Termoruder
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 00:33

Hvilken forskel i isoleringsevne vil man kunne forvente på en punkteret
termorude contra en tæt? Jeg anser 'hullet' for værende ubetydeligt = ingen
træk og sus der. Jeg har selv vovet den påstand at det kun kan komme an på
ubetydeligheder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 24-01-06 01:15

> [...]
> ingen
> træk og sus der. Jeg har selv vovet den påstand at det kun kan komme an på

Hvis vi går ud fra, at det er en "punktering" og der altså ikke er
deciderede skader på ruderne så må det vel gælde at:
Den eneste forskel er, at gassen eller vacuumet i ruden er forsvundet, og
erstattet af almindelig atmosfærisk luft.

Således må spørgsmålet vel også være, om konstruktionen af termoruden, med
gas eller vacuum i sig selv har en isolerende virkning?

To lag glas skulle have den optimale isoleringsevne ved en afstand på 28 mm.
iflg. fredningsstyrelsen. Se graf lagt i dk.binær:

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 24-01-06 12:04

Hej

> Den eneste forskel er, at gassen eller vacuumet i ruden er
> forsvundet, og erstattet af almindelig atmosfærisk luft.

Man kan da ikke lave vacuum mellem to lag 3 mm glas.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 24-01-06 17:48

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> virkning?
>
> To lag glas skulle have den optimale isoleringsevne ved en afstand

Så lang afstand har ingen termoruder

Er der store fordele ved ny med særlig luft i?

Jeg ville ignorere punktering og gætte på højst 1% ekstra varmetab

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-06 11:14

Preben Riis Sørensen skrev:

> Hvilken forskel i isoleringsevne vil man kunne forvente på en punkteret
> termorude contra en tæt?

Ingen. Forsatsruder er lige så effektive som termoruder.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 20:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev
> Ingen. Forsatsruder er lige så effektive som termoruder.

Hvis ikke bedre.

Min påstand kommer af at en 'ekspert' på TV gik rundt med et
IR-varmemåleapparat og slutkonklusionen var at han kunne se at et par ruder
var punkterede og at man ville kunne spare så og så meget ved at få dem
skiftet, hvad jeg ´straks betragtede som et salgs-fupnummer. Det gør jeg
stadig.

Iøvrigt behøver man ikke en ekspert til at rende rundt og finde punkterede
ruder, de afslører sig ret hurtigt selv med duggen i dem. De kan iøvrigt
repareres ved at bore et hul foroven og forneden, så forsvinder duggen. Der
skal regnhætter på.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 24-01-06 21:25

Hej

> De kan iøvrigt repareres ved at bore et hul foroven og forneden, så
> forsvinder duggen. Der skal regnhætter på.

Jeg skiftede forøvrigt for et par år siden en 10 stykker her i huset fordi
de var blevet duggede, det gav ingen ændring rent varmemæssigt, men
det ser jo pænere ud og det er jo rart at kunne se ud. Jeg havde forøvrigt
en der var skudt hul i, kun i det yderste lag glas og hullet var vel omkring
en 5 mm. i diameter, men det vindue duggede sjovt nok ikke, måske fordi
hullet var så relativt stort.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 21:50

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Jeg skiftede forøvrigt for et par år siden en 10 stykker her i huset fordi
> de var blevet duggede, det gav ingen ændring rent varmemæssigt, men
> det ser jo pænere ud og det er jo rart at kunne se ud.

Der var første bevis, tak for det.

Jeg har i vrede brugt boremetoden, fordi det store stuevindue punkterer i
stormvejr efter få år. Nu har jeg en 'ny' rude, og det ganske gratis og
mindre besværligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-06 21:43

Preben Riis Sørensen skrev:

> Hvis ikke bedre.

Jeg så engang nogle varmeledningstal for forsats og termo der
sagde 16 og 17. Det er stort set det samme.

> [...]
> var punkterede og at man ville kunne spare så og så meget ved at få dem
> skiftet, hvad jeg ´straks betragtede som et salgs-fupnummer. Det gør jeg

Det er det også. Én af mine kammerater drev engang (og gør måske
stadig) et firma der fjernede kalk fra indersiden af termoruder.
Han borede to huller i glasset og skyllede igennem med
forskellige væsker. Han sagde også at det ikke ødelagde
isoleringsevnen.

> Iøvrigt behøver man ikke en ekspert til at rende rundt og finde punkterede
> ruder

Hvad bliver det næste? En ekspert der lokaliserer nullermænd?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 24-01-06 22:05

Hej Bertel

> Hvad bliver det næste? En ekspert der lokaliserer nullermænd?

Sådan en har været fremme i mange år, enten hedder det en
sergent eller en mor :)

Mvh Max

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 09:35

> [...]
> Han borede to huller i glasset og skyllede igennem med
> forskellige væsker. Han sagde også at det ikke ødelagde

Hvordan i alverden kommer der kalk derind?

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-06 10:35

Leif Neland skrev:

> Hvordan i alverden kommer der kalk derind?

Der kommer i hvert fald en hvid belægning. Jeg kan ikke huske om
det er kalk eller noget andet.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 25-01-06 11:01

Hej Bertel

> Der kommer i hvert fald en hvid belægning. Jeg kan ikke huske om
> det er kalk eller noget andet.

Jeg tror ikke det er kalk da det ætser glasset så der efterlades
mærker når det fjernes.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-01-06 19:03

> Hej Bertel

> Jeg tror ikke det er kalk da det ætser glasset så der efterlades
> mærker når det fjernes.

Det er nok snarere svampe/bakterie- vækst. Det kommer ikke lige med det
første.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : LR

Dato : 24-01-06 22:00

> [...]
> var punkterede og at man ville kunne spare så og så meget ved at få dem
> skiftet, hvad jeg ´straks betragtede som et salgs-fupnummer. Det gør jeg

Hvad er der galt i den metode? IR-måleren måler summen af glassets egen
IR-udstråling (skabt af glassets egen temperatur) og IR-strålingen fra
indendørs (skabt af temperaturen af møbler, vægge, gulv, mv.) som undslipper
gennem ruden.

Ved egne forsøg med en IR-måler i min lejelighed har jeg desuden
konstateret, at i hvert rum har alle vægge, gulvet og loftet har samme
temperatur overalt pånær 20-30 cm fra vinduet. Også samtlige møbler uanset
placering har samme temperatur på alle flader (vi taler +|- 1 C). Dette
udelukker målefejl som skyldes, at manden har rettet måleren mod noget
varmere "indmad" i rummet ved nogle af vinduerne.

Altså den perfekte måde at måle varmetab på.

Lasse

Fra : LR

Dato : 24-01-06 21:45

> [...]
> ingen
> træk og sus der. Jeg har selv vovet den påstand at det kun kan komme an på

Se på http://www.termoruder.dk/U-Value.htm.

Hvis de ikke er coatede er U-værdien næsten ens. Er de "soft coatede" kan
forskellen være som 2.51 for luft mod 1.90 for argon.

De skriver også "Vanddamp inde i en punkteret termorude virker som en god
varmeleder, og U-værdien kan derfor nemt bliver væsentlig højere end 3,3"

Lasse

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-06 21:59

"LR" <asda@das.dd> skrev
> De skriver også "Vanddamp inde i en punkteret termorude virker som en god
> varmeleder, og U-værdien kan derfor nemt bliver væsentlig højere end 3,3"

God og god, det havde været rart med et præcist tal.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 24-01-06 22:12

Hej

> De skriver også "Vanddamp inde i en punkteret termorude virker som en
> god varmeleder, og U-værdien kan derfor nemt bliver væsentlig højere
> end 3,3"

Nu skal man læse den slags med en vis skepsis når det står på en
hjemmeside hos et firma der lever af at sælge termoruder.

Prøv at læse lidt her, en virkelig interesant artikel

http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=33&ai=40

Mvh Max