Varmeledning
Fra : Filip

Dato : 24-01-06 09:21

Hej

Man siger at varme altid vil søge opefter, men gælder det også i faste
stoffer som f.eks. jern hvis vi ser bort fra den cirkulerende luft omkring
jernet?

Filip

Fra : Leif Neland

Dato : 24-01-06 10:06

Filip wrote:
> Hej
>
> Man siger at varme altid vil søge opefter, men gælder det også i faste
> stoffer som f.eks. jern hvis vi ser bort fra den cirkulerende luft
> omkring jernet?

Nej.

Det er ikke varmen selv (da varmen ikke er et stof), men det varme stof, der
oftest er lettere end koldt stof.
Så det gælder kun i væske og gas.
Og ikke altid, vand er tungest ved ca 4 grader.

Leif

Fra : Filip

Dato : 24-01-06 10:50

> Nej.
>
> Det er ikke varmen selv (da varmen ikke er et stof), men det varme stof,
> der oftest er lettere end koldt stof.
> Så det gælder kun i væske og gas.

Tak. Det var også det jeg troede.

Filip

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-06 11:17

Leif Neland skrev:

> Nej.

I smeltet jern vil det gælde.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 24-01-06 11:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> I smeltet jern vil det gælde.

Smeltet jern er da ikke et fast stof?

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-06 13:05

Leif Neland skrev:

> Smeltet jern er da ikke et fast stof?

Øh ... nå nej.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 24-01-06 13:12

Hej

> Smeltet jern er da ikke et fast stof?

Hvis man sætter tryk nok på, så er det vel.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-06 14:19

Max skrev:

> Hvis man sætter tryk nok på, så er det vel.

.... og så holder varmen op med at stige til vejrs.

--
Bertel

Fra : Brian Lund

Dato : 24-01-06 22:05

> Hvis man sætter tryk nok på, så er det vel.

Så er det jo ikke _smeltet_ jern længere ;)

Brian

Fra : Max

Dato : 24-01-06 22:15

Hej Brian

> Så er det jo ikke _smeltet_ jern længere ;)

Nu var min tanke lidt påvirket af at man ofte høre
at jorden har en flydene kerne af jern og så tænkte
jeg "kan noget være flydene under det tryk ?"

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 22:43

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev>
> Nu var min tanke lidt påvirket af at man ofte høre
> at jorden har en flydene kerne af jern og så tænkte
> jeg "kan noget være flydene under det tryk ?"

Den har en mindre, fast kerne, omgivet af flydende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 24-01-06 23:31

Hej Preben

> Den har en mindre, fast kerne, omgivet af flydende.

Hvor ved du det fra ?

Ps: spørgsmålet er seriøst ment.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 23:49

> Hej Preben

> Hvor ved du det fra ?
>
> Ps: spørgsmålet er seriøst ment.

Det er svaret også, og gik lidt på hukommelsen, men her er et link (af
mange) http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/jordens_magnetfelt.htm

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 25-01-06 08:46

Hej Preben

> Det er svaret også, og gik lidt på hukommelsen, men her er et link (af
> mange) http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/jordens_magnetfelt.htm

Ok, kan se at man stadigvæk kører med formodninger.

Mvh Max

Fra : Filip

Dato : 24-01-06 22:34

> Hvis man sætter tryk nok på, så er det vel.

Er der nogen der ved hvor stort tryk man skal op på før jern smelter ved
stuetemperatur???

Filip

Fra : Brian Lund

Dato : 25-01-06 04:11

> Er der nogen der ved hvor stort tryk man skal op på før jern smelter ved
> stuetemperatur???

Ved højtryk er smeltepunktet højere!

Så spørgsmålet er hvor _lavt_ trykket skal være, og jeg tror svaret er at
selv ved vakuum er trykket ikke sænket tilnærmelsesvist nok - de kan jo
sende metal ud i rummet uden det smelter!

Brian

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 24-01-06 13:37

Efter sigende har FCC-krystaller af Cæsium en negativ (isostrucyural)
udvidelseskoefficient ved et tryk på 3.5 gigapascal.

http://prola.aps.org/abstract/PRB/v61/i6/pR3764_1

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-01-06 15:53

Filip wrote:
> Man siger at varme altid vil søge opefter,

Varm luft udvider sig, derved er tætheden lavere,
kombineret med tyngdekraft opstår der en opdrift.
(konvektion)

Det er derfor en varmluft ballon kan holde sig svævende
i luften, fordi du har et stort volumen med varm luft
og derfor med en lavere tæthed end luften omkring ballonen.
Ballonens maksimale nyttelast er så givet ved
volumet gange forskellen i tæthed.

I et fast materiale kan der ikke være nogen materiale
transport og derfor ikke nogen konvektion.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-06 16:54

Carsten Svaneborg skrev:

> I et fast materiale kan der ikke være nogen materiale
> transport og derfor ikke nogen konvektion.

Sidebemærkning:

Det morer mig jævnligt at én af mine (spise)knive bliver brugt
meget mere end de andre. Jeg købte for mange år siden et sæt i
Brugsen med metalknive med massive håndtag. De er lidt tunge.
Senere vandt jeg en kniv i præmie der ligner dem temmelig meget,
men enten er hul i skæftet eller også er lavet af meget lettere
materiale. Det er den jeg bruger mest, for den ligger altid
øverst.

--
Bertel