Atomkraft i Finland
Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 18-01-06 02:45

Jeg så Nyhederne tidligere i dag på TV2. Der var et indslag om
Atomkraft. Speakeren sagde noget om, at de i Finland havde fundet en
løsning på atomaffaldsproblemet.
Nogen der ved noget om dette er sandt og i så fald hvordan de har gjort?

Fra : Max

Dato : 18-01-06 08:31

Hej

> Atomkraft. Speakeren sagde noget om, at de i Finland havde fundet en
> løsning på atomaffaldsproblemet.

De smider det nok bare over grænsen til naboen, der er problemet
så stort at lidt fra eller til ingen forskel gør :)

Mvh Max

Fra : Jan Pedersen

Dato : 18-01-06 09:01

> Hej

> De smider det nok bare over grænsen til naboen, der er problemet
> så stort at lidt fra eller til ingen forskel gør :)
>
> Mvh Max

Nåh , over til svenskerne ..... he, nah de har nok lidt bedre styr på det
end russerne. Har hørt de sender det til tyskland.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-01-06 10:42

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> atomaffaldsproblemet.
> Nogen der ved noget om dette er sandt og i så fald hvordan de har gjort?

Der er faktisk mange tekniske og politiske løsninger på atomaffald kloden
over.
Finlands svarer nogenlunde til Sveriges løsning, hvor man opbevarer
affaldet i et mellemlager ca. 20 m nede i jorden.
Det svenske affald har nu en radioaktivitet på ca. 10% af det opringelige.
I Finland vil man deponere affaldet på lignende måde på en af deres sites.
Evt. slutdeponering vil efter planerne forgå i et geologisk stabilt område i
grundfjeldet.

At man har vedtaget en løsning på affaldet betyder ikke, at den er optimal.
Den bedste - og dyreste løsning - er at foretage en reporcessing af det
brugte brændsel og glassificere selve det højative affald, der er ufarlig
efter
ca. 500 år. Det kan opbevares sikkert i et overvåget område i nærheden af
overfladen uden problemer. Der er designet flere typer bygninger til denne
form for
opbevaring.
Mange lande reprocesserer det nukleare affald.

Medierne lider af den tvangstanke, at man ikke har løst problemerne med
opbevaring af
radioaktivt affald før det er slutdeponeret. Det er helt forkert.
Jo længere tid man venter, jo lettere er det at finde egnede pladser til
affaldet.
Medierne tænker ikke på, at man dagligt håndterer højattivt affald kloden
over uden tekniske
problemer - eller at radioaktivt affald klinger af med tiden.
I USA vil man deponere alt nukleart affald centralt på en måde, så man kan
hente det frem
igen. Man forsker i metoder til at "ødelægge" affaldet ved transmutation.

Per A. Hansen