Ytringsfrihed og hensynet til andre
Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 10-01-06 12:16

Man burde takke Islamisk Trossamfund for at *løse* problemet med
de famøse Muhammed-tegninger!

Jeg bryder mig ikke om tegningerne, fordi Jyllands-Posten bruger
sin ytringsfrihed uden at tage hensyn til troende muslimers
religiøse følelser. Men jeg går ikke ind for at begrænse
ytringsfriheden af den grund.

Nogle fremstående medlemmer af Islamisk Trossamfund har brugt sin
ytringsfrihed uden at tage hensyn til danskernes nationalfølelse,
ved at bagtale Danmark i andre lande...

De gør det med andre ord selv: bruger ytringsfriheden uden hensyn
til en bestemt gruppe af mennesker (danskerne).

Så må tingene vel falde til ro, forudsat de pågældende er i stand
til at se, at det er sådan det forholder sig (det kan man godt
have sin tvivl om).

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Jim

Dato : 10-01-06 12:35

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Man burde takke Islamisk Trossamfund for at *løse* problemet med
> de famøse Muhammed-tegninger!

Og du mener, at de løser, endsige er med til at løse problemet, som i
grunden ikke eksisterer?

> Jeg bryder mig ikke om tegningerne, fordi Jyllands-Posten bruger
> sin ytringsfrihed uden at tage hensyn til troende muslimers
> religiøse følelser. Men jeg går ikke ind for at begrænse
> ytringsfriheden af den grund.

Hvad er det så ved tegningerne, du ikke kan lide?
Er de dårligt tegnet?
Ligner de slet ikke profeten?
Er de for sjove?
Er de for rammende?
Er det fordi, de siger sandheden om Islam og profeten?

> Nogle fremstående medlemmer af Islamisk Trossamfund har brugt sin
> ytringsfrihed uden at tage hensyn til danskernes nationalfølelse,
> ved at bagtale Danmark i andre lande...

Og hvad skal vi gøre med dem?
Og så mener du vel misbrugt og ikke brugt.

> De gør det med andre ord selv: bruger ytringsfriheden uden hensyn
> til en bestemt gruppe af mennesker (danskerne).

Og du menr ikke, at de gør mere end det?

> Så må tingene vel falde til ro, forudsat de pågældende er i stand
> til at se, at det er sådan det forholder sig (det kan man godt
> have sin tvivl om).

Er du i det hele taget klar over, hvilket land vi befinder os i?
Er det Saudiarabien eller Danmark?

J.

Fra : HrSvendsen

Dato : 10-01-06 13:39

Mogens Michaelsen wrote:
> [...]
>
> Jeg bryder mig ikke om tegningerne, fordi Jyllands-Posten bruger
> sin ytringsfrihed uden at tage hensyn til troende muslimers

Det er åbenbart meget vigtigt at tage hensyn til troendes religiøse
følelser. Ikke noget med at fremvise latterligheden ved diverse
religioner - mener du åbenbart. Hvorfor du mener noget så ustyrligt
bizart vides ikke; men du kunne måske elaborere lidt over det?

Måske en hel masse store filosoffer skal til at skamme sig posthumt,
hvis du altså har en valid pointe ....

> [...]
>
> De gør det med andre ord selv: bruger ytringsfriheden uden hensyn
> til en bestemt gruppe af mennesker (danskerne).

Det skal de heller ikke. Vi er mange, der bedst kan lide, at folk siger
deres mening ligeud.

> Så må tingene vel falde til ro, forudsat de pågældende er i stand
> til at se, at det er sådan det forholder sig (det kan man godt
> have sin tvivl om).

Ja, det kan man af gode grunde godt tvivle på.

Går du forresten ind for, at Rushdie ikke skulle have skrevet De
Sataniske Vers?

Fra : Jim

Dato : 10-01-06 17:29

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det skal de heller ikke. Vi er mange, der bedst kan lide, at folk siger
> deres mening ligeud.

Og det netop humlen i deres sure mjød.
Vi skal have en konfrontation og lægge de ærlige kort på bordet, så vi hver
især ved, hvor vi står.
Vi kan ikke gå og tysse på hianden og liste rundt om den varme grød.
Hvis vi danskere ikke siger vor ærlige mening om muslimer, så får vi heller
ikke muslimernes ærlige mening, som de ellers er så gode til at skjule, når
de skal udtale sig officielt på TV.
Nu får vi hele sandheden om muslimernes fanatiske koranfascisme. Og det er
ikke for tidligt.

J.

Fra : HrSvendsen

Dato : 10-01-06 19:52

Jim wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Og det netop humlen i deres sure mjød.
> Vi skal have en konfrontation og lægge de ærlige kort på bordet, så vi hver
> især ved, hvor vi står.

Ja, naturligvis skal man konfrontere vanviddet i muhamedanismen. Det
skal man gøre med alt vanvid, der er så farligt som muhamedanisme. Sådan
noget fatter de politisk korrekte bare aldrig. De lever efter dessiner
fra deres yndlingssmagstanter om hvad, der er rigtigt at mene.

> Vi kan ikke gå og tysse på hianden og liste rundt om den varme grød.

Nogen kan. Vi må formode, at de foretrækker grøden kold, smøret harsk og
stivnet, som smilet på en PC'er, når hun ser DF brede sig mageligt i
den pæne stue - og selv er henvist til den blå.

Fra : Jim

Dato : 10-01-06 21:48

> [...]
> stivnet, som smilet på en PC'er, når hun ser DF brede sig mageligt i den
> pæne stue - og selv er henvist til den blå.

Der debatteres livlig på DR lige nu.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2006/01/10/085816.htm#debat

J.

Fra : Pjensen73

Dato : 10-01-06 21:55

> Der debatteres livlig på DR lige nu.
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2006/01/10/085816.htm#debat
>
> J.

Undre mig over at der er et slette svar.
Er det mon censur fra DR's side?

Fra : Jim

Dato : 10-01-06 22:09

"Pjensen73" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, det er DRs censur- og menneskerettighedskorps, der har været igang med
slettelakken.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-01-06 18:51

Mogens Michaelsen skrev:
> [...]
> sin ytringsfrihed uden at tage hensyn til troende muslimers
> religiøse følelser. Men jeg går ikke ind for at begrænse

SÅ skulle du da bare se dè flyvebladssatiretræsnit, der - ligesom ellers
nok så ellers lødige tekstmæssige afhandlinger og modskrifter - takket
være Gutenbergs trykketeknik blev udbredt under Reformationen!

Dèr var altså ikke noget som helst med at "tage hensyn til fine følelser
hos modparten", men tværtimod forsøgte man netop overlagt at jorde
hinanden så totalt hensynsløst som muligt.

Herunder ser du blot nogle af de mest lødige satiretryk, der brugtes:

http://communication.ucsd.edu/bjones/Books/luther.html

(Modstillingen mellem paven og Kristus er til at tage at føle på!)

Satire kan faktisk i princippet sjældent være "grov" nok...

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-01-06 19:15

Mogens Michaelsen skrev:
> [...]
>
> Jeg bryder mig ikke om tegningerne, fordi Jyllands-Posten bruger
> sin ytringsfrihed uden at tage hensyn til troende muslimers

Jeg må igen lige skrive for at anholde dig på følgende:

"...hensyn til muslimernes religiøse følelser."

Hvad er det egentlig for et hensyn, du åbenbart mener, der "bør" tages?

At man skal lade åbenlyst urimelige antagelser om "muslimsk overhøjhed"
- og ikke mindst de ofte totalt groteske handlinger, der udspringer
heraf - stå uimodsagt???

Lige dér tror jeg altså på at sand Kristendom - og nej, jeg snakker ikke
her om nærtagende overfladiske kristenfundamentalisters forskruede
"kristne følelser", men derimod om den mere abstraherede inderliggjorte,
og derfor også så meget desto mere suverænt "modstandsdygtige", indre
Kristentro - har en akut fordel over for Islam i en nærmest
selvfølgelig, Bibelgivet erkendelse i at "Verden altså bare ikke
automatisk er enig i eens trosopfattelse, snarere tværtimod", sådan som
det formuleres temmeligt konsistent hos de allertidligste kristne
skribenter i det kanoniserede NT.

Kristendommen i sin ædleste, oprindelige urform er jo NETOP blevet
dannet ved omgivende verdslig modstand i form af dødsfjendskab og
forfølgelse over for en ydmyg kristen "Hey, I just beg to believe
differently!"-holdning, hvorimod Islam synes at bygge på en hjernevasket
totalitær "Magt er ret! Og derfor skal alle anderledestroende
dø!"-holdning...

Dèr måtte vi ellers nok atter kunne snakke om "religiøs kulturforskel"...

Anders Peter Johnsen

Fra : Sten Schou

Dato : 10-01-06 19:31

> [...]
>
> Så må tingene vel falde til ro, forudsat de pågældende er i stand
> til at se, at det er sådan det forholder sig (det kan man godt

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/01/10/454375.html :
- Dette handler om å prøve å kjempe mot den snik-innskrenkningen av
ytringsfriheten vi ser nå. I et intervju i avisa vår i dag sier Dagbladets
tegner Finn Graff at han ikke tør tegne slike tegninger, og VGs tegner
Morten M sier han har mottatt drapstrusler på grunn av sine tegninger,
hevder Selbekk.

Det er vel dette du ønsker, ikke?....det var faktisk derfor JP viste
tegningerne, nemlig for at vise, at vi ikke skulle ligge under for rabiate
meninger.

Hilsen Sten