var i strid med den.

Det er jo også derfor Hommel straks ankede afgørelsen.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Konrad

Dato : 16-01-06 10:48

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message

> Nu gik forsvaret jo heller ikke på manglende kendskab til
> Genevekonventionen;
> men at der ikke var foregået noget som var i strid med den.

Jeg har forstået det sådan, at vel er der kritikpunkter, men at Hommel halvt
klarer frisag fordi hun ikke har fået tilstrækkelig vejledning/instruktion
ovenfra. Og så er det så blot at jeg undrer mig over, at man som så
begavet/dreven/erfaren efteretningsofficer behøver instruktion for at vide,
at man ikke må nægte krigsfanger f.eks vand ifølge Genevekonvention...(??)

> Det er jo også derfor Hommel straks ankede afgørelsen.

Ja - fordi det er en plet på hendes ære - det strider imod hendes
menneskesyn, siger hun.

Fra : Leo

Dato : 16-01-06 12:12

> [...]
vide,
> at man ikke må nægte krigsfanger f.eks vand ifølge Genevekonvention...(??)

Hvis nu dine børn spørger, om de kan få nogen kiks en time før aftensmaden
står på bordet - og du siger nej - nægter du så dine børn føde?
Hvis du vækker dine børn om morgenen - berøver du dem så deres søvn?

Jeg synes nok, at anklagen om, at hun har nægtet dem vand, er trukket hårdt
op - et forhør, og det er vel det der er tale om, er jo ikke en tur på café.
Hvis de beder om vand kan det meget vel være et forsøg på at afspore et
forhør - en måde at skabe en tænkepause, eller at få lidt frirum på et
tidspunkt, hvor en afhøring begynder at blive ubehageligt for den udspurgte.
Et forhør er et spil mellem udspørger og udspurgt - en efterkommet anmodning
er en lille sejr. Og der er altså ikke tale om, at en fange er nægtet
drikkevand i almindelighed. De er blevet nægtet drikkevand på det tidspunkt,
hvor afhøringen foregik. Det er jo for pokker ikke et hotel, vel?

Fra : Konrad

Dato : 17-01-06 16:27

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message

> vide,
Genevekonvention...(??)

> Hvis nu dine børn spørger, om de kan få nogen kiks en time før aftensmaden
> står på bordet - og du siger nej - nægter du så dine børn føde?

Sammenligningen er grotesk. Vi taler om et område hvor amerikanske soldater
skal "hydrere" 15 liter eller noget i den stil i døgnet, i sommervarmen.

> [...]
> forhør - en måde at skabe en tænkepause, eller at få lidt frirum på et
> tidspunkt, hvor en afhøring begynder at blive ubehageligt for den

Ja - men som det foreligger, ift det jeg har læst, men det er jo et
gradsspørgsmål, har den med vandet ikke været af praktiske hensyn, eller
været urimelige obstruerende krav fra de sigtede, men har haft
repressalielignende/turturlignende karakter. Så kan man jo altid diskutere
hvor langt man "må" gå, førend det bliver dels etisk uforsvarligt dels i
strid med de konventioner danske soldater arbejder under.

Bestemt ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-06 16:53

Kurt Harald Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> [...]
> fra Københavns byret i dag, vor hun blev erklæret skyldig i en sag med et
> meget tynd grundlag hvor de skyldige går fri.

Dommen er anket på stedet. Af begge parter.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 12-01-06 21:14

> [...]
> slipper hun for straf.
>
> Hun blev ganske simpelt svigtet af dansk forsvar.

Den "sag" skulle aldrig have været rejst.

MVH
Egon

Fra : NoTrabajo

Dato : 13-01-06 07:20

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i
> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Den "sag" skulle aldrig have været rejst.

Nemlig. Grunden til at den overhovedet blev rejst, var fordi de påståede
overgreb "havde fundet sted" mod, "elitens" kæledægger, muhamedanere.
--
NoTrabajo

Fra : Egon Stich

Dato : 13-01-06 15:15

"NoTrabajo" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nemlig. Grunden til at den overhovedet blev rejst, var fordi de påståede
> overgreb "havde fundet sted" mod, "elitens" kæledægger, muhamedanere.

Nej.
Det er fordi vi har ladet et sammenrend af "skriftkloge" og "humanister"
sætte dagsordenen.
De fører sig frem, hvor de relativt omkostningsfrit kan slippe afsted med
det.
Men på områder, hvor det kan ramme medlemmer af deres egen klasse, holder
de, meget bekvemt, kæft.
Der er da ikke stor ballade over, at 4 politifolk har aflivet en ung mand?
Ved hjælp af en virkelig "stressstilling"..!!
Man rører ikke den danske embedsstand.

MVH
Egon

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-01-06 12:00

Egon Stich egon-stich@mail.dk skrev i

> Den "sag" skulle aldrig have været rejst.

Enig. Den blev alene rejst på baggrund af nogle liderlige fruentimmere, der
ikke havde andet at foretage sig dernede. Hommel tillod sig at have en
professionel tilgang til tingene - det kunne de civile kællinger (tolkene)
selvfølgelig ikke håndtere.

Som i så mange andre sammenhænge skabes der ofte "sager", når kvinderne får
lov til at sprede deres intriger i ellers mandsdominerede sammenhænge. Hvor
naiv kan forsvarskommandoen dog være, siden man ikke kan forudsé problemer
med at sende kvindelige, civile tolke til Irak?

--
Jens B.

Fra : NoTrabajo

Dato : 13-01-06 18:25

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i

> [...]
> mandsdominerede sammenhænge. Hvor naiv kan forsvarskommandoen dog
> være, siden man ikke kan forudsé problemer med at sende kvindelige,

Og så var de endda vist muhamedanere!?
--
NoTrabajo