Hvordan samler man to GEDCOM-filer i Broth~
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 28-12-05 11:10

Hej

Er lige begyndt at snuse lidt til slægtsforskning og programmet Brother's
Keeper.

Sidder med to GEDCOM-filer den ene er familien på min mor's side, og
den anden er familie på min far's side.

Kan sagtens importer dem som to forskellige databaser i BK, men nu vil
jeg gerne have dem samlet i en database.

De personer der går igen i begge filer har ikke samme BK-nr. i de to
databaser.

Er der en nem måde at få samlet sådan to filer vil jeg gerne have
opskriften.

På forhånd tak for hjælpen.

Preben Kristensen

Fra : Henning og Inge-Lise~

Dato : 28-12-05 16:27

"Preben G. Kristensen" <mail1@SLEThyggesiden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> databaser.
>
> Er der en nem måde at få samlet sådan to filer vil jeg gerne have

På startsiden går du ind under filer, lidt nede er et punkt der hedder
sammenlæg Databaser, klik på den og følg anvisningen.
Venlig hilsen Inge-Lise Trampedach

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 28-12-05 17:24

Hej
Det har jeg faktisk gjort flere gange.
Så den nemmeste fremgangsmåde er.
Lav først to databaser med de to forskellige dele.
Derefter laver du en backup af den ene database.
Så går du ind i databasen og sletter alle de personer der er de samme i
begge databserne. Det er her logisk at tage den med de færreste gengangere.
Så åbner du den anden database og i punktet sammenlæg to databaser lægger du
den modificerede ind.
Du skal nu være opmærksom på at alle de der er lagt ind har fået et nyt BK
nummer.
Så finder du de personer der skal sammenkædes fra den ene database til den
anden.
Der skal nu kontrolleres om alle data i den ene database på de slettede
personer er de samme som i den nye database, det kunne jo være at der er
oplysninger på nogle af de sammenfaldne personer i den ene base som ikke er
kommet med i den anden base, så her er der et lille redigeringsarbejde, men
pyt det store slæb er gjort, så det er jo kun det lille med
sammenkædningerne der selvfølgeligt er gået fløjten så det skal gentages
manuelt.
Men er din sammenkædningsperson overskuelig så er det jo som regel kunet
eller få ægteskaber og deres børn der skal kædes sammen igen.
Med venlig hilsen
Niels Gjermandsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 28-12-05 19:20

"Preben G. Kristensen" <mail1@SLEThyggesiden.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en nem måde at få samlet sådan to filer
> vil jeg gerne have opskriften.

Det er ikke forkert hvad Inge-Lise og Niels har forklaret, men det du reelt
søger kan BK desværre ikke ;-(

Det er faktisk en af de få mangler BK er behæftet med, at en sådan ellers
ret oplagt funktion, der sammenligner importerede med de allerede
indtastede, ikke er indbygget. Sammenligning foretages udelukkende ved
indtastning af en ny person, endda kun med første fornavn og efternavn med
korrekt stavning.

Der er måske flere andre programmer der kan. Jeg kender kun til en funktion
i PAF, der kan hentes gratis fra http://www.familysearch.org/ LDS Catalog
Home -> Family History -> Software Downloads -> Free.

I PAF er der en sammenlægnings-funktion, der undersøger ligheden (Soundex)
mellem personerne i databasen, som kan fødes med flere ged-filer inden før
sammenligning og evt. -lægning af de enkelte poster. Een post ad gangen
sammenholdes med alle de øvrige og præsenteres til brugerens tolkning før
sammenlægning af alle/valgte data. Heller ikke dette er helt til UG med x og
slange - det er nemt at kommer til at sammenlægge personer, hvis man ikke er
opmærksom på, eller ikke kender dateringen, men med lidt øvelse undgås det
)

Resultatet kan sendes ud til en ged-fil, der er renset for gengangere, som
derefter kan importeres til BK.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 29-12-05 13:25

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke forkert hvad Inge-Lise og Niels har forklaret, men det du
> reelt
> søger kan BK desværre ikke ;-(

Det var også det resultat jeg kom frem til.

> [...]
> og slange - det er nemt at kommer til at sammenlægge personer, hvis man
> ikke er opmærksom på, eller ikke kender dateringen, men med lidt øvelse

Se det var meget bedre, Poul Erik
Selv om man manuelt skal finde alle en post af gangen.
PAF er blevet brugt til opgaven og resultatet er tilfredsstillende.

Under min søgen på nettet fandt jeg også programmet RootMagic
som kan samle to gedcom-filer som ønsket.

http://www.rootsmagic.com/demo.htm

Den kommer med en list over alle de navnesammenfald den kan finde.
Man sætter fuleben ud for dem den skal regne som et navn og samler
så det hele i en arbejdsgang.

Desværre der det kun en demo-udgave så man kan ikke få lov at gemme
gedcom-filer. Så hvor god den er med hensyn til dette ved jeg ikke.

Er godt klar over at RootsMagic kun er egnet til filer med få oplysninger,
da der eller vil opstå mange fejl, men syntes da lige programmet skulle
nævnes hvis der var en eller anden der kunne have glæde af den.

Vil gerne sige tak til samtlige for hjælpen,
og ønske alle et godt nytår.

Preben Kristensen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 29-12-05 15:00

"Preben G. Kristensen" <mail1@SLEThyggesiden.dk> skrev:
Thu, 29 Dec 2005 13:24:50 +0100 i
dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]
>http://www.rootsmagic.com/demo.htm
>
>Er godt klar over at RootsMagic kun er egnet til filer med få oplysninger,
Hvordan har du dog fået den opfattelse?

Det stemmer bestemt ikke med min erfaring.
RootsMagic er et særdeles godt program, dens ulempe er blot
at sproget kun er Engelsk.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 29-12-05 15:40

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvordan har du dog fået den opfattelse?

Beklager at jeg nok ikke udtrykte mig tydelig nok. Det jeg mener er at hvis
der
er mange sammenfald kunne man jo let komme til at sætte et flueben for meget
eller for lidt.

Preben Kristensen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-12-05 17:42

"Preben G. Kristensen" <mail1@SLEThyggesiden.dk> skrev i en meddelelse

> Det var også det resultat jeg kom frem til.

Godt at PAF løste dit problem

> http://www.rootsmagic.com/demo.htm

Det har antagelig samme "fejl" som PAF, at det er nemt utilsigtet at samle
personer, der med manglende data ligner hinanden, fordi der ikke vises
familiesammenhæng i samme billede, ligesom data ofte kan mangle helt på en
af
de ellers sammenlignelige.

Selv om BK endnu ikke kan klare et registreret partnerskab, så arbejder
programmets database ganske fleksibelt. Om det kan lade sig gøre i andre
programmer har jeg ikke undersøgt, men BK kan faktisk rumme flere felter med
samme hændelse, hver med flere separate kildeangivelser. Personer med samme
navn kan derfor være fælles om differerende data/kilder - indtil man finder
ud af hvilke der passer, og kan indpasse disse i rette sammenhæng. Det kan
f.eks. være to kilder, der opgiver fødsel med forskelligt datering, der så
kan få hver deres datalinie og kildeangivelse.

Det må derfor være muligt i BK, at lave en sammenlægningsrutine, der ved
personsammenfald enten kunne importere data som dubletter eller
alternativer med egen kildeangivelse, uden at forstyrre/overskrive de
eksisterende - eller bevare sammenlignelige og tillægge supplerende kilde,
alt efter brugerens valg ved importen.

Samme rutine kunne benyttes til at sammenligne og evt. sammelægge databasens
personer med hinanden, en funktion der også savnes i BK.

At BK i en versionsopdatering får indbygget sådanne funktion skal være mit
nytårsønske for 2006 )
Alle i NG ønskes et godt nytår.

Fra : Michael Erichsen

Dato : 29-12-05 18:13

Hej

For PAF-brugere findes der et hjælpeværktøj fra Ohana Software, som
hedder PAF Insight. Det sammenligner to PAF filer og prioriterer graden
af lighed. Det kan også lede efter dubletter i en enkelt fil på samme måde.

Men fejl undgår man ikke at lave : - (

Mvh Michael Erichsen

Fra : Brothers Keeper - Da~

Dato : 30-12-05 08:13

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> Selv om BK endnu ikke kan klare et registreret partnerskab, så arbejder
> programmets database ganske fleksibelt.

Brothers Keeper kan godt klare et registreret partnerskab (vielse af to
personer af samme køn). Begge personer skal blot være oprettet før de
linkes
sammen som et ægtepar. Programmet kommer med en advarsel om at personerne
har samme køn og om man mener at det er rigtigt - her skal man blot sige
ja
til.

> [...]
> databasens personer med hinanden, en funktion der også savnes i BK.
>
> At BK i en versionsopdatering får indbygget sådanne funktion skal være

Jeg er ganske enig i dette ønske for 2006 omkring sammenlægning af to
databaser og samtidigt kunne sammenlægge ens personer.
Jeg kan fortælle at der arbejdes på at få denne funktion med i Brothers
Keeper. Funktionen forventes at være klar i løbet af starten af 2006.

Bedste hilsener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk

Fra : K. Haaning Andersen

Dato : 30-12-05 10:35

Mon ikke Lars Lundin med hans GEDCOMP har løsningen. Læs mere
www.lklundin.dk/gedcomp/

--
Venlig hilsen

Knud Haaning Andersen
Rugvænget 73
7400 Herning
tlf. 97 12 33 05 / 51 80 92 36
"Brothers Keeper - Danmark" <support@bk6.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Chris Gade Oxholm Sørensen
> www.brotherskeeper.dk

> Den har indtil videre sparet mig for at få 211 spam-mails.

Min indbakke er beskyttet af WebGlobe SPAMfighter
54 spam mails er blokeret indtil videre.
Hent gratis www.webglobe.dk/spam i dag!

E^TU];Z_ENCJ/
M!X:G9R581M@WEC@4. AW=\@UT[:'Z+0D,VE9:<EHMHD("4E'ZABG&0DDNHG:
MQ:=')NFYNAC;M=>Z`DC+&3>7YNO(Z_D;:UM,>S=Z2PP;/'R<F!J4S&CHYQ?=
MFQPLC0G]UVG\!*?H#,:FQ6?2[(8Y+B>=SJX-['[X-%_/Q-_OCS$IH,"!! L:
:/(@PH<*%#!LJ_ <QHL2)%"M@Q8X8"`#L`
`
end

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 30-12-05 14:20

"Brothers Keeper - Danmark" <support@bk6.dk> skrev i en meddelelse

> Brothers Keeper kan godt klare et registreret
> partnerskab (vielse af to personer af samme køn).

Aha, det fremgår ikke umiddelbart - måske fordi der ikke har været brug for
det ))
Jeg testede ellers - men altså på "normal" vis, ved at tillægge en person en
ny partner, men så er kønnet forvalgt og står ikke til at ændre.

> Jeg kan fortælle at der arbejdes på at få denne
> funktion med i Brothers Keeper. Funktionen
> forventes at være klar i løbet af starten af 2006.

Jamen - så går mit ønske jo i opfyldelse ))

Hurra - det bli'r et Godt Nytår !!

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-01-06 17:42

"Brothers Keeper - Danmark" <support@bk6.dk> skrev i en meddelelse
> Brothers Keeper kan godt klare ....

Jo, dér tog jeg jo fejl - gør jeg også det, når jeg (med kildeangivelser og
navneforandring) ikke kan tillægge et barn mere end 2 forældrepar?
(Oftest flere pap-fædre, men også børn der vandre fra plejefamilie til
plejefamilie - uanset årsagen er x-forældrenes død, ulykke, myndigheders
tilfældigheder eller barnets tarv).
Når man kan have op til 8 partnere og hver partner kan adoptere tidligere
børn (og 8 partnere er i alle tilfælde ikke nok), hvorfor kan man så ikke
tildele de skiftende samlevere de forhåndenværende unger?

Hvorfor er grænsen så snæver som 2 hhv. 8, når alle vil vide, at børns - og
for den sags skyld, voksnes - virkeligheden ofte kan være mere grum end selv
den mest kyniske har fantasi til at forestille sig.

Begrænsningerne er måske et mindre problem, som jeg dog er stødt på
tidligere, og også spurgt til uden at få svar.
Hvordan klarer andre programmer samme problemstilling?

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 31-12-05 08:27

> [...]
> databaser.
>
> Er der en nem måde at få samlet sådan to filer vil jeg gerne have

Family Tree Maker har gennem flere versioner haft en flet funktion, hvor ens
personer "flettes". FTM ser på personens forældre, evt. ægtefælle og evt.
børn, og de data, der er indtastet for disse. Er den i tvivl, beder den
brugeren selv tage stilling.

Den kan også undersøge en enkelt datafil for evt. dobbelte personer.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 02-01-06 09:49

Jeg bruger programmet Legacy Family Tree, når jeg ønsker at flette 2
databaser (gedcomfiler). Det kan downloades gratis, men hvis man vil
have flere funktioner (Deluxe udgaven), så skal det købes.
Det er efter min mening det mest suveræne program til dette formål.
Programmet er også et godt slægtsforskerprogram i sig selv, men man
kan jo sagtens bruge det på den måde, at man importerer 2 gedcom
filer, fletter dem og så igen laver en gedcomfil med resultatet, og
lægger ind i et nyt bibliotek i det program, man er vant til at
arbejde med ( alle relevante slægtsforskningsprogrammer kan im- og
eksportere gedcom filer).
Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-01-06 12:45

beskpe@hotmail.com skrev 2 Jan 2006 00:48:32 -0800

> [...]
>have flere funktioner (Deluxe udgaven), så skal det købes.
>Det er efter min mening det mest suveræne program til dette formål.

Enig.

Flettefunktionen i Legacy er simpelthen i en klasse for sig selv.
Selvfølgelig kræver det at man lige sætter sig ind i hvordan det virker,
men sådan er det jo med alting.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/