Aerodynamisk Spørgsmål
Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-01-06 07:12

Sad her i morges og så lidt discovery.
De viste noget om Fomel 1 biler og deres aerodynamik.

Ud fra udsendelsen kunne jeg forstå at jo hurtigere luft bevæger sig, jo
lavere tryk har det.
Indenfor F1 udnyttede man det ved at have specielle vinger under bilen som
speedede luften op, og derved gav højere tryk over bilen end under bilen
(Downforce)
Ligesom det på fly bruges omvendt for at skabe opdrift.

Vil det samme ske hvis man leder varm gas ned gennem et rør, som munder ud i
en smal dyse? (Fx som en raket)

Her mener jeg da at den acclerede gas har højtryk? Men skyldes det
temperatur forskellen?

Fra : KubikH

Dato : 11-01-06 12:08

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i en smal dyse? (Fx som en raket)
>
> Her mener jeg da at den acclerede gas har højtryk? Men skyldes det

Hej Kasper
I en raketmotor sker der en forbrænding, og dysen er indrettet til at give
det høje tryk.
F1 raceren "deler" luften, og den del der ledes under bilen, tvinges til at
løbe en længere vej.
Deraf det lavere tryk.(Den "fortyndes)

Mvh
Niels

Fra : Anders

Dato : 11-01-06 13:05

> [...]
> det høje tryk.
> F1 raceren "deler" luften, og den del der ledes under bilen, tvinges til

Præcis. Se det fx som et lufthul. Når man flyver ind i et "Lufthul" rammer
man et sted med lokalt undertryk og flyvet falder derved ned i hullet. Det
er det samme som sker for en F1 bils vinge. Den falder hele tiden ned i det
"lavtryks" område der findes under vingen pga. "fortyndingen". Asfalten gør
så at bilen ikke falder men blot bliver trykket ned på vejen. :)

Mvh
Anders

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-01-06 15:26

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det høje tryk.
> F1 raceren "deler" luften, og den del der ledes under bilen, tvinges til

Okay. I indslaget fik de det bare til at lyde somom det var selve luftens
hastighed der gav det lavere tryk.
Måske der er længere mellem molekylerne i luften jo større hastighed, og
derfor det lavere tryk?

Men altså.
Luften under bilen har længere vej, og må derfor have mere fart på?
Kunne man forestille sig at der ville komme tryk under bilen hvis man
blokerede luftens vej for meget under bilen?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-06 19:16

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev
> hastighed der gav det lavere tryk.

Det gør det også, udnyttes til malersprøjter m.m.

> Måske der er længere mellem molekylerne i luften jo større hastighed, og
> derfor det lavere tryk?
>
> Men altså.
> Luften under bilen har længere vej, og må derfor have mere fart på?

Det er nu vingerne der giver downforce, turen under bilen er den korteste.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-01-06 19:30

Kasper Egebo wrote:

> [...]
> Kunne man forestille sig at der ville komme tryk under bilen hvis man
> blokerede luftens vej for meget under bilen?

Der er en "god kortslutning" ud til siderne - luften der bliver mødt
forfra vil blive presset op over - og noget af det ud til siderne - kun
lidt vil passere under bilen.

mvh/Glenn

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-01-06 19:44

"Glenn Møller-Holst" <no_email_address@xx.dk> skrev i en meddelelse
Kasper Egebo wrote:

[...]

Måske fordi det blev ulovligt at bruge.
I programmet viste de en bil (Lotus) F1 fra slutningen af 70'erne. Den have
en meget speciel måde at bruge luften under bilen til at suge sig fast.

Det blev så ulovligt da man med den teknik med tiden ville kunne få biler
der kørte så stærkt i svingende at G-dragter ville kræves for ikke at
besvime.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 11-01-06 19:40

In article <43c51567$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
kasper_egebo@FJERNhotmail.com says...

> Måske der er længere mellem molekylerne i luften jo større hastighed, og
> derfor det lavere tryk?

Det kan slet og ret ses som en konsekvens af energibevarelse.
Energibevarelse på fluider udtrykkes ofte som Bernoullis lov. For en
friktionsløs inkompressibel væske gælder: 1/2 v^2 + g*h + p/rho =
konstant. Her ses, at hvis hastigheden v vokser, mens højden h
fastholdes, så må trykket p aftage. Dette kan nemt udledes ved at se på
energiforhold (se http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli%27s_equation).

For en kompressibel fluid (som luft) kommer der et led mere på
højresiden i ligningen, men ellers er det nogenlunde det samme.

> Luften under bilen har længere vej, og må derfor have mere fart på?

Tja. Det er i hvert fald farten, der gør det. Man kan let demonstrere
det med et stykke stift papir, som man former som et fladtrykt omvendt U
og stiller på et bord. Ved at puste ind under papiret kan man se, at det
suges ned mod bordet.

> Kunne man forestille sig at der ville komme tryk under bilen hvis man
> blokerede luftens vej for meget under bilen?

Ja, eller hvis der kommer en lidt for stor "angrebsvinkel" (eng. angle-
of-attack), så sker der det, som skete for både Mark Webber og Peter
Dumbreck i en Mercedes_Benz CLR i Le Mans 24 timers løbet i 1999.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_CLR

Man skal passe med på aerodynamikken med biler, der kan køre over 230-
250 km/t, for selv ganske tunge ting vil gerne flyve ved den hastighed.

Forresten var der et andet program i morges om en pilot, der landede en
lille Cessna med kun 60 km/t. Årsagen var, at der hang en uheldig
faldskærmsspringer under flyet, som ville blive slæbt når flyet landede.
Ham ville piloten gerne skåne mest muligt, og han slap da også uden
skader. Normalt lander man (så vidt jeg kunne forstå) sådan en Cessna
med mindst 130 km/t.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 12-01-06 05:09

"Sven Nielsen" <nothing@to.see.here> skrev i en meddelelse
> [...]

> For en kompressibel fluid (som luft) kommer der et led mere på
> højresiden i ligningen, men ellers er det nogenlunde det samme.

Det lader til at det næste jeg må til at læse lidt om er strømning.
For det er vel det emne den slags hører under?

Fra : Max

Dato : 11-01-06 13:54

Hej Kasper

> [...]
> end under bilen (Downforce)
> Ligesom det på fly bruges omvendt for at skabe opdrift.

Og i samme øjeblik der slipper lidt luft ind under en formel 1 eller
standard racer, ja så bliver den til en flyver :)

Mvh Max

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-01-06 15:33

> Og i samme øjeblik der slipper lidt luft ind under en formel 1 eller
> standard racer, ja så bliver den til en flyver :)
>
> Mvh Max

Kunne man forestille sig det sker hvis man blokere luftens vej under bilen
for meget bagud?
Synes nemlig det ser ud til at vingerne under bilen indsnævre i bagenden.

Det må gælde om at "blokere" luftens vej under bilen (fx ved indsnævringer
af vingerne bagtil) præcis så meget at luften kun blir acclereret og ikke
blokere.
Det er lidt svært at forklare.

Fra : KubikH

Dato : 11-01-06 16:14

> [...]
> af vingerne bagtil) præcis så meget at luften kun blir acclereret og ikke

Her er en populær forklaring.
Hvis du læser lidt nærmere,vil du også se at den ikke er helt korrekt.
Men det er en god forståelsesmodel.
Blot i F1 situationen, er vingen vendt om, så kræfterne presser / suger
bilen nedad mod banen.
http://travel.howstuffworks.com/airplane6.htm

Hvis du tapede luftudslippene til på en F1, letter den fra jorden
Ovre på Bonneville Saltflats, kører man hastighedskonkurrencer med
forskellige bilklasser.
Dem der kører modeller fra 30´erne, er nødt til at have ballast med, op til
300kg, ellers letter bagenden af bilen pga "Upforce"
Mvh
Niels

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-01-06 16:38

> [...]
> Dem der kører modeller fra 30´erne, er nødt til at have ballast med, op
> til 300kg, ellers letter bagenden af bilen pga "Upforce"

Utroligt.
Jeg havde faktisk selv tænkt over om ikke newtons lov havde noget at sige.
Kom til at tænke over det da jeg en dag sad med hånden ude af ruden da jeg
kørte i bil. Vinkler man hånden således at luften presses nedad løftes
hånden op.

I det tilfølde tror jeg det er den modsat rettede reaktion der får hånden
"til at lette"

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-01-06 16:46

> [...]

> hånden op.
>
> I det tilfølde tror jeg det er den modsat rettede reaktion der får hånden

Der tog jeg fejl igen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-01-06 18:22

Kasper Egebo wrote:
> [...]
> hånden op.
>
> I det tilfølde tror jeg det er den modsat rettede reaktion der får hånden

Hej Kasper

Det har noget med Newtons love at gøre:

http://da.wikipedia.org/wiki/Vinge
Citat: "...
Vinger og evt. andre dele af flyet genererer dynamisk opdrift, fordi de
ændrer luftstrømmens retning og/eller hastighed og skyldes Newtons anden
lov: F=m*a
Faktisk er det sådan, at en vinges oversides flade normalt genererer
mere dynamisk opdrift, end vingens undersides flade
..."

mvh/Glenn

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-01-06 18:42

"Glenn Møller-Holst" <glenn@x.dk> skrev i en meddelelse
Kasper Egebo wrote:
[...]

...."

mvh/Glenn

Hmm. Det første link, beskrev ellers at det kun var tilfældet over mach 1.
Ellers blev vindmolekylerne bøjet af inden de rammer vinger og skaber derfor
ikke opdrift på den måde.

Siden beskrev at det udelukkende var trykforskelle på vingefladerne som gav
opdrift.
Sådan forstod jeg det ihvertfald.

Det så lidt ud som om at luften på oversiden blir kastet i en stor bue over
vingen, mens vind under vinger blir suget i en bue ind under vinge arealet.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-01-06 19:25

Kasper Egebo wrote:
> [...]
> vingen, mens vind under vinger blir suget i en bue ind under vinge arealet.

Kig i kilderne:

Lift from Flow Turning:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/right2.html

mvh/Glenn

Fra : John Larsson

Dato : 11-01-06 16:13

"Anders" <anderskj1@yahoo.dk> writes:
>Når man flyver ind i et "Lufthul" rammer
>man et sted med lokalt undertryk og flyvet falder derved ned i hullet.

Det er nu ikke så godt valgt eksempel. "Lufthuller" er sådan set ikke så
meget et spørgsmål om forskel i tryk som forskel i hastighed. All luft i
atmosfæren er mere eller mindre turbulent. Nogle gange er luften mere
turbulent og bevægelserne består af mange størrelsesniveauer af
luftvirlerne. Når man flyver ind i en luftvirvel og får "ekstra medvind",
taber flyveren opdrift og falder. Møder den virvelen den anden side, får
den "ekstra modvind", hvilket giver mere opdrift, ofte i form af et
ubehageligt ryk.

Derudover er der selvfølgelig ægte op- og nedgående luftstrømme i
atmosfæren, men de har ikke samme betydning som de horisontelle
virvelbevægelser.

Ved markplanet kender vi mest luftens virvelbevægelser som "vindstød"!

John

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-01-06 16:29

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virvelbevægelser.
>
> Ved markplanet kender vi mest luftens virvelbevægelser som "vindstød"!

Det giver god mening.
Et fly skal jo have en hvis fart i forhold til vinden for at skabe opdrift
nok til at svære.
Hvis vinden så blæser i samme retning som flyveretningen falder forholdet i
hastighed mellem fly og luft, og man taber derved opdrift?

Fra : Anders Lund

Dato : 11-01-06 18:50

> [...]
> i en smal dyse? (Fx som en raket)
>
> Her mener jeg da at den acclerede gas har højtryk? Men skyldes det

Det omtalte pricip hedder bernoullis princip. Se evt
http://home.earthlink.net/~mmc1919/venturi.html
Mvh
Anders Lund