Dibrom flydende ved stuetemp.?
Fra : mahpnal@gmail.com

Dato : 01-01-06 13:18

Hvorfor er Br2 (to-tallet skal være sænket) en væske ved
stuetemperatur?
Burde den ikke være en gas, når den består af en fuldkommen upolær
kovalent binding?

Også benzen.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-06 16:57

<mahpnal@gmail.com> wrote in message
[...]

BW: Der er enorm intermolekylær tiltrækning i så stort og løst et
molekylde dom Br2
De yderste elektroner går i selvsving hvilket også bidrager til at
noget af det synlige lys absorberes, så det bliver brunt.

Benzens aromatiske "dobbeltbindings-ring" (halvanden-bindingsring)er
også ret speciel,

(Er det ikke lidt krukket at sige dibrom, når der ikke er anden ren
brom ved jordisk tryk og temperatur?
IUPAC - eller hvad det nu er nomenklaturen hedder, kan da vist ikke
acceptere unødvendigt "di" - eller kan den? )

Fra : ThomasB

Dato : 01-01-06 23:43

> [...]
> IUPAC - eller hvad det nu er nomenklaturen hedder, kan da vist ikke
> acceptere unødvendigt "di" - eller kan den? )

Det svarer vel til at sige dihydrogenoxid.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-06 07:24

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message

> Det svarer vel til at sige dihydrogenoxid.
indånder du di-oxygen?

Der er forvekslings-risiko vedr forskellige hydrogen- og
nitrogen-oxider, men der er under normale omstændigheder kun eet frit
grundstof BROM, Br2

Fra : mahpnal@gmail.com

Dato : 02-01-06 14:32

Okay, tak ska' du have.
Mht. dibrom, så bruger jeg bare den samme benævnelse som vores bog
gør, Isis C.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-06 19:49

> Mht. dibrom, så bruger jeg bare den samme benævnelse som vores bog
gør, .

BW: Ja, lærebøger skrives ofte af inkompetente snobber, der er meget
krukkede.
Se blot ham Lomborg-kritikeren der har så mange læserbreve i aviserne
og skrev en kemilærebog på universitetet, der viste, at han ikke
forstod gymnasiepensum i kemi selv.(Kåre Fog er vist hans navn)

Der er penge for forfattere i at studerende SKAL købe en dansk bog.

Brug af internationale, fejlrettede , anerkendte lærebøger er et stort
fremskridt, men vort uddannelsessystem er ofte skabt for
lærerkarrierernes skyld, ikke for studenterne
Som tidligere lærebogsforfatter, både i Danmark og Zambia, må jeg
erkende at det er skønt at udgive og se sig selv som forfatter på en
ærværdig lærebog - selvom de desværre ikke udkom på det fri marked,
hvor ting gør gavn, og ingen af de mange publikationer levede længe,
for næste lærer skulle have samme prestige-frynsegode tsk tsk
og føle sig stor og tro han satte sig spor
-----------
Hvem siger "dinitrogen" om kvælstoffet vi indånder`?

Fra : Jan Pedersen

Dato : 03-01-06 22:42

> [...]
> og føle sig stor og tro han satte sig spor
> -----------
> Hvem siger "dinitrogen" om kvælstoffet vi indånder`?

BW har fat i noget sprængfarligt her. Masser af højere læreranstalter kører
med den praksis at deres undervisere får lov at skrive deres egne lærebøger
som så bliver obligatorisk pensum på undervisningsstedet. Dermed kan lærerne
dels tjene penge, samtidig opnår de prestige. Men i mange tilfælde er der
bedre udenlandske bøger eller enddog danske. Dvs. de studerende undervises
ud fra dårligere materiale end nødvendigt er. Har selv set denne praksis på
teknisk skole og ingeniørhøjskole.Jeg har haft undervisere der har indrømmet
at den bog vi skulle anvende var elendig. De skrev derfor deres egne
kompendier som de dog ikke kunne få trykt eller få på boglisten, istedet
blev det distribueret elektronisk (PDF fil)

Måske man skulle lade undervisningsministeriet og forskningsministeriet
bestemme boglisterne ?

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-06 09:00

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> istedet
> blev det distribueret elektronisk (PDF fil)
>
> Måske man skulle lade undervisningsministeriet og

Ja det vil Haarders embedsmænd elske - at få ansat flere og flere
unyttige centralisme-prædikanter til at blande sig i hvad ingen kan
overskue

EEN KAPTAJN PÅ SKUDEN - og lad decentral besluting af
undervisningsmaterialer fortsætte, men sæt evt loft over hvad det må
koste, og vil man lave egen bog, må man spare på antal sekretærer
eller laboratorieudstyr.
Giv evt dekanen vetoret, så urimelige bøger som Kaare Fogs kan blive
stoppet før de skrives.

Fyr de universitetsansatte, der ikke dur til at undervise efter en
eller anden international bog. De studerende kan læse engelsk.
Skal "Økologi" (fx) være et helt andet fag i DK end i USA?
Hvis de studerende en dag bliver ansat, skal de alligevel lære alt
sådant forfra