Frontalt sammenstød mellem 2 biler/mur - e~
Fra : Per

Dato : 24-01-06 23:28

Hej NG

Jeg har hørt, at hvis 2 biler kører frontalt sammen, og begge har en
hastighed på eks.100 km/t, så er den energi der bliver udløst ved
sammenstødet nøjalgtig ligeså stor som hvis én bil stadig med 100 km/t kører
frontalt ind i en mur/betonklos der ikke flytter sig.

Det forudsættes at bilerne er identiske hvad angår type og masse.

Er dette en skrøne eller er der noget om snakken.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Max

Dato : 24-01-06 23:38

Hej Per

> [...]
>
> Det forudsættes at bilerne er identiske hvad angår type og masse.
>
> Er dette en skrøne eller er der noget om snakken.

Jeg opfatter det som en skrøne. Du får jo to deformerede biler
i det ene tilfælde ikke i det andet, og den energi kommer jo
et sted fra,

Mvh Max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-01-06 23:48

> [...]
> sammenstødet nøjalgtig ligeså stor som hvis én bil stadig med 100 km/t
> kører frontalt ind i en mur/betonklos der ikke flytter sig.

Der vil blive udløst dobbelt så meget energi, men energien vil blive fordelt
på 2 biler, så den enkelte bil skal optage ca. lige så meget energi i de to
tilfælde.
Dette forudsætter at bilerne er ens (vægten betyder selvfølgelig noget).
Desuden er det nærmest utænkeligt at de to biler i praksis får en præcis
lige stor del af kagen.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Per

Dato : 25-01-06 06:11

> [...]
> Dette forudsætter at bilerne er ens (vægten betyder selvfølgelig noget).
> Desuden er det nærmest utænkeligt at de to biler i praksis får en præcis

Jeg omformulerer lige mit spm.

Det skulle være lige farligt at køre ind i en betonmur med 100 km/t, som 2
ens biler der kører frontalt sammen med begge 100 km/t.

Og dette skulle være pga. bilerne optager hinandens energi - er dette
korrekt.

Mvh. Per

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-06 09:12

> Det skulle være lige farligt at køre ind i en betonmur med 100 km/t, som 2
> ens biler der kører frontalt sammen med begge 100 km/t.

I begge tilfælde bremses du fra 100 km/t til 0 km/t udelukkende over den
afstand som din bils kompressionszoner udgør.
Dette forudsætter igen at de to biler er ens. Derudover er det, som nævnt,
usandsynligt at de to biler får nøjagtigt lige meget energi ud af
sammenstødet, og der er også forskel på at køre ind i noget helt fladt og
ueftergiveligt, fremfor at køre ind i noget der, i punkter, har en modsat
rettet energi.
Så svaret er at farligheden er sammenlignelig, men helt ens bliver den
aldrig.

> Og dette skulle være pga. bilerne optager hinandens energi - er dette
> korrekt.

Hver bil optager sin egen energi

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 09:22

> [...]
> punkter, har en modsat rettet energi.
> Så svaret er at farligheden er sammenlignelig, men helt ens bliver

Bliver bevægelsesenergi til varme i bus og cykel der kolliderer, så
cyklen kun får egen energi?

Hvor dødelig er frontalsammenstød ved 50 km/h hvis virkelig frontalt
så ingen drejning af nogen af køretøjerne og selen fastholder?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-06 10:36

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Hver bil optager sin egen energi

Det er vel umuligt at bevise hvor den energi kommer fra som ender
i en givet bil. Der er en pulje af energi til rådighed som de
deles nogenlunde ligeligt om.

Hvis jeg som fodgænger bliver ramt af en bil, er det jo ikke min
egen energi der skader mig.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-06 10:56

> Det er vel umuligt at bevise hvor den energi kommer fra som ender
> i en givet bil. Der er en pulje af energi til rådighed som de
> deles nogenlunde ligeligt om.

Hvis vi genbruger eksemplet med papiret der hænger i luften og ikke flytter
sig mens bilerne smadres på hver side, så vil der ikke være nogen
impuls/energi der "krydser stregen" til den anden bil.
Igen under forudsætning af at bilerne er ens (samt ens lastet), og i praksis
vil symmetrien jo slet ikke være perfekt nok.

> Hvis jeg som fodgænger bliver ramt af en bil, er det jo ikke min
> egen energi der skader mig.

Du er ikke magen til den bil du rammes af.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-06 11:27

> [...]

> ikke flytter sig mens bilerne smadres på hver side, så vil der
> ikke være nogen impuls/energi der "krydser stregen" til den

Du har ret.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 13:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> deles nogenlunde ligeligt om.
>
> Hvis jeg som fodgænger bliver ramt af en bil, er det jo ikke min

Men hvis du hopper ud fra altanen og rammer en parkeret bil med 80km/h er
det din egen energi...

Jeg prøvede at opstille et tankeeksperiment med en astronaut, der i vægtløs
tilstand støder sammen med et rumfartøj, men det kan jeg ikke helt få til at
virke
Noget med at finde ud af hvem der bevæger sig i forhold til hvad....

Leif

Fra : Max

Dato : 25-01-06 14:40

Hej Leif

> [...]
> helt få til at virke
> Noget med at finde ud af hvem der bevæger sig i forhold til hvad....

Noget du skal tænke på er at hvis du på jorden vejer 100 kg, ja så
er det de 100 kg der skal skubbes igang når du kollidere med
rumskibet selv om du befinder dig i vægtløs tilstand.

Mvh Max

Fra : LR

Dato : 25-01-06 18:04

> [...]
> få til at virke
> Noget med at finde ud af hvem der bevæger sig i forhold til hvad....

Hehe, klart. Inertialsystemer er jo ligevægtige. Hvis du og rumskibet nærmer
jer med hastigheden v, så er udsagnene A og B lige korrekte:

A) Rumskibet har E_kin = 1/2*m_rumskib*v^2 og du har E_kin = 0

B) Rumskibet har E_kin = 0 og du har E_kin = 1/2*m_dig*v^2

Det er et spørgsmål om, hvor man ser det fra.

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-06 00:38

Per skrev:

> [...]
> sammenstødet nøjalgtig ligeså stor som hvis én bil stadig med 100 km/t kører
> frontalt ind i en mur/betonklos der ikke flytter sig.

Jeg tror at du har misforstået det. Det der er rigtigt, er at
skaden på bil A er (teoretisk) identisk hvis den kører mod en
fast mur eller mod bil B.

To (ens) biler med samme fart har dobbelt så meget energi som én
af dem.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 09:32

Per wrote:
> [...]
>
> Det forudsættes at bilerne er identiske hvad angår type og masse.
>
> Er dette en skrøne eller er der noget om snakken.

Vi antager at betonklodsen ikke optager nogen energi.

Sæt betonklodsen midt på vejen, og lad bilerne køre ind in den fra hver
side.

Det udløser en vis mængde energi pr bil.

Sæt et stykke papir på hver side af betonklodsen, og gentag eksperimentet;
papiret flytter sig ikke, og du kan ikke se forskel.

Fjern betonklodsen, sæt et stykke papir op, og gentag eksperimentet.
Da papiret påvirkes lige meget fra begge sider, flytter det sig ikke, og du
kan ikke se forskel om betonklodsen er der eller ej.

Men det gælder kun forudsat at bilerne er helt ens, og de rammer hinanden
lige forfra.
I virkeligheden er det nok, hvis kollision ikke kan undgås, bedst at trække
til venstre, så bilerne støder sammen med de højre hjørner.
Så kan den oftest tomme passagerside optage kræfterne og "bremsestrækningen"
blive længere.

Leif

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-01-06 05:26

Leif Neland wrote:

> [...]
> til venstre, så bilerne støder sammen med de højre hjørner.
> Så kan den oftest tomme passagerside optage kræfterne og "bremsestrækningen"

En god ide i teorien, men i praksis ville det betyde at man skulle dreje endnu
længere over i den "gale" kørebane, hvor modparten nok også ville forsøge at
undgå dig, og garantere en kollision.

Fra : John Larsson

Dato : 25-01-06 11:40

"Per" <mesked@hotmail.com> writes:
> [...]
>
>Det forudsættes at bilerne er identiske hvad angår type og masse.
>
>Er dette en skrøne eller er der noget om snakken.

Hvis du ikke direkte kan tænke dig til resultatet af sådan en kollision,
så prøv at tænke på eksperementet med pendulophængte stålkugler (se evt.
billedet på http://www.president.vt.edu/presreports/pres0102/story7.html
!) og forestil dig at kuglerne var i stand til at optage hele stødet (ved
at de blev deformeret).

John