meget lille øko. gevinst ved at studere
Fra : Mark Jensen

Dato : 19-12-05 14:22

I vores ultra-lige land er der meget lidt forskel på at læse en lang
uddannelse eller ikke. Det er ikke så heldigt for nu at sige det
mildt.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3451460/

Fra : Lyrik

Dato : 19-12-05 14:58

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse
>I vores ultra-lige land er der meget lidt forskel på at læse en lang
> uddannelse eller ikke. Det er ikke så heldigt for nu at sige det
> mildt.
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3451460/

+++++++++++++++++++++++++++++++
Udemærket. Det er håndværkere der bliver mangel på. Håndens arbejde trænger
til et løft.
Gud og hver mand studerer jo og det er ikke alle samfundsopgaver der kan
ordnes fra en PC-skærm.
Hilsen
Jens
Jens

Fra : Jesper

Dato : 20-12-05 06:36

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> [...]
> til et løft.
> Gud og hver mand studerer jo og det er ikke alle samfundsopgaver der kan

Kære Lyrik Jens;
Folk til det grove er der nok af, det er de begavede åndsarbejdere vi
har behov for.
Skulle der opstå behov for flere af håndens arbejdere, så er det bare om
at sætte de ludhamrendedovne muhamedanere i arbejde.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Mark Jensen

Dato : 20-12-05 11:54

On Tue, 20 Dec 2005 06:36:29 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:
> [...]
>Skulle der opstå behov for flere af håndens arbejdere, så er det bare om
>at sætte de ludhamrendedovne muhamedanere i arbejde.

Jeg vil mene at det i høj grad er eks. polakkerne og andre
østarbejdere som kommer til at tage sig af håndværksarbejde som
tømrer, murer, etc, hvilket så igen selvsagt betyder at lønnen på
disse typer erhverv næppe kommer til at stige, tværtimod.

Fra : Jens G

Dato : 19-12-05 20:31

On Mon, 19 Dec 2005 14:22:00 +0100, Mark Jensen <jesperj@it.dk> wrote:

>I vores ultra-lige land er der meget lidt forskel på at læse en lang
>uddannelse eller ikke. Det er ikke så heldigt for nu at sige det
>mildt.

Der er forhåbentlig andre ting end en høj løn der trækker, når folk
vælger uddannelse?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 20-12-05 08:24

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er forhåbentlig andre ting end en høj løn der trækker, når folk
> vælger uddannelse?

Men forhåbentlig er høj løn en af parametrene.

Thorkild

Fra : NoTrabajo

Dato : 20-12-05 19:30

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i
> "Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Men forhåbentlig er høj løn en af parametrene.

Det var ikke værd at arbejde for en gymnasielærerløn.
--
NoTrabajo

Fra : Bo Warming

Dato : 20-12-05 21:14

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> wrote in message

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i

> Det var ikke værd at arbejde for en gymnasielærerløn.

En af mine tidligere kolleger sælger juletræer på Nørrebrogade og
trives klart bedre ved det end ved gymnasielærergerningen, som ingen
tid tager, så der julemåneden er blot måneden hvor hans humør er højt

Lærere vælger job med lange ferier og STOR PRESTIGE -
akademikerSNOBBERI er drivkraft , samt idealisme, ligesom at
politifolk er spændings-håbefulde idealister, som ved at uniformen
giver sexappeal.

Taxachafører vil nu ikke køre med FRIskilt - folk prajer dem alligevel
og så tilkalder de kollega over radioen. De har spændende cowboy-liv -
og en interessant , god evne-bestemt akkordløn , og at muslimer
snupper denne trivsel fra danskere er tragisk.
Man sku liberalisere og lade alle sætte friskilt i ruden, især
nytårsaften.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-12-05 06:57

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var ikke værd at arbejde for en gymnasielærerløn.

Mon ikke NoTrabajo's bistand er alt for høj ?

Thorkild

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-12-05 11:35

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> on tirsdag 20.
december 2005 at 8:24 +0100 wrote:
>Men forhåbentlig er høj løn en af parametrene

Det tror jeg da bestemt det er, men langt fra det eneste.
Der er typisk også en lang række andre faktorer der spiller ind,
eksempelvis et eller andet ønske om at gøre en forskel, ændre verden osv.
Nogle ret idealistiske bevæggrunde, kan man indvende. At de ofte spiller
en vigtig rolle for unges uddannelsesvalg er, at dette valg træffes ret
tidligt i livet, og dermed ikke nødvendigvis er udtryk for en moden
overvejelse. Klassikerne er teenageren der er hestetosset og mener hun
skal være dyrlæge, eller knejten der er optaget af hurtige biler, og
derfor skal være mekaniker.

Andre faktorer er selvfølgelig lysten til at uddanne sig i
overensstemmelse med sine interesser - drømmen om at få lov til at arbejde
med det, der interesserer en er ofte ret central. Det kan resultere i både
"forkerte" studievalg og regulære forlis, når det viser sig at uddannelsen
overhovedet ikke svarer til den drøm, den unge har.

Derfor er der også en del mennesker, der skifter spor et par gange i
livet, hvilket der ikke er noget i vejen med. Det ligger implicit i
tankerne om livlang uddannelse.

Hvad var bevæggrundene for dit eget valg i sin tid?

For mit vedkommende var det ikke den høje løn der var det vigtigeste, men
i langt højere grad eventyrlyst (journalister kan rejse en del), ønsket om
at gøre en forskel (Watergate-historien voksede jeg op med),
forfængelighed (journalister kommer jo - alt andet lige - i medierne).
Altså i meget høj grad ønsket om et spændende liv - at man så i "Hvad kan
jeg blive" også kunne se, at journalister var ret pænt lønnet, var
bestemt ingen hindring. Det er da rart at tjene en god løn og nyde den
frihed, det nu giver.
Nogle af os var heldige og fik den uddannelse vi stadig er glade for. Jeg
kunne da ikke drømme om at skifte fag. Navnlig ikke fordi det viste sig,
at der åbnede sig en masse andre for en(både jobmæssigt og økonomisk,
simpelthen fordi uddannelsen er så bredt favnende. Men det var jeg ikke
bevidst om dengang.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 20-12-05 15:40

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg da bestemt det er, men langt fra det eneste.

Ganske enig, men det er ønskeligt den får lidt mere betydning, vi uddanner
for mange der ikke har egen forsørgelse i tankerne når de vælger studie.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 20-12-05 15:43

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
>
> Ganske enig, men det er ønskeligt den får lidt mere betydning, vi
> uddanner for mange der ikke har egen forsørgelse i tankerne når de

Og her kommer så det menneskesyn som er fremherskende p.t. hos lovgivere, og
desværre også hos velfærdskommisionen.

Mennesket vil arbejde så lidt som muligt, for så meget som muligt..

Ved du hvad, det tror jeg bare ikke på er rigtigt, generelt.

--
Allan Riise
Life is like a box of Chocolates

Fra : Konrad

Dato : 20-12-05 13:21

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> wrote in message news:6tcdq1td5q339469kpa5moe3189913t0ed@4ax.com...
> I vores ultra-lige land er der meget lidt forskel på at læse en lang
> uddannelse eller ikke. Det er ikke så heldigt for nu at sige det
> mildt.

Det er logik for perlehøns, at livsindkomsten bliver lavere, hvis man studerer i 10 år og efterfølgende er lige så længe/kort tid på arbejdsmarkedet som dem, der ikke får en længevarende videregående uddannelse, men i stedet har et hårdere og mere nedslidende arbejde i længere tid. Løsningen er naturligvis at kræve, at højtuddannede bliver længere tid på arbejdsmarkedet - det har "de" både råd og overskud til. Løsningen er *ikke* at give højtuddannede mere i løn, eller de lavtuddannede mindre i løn (de dygtige skal såmænd nok få deres del af kagen uanset hvad) - for det vil jo alt andet end lige ramme arbejdsgiverne ekstra hårdt : Når der er så relativt mange med en videregående uddannelse i Danmark, og mange med de attraktive kompetencer, og mængden af lavtlønsjob fortløbende skrumper gevaldigt ind, vil en uforholdsmæssig stor andel af arbejdsstyrken blive "ramt" af lønstigninger, hvilket kan få virksomhederne til at outsource de for Danmark vigtige "vidensarbejdspladser" og i hvert fald medføre kedelige bivirkninger som prisstigninger og inflation.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-12-05 15:04

> [...]
> I vores ultra-lige land er der meget lidt forskel på at læse en lang
> uddannelse eller ikke. Det er ikke så heldigt for nu at sige det

Det er en positiv ting, idet at vi så sikrer at vi ikke får nogle personer,
som blot læser et givent fag ud fra ønsket om ussel mammon, men derimod ud
fra ægte interesse.

Vi mangler blot at tilpasse efterlønnen, således at alle folk skal arbejde
fuldtids i 40 år fra de forlader uddannelsesinstitutionen. Derved får man at
vide at det koster, hvis man vil satse på uddannelse.

Dermed får vi genetableret de gamle dyder, hvor at det blev for dyrt for
folk uden den rette opvækst og dermed forudsætninger at studere. Pånær nogle
få er det stadig sådan i dag at evnen til en akedemisk uddannelse er noget,
som er en del af den sociale arv.

Da jeg var ung ville jeg være røget i en gældsfælde, da renterne var så
skyhøje at jeg aldrig ville kunne forrente en uddannelse. Dengang var en
bank noget at man havde fast i generationer og kejle om renterne kunne ikke
komme på tale, så havde man eller forældrene ikke kapitalen så var
uddannelse bare ikke en mulighed.

Idag kan de unge på grund af de lave rente tillade sig at studere noget, som
de dybest set ikke interesserer sig for, hvilket også illustreres af den
høje frafaldsprocent.

Carsten Overgaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-12-05 16:52

december 2005 at 15:39 +0100 wrote:
>Ganske enig, men det er ønskeligt den får lidt mere betydning, vi
>uddanner
>for mange der ikke har egen forsørgelse i tankerne når de vælger studie.

Deri tror jeg du tager fejl - det er netop drømmen om eksempelvis at kunne
leve af at beskæftige sig med hestene, der driver teenagepigen til et
forsøg på at blive dyrepasser, dyrlæge osv.

Men jeg tror du har helt ret i, at det ikke er den tanke der står forrest
- det går man vel udfra at man kan.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-12-05 06:56

> [...]
> forsøg på at blive dyrepasser, dyrlæge osv.
>
> Men jeg tror du har helt ret i, at det ikke er den tanke der står forrest

Den med dyrlægen tror jeg du har ret i, det er mere ham taxa chauføren med
en Cand. Mag. i Dansk og Historie, jeg er efter.

Thorkild

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-12-05 16:53

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> on tirsdag 20. december 2005 at 15:42 +0100
wrote:
> [...]
>
>Mennesket vil arbejde så lidt som muligt, for så meget som muligt..
>
>Ved du hvad, det tror jeg bare ikke på er rigtigt, generelt.

Det læser jeg nu ikke ud af det Thorkild skriver, men der er da for hulen
ikke noget galt med at overveje om den uddannelse man gerne vil have, nu
også kan give arbejde og dermed indtægt og selvforsørgelse?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Allan Riise

Dato : 20-12-05 17:15

Frank Løkkegaard wrote:

> Det læser jeg nu ikke ud af det Thorkild skriver, men der er da for
> hulen ikke noget galt med at overveje om den uddannelse man gerne vil
> have, nu også kan give arbejde og dermed indtægt og selvforsørgelse?

Næ, absolut ikke, men jeg mener bare ikke det *skal* være *drivkraften*, for
så er det et sørgeligt liv og et sørgeligt samfund, hvor folk ikke kan
arbejde med det de brænder for, hvis ikke der er penge i nok i det...

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-12-05 07:01

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> on tirsdag 20. december 2005 at 19:30
+0100 wrote:
>Det var ikke værd at arbejde for en gymnasielærerløn.

Hvor meget højere skulle den da være, før det var værd at arbejde?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311