Er det kønsdiskrimination eller?
Fra : Alexander Remus

Dato : 03-01-06 16:33

Jeg går med tanker om at skaffe mig en sovepose til vinterbrug og til min
forbavselse måtte jeg konstatere, at både Haglöfs og Fjällräven mærker deres
soveposer med forskellige temperaturgrænser for hhv. kvinder og mænd. Der
hævdes faktisk, at mænd kan få en behagelig nattesøvn ved et sted mellem fem
til seks grader lavere temperatur end kvinder i samme sovepose. Er der nogen
der ved om det passer og i givet fald hvorfor det er sådan. Umidelbart ville
jeg nemlig have gættet mig til, at kvinder var lidt mindre kuldeskøre end
mænd p.g.a. højere andel kropsfedt, specielt som underhudsfedt.

Alexander

Fra : Max

Dato : 03-01-06 16:56

Hej Aleksander

> jeg nemlig have gættet mig til, at kvinder var lidt mindre kuldeskøre end
> mænd p.g.a. højere andel kropsfedt, specielt som underhudsfedt.

Det er ihvertfald fakta at åbne kontorlandskaber hvor mænd og kvinder
arbejder i samme rum er et fyringsteknisk mareridt, kvinder skal have
en rumtemperatur der ligger 1 grad over mændene for at føle sig tilpasse.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-06 08:54

"Alexander Remus" <aremusfjerndette@mail.dk> wrote in message
> [...]
> nemlig have gættet mig til, at kvinder var lidt mindre kuldeskøre
> end mænd p.g.a. højere andel kropsfedt, specielt som underhudsfedt.

Mænd hærder sig - er mere masochistiske og rekord-fanatiske

Er sportsdicipliners opdeling i m og k særligt saglige, når ikke
knoglelængder har betydning?

Er kvindesport = handicapidræt
og de skal holdes tilbage ved ikke at måtte være med i den ægte ,
sjove, meningsfulde sport, der udvider menneskedens grænser?

Gudinderne må ikke blande sig med pøblen, de skal have særbehandling -
lissom muslimer

Fra : Ole Laursen

Dato : 04-01-06 14:14

"Alexander Remus" <aremusfjerndette@mail.dk> writes:

> [...]
> sådan. Umidelbart ville jeg nemlig have gættet mig til, at kvinder
> var lidt mindre kuldeskøre end mænd p.g.a. højere andel kropsfedt,

Det passer meget godt med min erfaring.

Uden at jeg personligt har prøvet at være godt polstret, tror jeg ikke
kropsfedt betyder særligt meget i denne sammenhæng. Jeg tror snarere
det hænger sammen med den mængde mad man sætter til livs. Personligt
har jeg i hvert fald erfaring med at en god middag kan hæve
temperaturen betydeligt, jvf. problemet med at for meget mad fører til
onde drømme (som jeg tror skyldes at man får det alt for varmt under
dynen).

Og mænd spiser vel generelt betydeligt mere end kvinder.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-01-06 07:55

Ole Laursen wrote:

> [...]
> det hænger sammen med den mængde mad man sætter til livs. Personligt
> har jeg i hvert fald erfaring med at en god middag kan hæve

Sikkert. En god middag vil formodentlig gøre dig mere afslappet, hvormed
blodcirkulationen forbedres, hvormed der kommer mere blod til kroppens
ekstremiteter, og man føler sig varmere. Samme effekt som at tage en stor
cognac, når man kommer ind fra kulden. Det er ikke givet, at et analt
termometer vil kunne måle nogen forskel, men et hudtermometer vil.

Mængden af mad tror jeg til gengæld ikke har noget med sagen at gøre.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Max

Dato : 06-01-06 00:28

Hej

> [...]
> cognac, når man kommer ind fra kulden. Det er ikke givet, at et analt
> termometer vil kunne måle nogen forskel, men et hudtermometer vil.

To ting kan gøre en kold for alvor og det er at være sulten og våd.
Men når man har spist semdes masser af blod til mavesækken,
og det gør en træt og kold. Alkohol udvider blodårene så man føler
sig varmere, men øger varmetabet.

Mvh Max