AIDS: Troen kan flytte bjerge, men placebo~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-06 21:34

AIDS: Troen kan flytte bjerge, men placebo er kortsigtet
Når en patient er fremmedgjort af indre splittelse, kan lægemagt på
kort eller langt sigt løse op for problemet så symptomerne letter.

Sygdommen handler jo om at staklen har en dyb eksistentiel angst for
at være mindreværdig for sin gruppe og dyreart, og altså kassabel. Er
man ikke en god overlevelsesmaskine for sit DNA, står man i vejen for
artsfæller, og bør gå i passiv syg lavstatus depressions-mode eller
dø.

Overklasse-lægen, der udstråler optimisme, kan skabe fornyet
optimisme, så der igen fattes håb og dette er en selvopfyldende
profeti, så alting lysner og bedres.

Ægte selvtillid er naturligvis bedre, og opnås ved aktivitet, der
giver resultater og påskønnelse var key-persons blandt kolleger og
venner, allerbedst en kæreste, når man er voksen, (og forældre, når
man er barn.)

Afsløring af den kortsigtede "placebo-effekt" sker ved enkelt og
dobbelt blind undersøgelser, men kun delvis.

Den enkelt-kontrollerede blind-test består i at man sammenligner
behandlede og ubehandlede syge, hvor de ubehandlede ikke er vidende om
at de er ikke blevet behandlet. Fx kan de have fået en kalk-tablet i
stedet for fysiologisk virksom medicin, være indsprøjtet rent vand,
eller kirurgi har kun været en overfladisk indsnit der skabte smerter
og ar("sham-operation"), men ikke berørte de ædlere dele.

Ofte vil troen på, at der er sket "noget effektivt" , være helt så
helbredende som reglementeret terapi.

En stor fejlkilde er her at behandleres viden kan smitte - eller at
kontrolgruppen ofte ikke er sammenlignelig med gruppen af behandlede,.

Dobbelt blind test er yderligere sikret ved at læge, sekretær,
sygeplejerske osv, hvis blik den syge møder, er uvidende , om hvorvidt
der pr lodtrækning er valgt at give kalk-tablet eller rigtig medicin.

Denne afprøvning af medicin er besværligere, dyrere og sjældnere.

Når en behandling er så god at den "består dobbeltblind testen" og der
er signifikant større gruppe hellbredelser blandt de skjult behandlede
end i kontrolgruppen, er begejstringen ofte stor, især hvis overtallet
af succes-patienter der fik den rigtige medicin er %vis stort.

Men det er en misforståelse at medicinens effektivitet dermed er
_bevist_. Medicinen kan jo have haft bivirkninger, som ikke nåede frem
til patientens bevidsthed, men kun til underbevidstheden, fx
mundtørhed , mild mavepine , kvalme eller andet små-ubehag som ikke
bemærkes tydeligt . Er den syge ivrig efter at gribe ethvert halmstrå
og skabe sig en helbredende optimisme, kan det ubevidste signal være
nok til at sætte bedring igang.

Bedring er bedring, vil nogen mene, men placebo er fup og overfladisk
symptombehandling - vejen frem er at fjerne ondets rod, sådan som man
(til en vis grad) gør når man giver en sukkersyg insulin - eller får
den arbejdsløse i job, så han føler sig bety dningsfuld og den indre
afgrund mellem det mulige og det ønskede bringes varigt ud af verden.

Om AIDS sagde man i starten, at der ikke fandtes en reel kur. Nu har
man medicin, der menes at lindre symptomerne. Ved at medierne og
dermed menneskeheden i enigt kor profeterer, at lægerne er så næsten
så magtfulde mod AIDS som kirurger er mod blindtarmsbetændelse, opnås
gradvis tillid til terapien så den virkelig bliver en effektiv
terapi - på placebo-planet. Det handler om *selvopfyldende profetier*,
som når Jesus sagde til en skindød(person i dvale, fx hysterisk) "rejs
dig" eller til en hysterisk-blind "bliv seende"

" Den bedste læge er den, der evner at indgyde håb.
Samuel Taylor Coleridge

" Den, som har universitetet bag sig, ved intent om kunsten at
læge. Er han et selvstændigt hovede, så bygger han sig sin egen
lægekunst efter sit eget hovede. Schweninger, Bismarcks
huslæge

" Det at være læge er selv at ville lide. Søren
Kierkegård

" Har du set en Læge gå omkring mellem de Syge, så har du vel
lagt Mærke til, at den bedste gave, Han bringer, bedre end alle
Lægemidler og end al hans Omsorg, er når han bringer Håb, når der
siges: "Lægen håber". Søren Kierkegard

" Hvad Vægt ligger der på, om Lægen selv tror på de Midler han
foreskriver, når den Lidende har Tillid til dem og til ham, og
virkelig bedres igjennem sin Tro? Hvorfor ikke gjøre Mennesker
lykkeligere gjennem en Illusion Edvard Brandes 1847-1931

" Hvilken velgerning og hvilken nødvendighed for menneskeheden
løgnen er - det ved kun lægerne og kvinderne Anatole
France

" Optimistic lies have such immense therapeutic value that a
doctor who cannot tell them convincingly, has mistaken his profession.
George Bernard Shaw, Misalliance, 1914

" Placebos magt: tro, forventninger og selvopfyldende
profetier Da jeg spurgte dr. Albert Schweitzer, hvordan han ville
forklare det faktum, at nogen overhovedet med rimelighed kunne
forvente at blive rask efter at være blevet behandlet af en
heksedoktor, svarede han,at det, jeg bad ham om, var at røbe en
hemmelighed, som læger havde båret på lige siden Hippocrates' dage.
"Men jeg skal alligevel fortælle Dem det," sagde han, mens hans ansigt
oplystes af et skævt smil: "Heksedoktoren klarer det af samme grund,
som vi alle klarer det. Enhver patient går rundt med sin egen doktor
indeni. Når de kommer til os, er det fordi de ikke kender den sandhed.
De bedste resultater opnår vi, når vi giver den læge, der bor i enhver
patient, en chance for at gribe ind." Placebo er den læge, der bor
inden i os. Norman Cousins

" En gunstig fejldiagnose har altid været mere virksom end den
bedste medicin. Markus M. Ronner

Fra : Kim2000

Dato : 07-01-06 23:19

> AIDS: Troen kan flytte bjerge, men placebo er kortsigtet
> Når en patient er fremmedgjort af indre splittelse, kan lægemagt på kort
> eller langt sigt løse op for problemet så symptomerne letter.

Alle de her indlæg om at HIV & AIDS ikke er så smitsomt og bla bla bla er
det fordi du har været slem og været på købepige uden gummi?? Se at få
lettet rumpen og få taget en prøve, så kan du sove roligt igen. Hiv er ikke
specielt smitsomt (man taler om 1% risiko, så er spørgsmålet bare om man får
det første gang eller efter 100. gang).

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 02:32

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
> igen. Hiv er ikke specielt smitsomt (man taler om 1% risiko, så er
> spørgsmålet bare om man får det første gang eller efter 100. gang).

Ligesom min far var jeg bloddonor ca 50 gange, især efter
ulandsopholdene.
Under disse brugte jeg altid kondom, og det gjorde jeg også ved
massage-besøg her.
Ingen kan mærke, om der er gummi på eller ikke, og korrekt påsat
glider det aldrig af eller sprænges.
Undtagelse: Engang jeg havde ødem ved penishovedet pga
candida-svampeinfektion, var det en anelse smertefuldt at rulle kondom
på, afprøvede jeg inden, og droppede planlagt købesex indtil ingen
ømhed.

Som bloddonor er man automatisk regelmæssigt undersøgt for al
kønssygdom undtagen gonore og klamydia. Da jeg som leder af
privatiseret bloddonorformidling ønskede sådanne tests af visse
donor-ansøgere, gik jeg selv til lægelaboratoriet i Pilestræde og lod
mig teste og var selvfølgelig også negativ for disse, eftersom ingen
af mine kærester og koner har været særlig promiskuøse..
Sidstnævnte test var dengang en anelse smertefuld (pind ind i
urinrør), og jeg anbefalede i korrespondence i Ugeskrift for Læger, at
de moderniseres, hvilket siden er sket. Nu udføres testen rutinemæssig
fx på gymnasier og på en urinprøve.

Fra : sdsf

Dato : 08-01-06 03:39

Bo Warming skrev:

> Ligesom min far var jeg bloddonor ca 50 gange, især efter ulandsopholdene.
> Under disse brugte jeg altid kondom, og det gjorde jeg også ved
> massage-besøg her.
I brugte vel ikke komdom medens i gav blod?

> [...]
> candida-svampeinfektion, var det en anelse smertefuldt at rulle kondom
> på, afprøvede jeg inden, og droppede planlagt købesex indtil ingen ømhed.
Det må have været svært at vente til den infektion var overstået.
Hvad var det der havde nedbrudt dit skjold af selvtillid og fedme?

> [...]
> og jeg anbefalede i korrespondence i Ugeskrift for Læger, at de
> moderniseres, hvilket siden er sket. Nu udføres testen rutinemæssig fx
Man tester ikke rutinemæssig for klamydia på gymnasier.

Jeg har lige læst om din mislykkede indkøbstur i Silvan,
om din mislykkede værelsesfremvisning, om din mislykkede
forsøg på at belåne din lejlighed, osv.

Selv om det jo er lidt underholdende at læse om, er det også tagisk,
det må være bittert at alt du røre ved går i kludder.

Det kan jo være at det giver succes hos kvinder, at det vækker en slags
moderfølelser og beskyttertrang hos dem.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 09:46

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message

> I brugte vel ikke komdom medens i gav blod?

Kondom brugte min far sku med min mor når de ikke ville have et barn
nr fire, og jeg vidste hvor i soveværelset de lå, men da jeg i min
studietid skulle afsted og besøge en pige, kom min far ud i entreen og
spurgte om jeg ville låne et.
Ved samlejer i Afrika brugte jeg altid kondom når ikke med min kone

> Det må have været svært at vente til den infektion var overstået.
> Hvad var det der havde nedbrudt dit skjold af selvtillid og fedme?

Jeg var ikke fed dengang , men denne svamp der har helbredt sig selv,
var noget der kom og gik med måneds mellemrum nogle år, no big deal

> Man tester ikke rutinemæssig for klamydia på gymnasier.

På Hjørring Gymnasieum hvor min datter går, gør man

> Jeg har lige læst om din mislykkede indkøbstur i Silvan,

Det var en spændende oplevelse og jeg har nu undskyldende brev fra
Silvan om deres fejl

> om din mislykkede værelsesfremvisning, om din mislykkede
> forsøg på at belåne din lejlighed, osv.

Det tog tid men begge dele er nu i orden

Selvfølgelig kunne den rette besigter fra forsikringsselskab godt se
at der er ingen svamperisiko, og så har Realkredit Danmark bøjet sig
mht lån

Men i disse heltsolgt-hammerslag tider ønsker mange at mobbe til
unødigt håndværkerarbejde, som om PippiLangstrøme/Christiania stil er
amoralsk

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 02:30

Bo Warming wrote:
> [...]
> spurgte om jeg ville låne et.
> Ved samlejer i Afrika brugte jeg altid kondom når ikke med min kone

Tappede de så lige en halv liter blod i det kondom ?

> Jeg var ikke fed dengang , men denne svamp der har helbredt sig selv,
> var noget der kom og gik med måneds mellemrum nogle år, no big deal

Havede den ligefrem egen nøgle ?

> På Hjørring Gymnasieum hvor min datter går, gør man

Kaqster hun da rundt med sin skede ?

> [...]
>
> Selvfølgelig kunne den rette besigter fra forsikringsselskab godt se
> at der er ingen svamperisiko, og så har Realkredit Danmark bøjet sig

Huskede du så at fjerne dine glas med lort under din seng først.

> Men i disse heltsolgt-hammerslag tider ønsker mange at mobbe til
> unødigt håndværkerarbejde, som om PippiLangstrøme/Christiania stil er
> amoralsk

Nå du kender til tricket.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-06 18:08

"Bo M Mogensen" <Bo er et hashvrag.> wrote in message

> Kaqster hun da rundt med sin skede ?

Alle i klassen, uden undtagelse,afleverede urinprøve, og hvis nogen
havde klamydiasmitstof i denne,fik de brev om det, så de kunne blive
behandlet tidligt og undgå at blive ufrugtbare af denne symptomfri
infektion.
Jeg foreslog sådanne rutinemæssige undersøgelser i Ugeskrift for
Læger ca 1987 fordi mange af dem jeg søgte at hjælpe via
donorinsemination ikke kunne blive gravide pga klamydiainfektion.
Ingen havde foreslået sådant før.
Alle så det var et indlysende godt forslag og det er nu rutine på
mange undervisningsinstitutioner for teenagere.

> Huskede du så at fjerne dine glas med lort under din seng først.

Hvorfor i alverden skulle jeg dog det?
De ses ikke og da skruelåg er tætsluttende afgiver de ingen lugt

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-01-06 19:29

On Tue, 10 Jan 2006 18:08:17 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

indledningsvis vil jeg skrive at det du svarede på ikke var skrevet af
min men jens der køre på alias 14324 - i et feberagtigt forsøg på at
holde sig ude af alverdens kill filter et par timer.

> [...]
>Alle så det var et indlysende godt forslag og det er nu rutine på
>mange undervisningsinstitutioner for teenagere.

jamen det var da også et fremragende tiltag

>Hvorfor i alverden skulle jeg dog det?
>De ses ikke og da skruelåg er tætsluttende afgiver de ingen lugt

hvor stor er samlingen ? og hvor tit bliver den skiftet ud ?

--

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-01-06 14:55

"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppe.dk> skrev i en meddelelse

> indledningsvis vil jeg skrive at det du svarede på ikke var skrevet af
> min men jens der køre på alias 14324 - i et feberagtigt forsøg på at
> holde sig ude af alverdens kill filter et par timer.

Ja, du har jo selv en del erfaring i at udgive dig for en anden, så du
kender vel rumlen...

--
-Jens B.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-01-06 18:14

Bo Warming wrote:
> [...]
>
> Hvorfor i alverden skulle jeg dog det?
> De ses ikke og da skruelåg er tætsluttende afgiver de ingen lugt

Jeg vil lige sige der er en der bruger mit navn til at svine dig til.

Fra : Steen Johansen

Dato : 13-01-06 15:15

> Jeg vil lige sige der er en der bruger mit navn til at svine dig til.

Er det NRE der spøger! Så er det OK
MvH Steen

Fra : sdsf

Dato : 10-01-06 21:40

Bo Warming skrev:

> På Hjørring Gymnasieum hvor min datter går, gør man

Nu kender jeg til forholdene på rigtig mange Københavnske gymnasier,
og jeg har aldrig hørt om det.
Mange steder ved jeg med sikkerhed at det ikke finder sted.

Jeg har nu startet en tråd i et forum med mange gymnasieelever,
også nogen fra Hjørring gymnasium.

Der har endnu ikke været nogen det har hørt om klamydia test
udført på gymnasiet.