Egenskaber ved vand og ethylenglycol - "sa~
Fra : Lapzig

Dato : 16-12-05 20:11

Hej,

Jeg har et par spørgsmål angående vand og dets evne til at "absorbere tryk".
Hvad kaldes denne egenskab på fagsprog? Fænomenet kan observeres ved, at et
volumen atmosfærisk luft let lader sig trykke sammen ved trykpåvirkning mod
et tilsvarede volumen vand.

Findes der en formel til at beregne det ved forskellige væsker, og hvilken
egenskab ved væsken påvirker resultatet?

Hvis vandet tilsættes ethylenglycol, hvordan ændrer det forhold sig? Er der
tale om væskernes massefylde, stofmængde eller en anden parameter?

På forhånd tak

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 17-12-05 10:46

"Lapzig" <lapzig@lapzig.org> wrote in

> [...]
> observeres ved, at et volumen atmosfærisk luft let lader sig trykke
> sammen ved trykpåvirkning mod et tilsvarede volumen vand.

Elasticitet.

> Findes der en formel til at beregne det ved forskellige væsker, og
> hvilken egenskab ved væsken påvirker resultatet?

[Tryk|Spænding] / deformation = elasticitet.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-12-05 15:29

Simon H. Pedersen wrote:
> "Lapzig" <lapzig@lapzig.org> wrote in

> Elasticitet.

Det er nok nærmere for faste stoffer, det hedder elasticitet. Men jeg
vil sige kompressibilitet:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/tables/compress.html

> [Tryk|Spænding] / deformation = elasticitet.

Gælder vist nærmere for faste stoffer, fordi deformation måles uniaxielt
som tøjning. Men der er et link til en formel for bulk modulus på
ovenstående link.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : LR

Dato : 17-12-05 14:11

> [...]
>
> Hvis vandet tilsættes ethylenglycol, hvordan ændrer det forhold sig? Er
> der tale om væskernes massefylde, stofmængde eller en anden parameter?

Mener du kompressionsevne K = dp / (-dV / V)? Det er i øvrigt noget andet
end elasticitet. Nævneren er en lille volumenænding og tælleren er en lille
trykøgning i fx pascal.

K er næsten ens for alle gasser hvor det er gasmolekylernes fart og
kollision med beholdervæggen, der bestemer trykket. For væsker er det
intermolekylære krafter, der skaber trykket og er nok svært beregne.
Densitet er langt fra nok at kende.

Lasse

Fra : Lapzig

Dato : 17-12-05 21:04

"LR" <asda@das.dd> wrote in message
> Mener du kompressionsevne K = dp / (-dV / V)? Det er i øvrigt noget andet
> end elasticitet. Nævneren er en lille volumenænding og tælleren er en
> lille trykøgning i fx pascal.

Ja, det er vist, hvad jeg mener.

> [...]
> kollision med beholdervæggen, der bestemer trykket. For væsker er det
> intermolekylære krafter, der skaber trykket og er nok svært beregne.

Tak for svaret.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 19-12-05 14:24

LR wrote:
> For væsker er det intermolekylære krafter, der skaber trykket
> og er nok svært beregne. Densitet er langt fra nok at kende.

Det er svært at beregne teoretisk, men det kan findes med
computer simulationer. Stress tensoren er givet ved:

Sigma[i,j]= < m sum _k v(k)[i]*v(k)[j]
+ sum_<kl> F(k,l)[i]*R(k,l)[j]>/V

v(k)[i] er den i'te kartesiske komponenter (xyz) af hastigheden
af den k'te partikkel. Mens F(k,l)[i] er den en (xyz) komponent
af par vekselvirkningen mellem den k'te og den l'te partikkel,
mens R(k,l)[j] er den j'te kartesiske komponent (xyz) af afstanden
mellem den k'te og l'te partikkel. V er volumnet.

Problemet ligger i <..> der betyder at tage et gennemsnit over
alle konfigurationer som partiklerne i væsken kan befinde sig i.

Ret kompliceret, men kogt ned forudsætter det at man kender
hastighedsvektoren af alle partikler, samt par-vekselvirknings
krafter og afstande.

Trykket er givet ved diagonalen P=(Sigma[x,x]+Sigma[y,y]+Sigma[z,z])/3,

For en ideal gas er der ikke nogle vekselvirkninger, så kan man se
bort fra kraftledet, og Sigma bliver så den kinetisk energi per
volumen. F.eks. Sigma[x,x]= N m < v[x]*v[x] >/V og er
hastighedsfordelingen en Maxwell distribution, får man direkte
ideal gas ligningen.

Laver man en model hvor man ved hvordan molekylerne vekselvirker,
så kan man så numerisk løse newtons ligninger (Molecular Dynamics)
og udregne krafter og afstande, og så udregne ovenstående funktion
for hver konfiguration.

Hvis man kun vil finde kompressibiliteten direkte er der en smart
bagvej via spredningsteori, men det er halv teknisk.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 17-12-05 01:10

Lapzig wrote:
> Hvad kaldes denne egenskab på fagsprog?

Inkompressibilitet (Incompressibility)
og kan f.eks. måles med = V dP/dV

Hvor dV er ændringen af volument, hvis du ændrer trykket dP.
Er ændringen dV meget lille er c stor, hvilket betyder at
det er meget svært at trykke materialet sammen, tænk på en
fjeder med en stor fjeder konstant, den er svær at trække.

Bemærk at selvom du ikke kan tage en 2L vand og trykke den
sammen til et volumen på 1L, så kan du tage et volumen på 2x1x1 dm
og "trykke" det sammen til 1x1x2dm uden at det kræver ret meget energi.

> Findes der en formel til at beregne det ved forskellige væsker,
> og hvilken egenskab ved væsken påvirker resultatet?

Ganger du ovenstående udtryk med N/N - antallet af partikler så
får du rho^-1 dP/d(rho^-1) = - rho dP/drho så kender du P(rho)
relationen så er skal du blot differentiere.

P(rho) får du fra tilstandsligningen (equation of state). F.eks.
kan ideal gas loven PV=nkBT omskrives til et mere fornuftigt
udtryk P(rho)= kB T rho hvor rho = n/V er partikkel tætheden.

> Hvis vandet tilsættes ethylenglycol, hvordan ændrer det forhold sig? Er
> der tale om væskernes massefylde, stofmængde eller en anden parameter?

Tilstandsligningen afhænger af hvordan H2O molekyler vekselvirker
med ethyleglycol, og derfor af hvordan den fri energi af blandingen
afhænger af koncentrationen af ethylenglycol.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org