Eng: "envelope" af en vektorsum
Fra : Holst

Dato : 16-01-06 13:53

Jeg sidder lige med en engelsk tekst, hvor følgende sætning forekommer:

"The envelope of a vector sum of incident waves and reflected waves has
a null at the quarter wavelength points".

Hvad er dette 'envelope' på dansk?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 16-01-06 16:03

Holst wrote:

> [...]
>
> "The envelope of a vector sum of incident waves and reflected waves has
> a null at the quarter wavelength points".

Er der en engelsk definition i samme tekst?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Holst

Dato : 16-01-06 16:26

Jens Axel Søgaard wrote:

> Er der en engelsk definition i samme tekst?

Nej, ikke rigtig. Men efter at være nået længere frem i teksten, kan jeg
supplere med følgende sætninger:

"An envelope detector converts the vector sum represented by the signal
output by the microphone to an envelope signal repræsented by a voltage
which varies with the frequency of the indicent wave"

og

"The envelope so detected is called the acoustic reflectance curve".

Jeg tror, at "envelope" er den "lomme" som de indkommende og
reflekterende bølger danner. Men "lommedetektor" lyder jo lidt underligt
på dansk

Fra : B. Nice

Dato : 16-01-06 17:37

On Mon, 16 Jan 2006 13:53:21 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>
>"The envelope of a vector sum of incident waves and reflected waves has
>a null at the quarter wavelength points".

Betyder vist bare en kurve.

Er f.eks. stødt på det inden for musikken hvor det er udtryk for en
lyd-kurve.

B. Nice

Fra : Aage Andersen

Dato : 16-01-06 19:22

"Holst"
> Jeg sidder lige med en engelsk tekst, hvor følgende sætning forekommer:
>
> Hvad er dette 'envelope' på dansk?

Jeg tror det betyder indhyldningskurve

Aage

Fra : Holst

Dato : 16-01-06 21:20

Aage Andersen wrote:

> Jeg tror det betyder indhyldningskurve

Kan du forklare, hvad en indhyldningskurve er?

Jeg har nemlig ikke meget mere end de omtalte citater, og jeg skulle
gerne have lavet en korrekt oversættelse af den tekst, jeg sidder med.

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-01-06 22:23

Holst fortalte:

> Kan du forklare, hvad en indhyldningskurve er?

http://xahlee.org/SpecialPlaneCurves_dir/Envelope_dir/envelope.html

Mvh
Martin
--
Mundus vult decipi, ergo decipiatur

Fra : Holst

Dato : 16-01-06 22:44

Martin Larsen wrote:

> http://xahlee.org/SpecialPlaneCurves_dir/Envelope_dir/envelope.html

Takker. Jeg tror, Aage har ret, så også tak til ham.

Så er det bare spørgsmålet, hvad en envelope detector er på dansk! Det
ene problem fører til det næsten, men sådan er det jo altid

Fra : Torben Ruby

Dato : 16-01-06 23:28

http://www.answers.com/topic/envelope-detector