Jeg skal have konstant 8mbit/s boost fra p~
Fra : Charbax

Dato : 13-06-01 12:46

Whaa! whaa! 8mbit/s ADSL kommer hos CyberCity på mandag!! Så kan jeg køre
almindelige 2mbit/s for 900 kroner om ugen og så booste den op engang
imellem til 8mbit/s når jeg er mere i sådan hurtige downloads agtigt humør..
eller mpeg-2 video STREAMING!

haha..

der står altså på http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=8622 og på
http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=11013 står der ADSL
med op til 8mbit/s.

det er jo helt genialt hvis man lige over nettet kan købe 15 minutters
8mbit/s båndbredde for 10 kroner så man lige hurtigt kan få downloadet et
eller andet film.. Om TDC taler de om minut-til-minut bandwidth-on-demand og
om CyberCity bliver der talt om hurtigere båndbredde i week-enden end resten
af ugen..

Tror i CyberCity kan tilbyde op til 8mbit/s ADSL boost fra på mandag? Hvad
kunne man forestille sig prisen blev? Kan de skrue op til 8mbit/s over hele
danmark eller kræver det at man har gode cobber kabler sådan at der ikke
sker et eller andet forstyrrelse sådan at naboen pludselig ikke kan bruge
telefonen?

Altså er det TDC der styrrer maks. ADSL båndbredde på alle centraler? Eller
har det altid værret muligt for CyberCity eller andre udbydere at tilbyde
8mbit/s ADSL?

Hvad hvis man er interesseret i at have det omvendte af ADSL.. dvs.
downloader med maks. 1mbit/s og oploader med op til 8mbit/s.. kan det lade
sig gøre eller er SDSL 2mbit/2mbit det højeste opload man kan komme til?..
Hvis det kan lade sig gøre, skal man bruge helt anderledes modemmer eller
kan Cisco 677 fra cybercity og de andres routere godt bruges?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-06-01 13:26

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis det kan lade sig gøre, skal man bruge helt anderledes modemmer eller
> kan Cisco 677 fra cybercity og de andres routere godt bruges?

Det er ikke grundet støj tilladt at køre højere upload end 512

/F

Fra : Morten Boysen

Dato : 13-06-01 13:37

> [...]
> almindelige 2mbit/s for 900 kroner om ugen og så booste den op engang
> imellem til 8mbit/s når jeg er mere i sådan hurtige downloads agtigt

Jeg tror ikke du skal regne med 8Mbit/s download. Det tillader rå-kobber
aftalen ikke.

> [...]
ikke
> sker et eller andet forstyrrelse sådan at naboen pludselig ikke kan

Det kunne være et problem. Derfor er det ikke tilladt med mere end
2Mbit/s downstream og 512kbit/s upstream.

Det kan ikke lade sig gøre.

--
Morten Boysen

Fra : Simon Skals

Dato : 13-06-01 13:44

It seems Morten Boysen wrote:
> [...]
>bruge
>
>Det kunne være et problem. Derfor er det ikke tilladt med mere end
>2Mbit/s downstream og 512kbit/s upstream.

- men er næppe et reelt problem, når TDC selv vil lancere 8 Mbps
senere på året.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Morten Boysen

Dato : 13-06-01 14:01

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> - men er næppe et reelt problem, når TDC selv vil lancere 8 Mbps
> senere på året.

Er det officielt fra TDC, eller er det kun CW der er kommet med den
information?

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-06-01 15:13

On Wed, 13 Jun 2001 12:43:49 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

>- men er næppe et reelt problem, når TDC selv vil lancere 8 Mbps
>senere på året.

Det vil jeg se før jeg tror på det, der er vist en marketing direktør
som taler før han har fået et go fra teknikerne ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-06-01 19:58

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

> Det vil jeg se før jeg tror på det, der er vist en marketing direktør
> som taler før han har fået et go fra teknikerne ...

Se det er jo så her man kan blive bekymret (hvis man altså har noget at
bruge 8mbit til), er ikke så tit jeg har set dig tage fejl....

Hygge

Flemming

Fra : Rune Klausen

Dato : 13-06-01 15:37

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> - men er næppe et reelt problem, når TDC selv vil lancere 8 Mbps
> senere på året.

Hvis det kommer så vidt, så er det jo langt fra alle som kan få 8mbit pga
afstanden, støj, osv...
Men 8Mbps for 1000 pr månede vil ikke give overskud på nogen måde, men ville
være rart for forbrugeren :)

-Rune

Fra : Simon Pedersen

Dato : 13-06-01 15:48

"Rune Klausen" <Rune.Klausen@Paradis.dk> wrote in message

> [...]
> afstanden, støj, osv...
> Men 8Mbps for 1000 pr månede vil ikke give overskud på nogen måde, men

Det kunne da sagtens give overskud - det kommer jo an på forbrugerens
forbrugs-mønster.

> -Rune

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Nostradamus

Dato : 13-06-01 16:01

>Det kunne da sagtens give overskud - det kommer jo an på forbrugerens
>forbrugs-mønster.

Det afhænger vel også lidt af hvordan udbyderen afregner. Vi kommer jo
tættere og tættere på at prisen på båndbredde falder, dermed falder
indkøbsprisen for udbyderen jo også. Det er vel forholdet mellem
indkøbspris og udsalgspris der bl.a. afgør om det er en god forretning

Sincerely Yours,
Nostradamus

"Be nice to your children, because they are the ones who will choose your rest home"

Fra : Mads Bahrt

Dato : 13-06-01 22:06

"Rune Klausen" <Rune.Klausen@Paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Men 8Mbps for 1000 pr månede vil ikke give overskud på nogen måde, men
ville
> være rart for forbrugeren :)

Det ville sagtens kunne give overskd - det koster ikke mere for
cybercity/tiscali/orange at levere 8Mbps end 2Mbps eller 512 Kbps. De lejer
jo bare et sæt kobbertråde af TDC. og må så (inden for visse aftaler) bruge
dem som de vil. Begrænsningen skulle være hvis de ikke måtte pga. støj eller
ikke kunne pga dæmpning. Økonomisk set er det ikke dyrere for dem at levere
8 Mbps. Hardwaremæssigt er mange af de ADSL-modemer/routere de leverer
allerede forberedt til at køre 8Mbps.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-06-01 22:29

On Wed, 13 Jun 2001 23:06:25 +0200, Mads Bahrt wrote:
> [...]
>8 Mbps. Hardwaremæssigt er mange af de ADSL-modemer/routere de leverer

Men trafikken vil stige, og det er en af de virkeligt tunge udgifter ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Charbax

Dato : 14-06-01 11:52

> Men trafikken vil stige, og det er en af de virkeligt tunge udgifter ...

den behøver jo ikke at stige hvis internet udbyderen ikke vil have det. Den
kan blive hurtigere, men det behøver ikke at betyde at folk skal have lov
til at downloade 4 gange mere end de gør med en 2mbit/s forbindelse.

Fordi at det er meget svært overhovedet at finde nogen servere ude på
internettet som tilyder bredbånds underholdning, så burde de danske internet
udbydere på samme tid komme med rigtige bredbånds tjenester og bredbånds
underholdning.

F.eks. Bredbåndsbolagets www.bbst.dk syntes jeg er meget tynd. Altså for BBB
at nøjes med at tilbyde deres 10mbit/s kunder et par links til DR's 20kbit/s
video-nyheder eller til CNN's 100kbit/s video-arkiv. Og det bedste de selv
kan finde ud af at hoste og tilbyde deres kunder er
http://www.bbst.dk/article.asp?id=110 , 22 små 2mbyte meget komnprimeret og
smal resolution mpeg videoer.

Hvor meget burde det koste f.eks. bbst.dk at hoste 20-30 GB video'er i
2-3000 kbit/s som kun deres egne kunder kan have adgang til? Det samme kunne
TDC eller CyberCity gøre.. altså hoste store video-filer som kun deres egne
kunder må have adgang til og streame med op til hele 8mbit/s.

Fra : Rune Klausen

Dato : 14-06-01 13:54

> [...]
egne
> kunder må have adgang til og streame med op til hele 8mbit/s.

Så er det jo kun fedt, hvis man gider og hyder, som man kan se på tv.

desuden er 2mbit faktisk nok til at stream video online...
man kan faktsik se divx film online med 2mbit

-Rune

Fra : Charbax

Dato : 14-06-01 16:40

> desuden er 2mbit faktisk nok til at stream video online...
> man kan faktsik se divx film online med 2mbit

ja, jeg kan downloade en 2-timers DivX film på 50 minuter.

men jeg ved ikke helt om det allerede kan lade sig gøre at streame mpeg-4
video. Jeg ved www.projectmayo.com er igang med at prøve at få deres nye
"lovlige" DivX version 2 til at streame. Og Philips tror jeg siger noget med
at deres nye Mpeg-4 codec kan streame, men jeg har ikke set det virke endnu.
Men RealVideo 8 og Windows Media 8 ser også godt ud tror jeg, så det kunne
internet udbyderne sagtens streame billigt ud til deres kunder med fuld
båndbredde.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-06-01 18:36

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>Hvor meget burde det koste f.eks. bbst.dk at hoste 20-30 GB video'er i
>2-3000 kbit/s som kun deres egne kunder kan have adgang til?

Aner det ikke. Men lidt generelle betragtninger kan du da godt få:

Der er tre ting i det:

1) Hardware
2) Administration (altså folk der skal opdatere indholdet)
3) Indhold

1'eren er en relativt begrænset omkostning. Lad os sige 100.000
kroner pr. installation.

2'eren kan vel klares for et par millioner om året afhængig af
organisationens størrelse. Den kan sagtens centraliseres, selvom
der er mange decentrale streaming servers.

Jeg vil gætte på, at det er (3), der er det dyreste. Du får næppe
filmselskaberne til at forære alle deres film til ISPerne, så de
igen kan forære dem til deres brugere.

Alt i alt:

Skal vi gætte på 30 kroner for en film-stream, der ikke kan (well,
burde kunne) gemmes på harddisken? Og 150 kroner for en film du
downloader til evigt eje?

Det er mere komfortabelt end at gå ned i videobutikken i øsende
regnvejr, og med 3 Mbps burde du kunne få noget ud, der i alt
væsentlitg er meget bedre end VHS.

Andre typer indhold kan sikkert tilbydes væsentligt billigere -
det kommer jo altsammen an på, hvad producenten af indholdet vil
have for det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rune Klausen

Dato : 13-06-01 22:33

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
levere
> 8 Mbps. Hardwaremæssigt er mange af de ADSL-modemer/routere de leverer

Husk på at hardware ikke er det eneste som bestemmer prisen, hvorfor tror du
der er forskellige priser, ved forskellig hastighed ??
Mængden af date som bliver flyttet gennem kablerne koster også penge.

-Rune

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 13-06-01 22:50

> [...]
> cybercity/tiscali/orange at levere 8Mbps end 2Mbps eller 512 Kbps.

>Økonomisk set er det ikke dyrere for dem at levere

Jo, det vil blive dyrere for ISP'en.

Måske kan ISP'ens interne net sagtens klare den øgede belastning uden de
helt store investeringer, men belastningen fra ISP'en og ud mod omverdenen
vil jo stige næsten tilsvarende.

Og forøgelse af disse liniers kapacitet er dyre.

Der hvor jeg arbejder ( Åransje ), der har vi den regel, at når kapaciteten
nærmer sig 75% af forbindelsen til omverdenen, så bliver der opgraderet.
Faktisk er det aktuelt nu...på mandag sættes kapaciteten derfor op med 50%
på udlandsforbindelsen.
Og det er heftigt dyrt.

Så jo, det er dyrere at levere 8mbps end 2mbps til kunderne, hvilket jo
burde være logisk nok i sig selv.

Mvh haa/o

Fra : Charbax

Dato : 14-06-01 11:41

> Måske kan ISP'ens interne net sagtens klare den øgede belastning uden de
> helt store investeringer,

ja, nu at TDC og CyberCity er ved at have advanceret systemmer hvor man
minut-til-minut kan få skruet op eller ned for båndbredden, så kunne det
være fedt hvis man fik 8mbit/s ligemeget hvaffor en forbindelse man betaler
for, men kun 8mbit/s når man downloadede fra CyberCity's interne net, dvs.
fra http://tucows.cybercity.dk eller fremtidige Video-on-demand eller andet
software eller video eller lyd som kunne fylde meget (8mbit/s kunne man så
også få når man downloadede fra nyhedsgrupper, som jo ligger "lokalt" på
cybercity's eget net).. CyberCity kunne sikkert levere 8mbit/s Streaming
video-on-demand for ingenting så længe det er "lokalt"..

Det ville være en kanont ydelse ville jeg syntes hvis CyberCity kunne finde
ud af at lave aftaler med content providers altså med de folk der ejer
rettighederne til video.. f.eks. DR eller TV2..

Fra : Lasse Cederström

Dato : 13-06-01 16:05

Hej

> - men er næppe et reelt problem, når TDC selv vil lancere 8 Mbps
> senere på året.

Det håber jeg ikke, mine erfaringer med ADSL på 8Mbit, bl.a. fra
Roskildefestival 2000, er at de køre pænt hurtigt, men sjældent den fulde
hastighed. Derudover skal derogså meget små ændringer til i forholdene for
linjen før man oplever flowstops og lign.

Derudover er det meget få steder hvor man henter med mere end max 300kb/sek,
så med mindre der er flere der deler en linje, eller man ofte henter store
filer forskellige steder fra på samtid er der ikke meget nytte af 8mbit.

Jeg syntes dog ideen om at man kan booste sin hastighed er god, lyder
intresant ;)

- Lasse
Der skriver som privat person, og ikke hans arbejdsplads TDC-Internet

Fra : Charbax

Dato : 13-06-01 16:56

> [...]
> hastighed. Derudover skal derogså meget små ændringer til i forholdene for
> linjen før man oplever flowstops og lign.

er 8mbit ADSL virkeligt mere skrøbeligt end 2mbit? Altså hvis har man målt
at forbindelsen (kobber ledningerne) er gode nok og sidder indefor 1km fra
centralen eller 50meter hvis det er 500meter.

> Derudover er det meget få steder hvor man henter med mere end max
300kb/sek,

præcist derfor kan det helt sikkert godt betale sig for internet udbydere at
tilbyde 8mbit/s eller 10mbit/s. Det er meget få folk som overhovedet kan
finde ud af at downloade med fuld båndbredde. De fleste bruger sikkert kun
5% af båndbredden eller mindre. Jeg ved ikke.. men er her ikke nogen som har
nogle statistikker på hvor meget af båndbredden folk kan finde ud af at
bruge?

For at udnytte båndbredde rigtigt burde CyberCity eller BBB selv begynde at
tilbyde video-on-demand. For at tilbyde sådan video-on-demand til sine egne
kunder er sikkert ikke dyrt i traffik afgift.. for det er fuld båndbredde og
lokalt..

MEd f.eks. bredbåndsbolaget, den eneste måde jeg ville tro folk ville kunne
finde ud af at bruge hele deres 10mbit/s er ved at sende og modtage filer
fra andre som er koblet på bredbåndsbolaget, og det koster ikke noget
særligt til BBB. Eller hvis de har sat 20 downloads igang fra forskellige
hurtige servere. Eller hvis kunder opstiller servere på deres dynamiske IP,
og har konstant 10-20 ADSL folk der downloader fra een.. men det er ville
jeg tro også for det meste danskere der downloader og den traffik tror jeg
ikke er ligeså dyrt som konstant 10mbit/s til ADSL opkoblede folk i USA.

Fra : Rune Klausen

Dato : 13-06-01 17:01

"Lasse Cederström" <lasse@cederstrom.dk> wrote in message
> [...]
> hastighed. Derudover skal derogså meget små ændringer til i forholdene for
> linjen før man oplever flowstops og lign.

som hvad ?
dårligt vejr?
ændring af magnetfelter omkring linien ?

> [...]
> filer forskellige steder fra på samtid er der ikke meget nytte af 8mbit.

Det er også begrænset hvor langtid man kan blive ved med at hente, for med
8mbit så forsvinder ens hdd plads hurtigt

> Jeg syntes dog ideen om at man kan booste sin hastighed er god, lyder
> intresant ;)

Jeg ved nu ikke helt.
hvis man har en 256/128 og skal bruge 2mbit i weekende, så kan man da næten
lige så godt have en 512/128 hele ugen.
så det med at booste linie er måske smart for ISP'erne, for så får
forbrugerene smag for de høje hastigheder, og med tiden bliver de afhængige
af den højehastighed, og opgradere til 2mbit fast.

-Rune

Fra : Charbax

Dato : 13-06-01 17:37

> 300kb/sek,
>
> Det er også begrænset hvor langtid man kan blive ved med at hente, for med
> 8mbit så forsvinder ens hdd plads hurtigt

ja, det kan godt være 45GB ibm harddisk for 1500 kroner er billigt men der
er tror jeg også et eller andet begrænsning på hvor mange harddisks du kan
have liggende. OG med 8mbit/s er det sikkert også svært at følge med i at
skulle brænde alt det som man downloader.. man kan jo downloade en heelt CD
på 10-15 minutter..

> [...]
afhængige
> af den højehastighed, og opgradere til 2mbit fast.

særligt de priser CyberCity har sat, de er ok syntes jeg som udgangspunkt
før TDC og andre måske kommer snart med deres egne tilbud..

Hvis internet udbyderne virkeligt skal give en go grund til deres kunder at
ville opgradere til den højeste hastighed, så ville jeg syntes de skal tage
sig sammen og tilbyde video-on-demand og andre bredbånds krævende ydelser..
som på et eller andet måde "hørte med" abonnementet eller at man kun fik
billigt pay-per-view adgang til hvis man er kunde hos udbyderen.

Fra : emil

Dato : 13-06-01 20:18

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in news:9g84oe$kv3$1@news.cybercity.dk:

> man kan jo downloade en heelt CD
> på 10-15 minutter..

Hmm.. tanken om at brænde on the fly fra internettet er ikke helt dum

--
*/emil
All generalizations are bad

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 13-06-01 21:46

On Wed, 13 Jun 2001 19:17:48 +0000 (UTC), emil@mailpusher.zom (emil)
wrote:

>Hmm.. tanken om at brænde on the fly fra internettet er ikke helt dum

Hvis man ikke har en BURN-Proof brænder (eller tilsvarende teknologi),
så vil det være ret dumt ;)

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-01 14:34

> Det er også begrænset hvor langtid man kan blive ved med at hente, for med
> 8mbit så forsvinder ens hdd plads hurtigt

En af mine kolleger har tidligere foreslået en Surf'N'Leech pakke hvor ADSL
er bundlet med fx 1 75 GB disk pr måned.
Måske det er på tide.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Rune Klausen

Dato : 14-06-01 16:51

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
> [...]
ADSL
> er bundlet med fx 1 75 GB disk pr måned.

jeg betaler gerne 1000 pr månede for sådan en pakke :)
Hvad så med at der følger en RAID controller med hver 4. månede ?
så giver jeg gerne 1300 :)

-Rune

Fra : Tim Christensen

Dato : 15-06-01 18:37

> jeg betaler gerne 1000 pr månede for sådan en pakke :)
> Hvad så med at der følger en RAID controller med hver 4. månede ?
> så giver jeg gerne 1300 :)

Dvs. 1200,- for RAID-controleren er det ikke lige i overkanten?

Mvh

Tim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-06-01 16:39

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>Tror i CyberCity kan tilbyde op til 8mbit/s ADSL boost fra på mandag?

Dunno... men der står som eksempel, at du kan booste din 256 kbps
til 2 Mbps. Der står intet om 8 Mbps i nærheden af CyberCity.

Men 8 Mbps er altså ikke noget, man leverer til de priser, vi ser
i dag. Du er nem at begejstre, men du har en tendens til at glemme,
at nogen skal betale for tingene.

Man *kunne* jo forestille sig, at man til daglig betale 500 kroner
pr. måned for 512 kbps og så kunne ændre den til 8 Mbps. Men så
samtidig skulle betale - say - 5 øre pr. downloadet megabyte?

Det ville stadig være en ganske billig film... vel i omegnen af
35 kroner. Klart billigere end at købe den i videobutikken, klart
mere ulovligt og klart hurtigere end at hente den med 512 kbps.

>Altså er det TDC der styrrer maks. ADSL båndbredde på alle centraler? Eller
>har det altid værret muligt for CyberCity eller andre udbydere at tilbyde
>8mbit/s ADSL?

Det er forholdene i kablerne, der styrer, hvor hurtigt man kan
køre. I øjeblikket er man så åbenbart blevet enige om ikke at
køre hurtigere end 2 Mbps/512 kbps.

>Hvad hvis man er interesseret i at have det omvendte af ADSL.. dvs.
>downloader med maks. 1mbit/s og oploader med op til 8mbit/s.. kan det lade
>sig gøre eller er SDSL 2mbit/2mbit det højeste opload man kan komme til?..

Du kan ikke vende hastighederne om.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 13-06-01 17:42

> I øjeblikket er man så åbenbart blevet enige om ikke at
> køre hurtigere end 2 Mbps/512 kbps.

er TDC blevet enige om den grænse med telestyrelsen eller er det bare noget
de har sat for at det kal passe med at de kan få solgt et par ekstra hundred
tusind ISDN forbindelser før folk begynder at se fidusen i rigtige bredbånds
forbindelser (ikke det som teleDK kalder for bredbånd - rigtig bredbånd er
mindst 2mbit/s i begge retninger)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-06-01 17:53

On Wed, 13 Jun 2001 18:42:09 +0200, Charbax wrote:

> [...]
>forbindelser (ikke det som teleDK kalder for bredbånd - rigtig bredbånd er

Du har fået det forklaret et utal gange nu, det er pga. støj og krydstale.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Charbax

Dato : 13-06-01 18:28

> Du har fået det forklaret et utal gange nu, det er pga. støj og krydstale.

ja men det kan jo også bare være en undskyldning som TeleDK bruger.

Er det noget telestyrelsen har bestemt at 2mbit skal være grænsen på grund
af støj eller er det noget TDC har sat indtil at de selv gider at udbyde det
eller bliver tvunget til at åbne op for?

Det der med støj og krydstale problemmer er det noget der vil være forevigt
i danmark og derfor ville det aldrig kunne være tilladt at køre ADSL
hurtigere end 2mbit/s i danmark eller kan man fikse det på et eller andet
måde uden at skulle installere nye kabler over det hele.. for så kan det
tror jeg bedre betale sig, at grave masser af lysleder over det hele så og
begynde at køre internet, telefoni og fjernsyn over dette istedet.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-06-01 18:32

On Wed, 13 Jun 2001 19:27:51 +0200, Charbax wrote:

> [...]
>tror jeg bedre betale sig, at grave masser af lysleder over det hele så og
>begynde at køre internet, telefoni og fjernsyn over dette istedet.

Prøv at tage en lommeregner, og prøv at regne på hvad det vil koste ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-06-01 19:21

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> for så kan det
> tror jeg bedre betale sig, at grave masser af lysleder over det hele så og
> begynde at køre internet, telefoni og fjernsyn over dette istedet.

Du har et fuldstændig forskruet forhold til virkeligheden og mangler enhver
form for realitetssans.

Fra : Charbax

Dato : 13-06-01 19:37

> Du har et fuldstændig forskruet forhold til virkeligheden og mangler
enhver
> form for realitetssans.

Efter hvad jeg har fået af vide i Bredbåndsbolagets gule stand (som er en
bus de kører rundt fra IT-expo til IT-expo), sagde manden at der allerede
var rigtigt mange lyslede kabler allerede overalt i danmark. At de er blevet
gravet ned automatisk hver gang man åbnede op siden 80erne. Og at de bare
ligger der og venter på at komme i brug. Jeg tror ikke ægte bredbånd er
urealistisk, særligt efter at have hørt Paul Nyrups nytårstale hvor han
mente at der skulle bruges 100 milliarder på mad og internet.

Ja, jeg er godt klar over at Danmark allerede har det godt med alle de
konkurrerende internet udbydere som allerede kan levere ADSL forbindelser
eller endda dobbelt-vejs kabel-internet til mange danskere. Og at der er
konkurrence og de ofte presser priserne mere og mere ned. 512 er 4 gange så
meget som det man kunne få for bare 1 år siden. Det er fint, men ikke nok
til virkeligt at kunne komme ud med alle ens budskaber på video.

Fra : Rune Klausen

Dato : 13-06-01 19:45

> [...]
> urealistisk, særligt efter at have hørt Paul Nyrups nytårstale hvor han
> mente at der skulle bruges 100 milliarder på mad og internet.

Ja, regeringen synes vi skal ligge nr. 1 på IT listen, men jeg tvivler på at
det kommer til at ske.
Der har været lavet "IT" dage, og evalueringer om det, men hvad sker der så
bagefter ? _ingenting_ !

Så forvent ikke bredbånd for en slik

-Rune

Fra : Charbax

Dato : 13-06-01 22:20

> [...]
at
> det kommer til at ske.
> Der har været lavet "IT" dage, og evalueringer om det, men hvad sker der

Hvis http://www.itb.dk/dokumenter/bredbaand.pdf bliver til noget,
http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=9310 sagde ihvertfald
at flere politikere syntes godt om rapporten, hvis der bliver stemt i
folketinget om at bruge nogle milliarder på projektet så tror jeg godt at
der kan ske mange spændene ting meget snart. Og det er nemmere tror jeg at
installere bredbånd i Danmark en det er i Sverige for Danmark er et mindre
land.. tror jeg.. derfor kan det hjælpe med at IT-vissionnen ikke bliver
droppet ligesom jeg har hørt et eller andet om at den 8 milliard svenske
bredbånds projekt er gået istå..

I http://www.itb.dk/dokumenter/bredbaand.pdf foreslår de undervisning over
bredbånd og alt DR's og Tv2's video-arkiv tilgængeligt på nettet som
video-on-demand. Det er sådanne ting tror jeg som kan pludselig gøre at alle
danskere får brug for bredbånd.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-06-01 19:57

> [...]

> urealistisk, særligt efter at have hørt Paul Nyrups nytårstale hvor han
> mente at der skulle bruges 100 milliarder på mad og internet.

Ja nu er både BB og Polle fra snave jo ret kendt for at være troværdige så
det kan jeg da godt forstå at du tror på
'
Hygge

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-01 10:54

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse

> Efter hvad jeg har fået af vide i Bredbåndsbolagets gule stand

Det er ikke en pålidelig kilde

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-06-01 20:20

> [...]

>tror jeg bedre betale sig, at grave masser af lysleder over det hele så og
>begynde at køre internet, telefoni og fjernsyn over dette istedet.

Du "tror" en hel masse.

Har du fundet et hul i mine udregninger, der gør, at prisen vil
komme væsentligt under de 35.000 kroner i oprettelse og 50.000
kroner om måneden, jeg sjussede mig frem til på bedste, uholdbare
manér?

Godt nok er der tale om en masse antagelser, løse ender og ikke
specielt gode kilder... men priserne er næppe en faktor 10 eller
20 forkerte i nogen retning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Manhatten

Dato : 14-06-01 20:50

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in <9g87nk$pgp$1@news.cybercity.dk>:

>Er det noget telestyrelsen har bestemt at 2mbit skal være grænsen på
>grund af støj eller er det noget TDC har sat indtil at de selv gider at
>udbyde det eller bliver tvunget til at åbne op for?

Så vidt jeg har forstået (er næsten sikker) så er det en grænse som
telestyrelsen og TDC har sat i fællesskab for ikke at skabe forstyrelser
for telefonien i især den lidt ældre del af telefoninettet.

/Manhatten

Fra : Leif Neland

Dato : 14-06-01 23:08

> [...]
> tror jeg bedre betale sig, at grave masser af lysleder over det hele så og
> begynde at køre internet, telefoni og fjernsyn over dette istedet.

Der graves rigtig mange lysledere ned for tiden.

På den lokale losseplads (undskyld: genbrugscentral) er der et kæmpe bjerg
af rester af de orange plastrør, lyslederne trækkes i.
Der bliver tilsyneladende lagt 10 meter ekstra rør ud på jorden for hver
tromle, der rulles ud...

På siden af hvert rør er stemplet hvem der ejer indholdet.

Leif

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 14-06-01 23:49

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> wrote in message

> På siden af hvert rør er stemplet hvem der ejer indholdet.

No Sir.

Der står muligvis navnet på dem der etablerede nedlægningen af rørene.

Når man graver rør ned, så lægges der rigtig mange disponible rør.
Disse tomme rør byttes/sælges/lejes ud til den der byder på dem.

Og det vil være temmeligt uhensigtsmæssigt at ændre skriften på røret når de
er gravet ned, hvis ( når ) der kommer en anden ejer/lejer.

Mvh haa/orangedk.com