Indvandrere og håndværk
Fra : Allan Riise

Dato : 04-01-06 16:23

På trods af Xenofobernes gentagne råben op om at ikke etniske Danskere,
muslimer især *ikke* skulle ønske at være håndværkere, så er der da et eller
andet galt!?

Enten så ved Xenofoberne ikke hvad de skriver om, hvilket nok er fakta,
eller også så har undervisningsministeriet ikke tjek på deres egne
indmeldeler i håndværkerfagene...

"Nydanskerne kaster sig over byggeriet04. jan. 2006 14.50 Indland Opdat.:
04. jan. 2006 15.01
Det er populært at blive håndværker, især blandt unge med udenlandsk
baggrund.

Blandt unge generelt er der sket en stigning i antallet af praktikpladser i
byggebranchen, men mest markant er stigningen altså blandt nydanskere."

Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."
Indira Ghandi, (1917-1984), indisk premierminister 1966-77 og 1980-84

Fra : Konrad

Dato : 04-01-06 16:28

Allan Riise wrote:
> [...]
>
> Blandt unge generelt er der sket en stigning i antallet af
> praktikpladser i byggebranchen, men mest markant er stigningen altså

Mit gæt er nu, at der nok ikke liiige er tale om, at nydanskere sådan i flok
har besluttet sig for at "kaste sig over byggeriet". Sagen er, at der i
modsætning til for blot 5 år siden i dag er stor mangel på håndværkere (de
er umulige at opdrive) - og håndværksfaget er blevet "in" igen. Lærlinge kan
i modsætning til tidligere nu *altid* få praktikpladser (det var meget svært
for f.eks 5 år siden, hvilket fik mange til at droppe en
håndværksuddannelse) og så er mesterlæren, som blev afskaffet for nogle år
siden, ved at blive genindført.

Det der så sker er, at når skolevejlederne skal vejlede de unge, og de
vejleder en ung der måske ikke lige egner sig til at læse videre på
universitetet, så foreslåes naturligvis idag/nu en håndværkeruddannelse -
dels fordi der er arbejde, dels fordi uddannelsen i praksis kan
gennemføres - dels fordi det som sagt er blevet respektabelt igen (og så er
der jo, ved vi, en større andel af indvandrere der ikke er studieegnede - og
det er muligvis baggrunden for den større andel der starter på teknisk
skole??)

Situationen svarer sådan cirka til dengang for 10 år siden, da
skolevejlederne anbefalede revl og krat at blive datamatiker,
informatikassistent, multimediedesigner og ved de ellers hed alle sammen,
disse ubrugelige trend-uddannelser (uden sammenligning i øvrigt).

Fra : Egon Stich

Dato : 04-01-06 16:40

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> informatikassistent, multimediedesigner og ved de ellers hed alle sammen,
> disse ubrugelige trend-uddannelser (uden sammenligning i øvrigt).

Desværre har "skolevejledere", som de kaldes, aldrig været deres brød værd.
De har, for langt den overvejende dels vedkommende, anskuet verden udfra
deres tillæste verdensopfattelse.
Dette har kostet mange unge i form af tabt tid.

MVH
Egon

Fra : Konrad

Dato : 05-01-06 10:00

Egon Stich wrote:
> [...]
> verden udfra deres tillæste verdensopfattelse.
> Dette har kostet mange unge i form af tabt tid.

Tja. Ved ikke lige hvordan deres niveau er - har aldrig selv benyttet mig af
den type "rådgivning". Men det er mit indtryk, at skole og
uddannelsesvejlederes indsats koordineres længere oppe fra i systemet,
ligesom sagsbehandlere osv. Der udstikkes nogle retningslinier de anbefales
at følge - f.eks er det jo en god ide at opmuntre unge indvandrerkvinder til
at blive sosu-hjælpere, da der er mangel på dem, og det anbefales så i
højere grad end f.eks det at blive gartner, uagtet at den enkelte person
egner sig til begge dele.

Fra : Egon Stich

Dato : 06-01-06 12:31

> [...]
> at blive sosu-hjælpere, da der er mangel på dem, og det anbefales så i
> højere grad end f.eks det at blive gartner, uagtet at den enkelte person

Min opfattelse af skolevejledere er nærmest den, at de har to veje i deres
små hoveder.
Den ene er gymnasiet, for de "flinke", og så den med "Han kan altid blive
håndværker, for han kan sikkert bruge sine hænder", til dem der ikke
forekommer "boglige".
At sagen bør anskues mere nuanceret, ved disse kateterslaver ikke.
Og hvor skulle de vide det fra?
Folkeskole - gymnasie - seminarium - om på den anden side af kateteret.
Samfundskendskab er noget "man" har læst sig til.
Ovenstående bygger på erfaring.
Men sådant tæller jo ikke i et "vidensamfund", hvor man læser sig til alt.

MVH
Egon

Fra : Sten Schou

Dato : 04-01-06 17:08

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i byggebranchen, men mest markant er stigningen altså blandt nydanskere."

Du kan evt. prøve at checke hos 3F. De oplyste den anden dag til text-tv, at
det modsatte var tilfældet....men de er vel også xenofober?

Hilsen Sten

Fra : Jesper

Dato : 04-01-06 22:41

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
> byggebranchen, men mest markant er stigningen altså blandt nydanskere."

Fra Urban, Tirsdag 3. Januar, Side 13:

Invandrerunge siger nej til byggeriet

Arbejdspladser
Både arbejdsgivere og fagforeninger i byggesektoren vil gerne hyre og
oplære indvandrere til job i bygge- og anlægssektoren.
Men de unge indvandrere vil hellere være selvstændige, lyder det fra
SIDs bygggruppe. Unge indvandrere, som er oplært i byggeerhvervene
'forsvinder' efter et år, skriver Erhvervsbladet. Byggeriet ser ellers
gode muligheder for at slå to fluer med ét smæk, når det gælder
ansættelse af indvandrere. De kan løse flaskehalsproblemerne og opnå en
bedre integration, oplyser direktør Børge Elgaard, Dansk Byggeri, som
henviser til en rundspørge , organisationen har fortaget blandt
medlemmerne. Formanden for SIDs Byggesektion, John Larsen, har
imidlertid ikke de store forventninger til, at det lykkes. »Vi har
desværre haft dårlige erfaringer med de kampagner og projekter, vi har
kørt for at få unge andengenerationsindvandrere ind i vores fag. Vi har
uddannetog introduceret dem for virksomhederne, men efter ét år er de
unge væk igen« Siger John Larsen.
Direktør i Dansk Byggeri, Børge Elgaard, mener, at det blot drejer sig
om, at de unge skal holdes til ilden.
»Vi har set, at det ofte handler om at overbevise forældrerne om, at
byggeriet er en god arbejdsplads« Siger Børge Elgaard. Men efter SIDs
Byggesektions opfattelse, er det netop viljen, det kan knibe med.
»Det er ikke så attraktivt at være ansat i byggebranchen i Mellemøsten,
hvor folk hellere vil være selvstændige« Siger John Larsen.
RITZAU

Kommentar: Man ihukommer formanden for Integrationsministeriets
Integrationstænketanks ord fra 2001 om, at mange af de fremmede der
kommer til Danmark regner ikke det at arbejde for at være særligt fint!

Eksempelvis er kun 1.700 af de 17.000 herboende somaliere og
efterkommere i arbejde.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/