Ronald Reagan til hest på vej ud af sol
Fra : O(rdblid)

Dato : 21-01-06 13:36

Læste et sted engang at alle radio- og tv-bølger som nogensinde har
været sendt her på jorden - og som jo bevæger sig i lige linje -
forlængst har forladt atmosfæren og i al evighed fortsætter med at
bevæge sig gennem universet.

Således vil de første fjernsynsudsendelser i 50'erne befinde sig ret
langt ude - og ja, et eller andet sted rider også Ronald Reagan ...

Dette kun være sjovt at vide mere om. Hvor mon Ronald er lige nu?

--
Søren O

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 14:23

"O(rdblid)" <olsen524@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langt ude - og ja, et eller andet sted rider også Ronald Reagan ...
>
> Dette kun være sjovt at vide mere om. Hvor mon Ronald er lige nu?

Han rider ca. ti tusind milliarder km om året.

Men afhængigt af hvornår han sadlede op, har han kun haft hatten af nogle få
gange, for at hilse på nogen af de allernærmeste (andre) stjerner.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 22-01-06 10:04

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> nogle få
> gange, for at hilse på nogen af de allernærmeste (andre) stjerner.

Kvanter der rejste ret paralelt i vor galakse, hvor er de når de er
spredt så de ikke kan se paralelrytteren?

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-01-06 15:16

"O(rdblid)" <olsen524@mail.dk> wrote in news:43D22A96.8050000@mail.dk:

> [...]
> langt ude - og ja, et eller andet sted rider også Ronald Reagan ...
>
> Dette kun være sjovt at vide mere om. Hvor mon Ronald er lige nu?

Kan huske en eller anden film jeg så engang hvor man pludselig ramler
ind i en gammel film som modtages af skibets modtageranlæg. Ganske
underholdende lavet... men eftersom bølgeudbredelserne _ikke_ bevæger
sig parallelt og derfor spreder sig vil signalet 10 lysår væk være så
uendeligt svagt ift. baggrundsstrålingen at det nok ikke kan opfanges
på nogen måde :(

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Do you know what the chain of command is here?

Fra : Heine Bøgebjerg

Dato : 21-01-06 16:01

> [...]
> ude - og ja, et eller andet sted rider også Ronald Reagan ...
>
> Dette kun være sjovt at vide mere om. Hvor mon Ronald er lige nu?

Hej. Spændende tanke.
Gad vide om evt. modtagere ude i kosmos ville fatte de modtagede signaler.
Ville de kende til musik og skuespil? Ville de tro, at det var billeder af
det
virkelige liv på jorden? (Ville du overhovedet være i stand til at omsætte
et
signal til et billede - det er jo bygget på vores teknologi)
Tjek i øvrigt http://www.alexanderband.dk/rumkort/index.htm for en lidt
simpel og humoristisk tilgang til fænomenet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-01-06 19:59

Scripsit "Heine Bøgebjerg" <nul-kontakt@eksisterer-ikke.no>

> Gad vide om evt. modtagere ude i kosmos ville fatte de modtagede

Eller om de overhovedet vil kunne opfange dem.

Jeg formoder at en typisk jordisk radiosender set på lang afstand
bliver ganske overdøvet af Solens radioudstråling, så for at man skal
kunne opfange signalet over interstellare afstande bliver man nødt til
at kunne adskille disse to kilder fra hinanden.

Hmm... en hurtig dimensionsanalyse [1] giver at det i 4 lysårs afstand
vil kræve et radioteleskop der måler i størrelsesordenen 125 km at
adskille to radiokilder i UHF-tv-båndet (ca 600 MHz). Jeg havde
egentlig forventet at der skulle mere til. Men det er selvfølgelig
også under teoretisk ideelle forhold, og forudsat at man ved nøjagtig
hvor man skal lytte.

[1] Hvilket betyder at jeg ignorerer faktorer på 2pi fordi jeg ikke
gider slå op hvor i formlen de skal stå.

--
Henning Makholm "And here we could talk about the Plato's Cave thing for a
while---the Veg-O-Matic of metaphors---it slices! it dices!"

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 24-01-06 00:01

Heine Bøgebjerg skrev:
> [...]
> Tjek i øvrigt http://www.alexanderband.dk/rumkort/index.htm for en lidt
> simpel og humoristisk tilgang til fænomenet.

Jeg husker at have læst en science-fiction novelle engang, der
handlede om, at en fremmed civilisation opfangede den første
*radioudsendelse* der blev sendt her på/fra Jorden. Men de får et
noget dårligt indtryk af os mennesker, fordi det drejede sig om
en udsendelse af en af Hitlers taler engang i 30'erne!

Det "sjove" ved det er, at det faktisk er historisk korrekt, at
dette var den første radioudsendelse. Et noget dårligt "første-
håndsindtryk" af menneskeheden, skulle man mene!

Jeg husker desværre ikke forfatter og titel lige nu...

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Max

Dato : 24-01-06 00:20

Hej Mogens

> [...]
>
> Det "sjove" ved det er, at det faktisk er historisk korrekt, at
> dette var den første radioudsendelse. Et noget dårligt "første-

Hvad historisk korrekt er der ved det, da Hitler kommer til
magten er almindelig radio 20 år gammel og den trådløse
telegrafi over 30 år gammel.

Mvh Max

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 24-01-06 19:16

Max skrev:
> [...]
>

> Hvad historisk korrekt er der ved det, da Hitler kommer til
> magten er almindelig radio 20 år gammel og den trådløse

Jeg tænkte mest på anvendelsen af radio til *massekommunikation*
- det må vel iøvrigt også betyde, at der bliver udsendt en større
effekt af radiobølger, og dermed gøre det noget mere sandsynligt
at blive opdaget udefra?

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Max

Dato : 24-01-06 21:21

Hej

> Jeg tænkte mest på anvendelsen af radio til *massekommunikation*
> - det må vel iøvrigt også betyde, at der bliver udsendt en større
> effekt af radiobølger, og dermed gøre det noget mere sandsynligt

De svar jeg gav var også møntet på radio som massekommunikation,
forøvrigt var de tidlige marconi sendere ekstremt kraftige. Det der var
specielt ved Hitlers tale var vel at den blev udsendt som TV.

Mvh Max

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 24-01-06 22:28

Max skrev:
> [...]
> forøvrigt var de tidlige marconi sendere ekstremt kraftige. Det der var
> specielt ved Hitlers tale var vel at den blev udsendt som TV.

OK - det er rigtig mange år siden jeg læste Carl Sagan's
roman "Contact", så det er nok mig der husker lidt forkert.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Filip Larsen

Dato : 24-01-06 10:06

Mogens Michaelsen skrev

> [...]
> noget dårligt indtryk af os mennesker, fordi det drejede sig om
> en udsendelse af en af Hitlers taler engang i 30'erne!

En smule OT, men hvis det er "Contact" af Carl Sagan du tænker på
(senere filmatiseret med Jodie Foster i hovedrollen), så var det i
historien kun os mennesker der blev chokeret og det fordi vi modtog et
"playback" af en af Hitlers første tv-taler indkodet i et kraftigt
radiosignal fra Vega.

> Det "sjove" ved det er, at det faktisk er historisk korrekt, at
> dette var den første radioudsendelse. Et noget dårligt "første-
> håndsindtryk" af menneskeheden, skulle man mene!

Nu er det nok fuldstændig umuligt at komme med et specielt kvalificeret
gæt på hvordan en evt. fremmed intelligens vil opfatte os mennesker, men
skal man alligevel gæætte, så vil jeg da sige, at en fremmed intelligens
på det civilisationsniveau der bliver antydet i "Contact" nok vil
acceptere mennesker som det de er på samme måde som vi accepterer visse
dyrearters naturlige behov for at kæmpe om social magt. Man så kan have
det naive håb, at at de vil føle en smule medlidenhed og vejlede os til
at opnå en mere fredelig social struktur hvis ikke vi selv kan.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Max

Dato : 24-01-06 11:04

Hej Filip

> Nu er det nok fuldstændig umuligt at komme med et specielt
> kvalificeret gæt på hvordan en evt. fremmed intelligens vil opfatte
> os mennesker, men skal man alligevel gæætte, så vil jeg da sige, at

Jeg tror at mødte vi andre former for højerestående liv, ja så kunne
vi nemt bruge nogle tusinde år bare på at finde ud af om man set
fra vores synspunkt kunne betragte dem som intelligenet, og vi kunne
såmændt leve side om side i 100 tusinde år uden at blive istend til
at kommunikere med hinanden.

Mvh Max

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 24-01-06 19:24

Filip Larsen skrev:
> [...]
> historien kun os mennesker der blev chokeret og det fordi vi modtog et
> "playback" af en af Hitlers første tv-taler indkodet i et kraftigt

Ja, det var også den jeg først tænkte på, men jeg kunne ikke lige
finde det citeret på nettet.

> [...]
> det naive håb, at at de vil føle en smule medlidenhed og vejlede os til
> at opnå en mere fredelig social struktur hvis ikke vi selv kan.

Det er jo svært at vide. De kunne jo tænkes at betragte os som så
lavtstående, så de blot observerer os. Eller undlader at blande
sig af etiske grunde?

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/