Barndommens lugte
Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-05 06:03

De tyske Freudianere var seje Nietzsche-psykologer og Selma Freibergs
bog "De magiske år" er om børn der beskyttes mod at høre om drager og
trolde, når de får læst eventyr - og derfor opfinder skurke-uhyrerne
af deres egen fantasi (selvfølgelig ikke lige heks-med-vorte og
djævl-med-horn)
Jeg opdroges flinkeskolet men noget skal jo være fjendebillede, så jeg
gruede ugen lang for at 1 at skulle til dansk (og holde en klam piges
fugtige hænder, her var krav til mig som jeg ikke havde lyster for)
2. at skulle have sløjd (et fag jeg ikke kunne begå mig i, skønt jeg
idag elsker gørdetselv og sløjdlæreren ku li mig)

At det forventedes at jeg gik i skole sammen med naboens pige i samme
klasse, var slemt, for hun var kedelig (er idag offentlig kontorchef)
og i hendes hjem var der mærkelig og mildt frastødende LUGT.
Jeg ku ikke lide ost, der jo smager og lugter råddent, indtil jeg fik
smag for surbrøds kommen og så kommenost.
Bevidsthed om lugt er godt - og måske en vejleder om at man går i hak
med personen.

Om sommeren er det spændende at grave lorteposen kun lidt ned i haven
og så se om den kan lugtes på ½ meter afstand hvis solen skinner på
det sted, eller hvad. Visuel er vigtigst, lyd næstvigtigst , og smag
er skønt og dårlig smag behøver ingen ha i munden - men lugt er vist
et uudforsket territorie, der kan læres os nyt om medmennesker og
andet. Dyr går meget op i det.

"Den der leger med afføringen eller den døde krop, har heller ikke
grebet
uhyggen og angsten knyttet hertil," skriver James i "Finegans
Wake"

"Der er visdom i, at mangt og meget i verden lugter ilde: men af selve
væmmelsen vokser der vinger og kildevældsvejrende kræfter frem!
Selv den bedste er der noget at væmmes ved; og selv den bedste er
noget, der må overvindes! - Åh, mine brødre, der er megen visdom i, at
der er meget skidt til i verden! Nietzsche

" "De første kristne var som polske jøder ... ingen
af dem lugter godt"Nietzsche(som var forheligende vedr jøder, men
indså at hygiejne var extremt lav hos de ortodokse med hårlok i
Polen - det bidrog EFTER SIGENDE til kz-epidemier, og general Patton
forfæredes ved at de også i fredstid stank af polsk jøde og ikke gad
holde orden i den nu velnærede lejr.

" Du kan ikke forestille dig lugten før du har gået en mil i en
anden mands mokkasiner. Robert Byrne

" Et arabisk ordsprog siger: Árbejd, og du vil blive stærk, sid
stille, og du vil stinke. ordsprog

"Hvis du tror, at du er frigjort, så smag engang dit
menstruationsblod. Hvis tanken gør dig syg, så har du langt igen,
skat. Germaine Greer

" Jeg bliver forelsket i en hver pige der lugter af
"Radiserne" af Charles Schulz

" Når en mand lugter stegen, venter han ikke længere på gemysen.
Helen Vita

" Perfumen er duftens sejr over stanken. Edgar W. Hubbard

" Alle har en forskellig ide om kærlighed
En pige jeg kender sagde "Jeg vidste han elskede mig, da han ikke
ville komme i munden på mig. Andy Warhol

" There is nothing like an odour to stir memories.
William McFeeOG PROUST I SPORET AF TABTE TID

Apropos børn der beskyttes imod uhyrer, så kendte jeg en mor hvis
4-årige lå død og hun spurgte

"Hvad er der sket?"

Jeg er blevet skudt

"Af hvem dog?"

Af Tivoligarden.

Han sku forresten have været donorbarn med mig som leverandør, men så
traf hun en sexet mulat og trods mange skønne indput fra mig i de
samme dage, var hans sædceller altså hurtigere svømmere.