Bush vil fortsætte med tortur
Fra : Allan Riise

Dato : 04-01-06 16:36

Alene det at han vil fastholde at gå over loven, må jo sige noget om, at det
ikke var enkelte militærfolk med lav rang, der har tortureret, men at det er
med accept, og viden, i Det Hvide Hus.!

Bush forbeholder sig ret til at beordre tortur
04. jan. 2006 14.12 Udland Opdat.: 04. jan. 2006 14.19
USA's præsident forbeholder sig ret til at tilsidesætte det forbud mod
tortur og mishandling af fanger, som han selv underskrev og gjorde til lov
for en uge siden.

I en skriftlig erklæring som præsidenten har hæftet ved loven, pointeres det
at regeringen vil fortolke loven på en måde der er forenlig med præsidentens
forfatningsmæssige beføjelser som øverstbefalende.

Klar udfordring af Kongressen
Det betyder ifølge jurister, som dagbladet Boston Globe har talt med, at
præsidenten mener, at han i særlige tilfælde kan tilsidesætte forbuddet.

Forbuddet mod tortur, mishandling og nedværdigende behandling af fanger, der
er i amerikansk personels varetægt, blev, trods modstand fra Det Hvide Hus,
vedtaget med stort flertal i begge Kongressens kamre. Forbuddet er en
tekstbemærkning i bevillingsloven for de væbnede styrker.

Når præsidenten ledsager underskrivelsen af en lov med en skriftlig
erklæring, en såkaldt "signing statement", er det et forsøg på med det samme
at udsende en slags bekendtgørelse om, hvordan loven eller dele af den skal
fortolkes.

En højtstående regeringsembedsmand bekræfter over for Boston Globe, at
erklæringen er et udtryk for, at præsidenten vil sikre sig adgang til at
beordre hårdere metoder mod fanger, i særlige tilfælde der angår den
nationale sikkerhed.

Over loven
Med den aktuelle erklæring fastholder præsident Bush en overordnet
fortolkning af sine embedsbeføjelser som øverstkommanderende, der giver ham
ret til at tilsidesætte eksisterende lov under henvisning til krigen mod
terror. Det er den samme synsvinkel Det Hvide Hus anlægger, når det
forsvarer det hemmelige aflytningsprogram, der blev afsløret af The New York
Times i december.

- Erklæringen siger "Jeg vil kun overholde denne lov når jeg ønsker det",
siger forfatningsjuristen David Golove fra New York University til The
Boston Globe.

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-01-06 16:57

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message
> [...]
> det er med accept, og viden, i Det Hvide Hus.!
>
> Bush forbeholder sig ret til at beordre tortur

Ja og nu vil han også tl at kontrollere pressen.

Der er efterhånden ikke meget tilbage af det som normale mennesker forstår
ved en fri, demokratisk retsstat tilbage

de punkter hvor USA er nødt til at sammenligne sig med tibagestående
nationer som Kina, Saudiarabien og lignende lande bliver flere og flere

Peter

Fra : Sten Schou

Dato : 04-01-06 17:24

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<klip>

Så må John McCaine tale ham til fornuft, igen.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 04-01-06 17:30

Sten Schou wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
>
> <klip>
>
> Så må John McCaine tale ham til fornuft, igen.

Hvornår har Bush gjort noget fornuftigt?

Fra : Sten Schou

Dato : 04-01-06 17:37

Hvornår har Bush gjort noget fornuftigt?

Da han fjernede Taleban regimet i Afghanistan, og efterfølgende da han
fjernede Saddam Hussein, men jeg skal da gerne medgive, at jeg også håbe på
John McCaine i sin tid, hellere ham end Al Gore eller Georg W. Bush, men nu
ligger landet sådan, at der åbenbart ikke er ret mange amerikanere der læser
de danske nyhedsgrupper, for de har valgt Bush to gange nu.

Hilsen Sten

Fra : Henri Gath

Dato : 03-01-06 18:05

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvornår har Bush gjort noget fornuftigt?
>
> Da han fjernede Taleban regimet i Afghanistan, og efterfølgende da han
> fjernede Saddam Hussein.........

Det er Allan ked af, at han gjorde...Taliban var hans venner som Saddam var
det...

Fra : Zeki

Dato : 04-01-06 17:39

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

(snip)

Som jeg længe har sagt: USA bliver under Bush mere og mere facistisk. Når
verdens mest magtfulde mand føler sig hævet over loven mens hans skider på
forfatningen, så er landet i problemer. Watergate er vand i forhold til den
lavine af skandaler som den amerikanske regering har været involveret i,
alene i 2005.
Alene det, at Bush ulovligt har givet tilladelse til i hemmelighed at
spionere mod sin befolkning, bør være nok til at stille ham for en
rigsretsdomstol.

Men ak, der sker nok ikke det store forløbig. For nu bliver der brugt flere
ressourcer på at finde kilden der har lækket informationen, end der gør på
at gribe fat om sagens kerne: At Bush mere og mere opfører sig som en
rendyrket diktator.

"If this were a dictatorship, it would be a heck of a lot easier, just so
long as I'm the dictator". George Bush, dec 2000.

Mvh
Zeki

Fra : Henri Gath

Dato : 03-01-06 18:05

"Zeki" <zeki@_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Alene det, at Bush ulovligt har givet tilladelse til i hemmelighed at
> spionere mod sin befolkning, bør være nok til at stille ham for en

endnu en 5. kolonne dhimmie udtalte sig...

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 04-01-06 22:16

Zeki skrev i meddelelsen ...

> [...]
>ressourcer på at finde kilden der har lækket informationen, end der gør på
>at gribe fat om sagens kerne: At Bush mere og mere opfører sig som en

Indtil videre ser det da ud til at kongressen ikke vil lade ham slippe
afsted med det.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Henri Gath

Dato : 03-01-06 17:58

> [...]
> det ikke var enkelte militærfolk med lav rang, der har tortureret, men at
> det er med accept, og viden, i Det Hvide Hus.!

Ja, og du er og bliver en 5.kolonne muslim...

Fra : Allan Riise

Dato : 04-01-06 18:03

Henri Gath wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, og du er og bliver en 5.kolonne muslim...

Ka' du så pakke dig sammen...
Hvordan er du sluppet ud af æsken?
PLONK!!