emulere vs simulere
Fra : Hansen

Dato : 03-01-06 15:10

Vi kom på arbejdet lige til at snakke om hvad forskellen er på emulere og
simulere?

/Hansen

Fra : Holst

Dato : 03-01-06 15:24

Hansen wrote:

> Vi kom på arbejdet lige til at snakke om hvad forskellen er på emulere og
> simulere?

Det er meget nemt. Ved at emulere, opnår du dit resultat, hvorimod du
ved at simulere kun får vist, at det ville virke.

Eksempler jeg lige kan komme på:

I en flysimulator får pilotaspiranterne afprøvet, at de kan finde ud af
at flyve et fly, men de har jo rent faktisk ikke fløjet et fly.
Simulatoren har blot foregivet, at der er blevet fløjet et fly.

Har du for eksempel på din computer en C64-emulator, så kan du køre
C64-programmer på din computer. Her bliver programmerne jo vitterlig
afviklet, og du opnår samme resultat, hvad enten du afviklede
C64-programmet på en C64'er eller under emulatoren.

Fra : Max

Dato : 03-01-06 15:36

Hej

> afviklet, og du opnår samme resultat, hvad enten du afviklede
> C64-programmet på en C64'er eller under emulatoren.

Emulatoren simulere vel en C64 over for programmet ?

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 03-01-06 15:52

Max wrote:

> Emulatoren simulere vel en C64 over for programmet ?

Næh, den emulerer det. Programmet bliver jo vitterligt udført.

Fra : Max

Dato : 03-01-06 16:08

Hej Holse

> Næh, den emulerer det. Programmet bliver jo vitterligt udført.

Ja, programmet bliver narret til at tro at der er en C64 der, men
det er der jo ikke. Så hvis ploten tror han er i en flyver, ja så
bliver flysimulatoren til en emulator eller hvad ?

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 03-01-06 16:16

Max wrote:

> Ja, programmet bliver narret til at tro at der er en C64 der, men
> det er der jo ikke. Så hvis ploten tror han er i en flyver, ja så
> bliver flysimulatoren til en emulator eller hvad ?

Næh ...

Hvis du i C64-emulatoren afviklet et tekstbehandlingsprogram, skriver et
brev og udskriver det, så har du jo vitterligt nået dit mål. Det er som
sådan fuldstændig ligegyldigt, om du tror du sidder bag en rigtig C64
eller en C64-emulator.

Hvis piloten sider i flysimulatoren og vitterlig tror, at han er lettet
med flyet, fløjet til Burkina Faso og landet med det der, så er det da
dejligt for ham, men han er jo IKKE landet i Burkina Faso.

Med emulatoren opnår du "målet". Det gør du ikke med simulatoren.

[Og så der vi jo lige bort fra, at målet med en flysimulator jo altid
vil være træning og ikke at lande i Burkina Faso]

Fra : Max

Dato : 03-01-06 23:05

Hej

> Med emulatoren opnår du "målet". Det gør du ikke med simulatoren.

Ok, nu hænger den der vidst, men det er nogle af de ord der kan
være svære at lære sådan rigtig at blive helt tryg ved at bruge,
ligesom med decoder og encoder.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 03-01-06 23:29

Max wrote:

> Ok, nu hænger den der vidst, men det er nogle af de ord der kan
> være svære at lære sådan rigtig at blive helt tryg ved at bruge,

Det er i hvert fald sådan jeg forstår ordene. Men ingen har vist
nogen sinde påstået, at jeg er en stor autoritet inden for dette område

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-06 00:37

Holst skrev:

> Det er i hvert fald sådan jeg forstår ordene. Men ingen har
> vist nogen sinde påstået, at jeg er en stor autoritet inden
> for dette område

Din forklaring var enkel og præcis.

--
Bertel

Fra : Jake

Dato : 03-01-06 23:46

> være svære at lære sådan rigtig at blive helt tryg ved at bruge,
> ligesom med decoder og encoder.

decode (at afkode en kode) er det modsatte af encode (at lave en kode for
noget)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 03-01-06 15:49

"Hansen" <bluesboys@-remove-this-hotmail.com> writes:

> Vi kom på arbejdet lige til at snakke om hvad forskellen er på
> emulere og simulere?

Der er stort overlap mellem disse, og i mange sammenhænge (specielt i
forbindelse med computere) bruges de i flæng.

Hvis man endelig skal finde forskelle, så kan "simulere" bruges om at
spille syg, men det kan "emulere" ikke. Til gengæld kan man emulere
sine forbilleder, men næppe simulere dem.

Torben

Fra : Morten

Dato : 03-01-06 19:40

Emulation er et forsøg på at "imitere" det tekniske indmad i et apparat.
Simulation er et forsøg på at eftergøre selve de funktioner, som apparatet
udfører.

Et eksempel (fra computerverdenen) kunne være et computerprogram, som kunne
imitere Pacman arkade-hardware, og dermed køre det originale spil på f.eks.
en pc. Dette ville være en emulator.

Et helt nyt Pacman-spil genskrevet til pc, med grafik som ligner det gamle
til forveksling, viller derimod blot være en simulation.

Fra : Jake

Dato : 03-01-06 23:44

> Vi kom på arbejdet lige til at snakke om hvad forskellen er på emulere og
> simulere?

Emulate:
To imitate the function of (another system), as by modifications to hardware
or software that allow the imitating system to accept the same data, execute
the same programs, and achieve the same results as the imitated system.

Simulate:
To create a representation or model of (a physical system or particular
situation, for example)

In simplest terms, the main difference between simulation and emulation is
that simulation is done all in software and emulation is done in hardware.
Probe deeper, however, and the unique characteristics and compelling
benefits of each tool are clear. Together they complement each other to
deliver benefits that either one alone cannot provide.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-06 00:40

Jake skrev:

> [...]

> Simulate: To create a representation or model of (a physical
> system or particular situation, for example)

Det rejser så spørgsmålet hvad "imitate" betyder.

> In simplest terms, the main difference between simulation and
> emulation is that simulation is done all in software and
> emulation is done in hardware.

Niks. Emuleringer har 'hele tiden' været lavet (også) med ren
software, f.eks. når man skulle kompilere et program til en CPU
på et system med en anden CPU, f.eks. for at lave et
styresystem.

--
Bertel

Fra : Jake

Dato : 04-01-06 05:48

> Niks. Emuleringer har 'hele tiden' været lavet (også) med ren
> software, f.eks. når man skulle kompilere et program til en CPU
> på et system med en anden CPU, f.eks. for at lave et
> styresystem.

Der findes også hardware emulatorer...

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-06 08:42

"Jake" <nospam@thankyou.com> wrote in message

> Der findes også hardware emulatorer...

Plejer emulation ikke at være noget mere integreret og simulation er
noget helt ved siden af, fx når man simulerer et muligt fremtidigt
søslag ved et komputerspil

FM er vel en emulation af sinuskurverne og det er jo reel radio-fysik

Modulation hedder de sføli, men er det ikke emulation?