Definition Af Et Sprængstof
Fra : Kasper Egebo

Dato : 04-01-06 06:26

Sidder og leger lidt med tanken om at prøve at nitrerer lidt. Fx nitrovat
bare for sjov skyld.

I den forbindelse kom jeg til at tænke over om der findes en præcis
definition af hvad et sprængstof er.
Jeg er selv nået frem til at noget er først et "sprængstof" når det
ekspandere hurtigere end lydens hastighed. Altså når det kan opbygge tryk i
fri luft.

Er dette korrekt?

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-01-06 17:55

Scripsit "Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com>

> [...]
> Jeg er selv nået frem til at noget er først et "sprængstof" når det
> ekspandere hurtigere end lydens hastighed. Altså når det kan opbygge tryk i

Så vidt jeg ved bruger man i almindelighed betegnelsen "sprængstof" om
ustabile blandinger eller kemikalier, som kan bringes til at reagerer
med sig selv under frigivelse af energi og gasser.

Sprængstoffer hvor detonationen bevæger sig hurtigere gennem
materialet end lydens hastighed, kaldes _højeksplosive_.

Laveksplosive sprængstoffer reagerer langsommere ("forpufning"), men
kan alligevel danne eksplosioner ved at lade forpufningen ske i et
lukket kammer (som evt. sprænges mekanisk når trykket indeni bliver
tilstrækkelig stort).

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-01-06 22:13

> [...]
> kan alligevel danne eksplosioner ved at lade forpufningen ske i et
> lukket kammer (som evt. sprænges mekanisk når trykket indeni bliver

Da jeg arbejdede for en fyrværkeri fabrik havde endvidere den definition at
et sprængstof kan brænde uden tilførsel af ilt da det selv danner ilt.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 04-01-06 22:31

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> et sprængstof kan brænde uden tilførsel af ilt da det selv danner ilt.

Okay. Ja så har jeg da ikke været helt ved siden af. Der var et specielt
navn for sprængstof der ved detonationen bevæger sig hurtigere gennem
materialet end lydens hastighed.

For at det kan lade sig gøre skal det jo netop indeholder både brændsel og
ilt.

Nu hvor du, (Jan) har arbejdet med fyrværkeri, måske du ved om der er noget
faligt ved hånteringen af nitreret vat.
Går ud fra at det er rimelig sikkert at håndtere da det anbefales til flere
hjemme forsøg fx med små bordbomber osv.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-01-06 22:46

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
flere
> hjemme forsøg fx med små bordbomber osv.

Nitreret vat anvendes meget af Kemishow Aarhus og de betegner det som
farligt at producere da der anvendes farlige syrer ved nitreringen.
Se evt: http://www.kemishow.sdu.dk/menu2index.htm under skydebomuld (andre
steder kalder de det Nitrovat)

Fra : Kasper Egebo

Dato : 05-01-06 04:35

> Nitreret vat anvendes meget af Kemishow Aarhus og de betegner det som
> farligt at producere da der anvendes farlige syrer ved nitreringen.
> [...]

Jeg har nemlig læst deres sider, og derfor ved jeg godt at der ved
nitreringen opstår giftige gasser, og at man selvfølgelig skal passe på da
man bruger konsentreret syre.

Men det var mere selv håndterings delen og opbevaring jeg er nervøs for.
Om det fx er følsom for stød, varme, berøring med bestemte stoffer osv.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 05-01-06 11:10

On Thu, 5 Jan 2006 04:34:35 +0100, "Kasper Egebo"
<kasper_egebo@FJERNhotmail.com> wrote:

>Men det var mere selv håndterings delen og opbevaring jeg er nervøs for.
>Om det fx er følsom for stød, varme, berøring med bestemte stoffer osv.

I skydebomuldens barndom skete der flere alvorlige og uforklarlige ulykker
hvor oplagret skydebomuld eksploderede, tilsyneladende ved selvantændelse.
Først senere fandt man ud af, at det skyldtes en utilstrækkelig
udvaskning/rensning af bomulden efter nitreringen.

Jeg har selv leget med nitreret vat i min grønne ungdom. Det virkede efter
hensigten, men mine forældre var ikke begejstrede.
--
- JN -

Fra : Kasper Egebo

Dato : 05-01-06 11:28

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter
> hensigten, men mine forældre var ikke begejstrede.

Mystisk.
Jeg havde ellers forstået sådan på det at, utilstrækkelig udvaskning af syre
rester, kun neutralisere nitroen.
Men så må jeg da hellere huske at være sikker på at det er vasket ordenligt.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 05-01-06 09:16

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> writes:

> [...]

> Okay. Ja så har jeg da ikke været helt ved siden af. Der var et specielt
> navn for sprængstof, der ved detonationen bevæger sig hurtigere gennem

"Brisant", hvis jeg husker rigtigt.

Torben

Fra : Max

Dato : 05-01-06 09:41

Hej

> "Brisant", hvis jeg husker rigtigt.

Det er jo bare et ord der bl.a. betyder sprængfarlig og
projektiler der sprænger ved anslag.

Men at det skulle være en typebetegnelse på sprængstof
fremgår faktisk også af http://da.wikipedia.org/wiki/Brisant

Mvh Max

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-01-06 23:36

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> Da jeg arbejdede for en fyrværkeri fabrik havde endvidere den definition at
> et sprængstof kan brænde uden tilførsel af ilt da det selv danner ilt.

"reagerer med sig selv" ...

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-01-06 23:59

> [...]
>
> "reagerer med sig selv" ...
>
> --
> Henning Makholm "We're trying to get it into

klart ;) synonymer.....reagerer med sig selv=danner selv ilt, overså det
lige i farten.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-06 00:09

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> "reagerer med sig selv" ...

Termitblanding kaldes vist ikke sprængstof.

Detonation hvor udbredelse af selvforbrænding sker over lydens
hastighed er ihvertfald kendetegnende for de fleste sprængstoffer.
Brugen til tunneler, demolition og krig ku indgå i definition.

Fra : Max

Dato : 04-01-06 22:41

Hej

> I den forbindelse kom jeg til at tænke over om der findes en præcis
> definition af hvad et sprængstof er.

Gad vide om der er en defination på det, da jeg var ved forsvaret sagde
man at en eksplosion jo bare er en forbrænding der går stærkt. Og f.eks.
plastic sprængstof brænder jo også bare hvis man sætter ild til det,
krudt brænder meget hurtigt når det bare ligger i en bunke, derimod
brænder det der er i moderne patroner stille og roligt hvis det ikke
er lukket inde, så der skal nok defineres mange ting for at man kan
definere noget som sprængstof, kunstgødning eller mel kan jo under
de rette betingelser være særdeles sprængfarlige.

Mvh Max

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-01-06 22:48

> [...]
> definere noget som sprængstof, kunstgødning eller mel kan jo under
> de rette betingelser være særdeles sprængfarlige.

Kan mel være sprængfarligt ??? Interessant...gider du uddybe det ?

Fra : Max

Dato : 04-01-06 23:02

Hej Jan

> Kan mel være sprængfarligt ??? Interessant...gider du uddybe det ?

Har din fysiklære aldrig vist dig det forsøg med melet i glasbeholderen.

Mel og støv kan under de rigtige forhold forårsage store eksplosioner,
hvis blandingen af mel eller støv med luft er helt rigtig, ja så sker en
evt. forbrænding så hurtig at det kan kaldes en eksplosion. Jeg så
engang en silo på havnen skyde taget af på grund af en støveksplosion
i en elevatorskakt.

Mvh Max

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-01-06 23:06

> [...]
> evt. forbrænding så hurtig at det kan kaldes en eksplosion. Jeg så
> engang en silo på havnen skyde taget af på grund af en støveksplosion

OGSÅ STØV ?! pis så må jeg sku hellere se at få gjort rent inden det går i
luften det hele :)

Fra : Max

Dato : 04-01-06 23:34

Hej Jan

> OGSÅ STØV ?! pis så må jeg sku hellere se at få gjort rent inden det går i
> luften det hele :)

Ja, onde tunger påstår at støveksplosioner faktisk er værre end
gaseksplosioner,
de der hele tiden hvivles nyt støv op. Prøv at søge på nettet efter
støveksplosioner.

Mvh Max

Fra : Kasper Egebo

Dato : 05-01-06 00:06

> [...]
> gaseksplosioner,
> de der hele tiden hvivles nyt støv op. Prøv at søge på nettet efter

Den er god nok.
Er opvokset på landet, og har mange gange hørt om korn som selvantænder ved
at ligge i en lade fx.

Mythbusters har også lavet forsøget, med mel, og savsmuld, me fik kun få
flammer og inden eksplosion.
Men under de rette omstændigheder da det være eksplosivt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-06 10:47

Max skrev:

> Gad vide om der er en defination på det, da jeg var ved forsvaret sagde
> man at en eksplosion jo bare er en forbrænding der går stærkt.

Det er det jo også. Der er vel en glidende overgang fra langsom
glødning til ekstremt hurtigt ... øh, eksplosion.

> krudt brænder meget hurtigt når det bare ligger i en bunke, derimod
> brænder det der er i moderne patroner stille og roligt hvis det ikke
> er lukket inde

Det er ikke nødvendigvis rigtigt. Der er mange typer krudt. Jeg
brød engang en defekt .22-patron op (Winchester) og hældte
krudtet ud i et askebæger. En bekendt der sad ved siden af, fik
et minichok da skidtet eksplodere med et lille smæld da hun lagde
sin cigaret ned i askebægeret.

--
Bertel