Kan man snyde bakterier sådan?
Fra : LR

Dato : 10-01-06 11:45

Jeg fik en ide. Lad os sige, at man har en biofilm, f.eks. dyrket i en
petriskål eller som plak på tænderne. Kan man så "forvirre" bakterierne ved
at skylle en sukkeropløsning henover dem i nogle sekunder for derefter at
skylle det væk med klart vand?

Hvis man snyder bakterierne på denne måde måske 200 gange efter hinanden,
bliver de så forvirrede og dør? :)

Lasse

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-01-06 17:04

Scripsit "LR" <asda@das.dd>

> [...]
> at skylle en sukkeropløsning henover dem i nogle sekunder for derefter at

Det ved jeg ikke, men hvordan forestiller du dig det skulle virke?
Hvad mener du med "forvirre"?

--
Henning Makholm "The Board views the endemic use of PowerPoint
briefing slides instead of technical papers as an

Fra : Jan Pedersen

Dato : 10-01-06 17:13

> Scripsit "LR" <asda@das.dd>

> Det ved jeg ikke, men hvordan forestiller du dig det skulle virke?
> Hvad mener du med "forvirre"?
>
> --
De "æder" vel bare sukkeret når det er der....og venter på det kommer igen
ellers :)

Fra : LR

Dato : 10-01-06 17:25

> Det ved jeg ikke, men hvordan forestiller du dig det skulle virke?
> Hvad mener du med "forvirre"?

Ja det ved jeg da heller ikke, men jeg taler selvfølgelig ikke psykologi.
Måske aktiverer de nogle bestemte receptorer for at opfange sukkeret, men da
der ikke kommer noget, var aktiveringen forgæves og en forberedt metabolisme
blev ikke til noget. På en eller anden biokemisk måde kunne processen
"trættes" så de til sidst ikke længere reagerer eller får opbrugt et eller
andet.

Det behøver ikke engang at ske inden for en enkelt bakterie isoleret set, da
en biofilm er kompleks med signalstoffer for "kommunikation", en
fødetransport ned gennem bakterielagene så også de inderste får mad, og
lign.

Så der er potentielle steder nok, hvor et eller andet sjovt kunne ske i
eksperimentet.

Lasse

Fra : Jan Pedersen

Dato : 10-01-06 17:36

"LR" <asda@das.dd> skrev i en meddelelse

> [...]
> lign.
>
> Så der er potentielle steder nok, hvor et eller andet sjovt kunne ske i

Jamen prøv det dog af:

1) Lad være at børste tænder i en uge så du kan få en god biofilm at arbejde
med.
2) Skyl munden i sukkeropløsning og skyl derefter munden et minut senere med
en bruser
3) gentag det 200 gg
4) tag prøver af biofilmen hver time derefter og mikroskopér den. Er der
mange døde bakterier ?

Hvor svært kan det være at lave en smule empirisk videnskabelig forskning :)
Nå ja og så få alle dine venner til at gentage forsøget...reproducerbarhed
er jo vigitg. Hvordan du laver noget efter dobbelt blind princippet kan jeg
så ikke lige gennemskue :)