Haren tygger drøv?
Fra : Harald Mossige

Dato : 16-12-05 03:25

Ja, den resirkulerer avføringen sin, eller noe av den? Velger han ut "kuler"
av spesiell "kvalitet", eller kommer der en gang noe til resirkulering, og
andre ganger ting som er ferdigrafinert?

HM

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-05 04:04

Harald Mossige fortalte:

> Ja, den resirkulerer avføringen sin, eller noe av den? Velger han ut
> "kuler" av spesiell "kvalitet", eller kommer der en gang noe til
> resirkulering, og andre ganger ting som er ferdigrafinert?

Der var udførlige beskivelser og links til dette fænomen i mit svar til
bibelfundamentalisten AF for et par dage siden.
Ja, der skulle efter sigende være 2 slags "piller", populært sagt grønne
og sorte, hvoraf de grønne efter sigende genbruges.

Mvh
Martin
--
Free cheese is only found in mousetraps

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-12-05 04:59

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Ja, der skulle efter sigende være 2 slags "piller", populært sagt grønne
> og sorte, hvoraf de grønne efter sigende genbruges.

Takker for svar.
Håper bare, for harens skyld, at den ikke får "løs mave"

HM

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 18-12-05 11:37

Martin Larsen wrote:
> Ja, der skulle efter sigende være 2 slags "piller", populært sagt grønne
> og sorte, hvoraf de grønne efter sigende genbruges.

Fænomenet er almindelig kendt hos marsvin (altså kæledyret).
Nu har vi ikke marsvin mere, så jeg kan ikke sige om der var forskel
på afføringen.

Men jeg tror ikke det har noget at gøre med bibelens påstand om haren
som drøvtygger. Drøvtyggeri har i oldtiden selvfølgelig været
iagttaget hos køer - og den slags drøvtyggeri kan ikke forveksles med
den ovenfor beskrevne adfærd. Der er formentlig i bibelen tale om en
ren og skær fejlopfattelse, lidt à la senere tiders påstande om
hvalen som en fisk og den slags.

PEJ

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 18-12-05 13:43

"Poul Erik Jørgensen" <xx88zz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Martin Larsen wrote:
> [...]

den ovenfor beskrevne adfærd. Der er formentlig i bibelen tale om en
ren og skær fejlopfattelse, lidt à la senere tiders påstande om

Ja, nu vi snakker Det Gamle Testamente, så er det da mere påfaldende, at
dets skribenter anså ålen for en slange, og ikke en fisk, hvorfor der var
forbud mod at spise den!

M.v.h.

Poul Evald

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 18-12-05 20:29

Poul Evald Hansen wrote:
> Ja, nu vi snakker Det Gamle Testamente, så er det da mere påfaldende, at
> dets skribenter anså ålen for en slange, og ikke en fisk, hvorfor der var
> forbud mod at spise den!

Kunne du evt. henvise til et skriftsted?
Jeg var ikke klar over der var ål på de kanter.

PEJ

Fra : Max

Dato : 18-12-05 22:31

Hej Poul

>Jeg var ikke klar over der var ål på de kanter.

Den europæiske ål findes både i middelhavet og det sortehav.

Mvh Max

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 18-12-05 23:57

Max wrote:
> Den europæiske ål findes både i middelhavet og det sortehav.

OK. Så mangler vi bare skriftstedet.

PEJ

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 19-12-05 01:41

Max wrote:
> Den europæiske ål findes både i middelhavet og det sortehav.

OK. Så mangler vi bare skriftstedet.

-------------------

Du har ret i, at ålen er udtrykkeligt er nævnt i GT. Men i den jødiske
tradition har den været "koscher", d.v.s. forbudt føde, fordi den ikke havde
synlige skæl og kunne bevæge sige på jorden, som en slange, hvad den så er
blevet anset for at være.

I øvrigt synes jeg ikke diskussionen om haren m.v. har noget at gøre med
Biblens troværdighed, da den oprindeligt må være skrevet i datidens sprog og
henvendte sig til folk med datidens forestillingsevner. Den indeholder
heller ikke en opdateret oversigt over atomfysik og rummets udstrækning.

Denne videre diskussion hører hjemme i andre fora, og ikke i dette, som er
et teknisk-videnskabeligt forum, som jeg forstår det.

M.v.h.

Poul Evald

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-12-05 02:23

Poul Evald Hansen fortalte:

> Du har ret i, at ålen er udtrykkeligt er nævnt i GT. Men i den jødiske
> tradition har den været "koscher", d.v.s. forbudt føde, fordi den

Kosher er den lovlige diæt for jøder. Forbudte ting er "treifah".

> [...]
> med Biblens troværdighed, da den oprindeligt må være skrevet i
> datidens sprog og henvendte sig til folk med datidens

Tjo, men det berettiger ikke til at antage at folk dengang var tåber.

> Denne videre diskussion hører hjemme i andre fora, og ikke i dette,

Så lad dog være at bringe det op.

Mvh
Martin
--