Så kan de lære det, kan de...
Fra : Jim

Dato : 25-12-05 17:09

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=327232

Hold da kæft en griner... *ROFLOLPIMP*

Fra : GB

Dato : 25-12-05 17:57

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in news:43aec439$0$2097
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=327232
> Hold da kæft en griner... *ROFLOLPIMP*

Ikke mindre griner, end dengang ekstrem-kommunisterne slog sig selv ihjel
på Nørrebro ved at lege med eksplosiver (Militærnægtere! Hrmpf!) for nogle
år siden, og endte som medicinsk affald i rendestenen.

GB

Fra : Johnny Andersen

Dato : 26-12-05 00:09

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke mindre griner, end dengang ekstrem-kommunisterne slog sig selv ihjel
> på Nørrebro ved at lege med eksplosiver (Militærnægtere! Hrmpf!) for nogle
> år siden, og endte som medicinsk affald i rendestenen.

Og hvor har du aftjent din værnepligt George?

/Johnny

Fra : Wilstrup

Dato : 26-12-05 00:18

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hvor har du aftjent din værnepligt George?

Der er to fejl i GBs indlæg - hvis han tænker på den unge mand der
ødelagde sine fingre ved at sprænge telefonbokse og som til sidst
forsøgte at sprænge en bombe i Fælledparken under 1. maj, så var
der ikke tale om en kommunist, men tværtimod en kemistuderende,
hvis politiske stillingtagen var ganske spinkel og som kom fra et
såkaldt pænt, borgerligt hjem.

Han kom desværre for ham til selv at udløse bomben -

Den anden fejl er, at GB tror at kommunisterne var
militærnægtere - heller ikke det var korrekt - man opfordrede
faktisk kommunistmedlemmer til at deltage i militærtjeneste, men
hvis det blev opdaget at de var kommunister, blev de ikke optaget
som værnepligtige. Men det er jo svært at bevise.

Fra DKPs officielle holdning skulle man altså deltage som
værnepligtig når man var medlem af DKP
--
Wilstrup

Fra : Johnny Andersen

Dato : 26-12-05 00:31

"Wilstrup" <nix@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Fra DKPs officielle holdning skulle man altså deltage som værnepligtig når
> man var medlem af DKP

Med hvilket formål..? - at omstyrte vores demokrati? - så alle ikke
"rettroende " kunne blive sendt til kolyma - som Stalin havde for vane - med
alle som ikke tilbad ham blindt...

/Johnny

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 14:05

> [...]
>
> Med hvilket formål..? - at omstyrte vores demokrati? - så alle ikke
> "rettroende " kunne blive sendt til kolyma - som Stalin havde for vane -

Nej, der tager du fejl.
Men vel nok fordi du ikke kender tilstrækkeligt til danmarkshistorien.
Og det er jo ikke nødvendigvis din skyld

Sagen var, at besættelsen havde indgivet erfaringer om, hvorledes et
borgerligt samfund reagerer.
Imod grundloven fængslede man, efter tysk ønske, kommunister.
Man bekæmpede aktivt væbnet modstand.
Man gjorde hvad man kunne, for at forholde modstandsbevægelsen våben.
Gik endog til extremer, som likvideringer, for at forholde
modstandsbevægelsen våben.
Den svenske brigade var udset til at bekæmpe modstandsbevægelsen.
Noget der, som bekendt, aldeles ikke var grund til.
Men politikerne frygtede straffen for deres handlinger, og tog deres
"forholdsregler".

Dette ønskede man ikke gentaget, hvorfor det var "god latin" for en
kommunist, at han søgte at få en militær uddannelse, på lige fod med andre
unge danskere.
En hel del var også medlem af hjemmeværnet, som jo opstod netop på baggrúnd
af de dårlige erfaringer med politikerne.

Men, til forskel fra de borgerlige unge, for at være i stand til at forsvare
danmark og demokratiet i påkommende tilfælde.

Man ønskede ikke en gentagelse af svineriet undet besættelsen.

De borgerlige havde andre forklaringer, men er jo i dette spørgsmål, heller
ikke, troværdige.
Deres handlinger under besættelsen stempler dem.

MVH
Egon

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 26-12-05 15:37

Wilstrup skrev i meddelelsen
<43af28b9$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>hvis det blev opdaget at de var kommunister, blev de ikke optaget
>som værnepligtige. Men det er jo svært at bevise.

Hvilket årstal var det ?

Der har været tider hvor man ikke ville udtage dem som befalingsmænd,
have dem som officerer osv.; men at man skulle kunne slippe for
at aftjene værnepligt blot ved at melde sig ind i DKP har jeg aldrig
hørt om - det har jo aldrig just været frivilligt at aftjene værnepligt.

Da min far aftjente sin værnepligt i 50'erne var der eksempelvis en
kommunist på hans hold - han fik det så knapt så interessant som de
andre (det var et særligt hold for færdiguddannede ingeniører), idet han
ikke kunne sikkerhedsgodkendes, udnævnes til befalingsmand og
senere reserveofficer osv.; men han slap ikke for sin værnepligt.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Wilstrup

Dato : 26-12-05 17:23

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aldrig
> hørt om - det har jo aldrig just været frivilligt at aftjene

Det er nu heller ikke det, jeg skriver - jeg skriver at man fra
DKPs side IKKE ønskede at man skulle afholde sig fra at aftjene

netop 1. og 2. rangs borgere.
--
Wilstrup

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 27-12-05 18:50

Wilstrup skrev i meddelelsen
<43b018e4$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>Det er nu heller ikke det, jeg skriver - jeg skriver at man fra

Jeg har da ellers lige citeret dig for flg.:"hvis det blev opdaget
at de var kommunister, blev de ikke optaget som værnepligtige"

>netop 1. og 2. rangs borgere.

Man giver da ikke tillidsposter til personer man ikke stoler på.

Med det du mener at kende til mine holdninger vil du da være med
til at give mig en tillidspost af nogen som helst art ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 21:41

> Wilstrup skrev i meddelelsen
> <43b018e4$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Man giver da ikke tillidsposter til personer man ikke stoler på.

Stole på?
Mærkværdig forvrængning af kendsgerniunger og erfaringer.
Hvem var det, der leverede landsforrædere i stribevis, om ikke netop
officerskorpset?
Der jo ellers skulle bestå af pålidelige borgerlige individer?
Kommunisterne, de kæmpede.
De var til at stole på.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 14:09

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Wilstrup skrev i meddelelsen
> <43af28b9$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

Efter besættelsens ophør fik modstandsfolk "tilbud" om at påbegynde en
karriere i forsvaret som befalingsmænd eller officerer.
Nogle forsøgte, men det tog ikke lang tid, før forsvaret havde chikaneret
dem ud af systemet.
Men det var jo sikkert heller ikke rart, at være i messe med virkelige
soldater, der havde gjort en indsats, og ikke, som flertallet af danske
officerer, ligget underdrejet, hvis de ikke ligefrem var aktive i
frikorpset.

MVH
Egon

Fra : GB

Dato : 26-12-05 07:37

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in

> Og hvor har du aftjent din værnepligt George?

I hvert fald ikke ved "Panserværnet", som visse andre herinde hævder at
have...

GB