Den lille forskel
Fra : Jesper

Dato : 28-12-05 06:21

http://dr.dk/Nyheder/Penge/2005/12/27/134145.htm

Karrierekvinder bliver oftere skilt
27. dec. 2005 14.21 Penge Opdat.: 27. dec. 2005 14.22

Karrieren tærer hårdt på ægteskabet, især for kvinder. I hvert fald
bliver karrierekvinder oftere skilt end deres mandlige kolleger. Det
viser tal fra Danmarks Statistik, skriver Nordjyske Stiftstidende.

Og det er et helt klassisk mønster, fordi kvinder både bruger meget tid
i hjemmet og forsøger at få karrieren til at køre på skinner, siger
Trine Thorning, der er afdelingschef i Ledernes Hovedorganisation.

Mændene har det svært
- Kvinder bruger stadig mere tid på hjemmet, og så kan det være svært
for lederne at få tingene til at hænge sammen. Men der ligger også noget
kønspolitisk i det. Der er stadig nogle mænd, der synes, at det er noget
af en udfordring at være gift med en, der er chef, siger Trine Thorning.

En undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation viste, at kun hver
tyvende mandlige chef er single, mens det gælder for hver femte
kvindelige chef. Og særligt slemt er det i hotel- og
restaurationsbranchen, hvor de kvindelige chefer bliver skilt i 40
procent flere tilfælde end de mandlige chefer.

Forskelle vil udlignes
Men der er ændringer på vej, mener Trine Thorning.

- I de yngre generationer er mændene langt mere familieorienterede end
tidligere, og de unge ledere vil både have karriere og tid til at hente
Sofie i børnehaven. Så man kunne godt tro, at forskellen vil udlignes,
siger hun.

Kommentar:
Nogen siger der ikke er nogen forskel på mænd og kvinder eller at det er
ligegyldigt og kvinden passer sine huslige pligter. Der er hermed
godtgjort at det er noget sludder og vrøvl.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Michael Weber

Dato : 28-12-05 13:03

[klip]
> [...]
> --
> Three things are certain: Death, taxes and lost data.
> Guess which has occurred. -- David Dixon

Det er dermed godtgjort at de gamle kønsroller ikke dur
og er på vej til at lide en stille død.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Jesper

Dato : 28-12-05 13:11

Michael Weber <michael@FJERNmichaelweber.dk> wrote:

> [klip]
>
> Det er dermed godtgjort at de gamle kønsroller ikke dur
> og er på vej til at lide en stille død.
>
> Med venlig hilsen
> Michael Weber

Det er godtgjort at de nye kønsroller ikke virker, fordi hvor mange
skilsmisser var der i gamle dage med de gamle kønsroller i funktion?
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Zeki

Dato : 28-12-05 16:02

> Det er godtgjort at de nye kønsroller ikke virker, fordi hvor mange
> skilsmisser var der i gamle dage med de gamle kønsroller i funktion?

Enig og uenig.

De nye kønsroller hvor det nærmest er tabu at dyrke henholdsvis sin
feminitet og maskulinitet og hvor ordet "gammeldags" nærmest er blevet et
skældsord, holder ikke i længden. Spørg f.eks kvinder hvor tiltrukket de i
virkeligheden er af metroseksuelle mænd der er "i kontakt med sine feminine
sider."

Men mht til arbejdsbyrde skal manden i disse tider oppe sig. For når kvinder
er tvunget på arbejdsmarkedet fordi én indkomst ikke er nok for
kernefamilien længere, så betyder det at de huslige opgaver skal fordeles
mere mellem kønnene. Han kan generelt ikke forvente at komme hjem til et
rent hjem og mad på bordet, for konen er jo også lige kommet hjem.

At der er flere skilsmisser har dog ikke nødvendigvis noget med (fordeling
af) arbejdsbyrde at gøre. Kvinder har i dag mulighed for at sige "jeg vil
skilles, for jeg elsker dig ikke længere." For 40 år siden var dette
umuligt - det skete ikke. For det første fordi der var meget tabu forbundet,
for det andet fordi kvinder ikke var selvforsørgende på samme måde som idag.

Udviklingen i kønsroller er med andre ord sund når det drejer sig om
rettigheder og muligheder. At der er en række ting som jeg mener er usundt -
fremherskende androgynitet, færre børn i en senere alder, for meget
kræsenhed i valg af partner, udvikling af "girly-men", osv - er så en anden
diskussion.

Fra : Henry Vest

Dato : 28-12-05 21:16

Jesper wrote:

> Det er godtgjort at de nye kønsroller ikke virker, fordi hvor mange
> skilsmisser var der i gamle dage med de gamle kønsroller i funktion?

Færre. Var det nødvendigvis en god ting?

--
Henry Vest

Fra : Egon Stich

Dato : 28-12-05 19:18

> [...]
> ligegyldigt og kvinden passer sine huslige pligter. Der er hermed
> godtgjort at det er noget sludder og vrøvl.

Man kan nu engang ikke accelerere naturens udvikling.
Det tager århundrede at "udvælge".
Kvinder er konstrueret til at bedrive yngelpleje, og passe deres mænd.

Egon

Fra : Jesper

Dato : 28-12-05 20:47

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> Man kan nu engang ikke accelerere naturens udvikling.
> Det tager århundrede at "udvælge".
> Kvinder er konstrueret til at bedrive yngelpleje, og passe deres mænd.
>

> Egon

Du mener det tager århundreder at ved selektiv avl at få kvinder der
/ikke/ er konstrueret til at bedrive yngelpleje og at passe deres mænd?
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Egon Stich

Dato : 29-12-05 18:33

> Du mener det tager århundreder at ved selektiv avl at få kvinder der
> /ikke/ er konstrueret til at bedrive yngelpleje og at passe deres mænd?
> [...]

Jeps.

Egon

Fra : kalleBSk

Dato : 29-12-05 18:48

Zeki skrev:
>At der er en række ting som jeg mener er usundt -
>fremherskende androgynitet, færre børn i en senere alder, for >meget

Hvad mener du dog? Er mænd, og kvinder blevet for fede, har
klokkeværket erstattet mandlerne ( er alt blevet oralt)? Eller er
solid gammel bondekærlighed blevet erstattet af noget så¨sødt
åndeligt kropsforskrækket bænkevarmererotik?
mvh
kalle