regler for differentiering af vektor/matri~
Fra : Jake

Dato : 27-12-05 18:50

Hejsa

Er der nogen derude der kan fortælle mig hvor jeg kan finde
reglerne for at differentiere vektor/matrix-produkter...

Et eksempel på en opgave kunne være:

Hvis a=[a1 a2 a3] og C er en eller anden tilfældig 3x3 matrix

så differentier aC(a') mht. a1

Men jeg leder som sagt efter de _generelle_ regler for differentiering af
matrix-produkter a la ovennævnte eksempel...

Tak på forhånd..

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-12-05 13:13

"Jake" >
> [...]
>
> Men jeg leder som sagt efter de _generelle_ regler for differentiering af
> matrix-produkter a la ovennævnte eksempel...

Der maa gælde de sædvanlige regler for differentiation af sum og produkt og
du differentierer en matrix ved at differentiere hvert element i matricen.

Hvis vi tager dit eksempel. D betegner partiel differentiation:

Da/Da1 = [1, 0, 0 ], DC/Da1 = 0, Da' = [1, 0, 0]'

D(aCa')/Da1 = Da/Da1 C a' + a DC/Da1 a' + aC Da'/Da1 =
[1, 0 , 0]Ca' + 0 + aC[1, 0, 0]'

Jeg gaar ud fra at C ikke afhænger af a1.

Aage

Fra : Jake

Dato : 28-12-05 13:46

> D(aCa')/Da1 = Da/Da1 C a' + a DC/Da1 a' + aC Da'/Da1 =
> [1, 0 , 0]Ca' + 0 + aC[1, 0, 0]'

Ok...men så må der jo skulle stå:

Da/Da1 C a' + aC Da'/Da1

da C blot er en "konstant".

Ikke?

Altså efter reglen:

FG differentieret er fG+Fg

hvor F=a og G=Ca'

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-12-05 15:38

"Jake" > Ok...men så må der jo skulle stå:

> Da/Da1 C a' + aC Da'/Da1

Ja. Det er ogsaa det, jeg har skrevet. Og jeg har indsat Da/Da1 = [1, 0, 0]

Aage

Fra : Jake

Dato : 28-12-05 17:53

> Ja. Det er ogsaa det, jeg har skrevet. Og jeg har indsat Da/Da1 = [1, 0,
> 0]

Yeps...du har ret.... tak for hjælpen

Du ved tilfældigvis ikke om der findes et kompendium på nettet hvor jeg kan
finde fikse og finurlige regler og tricks for differentiering af
matrix-produkter??