Pladeselskaberne og parallelimport
Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 10:47

Iflg artiklen i EB, så plages pladeselskaber af parallelimport. Danske
musikbutikker køber CDerne direkte fra amerikanske eller canadiske
grossister og sælger dem videre til standardprisen på 150 kr.

Såvidt jeg kan se, er problemet, at pladeselskaberne tager for meget for
deres CDer i Danmark. Hvis de tog det samme som de amerikanske og
canadiske grossister, så ville parallelimporten stoppe. Og så kunne
forbrugerne måske endda forvente lavere priser på CDer herhjemme.

Det er mig iøvrigt en gåde, at nogen er villig til at gi' 150-160 kr for
en CD.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 27-12-05 11:15

> Iflg artiklen i EB, så plages pladeselskaber af parallelimport. Danske
> musikbutikker køber CDerne direkte fra amerikanske eller canadiske
> grossister og sælger dem videre til standardprisen på 150 kr.

Fuldt ud lovligt. Selv om pladebranchen påstår det modsatte.

> [...]
> forbrugerne måske endda forvente lavere priser på CDer herhjemme.

> Det er mig iøvrigt en gåde, at nogen er villig til at gi' 150-160 kr for

Ja, de fås som bekendt langt billigere, hvis man nøjes med ældre,
klassiske indspilninger.

Og så står det selvfølgelig enhver frit at nøjes med at købe cd'ere
eller dvd'ere, når de alligevel er i USA. Også selv om branchen har
forsøgt at modvirke det med »regionskoder«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 11:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Fuldt ud lovligt. Selv om pladebranchen påstår det modsatte.

Det er det ikke, jvf. Infosec direktivet. Køb af musik, film mm. udenfor
EUs område med videresalg for øje er forbudt.

> [...]
> eller dvd'ere, når de alligevel er i USA. Også selv om branchen har
> forsøgt at modvirke det med »regionskoder«.

Javist, problemet er bare de emsige toldere! Hvis det bliver taget i
tolden skal man ud over at betale 25% moms og 3,5% told også betale 65
kr i fortoldningsgebyr til PostDanmark pr. forsendelse, og så kan en CD
eller DVD gå hen og blive temmelig dyr!

Et alternativ er at købe det via et selskab der selv får det fortoldet
inden modtagelsen, f.eks. Axelmusic.dk og cd-wow.dk for CD og DVDs
vedkommende og Laserdisken.dk via deres Movie World.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Søren H

Dato : 27-12-05 12:00

> [...]
> inden modtagelsen, f.eks. Axelmusic.dk og cd-wow.dk for CD og DVDs
> vedkommende og Laserdisken.dk via deres Movie World.

Nemlig... via cdwow kan man købe en nyudgivet cd for ca 120kr incl
forsendelse...

Venligst

Fra : Svend Poulsen

Dato : 27-12-05 16:07

Hello, Søren!
You wrote on Tue, 27 Dec 2005 12:00:25 +0100:

SH> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse
??>> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
??>>
??>>> Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:
??>>>
??>>>> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=327009
??>>>>
[...]
??>> --

SH> Nemlig... via cdwow kan man købe en nyudgivet cd for ca 120kr incl
SH> forsendelse...

Ja, og desværre har Bent Fabricius Bjerre ved hjælp af videogram fået lavet
det sådan, at man er tvunget til at bestille DVDer fra udlandet for at få
visse DVD film med original tale på DVD film, da der ikke må parallel
importeres, hurra for statsstøttet monopol dannelse.

With best regards, Svend Poulsen. E-mail: svend_poulsen_304@*hotmail.com

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 27-12-05 18:07

Jesper skrev i meddelelsen
> [...]

>tolden skal man ud over at betale 25% moms og 3,5% told også betale 65
>kr i fortoldningsgebyr til PostDanmark pr. forsendelse, og så kan en CD

De problemer har man jo IKKE ved køb når man alligevel er i USA; men kun
ved postordresalg.

Og hvori ligger lige det emsige i at tolderne opkræver de fastsatte afgifter
?

Hvis du ikke vil betale til postvæsnet kan du iøvrigt vælge at få andre til
at transportere dine varer og så betale dem for at sørge for
toldbehandlingen
- det vil næppe blive billigere.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 18:21

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> Jesper skrev i meddelelsen
> <1h888vd.1b4n4df1fcbgqeN%spambuster@users.toughguy.net>...

> De problemer har man jo IKKE ved køb når man alligevel er i USA; men kun
> ved postordresalg.

Du skal være opmærksom på, at du kun må tage for 1350 kr varer med hjem
+ din ration af øl, vin, spiritus, hedvin og tobak.

> Og hvori ligger lige det emsige i at tolderne opkræver de fastsatte afgifter
> ?

Intet...hvis de holdt sig til at opkræve dette. Men de bonner én med en
regning på 65 kr for toldbehandling hver gang, så det kan blive smådyrt!

> Hvis du ikke vil betale til postvæsnet kan du iøvrigt vælge at få andre til
> at transportere dine varer og så betale dem for at sørge for
> toldbehandlingen
> - det vil næppe blive billigere.

Aner ikke hvad andre tager.

http://dvd.tradewho.com/