Sådan set lidt udefra, fra dem der føler s~
Fra : Konrad

Dato : 21-12-05 19:50

Faldt over denne : En imho overraskende sober og neutral redegørelse omkring "Muhammedbilled-sagen" fra Iranian Quran News Agency (lyder sørme fint)...

http://iqna.ir/NewsBodyDesc_en.asp?lang=en&ProdID=37505

De kan altså godt bedrive summarisk og objektiv journalistik slige steder.

---A cohort of high-ranking Danish diplomats on Tuesday, December 20, joined the heated debate about the controversial anti-Prophet cartoons published by the country's mass-circulation daily, criticizing Premier Anders Fogh Rasmussen's handling of the crisis.

Twenty-two former ambassadors, including many who have served in Muslim countries, chastised Rasmussen for snubbing a meeting request by eleven Muslim ambassadors accredited to Copenhagen, reported Agence France-Presse (AFP).

"It would have been to democratic Denmark's credit if the prime minister had accepted the meeting request" they wrote in a column published in the Politiken, the country's second biggest daily.

In October, The ambassadors of eleven Arab and Muslim countries, including Egypt, Palestine, Turkey, Pakistan, Iran, Bosnia-Herzegovina and Indonesia, wrote a letter to Rasmussen requesting a meeting to discuss twelve provocative cartoons of Prophet Muhammad (PBUH) published by the Jyllands-Posten.

In a written reply, the premier snubbed the request, telling the diplomats they can take the paper to court.

The mass-circulation daily published in September twelve drawings supposed to be of the prophet, including one showing him with a turban shaped like a bomb strapped to his head.

The cartoons, considered blasphemous under Islam, sparked an uproar among Muslims in Denmark and across the globe.

Guaranteed Freedoms

The diplomats also took issue with attempts to justify the controversial drawings on the ground of freedom of expression.

"It is not in line with Danish attitudes to use (our) freedom to intentionally insult a minority's religious faith," they maintained.

Flemming Rose, the head of the culture section at Jyllands-Posten who authorized the cartoons publication, has repeatedly defended his decision.

He said it fell within the absolute freedom of expression provided for in the Danish constitution.

Playing the same tune, Premier Rasmussen said the freedom of expression "is the very foundation of the Danish democracy ... (and) the Danish government has no means of influencing the press".

Reiterating respect for freedom of expression, Al-Azhar, the highest seat of religious learning in the Sunni world, vowed to raise the issue of the provocative caricatures with the UN and international human rights organizations.

Islam is the second religion in Denmark after the Evangelical-Lutheran state church, with some 180,000 members or three percent of the population.

Fra : andropov

Dato : 21-12-05 20:07

On Wed, 21 Dec 2005 19:50:08 +0100, "Konrad" <david@gmail.com> wrote:

> [...]

>In a written reply, the premier snubbed the request, telling the diplomats they can take the paper to court.

Det er vel heller ikke forkert sagt...

> [...]

> (and) the Danish government has no means of influencing the press".
Det har den vel heller ikke. Vi er jo ikke et DIKTATUR.

>Reiterating respect for freedom of expression, Al-Azhar, the highest seat of religious learning in the Sunni world, vowed to raise the issue of the provocative caricatures with the UN and international human rights organizations.

Det kan de jo gøre så vi kan få afprøvet om der er ytringsfrihed eller
ej.
Men uanset hvad kan det vel kun være de enkelte tegnere der kan være
tale om respekterer loven eller ej og ikke have noget med Danmark at
gøre som sådan.

Fra : Konrad

Dato : 23-12-05 11:37

andropov wrote:
> On Wed, 21 Dec 2005 19:50:08 +0100, "Konrad" <david@gmail.com> wrote:

(...)
> [...]
> Men uanset hvad kan det vel kun være de enkelte tegnere der kan være
> tale om respekterer loven eller ej og ikke have noget med Danmark at

Jeg går så ud fra, at i fremtiden vil du ikke identificere enkeltmennesker, f.eks tegnere, med det land de bor i og den religion de angiveligt måtte tilhøre?

Fra : andropov

Dato : 23-12-05 12:09

On Fri, 23 Dec 2005 11:37:18 +0100, "Konrad" <david@gmail.com> wrote:

>(...)
>
>Jeg går så ud fra, at i fremtiden vil du ikke identificere enkeltmennesker, f.eks tegnere, med det land de bor i og den religion de angiveligt måtte tilhøre?

Men muslimerne kan vel ikke anlægge sag imod den danske stat fordi
nogle bladtegnere har tegnet Muhamed....

Fra : Konrad

Dato : 23-12-05 12:20

andropov wrote:

> Men muslimerne kan vel ikke anlægge sag imod den danske stat fordi
> nogle bladtegnere har tegnet Muhamed....

Jeg er ikke vidende om, at muslimer har lagt sag an imod den danske stat. Kan du ikke pejle mig ind på hvem og hvornår?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-12-05 20:18

On Wed, 21 Dec 2005 19:50:08 +0100, Konrad wrote:

> Faldt over denne

Kunne du muligvis også finde den indstilling der wrapper dine indlæg
automatisk, alternativt selv ramme retur-tasten en gang imellem?

Jeg orker simpelthen ikke at scrolle 3 kilometer sidelæns for at læse
dine guldkorn.

--
MVH
osv...

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-12-05 01:35

"Konrad" <david@gmail.com> skrev i en meddelelse

Sorry, du har uden tvivl mange fornuftige ting på hjertet, men jeg gider
ikke læse dine særdeles ulæsevenlige indlæg.

Indstil venligst din software til at generere linieskift ved en passende
linielængde, og jeg vil med glæde læse, hvad du skriver.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-12-05 10:00

"Konrad" <david@gmail.com> wrote in message
[...]

---

Ja, men de får heller ikke med at de 11 albassadører iflg Fogh, allerede i
deres brev forlangte at han skulle skride ind over for pressen, - og at han
syntes at det var der ingen grund til at mødes om.

[...]

Utroligt at de har den frækhed at henvende sig til
menneskerettighedsorganisationer, når de selv hver dag groft overskrider
dem, - og ikke med noget så latterligt som tegninger, her forsvinder folk i
fængslerne eller kommer ud som krøblinge. Men det er jo det samme i Danmark,
vil nogen nok hævde.

Og så den med respekt for ytringsfrihed, - ja, en AKWsk ytringsfrihed som er
på linje med den man hævdede i Østlandene, - man kan sige alt, så længe man
ikke kritiserer ideologien eller lederskabet.

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-12-05 10:44

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Faldt over denne : En imho overraskende sober og neutral redegørelse
> omkring "Muhammedbilled-sagen" fra Iranian Quran News Agency (lyder sørme

Lidt i relation til "tonen", sådan kan den ser den ud i Sverige når medierne
ikke er tilstede, mon alle Europarådet og FN ikke bør skride ind, - for ikke
at glemme tidligere formand for menneskerettighedskommissionen Muamar
Gadaffi?

Svensk styrelse fejrer udvisninger med champagne
Ansatte ved Sveriges udlændingestyrelse, Migrationsverket, fejrer
udvisninger med champagne og lagkager.

Ansatte ved flere afdelinger af den svenske udlændingestyrelse kaldet
Migrationsverket har fejret udvisninger af asylansøgere med champagne og
lagkager, skriver avisen Dagens Nyheter.

Ved Migrationsverket i Kristianstad i Skåne indbød en afdelingschef til
kaffe og lagkage, efter at en enlig kvinde med tre børn var blevet nægtet
asyl.

»Besværlig kvinde« væk
I indbydelsen skrev chefen:

»I går stadfæstedes vor beslutning om den besværlige kvinde i Östra Göinge.
Vi fejrer med lagkage og ønsker kvinden og hendes børn alt godt i
hjemlandet«.

En embedsmand ved Migrationsverket i Kristianstad siger, at det »er helt
ok« at have en sådan attitude i den pågældende afdeling.

»Der eksisterer også en del racistiske undertoner blandt de ansatte i
afdelinger«, siger embedsmanden.

Ifølge Dagens Nyheter deltog 15 ansatte i lagkagefesten.

Russisk udvisning fejret med champagne
Det er den anden pinlige sag ved Migrationsverket på få dage. Mandag kom det
frem, at en chef ved Migrationsverket i Solna uden for Stockholm bød på et
glas champagne, efter at en familie med et sygt barn ligeledes var blevet
afvist.

Familien blev sendt tilbage til hjemlandet Rusland.

Efter afvisning af familiens asylansøgning skrev chefen i en e-post til de
ansatte:

»På fredag skal vi fejre med champagne, at en vis familie har forladt
landet. Jeg håber I kan afse et kvarter i køkkenet. Vi fejrer et godt
samarbejde med fire flasker champagne«, hed det i chefens mail.

Båret om bord
Hjemsendelsen af familien blev dramatisk.

Den afviste families 13-årige psykisk syge barn blev ført direkte fra en
børnepsykiatrisk klinik til lufthavnen Bromma uden for Stockholm og sat på
et specialfly med familien og fløjet til Sankt Petersborg i Rusland.

Moderen og børnene ankom til lufthavnen i en bil, mens faderen ankom i en
anden bil.

Da han ankom, nægtede han at rejse ud af Sverige og holdt fast i bilens
sæde. Han fik derefter hænder og føder lagt i håndjern og blev båret om bord
i flyet.

Ramaskrig
Begge sager foregik i fjor.

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 22-12-05 10:56

> [...]
>
> Da han ankom, nægtede han at rejse ud af Sverige og holdt fast i bilens
> sæde. Han fik derefter hænder og føder lagt i håndjern og blev båret om

Så er der måske et lille håb for Sverige.

/Mikael

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-12-05 09:32

"Mikael Mortensen" <mikael@danbbs.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> sørme

> medierne
> ikke

> Så er der måske et lille håb for Sverige.

Svenskerne er ofte langt barskere end vi er i DK, de går bare mere stille
med dørene, og bliver derfor ikke gennemkritiseret af EU og FN og
Europarådet, og OIC og KCLP og alle de andre. Når man spørger svenske
politikere, og de ikke ved der er mikrofon på, så viser det sig jo at de er
mere mod indvandring end Pia K. Men hykleriet længe leve, sådan vil verden
have det, og sådan får den det.

Der ER dog, som noget helt nyt, en svensk politiker, som har fået lov til i
en avisartikel at skrive, at indvandrerkriminalitet, - og de har en præcis
lige så stor overhyppighed som vi - hænger sammen med folks kuturelle
baggrund. Det er jo helt evident, men det er uhørt, at man får lov at nævne
det indlysende, - så måske ER der håb forude for Sverige. Vestlige og
asiatiske indvandrere har *lavere* kriminalitet end gennemsnittet i Norge og
Sverige, mens mellemøstlige og afrikanske har meget højere, - ofte har man
slået de to grupper sammen, så man kunne få et lavere gennemsnit, og det
ikke så så slemt ud.

Fra : Konrad

Dato : 23-12-05 12:32

Knud Larsen wrote:
> [...]
> allerede i deres brev forlangte at han skulle skride ind over for
> pressen, - og at han syntes at det var der ingen grund til at mødes

Hvad er det nu lige Danmark tit og ofte forlanger af andre lande? Hvor mange gange har du ikke identificeret et medie i udlandet med det pågældende medies ophavssted, eller land?

> [...]
> human rights organizations.
>
> Utroligt at de har den frækhed at henvende sig til

Ja, det er en mening, fint nok - men al mening hører jo op, hvis vi forlanger MERE af de "uvidende" end vi selv bestræber os til, eller kan stå inde for. Kan du ikke se det? Hvis vi virkelig er så gode, som vi selv tror vi er...så...Som min gamle håndboldtræner sagde : Bevis det!

> [...]
> forsvinder folk i fængslerne eller kommer ud som krøblinge. Men det
> er jo det samme i Danmark, vil nogen nok hævde.

Det er ikke det samme - men selvretfærdighed har altså en pris, Knud. Du og mange andre er tilsyneladende på vej til at gøre alt det du hader, og som du mener muslimerne har patent på, i forsøget på at bekæmpe dem. Det kan godt være jeg er ualmindelig dum, eller jeg ikke fatter en brik - men i mine øjne hænger det ikke sammen. "Du må ikke stjæle", sagde præsten, medens han listede tegnebogen op af lommen på kirkegængeren.

> Og så den med respekt for ytringsfrihed, - ja, en AKWsk ytringsfrihed
> som er på linje med den man hævdede i Østlandene, - man kan sige alt,
> så længe man ikke kritiserer ideologien eller lederskabet.

Man kan sige så meget, og blande meget udenomssnak ind i det her. Sku indad.

God jul, for øvrigt!!!

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-12-05 19:07

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-12-05 20:17

> "Konrad" <david@gmail.com> wrote in message

> God jul, for øvrigt!!!

Jeg tabte vist noget på tasterne.

God jul til dig!!!

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-12-05 19:16

Knud Larsen wrote:
> [...]

gange har du ikke identificeret et medie i udlandet med det pågældende

Naturligvis, når det drejer sig om lande uden ytringsfrihed, hvor styret
styre hele pressen. Jeg identificerede også hvad der stod i Pravda med
avisens ophavssted eller land. Hvis disse ambassadører endnu ikke har lært,
at sådan spiller klaveret ikke i *alle* lande, så burde de sættes på
skolebænken.

> [...]

inde for. Kan du ikke se det? Hvis vi virkelig er så gode, som vi selv tror
vi er...så...Som min gamle håndboldtræner sagde : Bevis det!

Hvad er det vi ikke kan stå inde for? Vi er jo ikke så hyleriske som fx
Serbien der klager over "tonen" i Danmark. Jeg ved ikke hvad det er du vil
have vi skal bevise? at vi er villige til at slagte ytringsfriheden i islams
navn?

> [...]

hænger det ikke sammen. "Du må ikke stjæle", sagde præsten, medens han
listede tegnebogen op af lommen på kirkegængeren.

Oplys mig, hvad er det jeg *gør* som ligner de fromme på al Azhar? Jeg
fatter ikke dine alegorier, virkelig.

> [...]
> så længe man ikke kritiserer ideologien eller lederskabet.

Man kan sige så meget, og blande meget udenomssnak ind i det her. Sku indad.

Jeg skuer og skuer, og kan ikke se hvor jeg ligner dem, der vil parkere
ytringsfriheden, fordi "islam nu er den andenstørste religion i Danmark",
som Bæk Simonsen bruger som argument. Vi er ude på en endeløs glidebane, -
hvad bliver det næste vi ikke må kommentere?