Oplevelse med forsinket allergisk reaktion
Fra : LR

Dato : 22-12-05 02:40

Jeg kom til at tænke på en oplevelse, jeg havde for et års tid siden.

Jeg havde lavet malerarbejde i mit badeværelse og skulle fjerne malingrester
fra gulvet. Jeg hældte en lille kop lampeolie ud på gulvet og skrubbede mens
jeg sad således, at forsiden og det yderste af mine underben var i kontakt
med gulvet med lampeolien (med bare ben). Efter 10-15 minutter begyndte
området som var i kontakt med gulvet at svie og rødme, så jeg stoppede og
skyllede omhyggeligt og det forsvandt uden spor.

En hel uge efter var alt glemt. Men pludselig, mens jeg sad stille og roligt
foran computeren, begyndte jeg at få et sært udslet i ansigtet op til under
øjnene og på halsen. Huden hævede ca. 1 mm og startede som små "øer" der
bredte sig.

Det interessante var, at mine ben pludselig begyndte at klø (ikke svie som
før) og da jeg så på dem, var de rødmede på *nøjagtig* samme område som for
en uge siden. Da det undrede mig meget, prøvede jeg at sætte mig på gulvet
på samme måde som før og lægge mærke til kontaktfladens omrids, og det
stemte *fuldstændigt* overens med det rødmede.

Det endte i øvrigt godt. Jeg gik til lægen og blev rådet til at tage på
skadestuen (da halsen er et alvorligt sted at hæve hvis det skulle blive
værre), men inden jeg fik taget afsted var alt væk igen.

Jeg vidste ikke, at huden havde den form for hukommelse. I den
mellemliggende uge var der ingen spor af noget som helst overhovedet. Jeg
har i øvrigt ellers ingen allergier.

Bare en interessant historie og en advarsel mod kemikalier, som man ellers
tror er harmløse

Mvh

Lasse

Fra : Lyrik

Dato : 26-12-05 10:59

"LR" <asda@das.dd> skrev i en meddelelse
> [...]
> har i øvrigt ellers ingen allergier.
>
> Bare en interessant historie og en advarsel mod kemikalier, som man ellers

Kære Lasse.
Pas på med det! Næste gang kan det blive værre og det kan meget vel være
livstruende. Sørg for altid at have en pakke antihistamin i huset.(håndkøb)
Takket være det nåede jeg akkurat at rede min kone da hun begyndte at svulme
op i en lignende situation.-Ambulance-hospital og intravenøs antihistamin
fuldendte arbejdet.

Hilsen
Jens