Hemmelighed skaber snobberi
Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-06 22:06

Hemmelighed skaber snobberi

Siden Ibsen startede psykodramaets kunst er tusinder af tragedier
rullet over filmlærredet, og altid er moralen "Havde de blot talt om
tingene, kunne ulykken være afværget"

For at holde facade som fejlfri, maskerer vi os og skjuler sandheder
for vore nærmeste, og det er kortsigtet og dumt.

Hemmelighedskræmmeri er at skyde sig i foden.

Når Pascal skriver at " Kærlighed og ærlighed tilintetgør hinanden
gensidigt. " så er det borgerskabets pseudo-kærlighed han sigter til -
vil man idag undgå skilsmisse, så gælder, at ærlighed og åbenhed varer
længst.

Staten bør aldrig bidrage til at man ikke står ved, hvad man har
gjort. "Lys over land" er den ny videnskabsreligion.

" Vi burde tænke, som om enhver kunne se ind i vor inderste
bevidsthed. Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

" He is truly virtuous man, who wishes always to be open to the
observation of honest men. La Rochefoucauld

" Den, der forlanger, at der skal spilles med åbne kort, sidder
sædvanligvis med alle trumferne på hånden. Graham Greene

" If you can`t be direct, why be? Lily Tomlin

hmb Jeg taler sandhed, ikke så meget som jeg gerne ville, men så
meget som jeg tør. Og jeg tør lidt mere, jo ældre jeg bliver. Michel
De Montaigne, Michel de (1533-1592)

Hmb Sig aldrig noget om andre, som du ikke vil sige til dem. Einar
Geert-Jørgensen

HMc At tie sandhed, er at begrave guld. Danske Ordsprog

hmc De få der har forståelse og sjælden indsigt, som ikke skjuler
deres hjertes hemmeligheder for pøblen - disse stakkes tåber, som
viser deres følelser, dem har mænd altid brændt og korsfæstet. Goethe

hmc Den sætning, som på mere sædelige mennesker virker så
afskrækkende: At intet menneskeligt er os fremmed- er for mig
kulturens lyse mål Poul Henningsen

Hmc Det er en dåre, der ikke spør om mere end ti vise mænd kan svare
på. Piet Hein

hmc Et menneskes virkelige hemmeligheder er mere hemmelige for det
selv end for andre. Paul Valéry

hmc Everyone has a dark side which he never shows to anybody. .
Mark Twain

hmc Hvis der er noget, jeg har lært i mit politiske virke, så er det
netop, at man ikke skal indføre filtre for at holde synspunkter væk,
man er uenig i. Frank Aaen

hmc Hvorfor ser mennesket ikke tingene? Det stiller sig selv i
vejen: det skjuler tingene. Fridrech Nietzsche

hmc Lad sandheden åbenbares, om så livet skal gå under. Nietzsche

hmc Nidske mennesker med fin tæft søger at undgå nærmere kendskab
til deres rivaler, for at de kan føle sig dem overlegne. Friedrich
Nietzsche

Hmc Tavshed er magtens ultimative våben. Charles de Gaulle

hmc The best brought-up children are those who have seen their
parents as they are. Hypocrisy is not the parents' first duty. George
Bernard Shaw

hmc Whoever blushes is already guilty; true innocence is ashamed of
nothing. Jean- Jacques Rousseau

hmd A mans most open actions have a secret side to them.
Joseph Conrad

hmd Den mand, der ikke vil meddele andre sin viden, er ingen rigtig
akademiker, ligesom den, der ikke vil høre andres meninger, synder mod
god akademisk tone. Erik Warburg

hmd Dårlig samvittighed er en sygdom som mennesket uvægerligt får,
når det er låst inde i et samfund og fred - alle instinkter der ikke
kan finde en ventil udad, vender sig indad. Nietzsche Moralens
oprindelse 1887

hmd Enhver har noget i sit væsen, som ville vække ubehag, hvis han
ytrede det offentligt. Goethe

hmd Et menneske, som ikke drikker andet end vand, har noget at
skjule for sine medmennesker. Charles Baudelaire

hmd Hårdest dømmer den, der aldrig fik sin egen lille snaskede sjæl
blottet for verden. Palle Lauring

hmd Lad os tale om det, I viseste, hvor slemt det end er. At tie er
værre; alle fortiede sandheder bliver giftige.Nietzsche

Hmd Vi fryser sådan om vores små hemmeligheder. Sara Lidman

hmd Videnskabsmænd bekendtgør aldrig deres fejltagelser. De bliver
låst ned i skuffer og skabe. Dr. Sydney Brenner

hmd We like to read others but we do not like to be read. La
Rochefoucauld