Cisco 1401 og Cisco 26xx spørgsmål
Fra : Jens Jönsson

Dato : 13-06-01 13:19

Nogle forskellige spørgsmål vedr. subjekt routere:

Cisco 26xx:
Man kan lave VPN mellem 2 Cisco 26xx routere. Er det IPSEC der benyttes ? Er
det ekstra tilbehør til routerne eller er det standard indbygget i IOS?

Cisco 1401:
Kan den fåes med Token Ring interface ?
Kan man lave VPN mellem en Cisco 1401 og Cisco 26xx (Se ovenstående) ?

Håber nogen kan svare !

Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-06-01 17:39

On Wed, 13 Jun 2001 14:18:57 +0200, Jens Jönsson wrote:
>Nogle forskellige spørgsmål vedr. subjekt routere:
>
>Cisco 26xx:
>Man kan lave VPN mellem 2 Cisco 26xx routere. Er det IPSEC der benyttes ?

Det var en mulighed.

>Er det ekstra tilbehør til routerne eller er det standard indbygget i IOS?

Du skal have en licens der tillader IPsec, din HW pusher kan hjælpe med en
pris, herudover kan du få HW accell til IPsec.

>Cisco 1401:
>Kan den fåes med Token Ring interface ?

Nej.

>Kan man lave VPN mellem en Cisco 1401 og Cisco 26xx (Se ovenstående) ?

Ja.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-06-01 06:46

<jjonsson@mailme.dk> wrote:

> Cisco 26xx:
> Man kan lave VPN mellem 2 Cisco 26xx routere. Er det IPSEC der benyttes ?

"VPN" er mange ting. En af tingene er IPSec, og det kan Cisco-
routere også.

> Er det ekstra tilbehør til routerne eller er det standard indbygget i IOS?

Routeren leveres normalt med et image, der kun understøtter IP,
og ikke mere avancerede features som IPSec. De images, der under-
støtter IPSec er dyrere. Hvis man skal op i højere båndbredder
end hvad der kan gøres i software, kan man tilføje et modul, der
laver det hardware-assisteret.

Ja, men ikke 3DES IPSec, kun DES.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Jönsson

Dato : 18-06-01 10:02

> "VPN" er mange ting. En af tingene er IPSec, og det kan Cisco-
> routere også.

Spurgt på en anden måde: Hvilken VPN kryptering kommer en standard Cisco
router med, såfremt den understøtter VPN ?

> [...]
> støtter IPSec er dyrere. Hvis man skal op i højere båndbredder
> end hvad der kan gøres i software, kan man tilføje et modul, der

Hvordan forholder det sig med Cisco 1401 routere ? Hvilket image kommer de
standard med ?
Hvis jeg ønsker at købe 2 stk. Cisco 1401 routere, benytte dem på TDC
pro@ccess ADSL og lave VPN imellem dem, kan det lade sig gøre ?

Jeg har hørt at båndbredden ikke kan være særlig høj, såfremt man kører VPN
på en Cisco router (Routeren belastes for meget). Er der en max. for hvor
høj ?

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-06-01 10:50

On Mon, 18 Jun 2001 11:02:16 +0200, "Jens Jönsson"
<jjonsson@mailme.dk> wrote:

> Spurgt på en anden måde: Hvilken VPN kryptering kommer en standard
> Cisco router med, såfremt den understøtter VPN ?

Hvis den er solgt med et image, der understøtter DES eller Triple
DES kryptering, så understøtter den henholdsvis DES eller Triple
DES kryptering.

> Hvordan forholder det sig med Cisco 1401 routere ? Hvilket image
> kommer de standard med ?

IP.

> Hvis jeg ønsker at købe 2 stk. Cisco 1401 routere, benytte dem på TDC
> pro@ccess ADSL og lave VPN imellem dem, kan det lade sig gøre ?

Ja. Hvis du betaler for et image, der kan køre DES, så kan du
køre DES. Man kan ikke køre 3DES på en 1400-router, da den ikke
har CPU til at trække det med rimelig performance.

> Jeg har hørt at båndbredden ikke kan være særlig høj, såfremt man
> kører VPN på en Cisco router (Routeren belastes for meget). Er der
> en max. for hvor høj ?

Det afhænger af, hvad det er for en router.

1400-routeren er ikke særlig kraftigt, og man kan ikke få et
hardware-modul til den, den kan sætte farten op på 3DES. Andre
routere har hurtigere CPU og/eller kan fås med hardware-moduler
til 3DES.

Faktisk har en 1400-router knap nok CPU til at trække DES
ordentligt. Så den faktiske mængde af DES-kryptering, du kan lave
på den, vil være noget under, hvad du har af båndbredde på din
ADSL. (Formentlig et sted under 128 Kbps, afhængig af den
nøjagtige konfiguration af IPSec).

-A

Fra : Jens

Dato : 14-06-01 06:50

"Jens Jönsson" <jjonsson@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Cisco 1401:
> Kan den fåes med Token Ring interface ?

Er der nogle alternativer blandt Cisco's routere, som har Token Ring
interface og kan benyttes til Pro@ccess ADSL fra TDC ???
Hvis ja, evt. pris ?

Iøvrigt mange tak for svarene til Jesper & Asbjørn !

Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-06-01 08:57

On Thu, 14 Jun 2001 07:50:07 +0200, Jens wrote:
>"Jens Jönsson" <jjonsson@mailme.dk> skrev i en meddelelse

>Er der nogle alternativer blandt Cisco's routere, som har Token Ring
> [...]

Det billigste jeg kan se er en 3620 med et Tokenring NM og et ATM25 NM,
men den er DYR sammenlign'et med en 1401'er, det er sansynligvis væsentligt
billigere at købe en Tokenring <-> Ethernet switch, eller blot skifte alt
Tokenring, som det sikkert alligevel skal før eller siden.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-06-01 10:20

On Thu, 14 Jun 2001 07:50:07 +0200, "Jens" <jjonsson@get2net.dk>
wrote:

> Er der nogle alternativer blandt Cisco's routere, som har Token
> Ring interface og kan benyttes til Pro@ccess ADSL fra TDC ???

Cisco 2612 har et token ring plus et ethernet, så du kan bruge
ethernettet mod en TDC-leveret ADSL-router, eller du kan bruge et
NM-ATM25 mod et TDC-leveret ADSL-modem.

Da den både har ethernet og token-ring er den ikke til skralde-
pladsen den da du vælger at migrere fra token ring til ethernet.

I øvrigt kan da være, du skulle benytte lejligheden til at gøre
det nu. Hvis du kun har brug for ethernet, vil valgmulighederne
blandt routerne stige ret væsentligt.

-A

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 14-06-01 13:44

Hej,

hvis du bare skal route immellem dit TR og dit Ethenet kan du klare dig
med en gammel 486'er eller Pentium, 1 stk. ethernet, 1 stk. Token Ring og
Linux - en noget billigere løsning end en Cisco-løsning

mvh. Palle