Hvor lang tid tager et banko-spil mon
Fra : Kingo

Dato : 14-01-06 14:54

Antag at man skal arrangere et banko-spil. Man ved at der er f.eks ca.
50 spilleplader i spil, og nu vil arrangøren gerne bygge lidt ekstra
spænding op, når en eller flere spillere kun mangler et nummer for at få
pladen eller evt en række fuld.
Hvordan estimerer man mon dette tidspunkt ?
Kan man f.eks regne sig frem til at når der er udråbt f.eks 30 numre, så
er der stor sansynlighed for at en del spillere er lige ved at få banko
?
Selvfølgelig kan det ikke blive særligt præcis, men er der mon nogen som
har et bud på hvordan man estimerer varigheden af en bankospil målt i
antal opråbte numre, når man kender antallet af spilleplader som er i
spil ?
Skal man f.eks forvente at der skal opråbes 20, 40, 60 eller 80 numre
før man må forvente at der er fundet en vinder ?
mvh
kingo

Fra : Leif Neland

Dato : 14-01-06 15:43

Kingo wrote:
> [...]
> Kan man f.eks regne sig frem til at når der er udråbt f.eks 30 numre,
> så er der stor sansynlighed for at en del spillere er lige ved at få

Ikke at du kan bruge det til noget, men den gang der var bingo i alle
lokalradioerne, blev numrene ikke trukket ud af en pose, men forudberegnet,
så man havde styr over spilletiden og antal gevinster.

Der var vist noget om en station, der ikke ville købe numre af
bingomonopolet, men kørte med en pose. Da de fik en bunke, der fik bingo
samtidig, og en masse bøvl deraf, krøb de til korset.

Men jeg tror ikke det går at køre med forudberegnede numre live...

Leif

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-01-06 16:48

En simulering med 10000 spil giver følgende:

20 plader: 73,1 tal (47 / 85)
40 plader: 70,1 tal (42 / 82)
60 plader: 68,5 tal (40 / 81)
80 plader: 67,5 tal.(44 / 79)

I parentes har jeg skrevet det mindste henh. største antal tal før en plade
var fuld. Disse er noget mere betinget af tilfældigheder end gennemsnittet.

Man kan også ud af forsøget se, at der 11% chance for banko efter senest 62
tal ved 60 plader.

hilsen
Uffe

Fra : Kingo

Dato : 14-01-06 16:56

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> I parentes har jeg skrevet det mindste henh. største antal tal før en
> plade var fuld. Disse er noget mere betinget af tilfældigheder end

Tak for det !
Det var da i hvertfald noget at tage udgangspunkt i.
Det overrasker mig at talene er så konstante. Jeg ville have troet, at
man kunne tilpasse det lidt ved f.eks at give hver spiller flere plader,
og derved forkorte hvert spils varighed. Umiddelbart ser det ud til, at
det er næsten ligegyldigt hvor mange plader der er i spil.

mvh
kingo

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-01-06 17:08

> [...]
> derved forkorte hvert spils varighed. Umiddelbart ser det ud til, at det
> er næsten ligegyldigt hvor mange plader der er i spil.

Forskellen fra 10 til 120 plader er 76 til 66 tal i gennemsnit, så lidt sker
der da. Men det er ikke noget som for alver rykker. Og hurtigere end 40 tal
har jeg ikke set i nogen af simuleringerne.

hilsen
Uffe

Fra : Leif Neland

Dato : 15-01-06 22:32

Kingo wrote:

> [...]
> plader, og derved forkorte hvert spils varighed. Umiddelbart ser det
> ud til, at det er næsten ligegyldigt hvor mange plader der er i spil.

Det er vel noget med at de enkelte plader er uafhængige af hinanden.

Ellers skulle du modificere reglerne, så man kunne få banko ved at have to
rækker på den ene og en på den anden plade.
Og det går vist ikke

Leif

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-01-06 17:18

Uffe Kousgaard fortalte:

> [...]
> gennemsnittet.
> Man kan også ud af forsøget se, at der 11% chance for banko efter

Det stemmer meget godt med mine beregninger. Sandsyligheden for at få en
pladefuld i n træk er 75!*n!/((n-15)!*90!) idet jeg regner med 15 numre
per plade og 90 numre ialt.

Hvis du indsætter n=62 og kald resultatet r, så fås for 60 plader
1-(1-r)^60 = 0.115

Mvh
Martin
--
Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem

Fra : Kingo

Dato : 14-01-06 17:21

Martin Larsen wrote:

> [...]
> numre per plade og 90 numre ialt.
>
> Hvis du indsætter n=62 og kald resultatet r, så fås for 60 plader

Whau - det virker meget overbevisende. Tak for den formel
mvh
kingo