Halogenpærer eksplodere - efterlader brænd~
Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 09-01-06 17:08

Hej

Jeg har nogen lamper fra Louis Poulsen med halogenpærer med G9
fatning, lampen bliver kaldet toldbodslampe, i går da jeg tændte for
lampen eksploderede pæren, med en sådan kraft at der der var glas
stumper flere meter fra lampen og brænmærker i bordpladen uden
pærer. Under isætning af pærer har jeg holdt om pæren med et stykke
papir, og der er ikke kommet vand eller lign. på pæren.

I lampen stod der 60 watt, de pærer jeg har sat i har været 40 watt,
skal det være 60 watt????

Mit spørgsmål er nu, hvordan sikre jeg at dette ikke kan ske igen.
Kan det hjælpe med en front eller bundplade? (og hvad er det altså
front og bundplade)

Pærer er af mærket herstal, som jeg nu har skiftet med Osram.

På forhånd tak, hvis der er nogen der kan hjælpe.

/Mads

Ved at søge på nettet fandt jeg følgende:

"Halogenpærer kan ha "guard" eller "lamp containment barrier". Finner
disse ordene på Internet, så de er tydeligvis vanlige termer i
bransjen.
Noen som vet hva vi bruker på norsk? Det er åpenbart beskyttelse av
noe
slag (av glass).

Som forklaring får vi følgende:

Guard - Guard is a portion of portable lighting unit that prevents
inadvertent contact with the lamp. May be integral with the UV filter
or
as a portion of enclosure or shade.

Lamp Containment Barrier - Lamp containment barrier is a part of a
lighting unit that enclosures the lamp.

Jeg fant to danske termer, "frontglas" og "bundplade":

Nogle halogenpærer er udstyret
med et såkaldt frontglas,
der dækker kvartspæren og
dermed udelukker UV-strålerne.

En tredie mulighed er at vælge
en lampe (armatur) med bundplade,
der skærmer for det
direkte halogenlys. Denne
løsning kan, ligesom halogenpæren
med frontglas, også hindre
ulykker, hvis halogenpæren
skulle eksplodere.

Vet ikke om disse danske termene har noe med de engelske å gjøre.

Solveig "

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-01-06 20:49

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>papir, og der er ikke kommet vand eller lign. på pæren.

>I lampen stod der 60 watt, de pærer jeg har sat i har været 40 watt,

Nej - de 60 W er den masksimale størrelse, der må anvendes a.h.t.
varmeudviklingen. Det er fint at "nøjes" med en 40 W-pære.

Der må ikke være f.eks. fingeraftryk på halogenpærer, måske har pæren
ikke været helt ren?

Per A. Hansen

Fra : Max

Dato : 09-01-06 21:30

Hej

> Der må ikke være f.eks. fingeraftryk på halogenpærer, måske har pæren
> ikke været helt ren?

Det har ingen betydning for om pæren holder eller ej, det kan kun
være et problem at fingeraftrykket bliver sort så pæren giver
mindre lys fra sig.

Mvh Max

Fra : LR

Dato : 10-01-06 11:12

> Det har ingen betydning for om pæren holder eller ej, det kan kun
> være et problem at fingeraftrykket bliver sort så pæren giver
> mindre lys fra sig.

Hvilket får glasset til at eksplodere fordi snavset absorberer lys og giver
endnu højere og ujævn varmefordeling i glasset.

Jeg har leget meget med at give halogenpærer overspænding (19 V) for at øge
virkningsgraden og give hvidere lys og ved den spænding begynder glasset på
en halogenpære at ryge på grund af urenheder selvom den er vasket i sprit,
aftørt med en fnugfrit håndklæde og pustet ren for støv. Derfor tør jeg kun
bruge halogenpærer med parabol og beskyttende frontglas til den slags
eksperimenter. Disse ryger ikke, da pæren er beskyttet mod snavs.

Se i øvrigt
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/browse_frm/thread/9c350aa94418503f/f61459835c4b21d0?lnk=st&q=LR+halogenp%C3%A6rer+dk.videnskab&rnum=1&hl=da#f61459835c4b21d0
om hvordan man kommer nær MH/HID/Xenons virkningsgrad med en normal
halogenpære.

Lasse

Fra : Ole Stigaard

Dato : 10-01-06 14:50

Mon, 09 Jan 2006 21:30:06 +0100, Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
skrev:

> [...]
>
> Det har ingen betydning for om pæren holder eller ej, det kan kun
> være et problem at fingeraftrykket bliver sort så pæren giver

Hvis der er lidt fedtstof på qvartzkonvolutten (undersat af undertegnede
fra qurtz-envelope -hvad hedder det korrekte term?) hæves temperaturen i
glasset her.
Jeg arbejder dagligt med halogenlyskilder i 1-5 kW størrelsen, og her er
du ikke i tvivl: Et fingeraftryk brænder sig fast i glasset og svækker
det. Ofte er der en udbobling som får pæren til at kollapse. Hvad de rent
kemisk sker, når der slipper ilt ind til de ekstremt varme gasser i
konvolutten ved jeg ikke, men det sker meget hurtigt...

Ole

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 09-01-06 21:08

> Der må ikke være f.eks. fingeraftryk på halogenpærer, måske har pæren
> ikke været helt ren?

Jeg tror det egentlig ikke, men jeg kan jo ikke udelukke det.

Men kan det virkligtt være rigtigt et fingeraftryk på en pære må
kunne medføre brandfare, er det i overenstemmelse med hvordan det er
tiltænkt at disse pærer skal fungere? I så fald skulle man da mene
at pærene i det mindste kun burde være lovlige i afskærmede lamper.
Kan man evt. købe noget til at afkærme en g9 pære, så man tør stå
i nærheden af den

/Mads

Fra : Ole Stigaard

Dato : 10-01-06 15:05

Fra : LR

Dato : 10-01-06 11:01

Hej,

Med "frontglas" mener de denne type
http://lightingdesignlab.com/articles/halogen/halogencont_mrc16.jpg
halopgenpærer, altså med parabol og frontglas udenom. Glasset beskytter mod
eksplosioner og sørger for, at pæren ikke bliver snavset.

Lasse

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 10-01-06 11:49

LR wrote:
> [...]
> halopgenpærer, altså med parabol og frontglas udenom. Glasset beskytter mod
> eksplosioner og sørger for, at pæren ikke bliver snavset.

Kan en pærer med G9 fatning fås med fronglas?

Hvad menes der så med bundglas?

Tak, for tipsne LR.

/Mads

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 10-01-06 22:26

Tak for de mange tips, er der nogen der har nogen tanker om de her
spørgsmål.

Kan man bruge en halogenpærer i et køkken, hvor der jo vil være
fedtstof i luften fra madlavning?

Hvad er bundglas?

Hvad gør man når man har købt en møjdyr louis poulsen lampe til sit
køkken, og der pluselig flyver glas gennem luften og bliver brændt
mærket i køkkenet? Hvordan sikre man at det ikke kan ske igen?

Mads

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-01-06 02:33

[...]

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Der findes en række gode råd i forbindelse med halogenlamper, og dem skal du
da lige ha her.

Undlad at røre ved pærens glas - ever. Tag pæren ud af æsken i benene eller
soklen, og tag fat i pæren med et rent stykke papir eller plast. Husk at
afbryde strømmen under pæreskift! Sir vist sig selv
Det gælder også under rengøring - ingen berøring!

Skift ALDRIG pærer ud med mindre eller større typer, især hvis
transformatoren er en traditionel jernkerne trafo.

Skift en pære, der springer i et halogensystem med det samme eller undlad at
bruge lampen indtil, du har skiftet pæren.

Hold metallic serpentiner væk fra lamperne.

Begrundelserne er følgende:
Fedt fra fingrene sætter sig på glasset og får det til at udvide sig
uensartet under den voldsomme opvarmning, der sker under brug. Derfor kan
glasset sprænges.

Ved traditionelle jernkernetrafoer sker der en lille spændingsforøgelse, når
forbruget/belastningen falder.
Det har en elektroniktekniker ihvert fald fortalt mig. (har dog ingen
yderligere kilder)
de øvrige pærers levetid nedsættes kraftigt, hvis man ikke skifter i tide.

Kortslutninger af lavspændingshalogeninstallationer er pænt farlige og kan
fremkalde brand

Jeg har huset fuldt af halogeninstallationer.
Et i brusenichen 3 pærer/60W 10 år gammelt har skiftet en pære.
Stjernehimmel i badeværelset2 x 60W 10 år gammelt har vel skiftet 5 pærer i
den tid. (12 pærer i himlen)
Et i entreen, 3 pærer/60W, 11 år gammelt, har aldrig skiftet en pære.
I stuen har jeg en hjemmelavet spisebordslampe lavet af gevindjern, lidt
rundpinde og et wiresæt m. 3 lamper/60W 4 år gammelt - har skiftet en pære.
Et wiresæt 60W 13 år gammel - har skiftet 2 pærer.
Et herstal lampetsæt - 2pærer/20W 1år aldrig skiftet.
en herstal lampet 20W aldrig skiftet.
Sofabordspendel fra Bauhaus oprindeligt 110W (5x 20W og 2x 5W) Den havde jeg
så en del problemer med, da den ene fatning brændte i stykker pga dårlig
kontakt, og og den elektroniske switchmode trafo måtte skiftes to gange pga
dalende spænding (tilsidst gav den kun 0,8V)
Til sidst skiftede jeg trafoen ud med en dansk switchmodetrafo fra
byggemarkedet (arbejdsområde fra 40 - 120W)og skiftede alle 20W pærerne ud
med 10W. Har fungeret upåklageligt i 9 år. Siden har jeg skiftet 1 pære.
I køkkenet har jeg 2 sæt underskabshalogensæt et på 60W 3 lamper og et på
20W 2 lamper
Det er 10 år gammelt og der er skiftet 1 pære. (20W)

Der er et par enkelte lampetter, der ikke bruges så meget, men de øvrige
lamper bruges dagligt i mange timer.
Mine børn har stadig ikke lært, at elektricitet koster penge, og man altså
bruger strøm, når lyset brænder. Så jo, meget lys brænder rigtigt mange
timer.

Som du kan se så kan halogenanlæg køre problemfrit i mange år, husker du
disse regler.
mados er åbenbart ikke noget problem for lamper monteret op under overskabe.
De blir ikke fedtede dér.
Man bør dog nok undgå uplights i køkkenet.

Jeg er generelt ret glad for halogenlamper. Jeg kan godt lide lyset fra dem
Især flerpæresystemer, synes jeg, gir et godt og bredt lys. Hvilke andre
lamper kan lave et jævnt fordelt lys ud over et spisebord på 180 cm?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-01-06 10:59

Frodo Nifinger fortalte:

> [...]
> fra dem Især flerpæresystemer, synes jeg, gir et godt og bredt lys.
> Hvilke andre lamper kan lave et jævnt fordelt lys ud over et

Et lysstofrør i loftet?

Mvh
Martin
--
Peter slog i bordet så flasken dansede

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-06 12:23

<madsgormlarsen@gmail.com> wrote in message
[...]

BW; Måske det beskyttelsesglas som _nu_ er under halogenpærer?

Hvad gør man når man har købt en møjdyr louis poulsen lampe til sit
køkken, og der pluselig flyver glas gennem luften og bliver brændt
mærket i køkkenet? Hvordan sikre man at det ikke kan ske igen?

BW: Fedt der ikke påføres med finger vil lægge sig i ens tyndt lag og
ikke skabe gennembrænding.
Udposning sker også når man ikke har rørt halogenrøret
Måske alle brande hvor det påstås at halogenpære er faldet+brændt ned
i tøj derunder var forikringssvig.

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 11-01-06 11:13

> [...]
> Især flerpæresystemer, synes jeg, gir et godt og bredt lys. Hvilke andre
> lamper kan lave et jævnt fordelt lys ud over et spisebord på 180 cm?

Ja, jeg må jo så sige jeg er ikke så begejstret for halogen lige nu

Men kan det tænkes at alle de halogenpærer du nævner kører på lav
strøm, via en transformer - den halogenpærer jeg taler om med G9
fatning kører uden transfomer.

/Mads

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-06 12:28

> [...]
> lamper kan lave et jævnt fordelt lys ud over et spisebord på 180 cm?

Ja, jeg må jo så sige jeg er ikke så begejstret for halogen lige nu
:
BW: Aldi har talrige halogen-arrangementer på tilbud denne uge. Alle
har beskyttelses-glas ("bundglas"?) der sikrer mod brandstiftelse

Jeg bruger som varme og lys kilde 1½ kW håndværkerlampe - det er som
at sole sig i haven i juli
Ikke at man tænker over at lyset har solspekter og varm farvetone, når
man er koncentreret om andre ting

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-01-06 02:32

> [...]
>

> Men kan det tænkes at alle de halogenpærer du nævner kører på lav
> strøm, via en transformer - den halogenpærer jeg taler om med G9

Det er korrekt!
Alle mine halogenanlæg er 12V anlæg
Jeg var ikke opmærksom på, at den omtalte lampe var med en 230V fatning.
Eksplosionen er dog sikkert forårsaget at glasset er blevet forurenet på en
eller anden måde
Det kan allerede være sket i produktionsprocessen. En urenhed i glasset
eller sådan.
Jeg tillader mig at tro at Herstal bruger en noname producent til at levere
pærer til deres lamper.
Ingen tvivl om at producenter som osram, Phillips og GE har et højere krav
til kvalitetskontrol på deres virksomheder.
så hvis du frem over er omhyggelig med monteringen, så ....
Der findes ikke noget beskyttelsesglas til G9-pærer, der er en stiftpære.
Det er kun spotpærer med indbygget parabol, der kan ha denne glasplade
foran pæren.

Det er bestemt ikke normalt, men hvis det har gjort jer utrygge ved lampen,
er der jo ikke andet for end at skifte lampen med en anden mindre
utryghedsskabende. Ro i hjemmet er vigtigere end en pæn lampe.

Lige en strøtanke:
Mit ældste halogenanlæg har været sat op næsten, siden jeg flyttede ind i
huset her i efteråret 1992. Det blir brugt dagligt faktisk fra, når vi
mangler lys til, vi går i seng. Det er altid tæt, når der ses fjernsyn,
fordi det gir et rart lys over fjernsynet. Jeg kommer sent hjem pga
aftenarbejde så det blir sent - Fruen er hjemme om aftenen. Så det kører
rigtigt mange timer. Hvis jeg regner med, at det er tændt i gns. 4½ time
dgl. ja så har den ene originale pære altså brændt i over 21300 timer,
selvom vi så brutalt fjerner en 1/4 som opspind, ferie osv, er det stadig
over 15000 brændtimer. og den er "still going strong."

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Max

Dato : 12-01-06 07:22

Hej

> opspind, ferie osv, er det stadig over 15000 brændtimer. og den er
> "still going strong."

Det er godt gået når man betænker at halogenlamper er opgivet
til at leve mellem 3000 og 5000 timer.

Mvh Max

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-01-06 02:19

Max wrote:
> Hej

> Det er godt gået når man betænker at halogenlamper er opgivet
> til at leve mellem 3000 og 5000 timer.

Ja, det må man da sige. Men generelt demonstrerer mine halogenanlæg rigtigt
gode egenskaber i den henseende. Min sofabordspendel er knap så gammel, og
siden jeg skiftede trafo og defekt fatning, har den kørt med kun en
udskiftning af en en pære - Der er 7 i alt 5 stk 10W og 2 stk 5 W, og den
brænder mindst lige så mange timer som wiresættet. Jeg mener, det er 7 år
siden, jeg skiftede trafoen.

Jeg tillægger min opførsel omkring halogenerne som afgørende.
Når jeg ser en defekt pære slukker jeg anlægget med det samme og skifter
pæren.
Jeg har altid 3-4 pærer liggende af den passende slags, så det er jo ikke
noget problem.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Max

Dato : 13-01-06 08:51

Hej Frodo

> Ja, det må man da sige. Men generelt demonstrerer mine halogenanlæg
> rigtigt gode egenskaber i den henseende. Min sofabordspendel er knap

Joe, men på den anden side skal man jo som leverandør også være
sikker på at ens produkter kan holde den angivne levetid, derfor må
man jo producere sine produkter med en rimelig sikkerhadsfaktor
hvad levetid angår, og hvis man så passer på sine pære og skruer
en lille smule ned, f.eks, 5%, ja så fordobles levetiden.

> Jeg tillægger min opførsel omkring halogenerne som afgørende.
> Når jeg ser en defekt pære slukker jeg anlægget med det samme og
> skifter pæren.

En rigtig god ide med transformator løsninger da udgangsspændingen
på en transformator jo er afhængig af belastningen, så hvis en pære i
en række springer, ja så får de andre jo overspænding, og igen gælder
5 % reglen, 5% overspænding halvere levetiden. Denne problematik
slipper man dog for med såkaldte elektroniske transformatore.

Mvh Max

Fra : Ole Stigaard

Dato : 13-01-06 10:52

Fri, 13 Jan 2006 08:51:02 +0100, Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid>
skrev:

> [...]
> 5 % reglen, 5% overspænding halvere levetiden. Denne problematik
> slipper man dog for med såkaldte elektroniske transformatore.

Osram angav tidligere at levetiden fordobledes ved en drift ved 85%.
Og at levetiden ved kontinuert drift ved under 40-50% gav en nedsat
levetid.
Så vidt jeg husker forklaringen er det noget med at gassen 'regenerering'
er afhængig af glassets temperatur?

Ole S

Fra : Max

Dato : 13-01-06 11:02

Hej Ole

> Osram angav tidligere at levetiden fordobledes ved en drift ved 85%.

OSRAM skriver følgende på deres hjemmeside.

A change of voltage on 5% dimming has the following effect:

Half, resp. double the life span
15 % change of light power
Longer life duration
8 % change of performance
3 % change of current
2 % change of colour temperature

> Og at levetiden ved kontinuert drift ved under 40-50% gav en nedsat
> levetid.
> Så vidt jeg husker forklaringen er det noget med at gassen
> 'regenerering' er afhængig af glassets temperatur?

Når man tænder en halogenlampe, ja så fordamper der en lille
del af glødetråden, denne damp blander sig med xenon gassen
i kolben og det giver den øgede effektivitet i lampen. Hvis man
så skruer ned for spændingen, ja så fortættes dampen på
glaset og der kan ske en del underlige ting ved det.

Mvh Max

Fra : LR

Dato : 13-01-06 14:51

> Osram angav tidligere at levetiden fordobledes ved en drift ved 85%.
> Og at levetiden ved kontinuert drift ved under 40-50% gav en nedsat
> levetid.

Forskellen mellem 15% og 5% skyldes, at de 5% gælder spændingen V og de 15%
gælder effekten W (en pære er ikke ohm'sk). Vi kan blive kvantitative:
Levetid = L0 * (V / V0)^(-12) <=> 3000 * (11.33 / 12)^(-12) = 5978 timer med
en reduktion af V til 11.33 V (6%).

Formlen gælder kun over en hvis spænding da halogencyklen (fjernelse og
efterfølgende tilføjelse af glødetrådens Wolfram) ikke virker ved lave
temperaturer.

"denne damp blander sig med xenon gassen i kolben og det giver den øgede
effektivitet i lampen" - dette er ikke korrekt, det forlænger kun levetiden
og ikke virkeningsgraden og uanset hvad producenter reklamerer med, så giver
forskellige additiver i selve gassen højst 5% højre effektivitet.

Effektiviteten skyldes, at udstrålingens spektra (klokkeformet graf) ved
højere temperatur forskydes væk fra det infarøde område så mere udstråling
ligger i det synlige spektra. Dette giver også et hvidere lys.

Se mere på
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/browse_frm/thread/9c350aa94418503f/f61459835c4b21d0?lnk=st&q=halogenp%C3%A6rer+LR&rnum=2&hl=da#f61459835c4b21d0

Lasse

Fra : Ole Stigaard

Dato : 13-01-06 15:11

Fri, 13 Jan 2006 14:51:14 +0100, LR <asda@das.dd> skrev:

> Se mere på
> [...]

Spændende. I min verden (teateret) er der nogle få som eksperimenterer med
overdrive på 13,5V MR16 paraboliske lyskilder. Ved 18VAC er det subjektive
lysudbytte af en 75W MR16 13,5V @18VAC som det effektive lys fra en 500W
fresnell (CCT menuette). Jeg ved godt at det er at sammenligne pærer og
bananer, men publikum er ligeglade, de bruger deres øjne ikke en lysmåler

Findes der en tilsvarende formel for omregning af farvetemperatur?

Mvh Ole S

Fra : LR

Dato : 13-01-06 16:17

> Ved 18VAC er det subjektive lysudbytte af en 75W MR16 13,5V @18VAC som
> det effektive lys fra en 500W fresnell (CCT menuette).

Det lyder rigtigt hvis 500 W pæren kører direkte på 230 VAC. Halogenpærer på
230 V har det fundamentale fysisk/matematiske problem i forhold til 12 V, at
glødetråden enten skal være meget lang hvilket mindsker lystemperaturen og
især effektiviteten voldsomt, eller også skal den være meget tynd hvilket
forkorter levetiden. De 230 V pærer, der eksisterer, er et kompromis mellem
de to ting.

> Findes der en tilsvarende formel for omregning af farvetemperatur?

Ja, der findes en ganske simpel formel men jeg kunne ikke finde den. Prøv at
søge på google efter overvolting + halogen. For halogenpærer er
kelvintemperaturen af lyset er den samme som kelvintemperaturen af
glødetråden, +|- 100 K, så du kan bruge en formel for enhver af de to ting.
Husk, at man ikke kan komme over smeltepunktet

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 14-01-06 02:19

"LR" <asda@das.dd> wrote in message

> [...]
> af glødetråden, +|- 100 K, så du kan bruge en formel for enhver af
> de to ting. Husk, at man ikke kan komme over smeltepunktet

At denne temperatur der ikke er temperatur kan MÅLES, betyder ikke at
den er væsentlig.

Praktikere, der har *travlt* , er glade for koldeste lysstofrør eller
for de lige så energibesparende, lette arbejdslamper fra Røverkøb

Halogen, kelvin- og farve-temperatur er for ÆSTETIKERE, men bevares -
det er lækker mad også,

Skønhed gir selvtillid, men kun selvtillid der har rod i andres
påskønnelse er bæredygtig og livsforlængende - tror jeg.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-01-06 08:54

> Hej Frodo

Lige en opfølger på denne tråd.
Når man snakker om solen, ja så gllider der en sky for
Min trofaste halogenpære opgav ævred nu efter 13 års tro tjeneste og er
skiftet.
Den kunne åbenbart ikke tåle den rosende omtale.
Det er en Osram Decostar 51 12 V med reflektor, hvis nogen skulle spørge

Det er da ligefør, jeg burde sende den til Osram, så den kan komme med i
deres "hall of fame" for særlig lang og tro tjeneste.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : John Larsson

Dato : 13-01-06 09:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
>Hej

>Det er godt gået når man betænker at halogenlamper er opgivet
>til at leve mellem 3000 og 5000 timer.

Ja, og den "Maks." har jeg i hvert fald aldrig oplevet med mine! Og det er
ikke fordi jeg bruger lysdæmper der forringer levetiden for halogenpærer.

John

Fra : Max

Dato : 13-01-06 10:15

Hej

> Ja, og den "Maks." har jeg i hvert fald aldrig oplevet med mine! Og
> det er ikke fordi jeg bruger lysdæmper der forringer levetiden for
> halogenpærer.

Hvis dine pære ikke lever omkring 3000 timer, ja så kan det være
at du køber for billige pære eller at din spænding til dem er for høj.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-06 17:04

<madsgormlarsen@gmail.com> wrote in message
> Pærer er af mærket herstal, som jeg nu har skiftet med Osram.
> På forhånd tak, hvis der er nogen der kan hjælpe.

Hver vinter bruger jeg som "indendørssol" en 1500W halogenlampe og må
ofte udskifte røret med et nyt,(jeg bruger fabrikat Basic, fra
Silvan.)
Fordi uduelige rør har uposning, troede jeg, at det var, hvor fedt fra
fingre havde berørt.
Men er det ikke en typisk brugsanvisnings-myte - eller væsentlig
overdrivelse - at man skal holde med papir?
(Overforsigtighed skal ofte skabe skyldfølelse hos bruger, så han ikke
klager men anser sig selv for skyldig, fordi han ikke har overholdt
alt i brugsanvisningen)
Der er udposning også på helt ny rør og jeg har siden jeg hørte
advarslen tørret fingrene i min fedtede pande og næse og rørt midt
mellem den originale udposning og enden, og der er ikke kommet
udposning, hvor jeg havde således "fedtimprægneret"

Igår var lampen død, og røret så nyt ud, og udskiftning med nyt rør
skabte ikke lys i den. Er der andet at gøre end at købe en ny lampe?
Hvad kan gå i stykker ud over røret?
En dissektion, når skidtet alligevel skal kasseres, er nærliggende
hvis nogen kan oplyse mig, hvad jeg skal kikke efter