Socialdemokraternes grimme afgiftsfjæs sti~
Fra : Spangkuk

Dato : 04-01-06 15:03

Så blev alle mine erfaringer og fordomme om det forrykte
parti, Socialdemokraterne indfriet.

På sin første arbejdsdag, i et af sine første interviews stiller
Ritt sig gudhjælpemig op og bekendtgører, at bompenge-
systemet der afprøves i Stockholm er yderst interessant, og
de erfaringer Svenskerne høster deraf, vil blive fulgt nøje.

Hun ser nemlig gerne et lignende afgiftssystem indført i
København.

Velkommen, og velbekommen, æd den, siger jeg til de
60.000 Københavnske tåber der stemte personligt på
Ritt.

Spang

Fra : Martin

Dato : 04-01-06 15:20

Spangkuk skrev:

> [...]
> København.
>
> Velkommen, og velbekommen, æd den, siger jeg til de
> 60.000 Københavnske tåber der stemte personligt på

Nu er den socialdemokratiske kernevælger næppe overrepræsenteret i
selvkører-statistiken.
Erfaringer fra bla. London viser at når man bygger flere indfaldsveje
er resulattet blot at biltrafikken stiger eksplosivt. En kombination af
bomafgift og "fast lanes" hvor kun biler med mere end 1 i må køre,
på indfaldsvejene vil være en mulig løsning. Så istedet for at
bygge nye indfaldsveje, udvides Helsingør, Hillerød og Køge Bugt til
3-4 spor.
Tallene taler for sig selv. Der kommer flere og flere biler og det går
langsommere og langsommere på indfaldsvejene. København bare vokser
og vokser, og på en eller anden måde skal der dæmmes op for
trafikken.

Ifølge nye tal fra Vejdirektoratet er gennemsnitshastigheden på tre
af de store motorveje ind mod hovedstaden på tre år faldet fra 50-60
km/t til omkring 30 km/t og på 10 år er der kommet 70% flere biler
på motorvejene. (JP)
Så bor man i Køge og skal til Kbh C, er det faktisk hurtigere med en
knallert 45

Mvh
Martin

Fra : GB

Dato : 04-01-06 16:52

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in news:1136384409.665923.71890
@g43g2000cwa.googlegroups.com:

> [...]
> langsommere og langsommere på indfaldsvejene. København bare vokser
> og vokser, og på en eller anden måde skal der dæmmes op for

I en belgisk by (husker ikke lige navnet) har man løst problemet ved at
lave store parkeringsanlæg uden for byen på strategiske placeringer, og
gøre al offentlig transport gratis! Og det har faktisk vist sig at være
en succes, både trafik- økonomi- og miljømæssigt.

Det kan ikke undre at socialdemokratessen ikke har fantasi til andet end
flere afgifter - den socialdemokratiske universalløsning på alle
samfundsproblemer...

Med hensyn til os som nu en gang bor og arbejder i København, må der
laves særordninger. Det er trods alt vores by.

GB

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-01-06 17:48

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message

> [...]
> langsommere og langsommere på indfaldsvejene. København bare vokser
> og vokser, og på en eller anden måde skal der dæmmes op for

Tallene taler ikke for sig selv, den københavnske traffik lader sig
overhovedet ikke sammenligne med andre storbyers problemer og vi kan snildt
mildne trafikken ved at udbygge infrastrukturen. Desuden er retningen jo den
at folk bliver rigere og vil have deres egen bil.

Dermed ikke sagt den kollektive transport ikke skal højnes i kvalitet, men
ikke på bekostning af bilister der allerede er brandbeskattet til det
yderste.

> [...]
> på motorvejene. (JP)
> Så bor man i Køge og skal til Kbh C, er det faktisk hurtigere med en

Eller også skulle man se at få udbygget motorvejsnettet.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 06-01-06 01:29

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Eller også skulle man se at få udbygget motorvejsnettet.
>
> Thorkild

Jydemafian skal lige have asfalteret hele jylland først
Egon

Fra : Mark Jensen

Dato : 06-01-06 12:20

On Fri, 6 Jan 2006 01:29:06 +0100, "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk>
wrote:

>"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

>Jydemafian skal lige have asfalteret hele jylland først
>Egon

Det er jo kompromisset for at kjøbenhawnerne kan få næsten alt
kulturstøtten :)

Fra : Egon Stich

Dato : 06-01-06 17:05

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo kompromisset for at kjøbenhawnerne kan få næsten alt
> kulturstøtten :)

Jow--
Men nu har vi ikke råd til at køre ind, parkere, og nyde resultatet af
støtten

MVH
Egon

Fra : Svend Poulsen

Dato : 08-01-06 01:26

Hello, Thorkild!
You wrote on Wed, 4 Jan 2006 17:47:51 +0100:

> [...]

??>> knallert 45

TP> Eller også skulle man se at få udbygget motorvejsnettet.

Jamen, synes da at politikerne skal gøre som du vil have Thorkild, flere
biler på vejene, hæver jo profitten, at der så bliver endnu flere der bliver
syg, invalide og dør på grund af mere forurening i København kommer jo ikke
dig ved, du bor vel ikke i København ?

Er jo kendt at miljømæssig, skal der lig og pres til på de fleste borgelige
politikere, inden de vil gøre noget for miljøet.

With no best regards, Svend Poulsen. E-mail: svend_poulsen_304@*hotmail.com

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-01-06 01:30

"Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Er jo kendt at miljømæssig, skal der lig og pres til på de fleste
> borgelige politikere, inden de vil gøre noget for miljøet.

Tror du virkelig de dieseldrevne offentlige busser er mere miljøvenlige ?

Thorkild

Fra : Martin

Dato : 05-01-06 09:28

GB skrev:

> [...]
>
> Det kan ikke undre at socialdemokratessen ikke har fantasi til andet end
> flere afgifter - den socialdemokratiske universalløsning på alle

Nu er spørgsmålet jo så om man skal kalde det en afgift eller en
brugerbetaling? )

> Med hensyn til os som nu en gang bor og arbejder i København, må der
> laves særordninger. Det er trods alt vores by.

Nej, det er kongerigets hovedstad. Du har så valgt at betale kommunal
& amts-skat i Kbh. Men motorvejene tilhører staten, og staten det er
5,415,978 borgere i kongeriget. Men bor du indenfor bommene, er der vel
ingen problemer??? Det er jo først når du vover dig ud på
statsvejene og skal tilbage at det koster.

Men bomsystemet er en træls ting. Jeg skal nogle gange fra C til
Billingstad og så ind til Skøyen og til C igen. Det er afgift på
afgift på afgift på afgift. Stockholm er lidt nemmere og nærmest et
spiseligt system, men det er stadig træls.

Mvh
Martin

Fra : GB

Dato : 05-01-06 20:33

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in news:1136449685.193119.25980
@g44g2000cwa.googlegroups.com:

> Nu er spørgsmålet jo så om man skal kalde det en afgift eller en
> brugerbetaling? )

Nej. Brugerbetalingen hedder vægtafgift. Jeg betaler ca. 3000.- om året til
staten for at benytte vejene.

Og så er der jo registreringsafgiften, som er årsagen til at en ny bil
koster 3 gange så meget som i alle andre lande.

Og jeg så godt din smiley, tak.

GB

Fra : Martin

Dato : 05-01-06 09:40

Thorkild Poulsen skrev:

> [...]
> overhovedet ikke sammenligne med andre storbyers problemer og vi kan snildt
> mildne trafikken ved at udbygge infrastrukturen.

Det kan ikke "snildt" lade sig gøre. Intet større vejprojekt har
udover motorvejene Esbjerg, Frederikshavn og Hirtshals været en snild
sag. At udbygge og/eller ombygge indfaldet til Kbh løber op i enorme
forsinkelser og omkostninger. Det vil være fint for den politiker der
indvier det, men den der er starter det op vil stå til tørre tæsk og
lange næser.

> Desuden er retningen jo den at folk bliver rigere og vil have deres egen bil.

Ja det er dejligt at vi bliver rigere og rigere og jeg gider ikke vente
på Køge Bugt mere end højst nødvendigt, så indfør gerne
betalingsbetingelser for gennemkørsel hvis det kan fremme min
snitfart. (ingen ironi!)

> Dermed ikke sagt den kollektive transport ikke skal højnes i kvalitet, men
> ikke på bekostning af bilister der allerede er brandbeskattet til det
> yderste.

Det er rigtigt, og resultatet er at det vel nok rigeste land i (det
gamle) EU kører i de ringeste biler. Gad vide om det er med i
ulykkesstatistikken når vi sammenlignes med Sverige???

Mvh
Martin

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 05-01-06 13:39

> [...]
> forsinkelser og omkostninger. Det vil være fint for den politiker der
> indvier det, men den der er starter det op vil stå til tørre tæsk og

Vi bilister har da stor forståelse for de smågener en udviddelse af
motorvejsnettet medfører, e.g. Helsingørmotorvejens udviddelse.

> [...]
> på Køge Bugt mere end højst nødvendigt, så indfør gerne
> betalingsbetingelser for gennemkørsel hvis det kan fremme min

Gennemfør hellere en langsigtet løsning med udviddelse af motorvejen og den
indre infrastruktur, så som en havnetunnel.

Thorkild

Fra : Martin

Dato : 05-01-06 14:09

Thorkild Poulsen skrev:

> "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message

> Vi bilister har da stor forståelse for de smågener en udviddelse af
> motorvejsnettet medfører, e.g. Helsingørmotorvejens udviddelse.

Ih ja. Det er noget alle klapper af glæde over i deres små tykke
fingre. Og stort set alle jeg har talt med om lige netop dette, har
også kun beklaget sig over at alle andre bilister er nogle store
idioter. Jeg må virkelig anse kun at omgå toppen af den trafikale
kransekage.

> Gennemfør hellere en langsigtet løsning med udviddelse af motorvejen og den
> indre infrastruktur, så som en havnetunnel.

Fint med mig, når bare det bliver brugerbetalt. Storebæltsbroen er
opskriften til succes, og der vil ikke mangle investorer til de
projekter du behandler her.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-01-06 07:46

> [...]
Fint med mig, når bare det bliver brugerbetalt. Storebæltsbroen er
opskriften til succes, og der vil ikke mangle investorer til de

----

Jamen jeg er da åben over for brugerbetaling, måske vi så samtidigt kunne få
registreringsafgiften ned på et niveau hvor den relaterer sig til de
faktiske udgifter, måske vi kunne få tilbagebetalingen af Storebæltsbroen og
Øresundsbroen gjort neutral med hensyn til hvad den kollektive transport
betaler og hvad bilisterne betaler, som det er nu betaler bilisterne langt
hovedparten af forbindelserne.

Thorkild

Fra : Martin

Dato : 06-01-06 08:34

GB skrev:

> "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in news:1136449685.193119.25980
> @g44g2000cwa.googlegroups.com:

> Nej. Brugerbetalingen hedder vægtafgift. Jeg betaler ca. 3000.- om året til
> staten for at benytte vejene.

Det er et diskutabelt synspunkt. Vægtafgiften tilfalder staten. I det
aktuelle tilfælde det Kbh kom der overvejer en afgift.

> Og så er der jo registreringsafgiften, som er årsagen til at en ny bil
> koster 3 gange så meget som i alle andre lande.

Staten igen. Ej Kbh Kom.

> Og jeg så godt din smiley, tak.

Ja ellers havde jeg jo fået verbale tæsk.

Fra : GB

Dato : 06-01-06 21:45

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in news:1136532850.226204.322160
@g47g2000cwa.googlegroups.com:

> Staten igen. Ej Kbh Kom.

Enten har du ikke bil, eller også er du patologisk kværulant.

GB

Fra : Konrad

Dato : 11-01-06 10:47

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in news:1136532850.226204.322160
> @g47g2000cwa.googlegroups.com:

> Enten har du ikke bil, eller også er du patologisk kværulant.

Sagde manden, der indtil for nylig var notorisk arbejdsløs, og ikke havde
set en bil før han blev 50.

Fra : Martin

Dato : 06-01-06 08:30

Thorkild Poulsen skrev:

> [...]
> betaler og hvad bilisterne betaler, som det er nu betaler bilisterne langt

Registreringsafg er håbløs. Den skal kraftigt nedsættes, men
miljømæssigt så at hybridbiler t.eks næsten ikke skal afgiftes
(Lexus RX . Men V8 CLS klasse og 4-WD klassen generelt er nogle
energisugere, så der er afgiften OK. Jeg kører selv 2,5 TDI så jeg
slipper heller ikke helt så billigt i min egen opskrift.

Hvordan vil du måle/opgøre hvor meget koll trans skal betale i
firhold til bilisterne. Pr. passager, pr. gennemkørsel, bruttotonnage,
vedligehold af spor?

Fra : Jim

Dato : 06-01-06 12:30

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

Thorkild Poulsen skrev:

> [...]

Hvordan vil du måle/opgøre hvor meget koll trans skal betale i
firhold til bilisterne. Pr. passager, pr. gennemkørsel, bruttotonnage,
****************************
De biler der i forvejen sluger en masse araberjuice, skal jo også tankes
oftere, og dermed lægger bilisten jo også flere penge i statskassen i form
af brændstofafgifter.
Man burde snarere fjerne en del af afgiften for de større biler, som faktisk
bliver beskattet af deres udstyr og ikke højt brændstofforbrug.
Selv store mnercedesbiler kan i snit (EU-norm) køre 13,5 km/l, men de koster
kassen i afgifter.
Sikkerhedsudstyr som airbag og ABS-bremser m.m. skal ikke beskattes.
Og er der læderstue og biograf med gps og fladskærm, så har man vel betalt
én gang.
Det skal være slut med misundelsesafgiften.
Læg hellere afgiften på dårlig sikkerhed og svinende biler som de gamle
køretøjer på de danske veje.

J.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-01-06 17:13

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message

---
Hvordan vil du måle/opgøre hvor meget koll trans skal betale i
firhold til bilisterne. Pr. passager, pr. gennemkørsel, bruttotonnage,
vedligehold af spor?
---

Du kunne jo starte med at sætte dig ind i hvordan Storebælt finansieres.

Thorkild

Fra : Martin

Dato : 06-01-06 12:50

Jim skrev:

> [...]
> oftere, og dermed lægger bilisten jo også flere penge i statskassen i form

Det er en del af miljøafgiften og har intet med misundelse at gøre.

> [...]
> bliver beskattet af deres udstyr og ikke højt brændstofforbrug.
> Selv store mnercedesbiler kan i snit (EU-norm) køre 13,5 km/l, men de koster

CLK 55 AMG V8 kører 8,3 km/L ved blandet kørsel (fabrikstal)

Landcruiser, Range Rover, Volvo XC90? Har lillemor virkelig brug for at
køre i børnehaven og til føtex i en sådan, set med trafiksikkerheds
og miljømæssige briller? Har du set en Suzuki swift efter nærkontakt
med en af ovst?

> Sikkerhedsudstyr som airbag og ABS-bremser m.m. skal ikke beskattes.
> Og er der læderstue og biograf med gps og fladskærm, så har man vel betalt
> én gang.

Alt lovbefalet sikkerhedsudstyr er en del af bilen og skal afgiftes som
sådan. Eftermontering før levering, men efter slutseddel skal ikke
afgiftes.

> Det skal være slut med misundelsesafgiften.
> Læg hellere afgiften på dårlig sikkerhed og svinende biler som de gamle
> køretøjer på de danske veje.

De gamle svinebiler kan reelt ikke yderligere beskattes uden et
vældigt burokratisk system. Det kan heller ikke lade sig gøre
politisk, da ingen vælger vil stemme på det parti der indfører
reglen.

Men afgiften skal kraftigt reguleres. det kan ikke passe at mange
danskere er nødt til at køre rundt i en suzuki swift og lign
selvmordsbiler, der af fabrikanten var beregnet til det indiske og
kenyanske marked, hvor menneskeliv ikke regnes for en dyt.

Martin

Fra : Jim

Dato : 07-01-06 14:24

Jim skrev:

> [...]

selvmordsbiler, der af fabrikanten var beregnet til det indiske og
kenyanske marked, hvor menneskeliv ikke regnes for en dyt.

En suzuki swift skulle heller ikke have lov til at køre på de danske veje.
Den er så dårlig sikkerhedsmæssigt udstyret, at den er farlig for fører og
passagerer.
Den burde koster 3 gange så meget, som den i forvejen gør.

Og hvis lillemor vil køre i en XC90 eller Landrover, så skal hun da have lov
til det.
En Landrover er ikke specielt behagelig at køre i, men det er en XC90, skal
jeg hilse og sige.
Hvad folks behov og lyster er, skal staten ikke blande sig i.

Afgiften var i sin tid tænkt som en begrænser for de store benzinslugere,
som engang svinede utrolig meget.
Det var 8 cyl. motorer med et gevaldigt brændstofforbrug, som skulle
bremses.
Og så skulle staten jo have nogle penge til at bygge veje for.
Nu er vejene bygget, og de kræver kun mindre vedligehold, og der er langt
imellem vejbyggeriet.
Ligeledes er selv store biler blevet miljørigtige med minimal forurening.
Katalysatoren er kommet til både diesel- og benzin-motorer.
Og så er der ingen grund til at beskatte andet end selve motorens
miljø-niveau.

Hvad der egentlig er den omvendte verden er, at man ikke kræver reg.afgift
af veteranbiler, som er de biler, der sviner mest.
Gamle busser får også stadig lov til at køre, selv om de kan forurene en
mellemstor landsby på Lolland ved bare at starte.

Så op med afgiften på små og farlige biler, og ned med afgiften på
behagelige og sikre køretøjer.

J.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 07-01-06 15:18

[...]

Det er da lillemors egen sag hvad hun mener hun skal køre i, det skal du da
ikke blande dig i.

Thorkild