Planeternes leg med satellitter
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-01-06 10:58

DK4 kører for øjeblikket en serie, natura est (what ever). De fortæller at
en satellit skal sendes før en eller anden dato for at nå til Pluto i 2015.
En af de store planeter kan så bruges til at få satellitten op i fart.
Ellers når satellitten først derud i 2020.

Hvordan fungerer det? En satellit tager fart på når den nærmer sig en stor
planet, men på vej væk vil den (da) miste den forhøjede hastighed (nej, jeg
kan forstå det er forkert, men hvordan virker det ..??)!

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-01-06 11:06

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

> [...]
> planet, men på vej væk vil den (da) miste den forhøjede hastighed (nej, jeg
> kan forstå det er forkert, men hvordan virker det ..??)!

Hvis planeterne stod stille i rummet, ville du have ret. Men
planeterne bevæger sig rundt om solen med en anseelig hastighed.

Set fra planeten, vil rumsonden (det er ikke nogen satellit, da den
ikke kredser om en planet) forlade planeten med samme hastighed, som
den nærmede sig med. Men set fra solen, vil sondens hastighed være
forøget med planetens hastighed.

Planeten bevæger sig dog ikke i samme retning, som sonden, så man skal
lægge hastighederne sammen som vektorer.

Torben

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 10-01-06 11:12

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> enriched usenet with:

> Hvordan fungerer det? En satellit tager fart på når den nærmer sig en
> stor planet, men på vej væk vil den (da) miste den forhøjede hastighed
> (nej, jeg kan forstå det er forkert, men hvordan virker det ..??)!

Satellitten benytter sig af noget, der kaldes gravity assist
NASA har en forklaring (på engelsk) her:
http://www2.jpl.nasa.gov/basics/grav/primer.html

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Fra : Steen

Dato : 10-01-06 13:22

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> stor planet, men på vej væk vil den (da) miste den forhøjede
> hastighed (nej, jeg kan forstå det er forkert, men hvordan virker det

Kender du de der kraftige elastikker med en krog i hver ende, man bruger til
at fastspænde ting på tagbagagebæreren på en bil? Tag sådan en.

Tag så et vejkryds, hvor to veje skærer hinanden, f.eks. vinkelret (men ikke
nødvendigvis). Ad den ene vej kører en 18 tons kølevogn med 100 km/t. Ad den
anden vej kommer lille frøken Jensen kørende på sin cykel med ca. 15 km/t.

De passerer krydset *næsten* samtidig, så de nøjagtigt undgår at kollidere.
Kølevognen drøner lige forbi frøken Jensens forhjul.

Bagerst i kølevognen står der en fyr med den store elastik (bagdørene er
åbne). IDET enden af kølevognen passerer den skræmte lille dame, kaster
fyren så elastikken ud, så den griber fat i cyklen. Idet elastikken sætter
sig fast i cyklen, står den lige ud til lastbilens ene side. Frøken Jensen
og cykel bliver nu slynget RUNDT OM lastvognens bagende i strakt elastik
(hun stod jo ikke stille, men bevægede sig langsomt fremad). Når elastikken
har drejet sig 180°, befinder frøken Jensen sig på den stik modsatte side af
lastbilen. Hun bevæger sig nu i SAMME retning som lastbilen, men en anelse
hurtigere end denne, idet hun nu har sin egen hastighed PLUS lastbilens. I
dette øjeblik slipper fyren elastikken, og kølevognen bliver i løbet af de
næste 20-30 sekunder langsomt overhalet af en nu koldsvedende frøken Jensen.

Erstat kølevognen med Jupiter, frøken Jensen med en rumsonde og elastikken
med tyngdekraften, og du kan se, hvordan det fungerer. Hvis en rumsonde med
hastigheden a (i forhold til Solen) slynges rundt om en planet, der selv
bevæger sig med hastigheden b i forhold til Solen, vil rumsonden efter mødet
forlade planeten med hastigheden a+b (i forhold til Solen).

....groft sagt. I virkeligheden afhænger det hele meget af ind- og
udgangsvinkler, men princippet burde være klart.

/steen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-01-06 13:52

> Erstat kølevognen med Jupiter, frøken Jensen med en rumsonde og elastikken
> med tyngdekraften, og du kan se, hvordan det fungerer.

Er det ikke et alvorligt problem i dit eksempel at tyngdekraften ikke kan
slukkes?

Fra : Steen

Dato : 10-01-06 14:06

Jakob Nielsen wrote:

> Er det ikke et alvorligt problem i dit eksempel at tyngdekraften ikke
> kan slukkes?

Jeg skriver jo: "I dette øjeblik slipper fyren elastikken..."

/steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-06 14:18

Steen skrev:

> Jeg skriver jo: "I dette øjeblik slipper fyren elastikken..."

Netop - hvordan er det nu lige at tyngdekraften slipper?

Din forklaring er smaddergod! Nu er vi blot ved at udpensle en
detalje i den i forhold til virkeligheden.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 11-01-06 14:11

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Er det ikke et alvorligt problem i dit eksempel at tyngdekraften ikke kan
> slukkes?

Et større problem er vel, at tyngdekraften aftager med afstanden, mens
elastikkraften øges med afstanden.

/Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-06 18:23

Steen wrote:
-snip-

> Bagerst i kølevognen står der en fyr med den store elastik (bagdørene er
> åbne). IDET enden af kølevognen passerer den skræmte lille dame, kaster

Han må være verdensmester i elastik-kast

> [...]
> lastbilen. Hun bevæger sig nu i SAMME retning som lastbilen, men en anelse

Jeg tror nærmere det her vil ske:

Fyren kaster elastikken og last-bilen fyrer videre afsted med 100 km/t,
så først vil den give efter og forlænge sig. Derefter kommer
kontraktionen så frk. Jensen fyrer lige op (okay, måske lidt til siden
afhængigt af hvor meget hun slingrer) i bagenden af lastbilen...

Men hvis hun nu havde booster-raketter, faldskærm og abs-bremser,
gps-computer- og navigations-system på hendes cykel så er det muligt at
hun ved hjælp af hendes computer-styrede cykel kunne tackle situationen
lige nøjagtigt således at det scenarie du beskrev også rent faktisk
indtraf

Men vi forstod godt din pointe

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-06 22:06

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev>
> [...]
> dette øjeblik slipper fyren elastikken, og kølevognen bliver i løbet af de
> næste 20-30 sekunder langsomt overhalet af en nu koldsvedende frøken

Jeg ser helt klart for mig den kære frøken Jensen slå smut ud over
markerne....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 15-01-06 15:53

Steen skrev:

> Kender du de der kraftige elastikker med en krog i hver ende, man bruger til
> at fastspænde ting på tagbagagebæreren på en bil? Tag sådan en.

De virker ved, at jo længere elastikken trækkes ud, desto større
bliver den kraft, hvormed elastikken modvirker en yderligere
forlængelse. Det gør tyngdekraften derimod ikke, den aftager med
afstanden.

> [...]
> næste 20-30 sekunder langsomt overhalet af en nu koldsvedende frøken Jensen.

I dit eksempel er fyren nødt til at slippe elastikken, fordi
dens modvirkende kraft ellers ville stige. Men der er netop ikke
noget der svarer til at "slippe elastikken", da tyngdekraften er
aftagende.

> [...]
>
> ...groft sagt. I virkeligheden afhænger det hele meget af ind- og
> udgangsvinkler, men princippet burde være klart.

Undskyld at jeg ødelægger din "poetiske historie" om frøken
Jensen på den måde. Forklaringen er i og for sig god nok, hvis
man bruger elastikker med den egenskab at de bliver svagere når
man trækker i dem. Jeg ved ikke lige hvor man kan købe dem henne,
men du skal nok ikke bruge dem til at holde kufferterne på plads
på bilens tagbagagebærer, når du skal på ferie :)

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/