log med grundtal 2
Fra : Paminu

Dato : 26-01-06 14:27

På min lommeregner kan jeg kun tage log med grundtal 10 til et tal. Hvis jeg
derimod gerne til tage log med grundtal 2 til et tal så havde tager man vel
bare log10 x / log10 x:

log 256/ log 2 = 8

men hvad med log2 til dx 37:

log 37 / log 2 = 5,20...

runder man så bare ned og siger at log med grundtal 2 til 37 er 5?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-06 14:50

Paminu skrev:

> På min lommeregner kan jeg kun tage log med grundtal 10 til et tal. Hvis jeg
> derimod gerne til tage log med grundtal 2 til et tal så havde tager man vel
> bare log10 x / log10 x:

Nemlig.

> log 256/ log 2 = 8

> men hvad med log2 til dx 37:
> log 37 / log 2 = 5,20...

Rigtigt.

> runder man så bare ned

Nej. Logaritmerne har decimaler og skal ikke rundes nogen steder
hen (medmindre det kræves i en opgave eller af praktiske grunde).
Det er faktisk de færreste der er heltal. Du kan f.eks. aldrig
ramme 10 ved at tage 2 i en heltallig potens.

--
Bertel