Stoffers faser
Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-01-06 03:07

Vand H2O bliver som bekendt til en gas ved 100 gr. celcius og til fast form
ved en temparatur under 0 gr. celcius.
Tilsætter man så Ethanol til vandet falder frysepunktet alt efter Forholdet
mellem vand og ethanol det skulle så vidt jeg husker skyldes at ethanol har
et lavere frysepunkt end vand (hvor lavt ?) og at ethanol har et lavere
kogepunkt end vand udnytter man så ved destillering af ethanol.

Har alle stoffer samme forskel i faserne som vand : 0-100 grader ,relativt,
eller er der der stoffer hvor forskellen er meget mindre mellem frysepunkt
og kogepunkt ?

Fra : Brian Lund

Dato : 24-01-06 06:52

> [...]
,relativt,
> eller er der der stoffer hvor forskellen er meget mindre mellem frysepunkt

CO2 har ved atmosfærisk tryk ingen væskefase!
Tøris, som er frossen CO2, fordamper direkte til gas, frysepunktet er -78 C°

Nitrogen har derimod et endnu lavere frysepunkt, nemlig -210 C° - men har
modsat CO2 altså en væskefase ved atmosfærisk tryk, kogepunktet er -196 C°!

Brian

Fra : Filip

Dato : 24-01-06 09:27

> CO2 har ved atmosfærisk tryk ingen væskefase!
> Tøris, som er frossen CO2, fordamper direkte til gas, frysepunktet er -78
> C°

Faktisk kan man også få vand til at koge uden fordampningsfase momentant
hvis det er under tryk på 221 bar og 375 grader C (kritisk tryk og
temperatur). Dog vil det stadig gå fra væske til gas.
Så ved du det

Filip

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 24-01-06 11:04

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> et lavere frysepunkt end vand (hvor lavt ?) og at ethanol har et lavere
> kogepunkt end vand udnytter man så ved destillering af ethanol.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål, men det er
lettest at forstå smeltetemperaturen som en kamp mellem to processer.
Lad os kigge på et system af is og vand.

1) Et "frosset" vandmolekyle kan forlade krystallen og bevæge sig ud i
væskefasen.

2) Et "smeltet" vandmolekyle kan blive indfanget af krystallen.

Hvis proces 1) er hurtigere end 2) vil krystallen smelte, men hvis
proces 2) er hurtigere end 1) så vil væskefasen fryse. Ved
smeltetemperaturen er de to processer lige hurtige. Hvis du hælder
ethanol i væskefasen, så proces 1) svjv fortsætte stort set
uændret. Til gengæld vil reaktion 2) blive væsentligt langsommere.

Problemet er et vandmolekyle kun kan fryse hvis det befinder sig tæt
på iskrystallens overflade. Derfor er hastigheden for proces 2)
proportional med antallet af vandmolekyler på væskeform der befinder
sig på iskrystallens overflade. Når du hælder ethanol i væskefasen
så vil en del af iskrylstallens overfladen vil være dækket af
ethanol istedet for vand. Det betyder at der er færre vandmolekyler
(på væskeform) på krystallens overflade. Dette medfører at proces
2) bliver langsommere.

Resultatet er at du kan køle en blanding af vand og ethanol under 0
Celcius før proces 1) og proces 2) bliver lige hurtige.

Niels

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-01-06 19:40

Jan Pedersen wrote:

> [...]
> eller er der der stoffer hvor forskellen er meget mindre mellem frysepunkt

Hej Jan

Husk også at der findes 7 anerkendte faser - og der spekuleres i flere:

http://da.wikipedia.org/wiki/Fase_%28stof%29

mvh/Glenn