Til Allan riise
Fra : Henri Gath

Dato : 04-01-06 02:13

Fra Urban, Tirsdag 3. Januar, Side 13:

Invandrerunge siger nej til byggeriet

Arbejdspladser
Både arbejdsgivere og fagforeninger i byggesektoren vil gerne hyre og
oplære indvandrere til job i bygge- og anlægssektoren.
Men de unge indvandrere vil hellere være selvstændige, lyder det fra
SIDs bygggruppe. Unge indvandrere, som er oplært i byggeerhvervene
'forsvinder' efter et år, skriver Erhvervsbladet. Byggeriet ser ellers
gode muligheder for at slå to fluer med ét smæk, når det gælder
ansættelse af indvandrere. De kan løse flaskehalsproblemerne og opnå en
bedre integration, oplyser direktør Børge Elgaard, Dansk Byggeri, som
henviser til en rundspørge , organisationen har fortaget blandt
medlemmerne. Formanden for SIDs Byggesektion, John Larsen, har
imidlertid ikke de store forventninger til, at det lykkes. »Vi har
desværre haft dårlige erfaringer med de kampagner og projekter, vi har
kørt for at få unge andengenerationsindvandrere ind i vores fag. Vi har
uddannetog introduceret dem for virksomhederne, men efter ét år er de
unge væk igen« Siger John Larsen.
Direktør i Dansk Byggeri, Børge Elgaard, mener, at det blot drejer sig
om, at de unge skal holdes til ilden.
»Vi har set, at det ofte handler om at overbevise forældrerne om, at
byggeriet er en god arbejdsplads« Siger Børge Elgaard. Men efter SIDs
Byggesektions opfattelse, er det netop viljen, det kan knibe med.
»Det er ikke så attraktivt at være ansat i byggebranchen i Mellemøsten,
hvor folk hellere vil være selvstændige« Siger John Larsen.
RITZAU

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-01-06 11:35

Henri Gath skrev den 04-01-2006 02:12:

> [...]
> »Det er ikke så attraktivt at være ansat i byggebranchen i Mellemøsten,
> hvor folk hellere vil være selvstændige« Siger John Larsen.

Problemet er hvad?

Man vil jo også gerne have, at der bliver flere selvstændige.

mvh

Carsten

Fra : Allan Riise

Dato : 05-01-06 15:27

Carsten Riis wrote:

> Problemet er hvad?
>

> Man vil jo også gerne have, at der bliver flere selvstændige.

Ikke destomindre så, hvis vi ser på fordelingen af ikke etniske Danskere og
"Danskere", så sker der en større indskrivning til håndværker fagene fra de
ikke etniske Danskere, det må jo ses som et forsøg på at integrere sig.
Derudover kan jeg tilføje at jeg da jeg var lærer på EU var ca. 10% af
eleverne ikke etniske Danskere, overvejende fra Muslimske lande.

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Snurrberget

Dato : 07-01-06 05:10

Allan Riise wrote:

<snip>

> Ikke destomindre så, hvis vi ser på fordelingen af ikke etniske Danskere og
> "Danskere", så sker der en større indskrivning til håndværker fagene fra de

Danskere i citationstegn..
Er en "Dansker" en etnisk Dansker, hvad det så end er?
Og er der nogen der kan definere etnisk i forhold til det at være
Dansker eller "Dansker".

- cep