dB og dba
Fra : Nikolaj W.

Dato : 25-01-06 16:54

Jeg har aldrig helt forsået forskellen på de to, er der en venlig sjæl der
kan uddybe det for mig?

Fra : Lapzig

Dato : 25-01-06 17:31

"Nikolaj W." <nikolajdk@gmail.com> wrote in message
> Jeg har aldrig helt forsået forskellen på de to, er der en venlig sjæl der
> kan uddybe det for mig?

dBA anvendes i akustikken om den menneskelige hørelse. 0 dBA er nederste
grænse for hvad vi kan høre, og 10 dBA er det lydniveau, der opfattes
dobbelt så stort. De fleste mennesker kan ikke skelne en 3 dBA-ændring af
lydniveauet. A-et i dBA er ikke relateret til akustik, men refererer til en
frekvensmæssig vægtning, der modsvarer den menneskelige hørelse.

Taget fra: http://da.wikipedia.org/wiki/Decibel

Fra : Peter Weis

Dato : 25-01-06 21:32

Lapzig wrote:

> [...]
> lydniveauet. A-et i dBA er ikke relateret til akustik, men refererer til en
> frekvensmæssig vægtning, der modsvarer den menneskelige hørelse.

Det står der faktisk, men det er forkert.

Den menneskelige hørelse udtrykkes i dBHL og ikke i dBA.

dB i sig selv udtrykker kun forholdet mellem to størrelser. Dvs at det
kan være et gain (positive dB-værdier) eller en dæmpning (negative
dB-værdier).
Man kan så specificere sine dB'er så de underforstår en reference. Fx
dBV som fortæller om et signals styrke i forhold til 1V. 10dBV er på den
måde lig med 3.16V
I akustikken bruges især dBSPL (Sound Pressure Level) som referer til 20
µPa. 20 µPa er normal høretærskel ved 1 kHz. Det er den skala som oftest
bruges til at fortælle sig om lydtryk ved jetfly og rockkoncerter.

dBA bruges ofte til støjmålinger, da den er en tilnærmelse til
genevirkningen ved en støj. Begrebet henviser til at der er brugt et
filter som dæmper både bas og diskant. Det er lavet under inspiration
fra den gennemsnitlige høretærskel.
Egentlig findes der tre filtre, A-, B- og C-filtret, som skal bruges ved
lave, mellem og kraftige støjtyper. I praksis bruges A-filteret til
næsten alle støjtyper.

Hvis man sammenligner dBSPL og dBA, vil dBA-værdien næsten altid være
lavere. Ved støj med megen bas, kan forskellen snildt komme op op 30 dB.
Jeg har fx målt lydtrykket i en bil med åbne vinduer og ved
motorvejsfart til 120 dBSPL og 90 dBA. Det skyldes at A-filtret dæmper
bassen.

mvh
Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-01-06 01:52

Peter Weis wrote:

> Den menneskelige hørelse udtrykkes i dBHL og ikke i dBA.

Kan lige tilføje at HL står for Hearing Level.

> I akustikken bruges især dBSPL (Sound Pressure Level) som referer til 20
> µPa. 20 µPa er normal høretærskel ved 1 kHz.

Det er ikke helt korrekt, høretærsklen ligger 7.5dB over 20µPa.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Peter Weis

Dato : 26-01-06 18:45

Ulrik Smed wrote:

> Det er ikke helt korrekt, høretærsklen ligger 7.5dB over 20µPa.

dBSPL skalaen blev ellers fastlagt ud fra dette.

Jeg har desværre ikke mine håndbøger om audiologi og psykoakustik ved
hånden. Men kunne du chekke om de 7.5 dB gælder lydtryk på trommehinden,
ellet lydtryk i lydfeltet før personen sætter sig derind?

mvh
Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 27-01-06 00:54

Peter Weis wrote:

> [...]
> psykoakustik ved hånden. Men kunne du chekke om de 7.5 dB
> gælder lydtryk på trommehinden, ellet lydtryk i lydfeltet før

Jeg har tallet fra den tabel man kalibrerer audiometre efter, givet i en ISO
standard. Der kalibreres i et 6cm2 kammer, typisk med en TDH39 telefon som
nærmest er standardtelefonen inden for audiometri.

Tabellen ser sådan her ud (fra hukommelsen):
Hz dB
500 11.5
750 7
1000 7.5
1500 6.5
4000 9.5
6000 15.5
8000 13

dB tallene angiver hvor mange dBSPL der skal til for at et
'standardmenneske' netop kan høre tonen, altså giver 0dBHL.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Peter Weis

Dato : 28-01-06 21:02

Ulrik Smed wrote:

> dB tallene angiver hvor mange dBSPL der skal til for at et
> 'standardmenneske' netop kan høre tonen, altså giver 0dBHL.

Jep, men der er forskel på MAF (minimal audible field) og MAP (mnimal
audible pressure). Jeg kan bare ikke huske forskellen.

mvh
Peter

Fra : C Hoyer

Dato : 03-02-06 00:42

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> dB tallene angiver hvor mange dBSPL der skal til for at et
> 'standardmenneske' netop kan høre tonen, altså giver 0dBHL.

Ikke helt korrekt:

Hz (TDH39)dBSPL
125 45
250 25.5
500 11.5
1500 6.5
4000 9.5
6000 15.5
8000 13
Speech 19.5

Iht.
ANSI S3.6-1996

(in dB re: 20 mPa using NBS 9A coupler specified in ANSI S3.7-1995.)

Fra : Peter Weis

Dato : 03-02-06 01:18

C Hoyer wrote:

> Ikke helt korrekt:
>
> Hz (TDH39)dBSPL

Er der ikke enalternativ tabel for en Beyer hovedtelefon?

mvh
Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 03-02-06 01:23

C Hoyer wrote:
> [...]

> 125 45
> 250 25.5
> 500 11.5
> 750 8
> 1000 7
> 1500 6.5
> 2000 9
> 3000 10
> 4000 9.5
> 6000 15.5
> 8000 13
> Speech 19.5
>
> Iht.
> ANSI S3.6-1996
>
> (in dB re: 20 mPa using NBS 9A coupler specified in ANSI

Århh, det var da tæt på, hvad betyder en halv eller en hel dB mellem
venner...

Men tak for rettelsen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : DS

Dato : 26-01-06 21:05

"Lapzig" <lapzig@lapzig.invalid> skrev i en meddelelse
> "Nikolaj W." <nikolajdk@gmail.com> wrote in message
>
> dBA anvendes i akustikken om den menneskelige hørelse. 0 dBA er nederste
> grænse for hvad vi kan høre

Sikkert et meget dumt spørgsmål, men hvorfor skriver mit musikanlæg så
negative dB værdier når der er skruet ned?

Når den står på 0, så spiller den relativt højt.

DS

Fra : Christian Iversen

Dato : 26-01-06 21:14

DS wrote:

> "Lapzig" <lapzig@lapzig.invalid> skrev i en meddelelse

> Sikkert et meget dumt spørgsmål, men hvorfor skriver mit musikanlæg så
> negative dB værdier når der er skruet ned?

Fordi det er en dæmpning i forhold til den maksimale volumen. Hvis der stod
en positivt dB-angivelse, kunne man forledes til at tro at "42" på en
forstærker er lige så meget som "42" på en anden forstærker. Det er netop
ikke tilfældet.

--
| Christian Iversen | Arch-a-e-o-logy |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : DS

Dato : 29-01-06 17:04

"Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en positivt dB-angivelse, kunne man forledes til at tro at "42" på en
> forstærker er lige så meget som "42" på en anden forstærker. Det er netop

Men den angiver jo også positive dB værdier. Når den kommer over 0 spiller
den relativt højt, men ikke i nærheden af hvad der skulle være dens
maksimale volumen. Den kan spille på over 10 dB-angivet, uden at lyden
bliver forvrænget.

Er 0 den optimale maksimale volumen så, eller hvordan skal det forstås?

DS

Fra : Christian Iversen

Dato : 29-01-06 20:00

DS wrote:

> [...]
> bliver forvrænget.
>
> Er 0 den optimale maksimale volumen så, eller hvordan skal det forstås?

Jeg har aldrig set en forstærker der går over 0 før. Min bruger den noget
mere arbitrære skala 0-80.

(Det skyldes garanteret at de har fastsat "0 dB" til at være en bestemt
volumen de så arbejder ud fra. Præcis hvilken, ved jeg ikke - der er ingen
standarder på området svjv.)

--
| Christian Iversen | Well, he was the son of zeus anyway. |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Peter Weis

Dato : 30-01-06 21:13

DS wrote:

> [...]
> den relativt højt, men ikke i nærheden af hvad der skulle være dens
> maksimale volumen. Den kan spille på over 10 dB-angivet, uden at lyden

Sådan en skala er arbitrær, og nullet kan vælges frit af fabrikantens
marketingafdeling.

> Er 0 den optimale maksimale volumen så, eller hvordan skal det forstås?

Hvis der er nogen logik, så betyder 0 dB formodentlig at der ingen
forstærkning er. Dvs at det antal volt som kommer ud af forstærkeren
nøje svarer til det antal volt som kommer ud af CD-afspilleren.

Hvis du så skruer op, får du positive dB-værdider og voltene ud af
forstærkeren er større end dem der kommer ud af CD-afspilleren.

Men negative dB'er er der omvendt en dæmpning, så voltene fra
forstærkeren er mindre end dem fra CD-afspilleren.

mvh
Peter

Fra : Max

Dato : 30-01-06 21:43

Hej Peter

> Hvis der er nogen logik, så betyder 0 dB formodentlig at der ingen
> forstærkning er. Dvs at det antal volt som kommer ud af forstærkeren
> nøje svarer til det antal volt som kommer ud af CD-afspilleren.

Så er der ingen logik i effektforstærkere, der er 0dB nemlig fuld udstyring
og skalaen er så opgivet i antal dB's dæmpning, altså negative værdier.

Mvh Max

Fra : Peter Weis

Dato : 31-01-06 18:54

Max wrote:

> Så er der ingen logik i effektforstærkere, der er 0dB nemlig fuld udstyring
> og skalaen er så opgivet i antal dB's dæmpning, altså negative værdier.

Den holder ikke ... der kan bruges mange former for logik. Hvis Max=0dB,
så er logikken klar, og forklaret tidligere i tråden.

Jeg prøvede at forestille mig hvilken logik der var i DS's forstærkers
markeringer.

mvh
Peter

Fra : Christian Iversen

Dato : 31-01-06 07:19

Peter Weis wrote:

> [...]
>
> Men negative dB'er er der omvendt en dæmpning, så voltene fra
> forstærkeren er mindre end dem fra CD-afspilleren.

Nu vi er i videnskabsgruppen, så hedder det altså spændingen, ikke
"voltene"

--
| Christian Iversen | I claim India for britain. "You can't |
| chrivers@iversen-net.dk | claim us, we live here! 500 million of |

Fra : Peter Weis

Dato : 31-01-06 18:56

Christian Iversen wrote:

> Nu vi er i videnskabsgruppen, så hedder det altså spændingen, ikke
> "voltene"

Det kommer vel an på videnskabsgrenen - i kommunikationsvidenskab er jeg
ret sikker på at "voltene" går an

mvh
Peter

Fra : Christian Iversen

Dato : 02-02-06 19:39

Peter Weis wrote:

> Det kommer vel an på videnskabsgrenen - i kommunikationsvidenskab er jeg
> ret sikker på at "voltene" går an

Jamen det hedder det jo ikke... sikke da noget pjat

--
| Christian Iversen | WASABI!! |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Peter Weis

Dato : 03-02-06 01:19

Christian Iversen wrote:

> Jamen det hedder det jo ikke... sikke da noget pjat

Hvad hedder ikke hvad?

mvh
Peter

Fra : Christian Iversen

Dato : 07-02-06 17:16

Peter Weis wrote:

> Hvad hedder ikke hvad?

Jeg prøver bare at gøre opmærksom på at det stadig ikke hedder "voltene".
Det lykkes tilsyneladende ikke

--
| Christian Iversen | And the dogs never, ever, except |
| chrivers@iversen-net.dk | occasionally, bite me. |