Eddike/kalk
Fra : Filip

Dato : 16-01-06 13:23

Hej

Jeg er ved at afkalke brusenicierummets gulv med eddike(det er et
flisegulv). Der ligger rigtig meget kalk, og jeg har fjernet det jeg kunne
med en hammer. Derefter lagde jeg køkkenrulle ud over gulvet, og pøste ½l
eddike ud over det (der er ca 1 m2 gulvareal) og derefter dækkede jeg det
ind i plastic. Indtil nu har det stået i 24 timer.
Problemet med denne metode er, at det tørre ud med tiden og så spæder jeg
nyt eddike på, men når det tørre ud, vil kalken så ikke udfældes og blive
til kalksten igen???

Mit spørgsmål er nu om det er den mest effektive metode når man bruger
eddike. (jeg har fået at vide at citronsyre er stærkere, men jeg vil ikke
have fjernet fugerne som også indeholder kalk)

Hvis jeg nu istedet stoppede afløbet til og lod det fylde op med vand så
hele gulvet blev vådt (det hælder en del) og så blandede eddike i vandet -
ville det så være mere effektivt???? jeg vil tro der skal 10 liter vand til.
Min påstand er at eddiken, uanset om det er fortyndet eller ej, vil "æde"
den samme mængde kalk.

Filip

Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-06 15:18

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Problemet med denne metode er, at det tørre ud med tiden og så
> spæder jeg nyt eddike på, men når det tørre ud, vil kalken så ikke

Hvis noget udfældes igen, så udfældes det på en måde der meget let
gnides af, så det behøver du ikke frygte

Der der er indampet i tynde lag på lag er svært at få gnubbet af.

> Mit spørgsmål er nu om det er den mest effektive metode når man
> bruger eddike. (jeg har fået at vide at citronsyre er stærkere, men
> jeg vil ikke have fjernet fugerne som også indeholder kalk)

Citronsyre´er lidt anderledes at docere,fordi det er pulver. Kalken
behøver du næppe vare bange for i nogen af tilfældene

> [...]
> der skal 10 liter vand til. Min påstand er at eddiken, uanset om det
> er fortyndet eller ej, vil "æde" den samme mængde kalk.

Nej.
Køkkenrullemetoden lyder smart - den stemmer jeg for. Så kan du bruge
ret koncentreret syre, fx iseddike
Hvis det er dårligt kalk i fugerne vil ikke meget løsnes, da papiret
hindrer cirkulation, som ved din lidt sjovt lydende bassinløsning.
Håber du har en kæreste der roser din perfektionisme, jeg ville ikke
gide fjerne så ufunktionel sag som tynde kalklag
Alt afkalkningsmiddel som er pulver, fx citronsyre kan bruges som
skurepulver, på med gummihandsken, væd kalken,drys på og gnub

Fra : Filip

Dato : 16-01-06 15:55

> Nej.
> Køkkenrullemetoden lyder smart - den stemmer jeg for. Så kan du bruge ret
> koncentreret syre, fx iseddike

Det har jeg aldrig hørt om. Hvor får man fat i det???

> Hvis det er dårligt kalk i fugerne vil ikke meget løsnes, da papiret
> hindrer cirkulation, som ved din lidt sjovt lydende bassinløsning.

Jeg ville nu ellers have troet at cirkulation var en god ting i dette
tilfælde. Hvis man ser kemisk på det, så lad os antage at 1 liter edike kan
optage 1 kg kalk ( ved godt det er laaangt ved siden af). Når det så kommer
ned i baljen så skal kalken op i forbindelse med ediken og det bliver til en
eller anden salt (måske calcuimdarbonat - jeg er ikke kemiker) om nu er
opløst i vandet. så har vi altså 10 liter vand + 1 kg calcuimdarbonat. Pga
de osmosiske kræfter vil der ske en cirkulation hvorved alt ediken bliver
kemisk forbundet med kalken over alt på gulvet. Dette vil ikke ske ved
køkkenrulle metoden, da kalken er ujævnt fordelt så vil der være noget
brugbar eddike som ligger på en kalkfri flise og denne mængde eddike vil
ikke kunne komme i kontakt med "frisk" kalk - pga nedsat cirkulation.

> Håber du har en kæreste der roser din perfektionisme, jeg ville ikke gide
> fjerne så ufunktionel sag som tynde kalklag

Jeg har ingen kæreste, men bor i et kollektiv hvor jeg gerne vil leve op til
min rolle som pedel. Vi har nemlig lige fået malet badeværelset så alt det
andet derinde ser pænt og nydeligt ud, så derfor vil jeg lige sætte prikken
over i´et med gulvet...

> Alt afkalkningsmiddel som er pulver, fx citronsyre kan bruges som
> skurepulver, på med gummihandsken, væd kalken,drys på og gnub

Du er velkommen til at komme og prøve. (jeg har selv prøvet i 1 time uden
noget synligt resultat. Vores fliser er brune og derfor er det MEGET synligt
at se kalken.)

Filip

Fra : Max

Dato : 16-01-06 16:32

Hej

> Det har jeg aldrig hørt om. Hvor får man fat i det???

Iseddike smadre dine slimhinder hvis du hælder det
ud på gulvet. Det eneste fornuftige man bruger det
til er til at opløse kitin med når man laver mikroskopi
præperater af insekter og så til at ætse vorter væk med.

Gå ind til Matas og køb noget RUVEX kalkfjerner, det
er baseret på fosforsyre og lugter ikke, men er noget
af det mest effektive der findes. Test i et hjørne om
dine fliser kan tåle det. RUVEX findes i to udgaver,
en til emalje (badekar) og en til glasur (toilet, vask)

Mvh Max