Centrifugalkraft
Fra : Kasper Egebo

Dato : 25-01-06 00:20

Kom til at tænke på en ting.
Man har en svinghjul, på en aksel hvor svinghjul og aksel er forbundet med
et kugleleje.

Når svinghjulet rotere vil det så påføre "last" på kuglelejet? Går
selvfølgelig ud fra at svinghjulet er perfekt afbalanceret + akslen er
placeret lodret således af tyngdekraften ikke spilder ind.
Som jeg ser det burde der ikke være noget extra træk i kuglelejet hvad enten
svinghjulet acclerere, deacclerere eller holder konstant hastighed.

Men hvis akslen er placeret lodret burde der heller ikke opstå yderligere
træk i lejet end den tyngdekraften giver.
Er dette ikke korrekt?

Fra : Kuruderu

Dato : 25-01-06 02:18

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Men hvis akslen er placeret lodret burde der heller ikke opstå yderligere
> træk i lejet end den tyngdekraften giver.

Man kan vel godt lave en tænkt situation hvor dette er muligt. Så ville den
eneste sliage velsagtens være friktionen mellem aksen og kuglelejet.
Jeg antager at det er den type lejer der findes i bla. rulleskøjter etc.

Kuruderu

Fra : Max

Dato : 25-01-06 08:34

Hej Kuruderu

> Man kan vel godt lave en tænkt situation hvor dette er muligt. Så
> ville den eneste sliage velsagtens være friktionen mellem aksen og
> kuglelejet.

Friktionen mellem aksel og kuglelejets inderring skulle da gerne
vær så stor at man er sikker på at inderringen ikke kan bevæges
på akslen.

Mvh Max

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-01-06 09:52

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Friktionen mellem aksel og kuglelejets inderring skulle da gerne
> vær så stor at man er sikker på at inderringen ikke kan bevæges
> på akslen.

Ja, så sliddet vil være på kuglerne ved friktion mod hinanden og i
lejet hvor kuglerne løber.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Kuruderu

Dato : 25-01-06 22:38

"Brian Elmegaard" <brian@rkspeed-rugby.dk> wrote in message

> Ja, så sliddet vil være på kuglerne ved friktion mod hinanden og i
> lejet hvor kuglerne løber.

Ja self. det var egentlig også det jeg mente.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-01-06 02:37

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvis akslen er placeret lodret burde der heller ikke opstå yderligere
> træk i lejet end den tyngdekraften giver.

Jo, men intet er perfekt eller varer evigt. Når lejet slides vil det kunne
beskrives som at akslen begynder at beskrive cirkler med dens centrum,
udløsende større og større påvirkninger af lejet, der igen slides mere af
det osv., altså en selvforstærkende proces.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper Egebo

Dato : 25-01-06 12:02

> [...]
> udløsende større og større påvirkninger af lejet, der igen slides mere af
> det osv., altså en selvforstærkende proces.

Præcis. Det var også kun for lige at have den teoretisk.
I vigkeligheden er der jo også frigang i alle lejer for at mindske
friktionen.

Men idealt så burde man et roterende svinghjul ikke give extra friktion i
lejet.