Pas og sikkerhed
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-12-05 15:53

Konen var i byen for at få et pas fordi at jeg har givet efter og er gået
ind på en sidste ferierejse inden at vi en dag går på pension og for alvor
kan komme til at rejse for nedsparingen i den friværdi, der måtte være på
det tidspunkt.

Vi bor ude på landet, så hun tog toget til Frederikssund medbringende
billede, ansøgning og gl. pas. Vel ankommet efter en længere gåtur, fik hun
at vide at pasfotoet ikke er godt nok, da man har fået, hvad Glistrup vist
nok kalder "muhamedanerforskrækkelse". Hun fik det råd at henvende sig til
en professionel fotograf, da der var en masse formelle krav, som
embedsmanden ikke mente at det jævne folk kan fortolke. Der skulle fagfolk
til.

Hun gik ned til byen og ind i hvad der nok er byen eneste fotograf. Der
lavede man en del pasfoto og hun blev stillet op foran en bestemt baggrund
og skulle vende hovedet på en bestemt måde og sætte håret på en lige så
bestemt måde.

Med det nye foto gik hun tilbage til paskontoret igen. Men det var stadig
ikke godt nok. Et par hår havde sneget sig udenom billedet.

Hun gik tilbage tilbage til forretningen igen. Her afviste man reklamationen
og forklarede at om onsdagen kan ingen forvente at få nyt pas i
Frederikssund, da den pågældende embedsmand, som er på vagt om onsdagen er
meget patentlig. Hun skulle bare prøve igen om fredagen.

Hun måtte gå med uforrettet sag og tog toget tilbage til vores by. Hun havde
også efterhånden brugt en halv dag på det.

Vi har nu aftalt at vi ikke kommer på ferie næste år og godt nok med det, da
jeg generelt ikke føler at folk tager sig godt at deres besøgende, når de
ikke gider at tale dansk, men forventer at vi kan engelsk når de kommer
hertil.

Men det sikkerhedsmæssige aspekt i pasfornyelsen kan da ikke være særlig
god, når det er op til hver enkelt embedsmands vurdering om et foto er godt
nok eller ej.

Carsten Overgaard

Fra : Joakim Von And

Dato : 21-12-05 18:16

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

Mon ikke du snarere bør kigge din kone lidt efter i sømmene, mage til
røverhistorie skal man da lede længe efter.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-12-05 20:21

"Joakim Von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
>
> Mon ikke du snarere bør kigge din kone lidt efter i sømmene, mage til
> røverhistorie skal man da lede længe efter.

Jeg har siddet og har set på billederne til 60 kr, hvilket er en stor
udskrivning for vores familie og jeg kan faktisk ikke se nogen fejl:
www.carstenovergaard.dk/images/mlo_low.jpg. De er faktisk af høj kvalitet og
det snavs, man kan se på billederne skyldes at jeg ikke har haft råd til
andet end en 600 dpi scanner, som er oppe i årene og derfor noget støvet.

Carsten Overgaard

Fra : David Mc Nally

Dato : 21-12-05 20:33

Carsten Overgaard wrote:
> [...]
> andet end en 600 dpi scanner, som er oppe i årene og derfor noget støvet.

Højre øre bruges som en del af identifikationsprocessen ved paskontrol,
derfor skal det være synligt og frit.

--
Personlig blog: www.mcnally.dk
Holde kundekontakten ved lige - send nyhedsbreve: www.ebrev.info

For direkte mail: Udskift .invalid med .dk.

Fra : C. Overgaard

Dato : 21-12-05 21:01

"David Mc Nally" <nospam@mcnally.invalid> skrev i en meddelelse

> Højre øre bruges som en del af identifikationsprocessen ved paskontrol,
> derfor skal det være synligt og frit.

Jeg kan nu godt se øret på billederne, men hvis den smule hår som ligger
foran er et problem, burde byen førende kanonfotograf så ikke have påpeget
det?

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-05 10:59

In article <43a9b44d$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, C. Overgaard wrote:

> [...]
> foran er et problem, burde byen førende kanonfotograf så ikke have påpeget

Der er ingen tvivl her. Billedet er ikke et korrekt pasfoto, og fotografen
skal derfor tage det om.

Reglerne her er tyndet lidt ud:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/ditfoerstepas/

Men her står kravet om neutral baggrund ihvertfald. Det er ikke længe siden,
at billedet heller ikke måtte være taget digitalt. Det er vist ændret
i år. flere år efter mange fotografer gik digitalt.

Fra : Holst

Dato : 21-12-05 21:06

David Mc Nally wrote:

> Højre øre bruges som en del af identifikationsprocessen ved paskontrol,
> derfor skal det være synligt og frit.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/fornyelseafpas/ skriver de:

Et pas-foto (farve eller s/h):
Et vellignende brystbillede i halvprofil, sådan at begge øjne, men også
højre side af ansigtet er synligt. 35 mm bredt og 45 mm højt. Hovedet
skal måle 25-35 mm i højden. Fotografiet skal have en neutral baggrund,
være af god kvalitet og være egnet til skanning. Fotografiet må ikke
være forsynet med stempler.
Du må som hovedregel ikke bære hovedbeklædning på billedet. Politiet kan
dog tillade, at du bærer hovedbeklædning, hvis du af religiøse grunde
beder om lov til det.

Man kan jo så altid diskutere, hvornår noget er tilstrækkeligt synligt,
og hvornår det ikke er. På eksempelbilledet vist på politi.dk er hele
pigens øre heller ikke frit. Dog mere frit end på de omtalte billeder.

Så derfor vil jeg egentlig vurdere, at embedsmandens vurdering er fin
nok. Men jeg er ikke i tvivl om, at andre måske vil vurdere det anderledes.

Men når fotografen ved, at det er vanskeligt om onsdagen, så kunne man
da godt have ønsket sig, at han måske havde gjort sig lidt mere umage og
opnået et tilstrækkeligt godt resultat.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-12-05 21:00

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message
> [...]
> Carsten Overgaard
> http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm
> "Hvis du ikke kan lide indlægget, så er det webmasterens skyld"

Jeg tror det er det sorte felt foran øjenene, som politiet ikke kunne lide.

Jesper

Fra : Holst

Dato : 21-12-05 21:03

Carsten Overgaard wrote:

> [...]
> andet end en 600 dpi scanner, som er oppe i årene og derfor noget støvet.

Begge øjne skal være synlige, så det er givetvis den sorte bjælke over
øjnene, som er problemet.

Fra : Sibzix

Dato : 22-12-05 06:19

> Begge øjne skal være synlige, så det er givetvis den sorte bjælke over
> øjnene, som er problemet.

LOL :)

Fra : Niels

Dato : 22-12-05 01:41

Carsten Overgaard skrev:

> Jeg har siddet og har set på billederne til 60 kr, hvilket er en stor
> udskrivning for vores familie og jeg kan faktisk ikke se nogen fejl:

Ja, det er dyrt.
Jeg har nogen gange brugt billeder jeg selv har taget, eller endda klippet
dem ud af et feriebillede.

> [...]
> og det snavs, man kan se på billederne skyldes at jeg ikke har haft råd
> til andet end en 600 dpi scanner, som er oppe i årene og derfor noget

Jeg har set værre pasbilleder. Man kan måske sige at hele hagen burde have
været med.

Men i øvrigt, hvis fotografen reklamerer med at de laver pasbilleder og
politiet ikke vil bruge dem som pasbilleder, skal du da have pengene
tilbage.

--
Niels

Fra : Spacey

Dato : 23-12-05 11:49

> [...]
> "Joakim Von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har siddet og har set på billederne til 60 kr, hvilket er en stor

Jeg er lidt tabt her, men i vil rejse i det store udland og så er 60 kr en
stor udskriving? Hvor skal i dog hen? pas nu på billetterne ikke stiger i
mellem tiden....

Kenneth

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-12-05 11:50

"Spacey" <tgsremove@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> stor udskriving? Hvor skal i dog hen? pas nu på billetterne ikke stiger i

Måske en 10-kroners indkøbstur til Puttgarden eller han har måske "vundet"
en rejse til Florida.

Jesper

Fra : The Nameless Dude

Dato : 22-12-05 13:54

A short time ago on a server far far away, Joakim Von And wrote

> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
>
> Mon ikke du snarere bør kigge din kone lidt efter i sømmene, mage til
> røverhistorie skal man da lede længe efter.

En historie der desværre er sand.
I Tyskland har de tonsvis af de fejl, blot et par af
reportagerne (på Tysk):
www.wdr.de/tv/aks/spezialbeitraege/20051123_reisepass.jhtml
www.stern.de/computer-technik/technik/548413.html?nv=sb
http://lawgical.jura.uni-sb.de/archives/000910.html
www.heise.de/newsticker/meldung/65858
www.netzpolitik.org/2005/gesichter-ungeeignet-fur-den-epass/
www.ariva.de/board/236522?pnr=2211029

De næste fejl der kan forventes bliver nok chip fejlene, dem har
de også allerede dernede: Enten falder chippen ud, den virker
slet ikke eller softwaren i terminalen har fejl og kan derfor
ikke læse chippen korrekt og pas afvises derfor.
De fejl meddelte nyhederne på både RTL, Sat1 og Pro7 i sidste uge.
--
The Nameless Dude

Fra : GB

Dato : 22-12-05 18:22

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in

> Med det nye foto gik hun tilbage til paskontoret igen. Men det var
> stadig ikke godt nok. Et par hår havde sneget sig udenom billedet.

Hvad med at give hende burqa på, og derefter anklage betjenten for racisme,
hvis hun ikke får passet?

GB