Månen, kan den stå op mere nordligt end nu~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-12-05 16:19

Nu i eftermiddag kl. 17.15 er Månen fuld igen :·) Den er allerede
højt på himlen i nordøst. Men det er sjældent jeg har set den
stå op (og gå ned) så langt mod nord. Er der et system i disse
*meget nordlige* måne-op- og nedgange?

--
'rluf :·)

Fra : John Larsson

Dato : 15-12-05 17:28

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:
> [...]
>højt på himlen i nordøst. Men det er sjældent jeg har set den
>stå op (og gå ned) så langt mod nord. Er der et system i disse

Ja, månebanen hælder ca. 5 grader mod ækliptikaen så rundt regnet
halvdelen af året ligger den over og står nordligere op end solen. Nu er
det jo bare sådan at man mest lægger mærke til månen når den er i nærheden
af fuld, står modsat solen, og fuldmåne omkring vintersolhverv, som vi i
år har den 21. december kl. 19.35, vil naturligvis altid stå højt. Dvs. 90
minus vores breddegrad plus ca. 23,6 grader (krebsens vendekreds) +/- ca.
5 grader (månens hældning mod ækliptikaen). Jeg har ingen konkret
oplysning om hvor mange grader månen er over eller under ækliptikaen lige
nu!

Fuldmåne var i øvrigt for 12 min utter siden, kl. 17.16!

John

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-12-05 19:01

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk>

> [...]
> højt på himlen i nordøst. Men det er sjældent jeg har set den
> stå op (og gå ned) så langt mod nord. Er der et system i disse

Ja - ved fuldmåne er månen næsten lige modsat af Solen på
himmelkuglen. Det vil sige at omkring jul, hvor Solen er meget langt
fra himlens nordpol, vil fuldmånen være tilsvarende _tæt_ på himlens
nordpol - og derfor vil den stå op lige så langt mod nord som Solen
gør ved midsommer.

Hele året er der et tidspunkt hver måned hvor månen står op og går ned
så nordligt. Ved midsommer ligger dette tidspunkt bare ved nymåne, og
så får man jo ikke så let øje på månens op- og nedgang.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : John Larsson

Dato : 18-12-05 12:14

John Larsson writes:
>Jeg har ingen konkret oplysning om hvor mange grader månen er over eller
>under ækliptikaen lige nu!

Såvidt jeg kan se i Skriv- og Rejse-Kalender, har månedagens længde i år
kulmineret omkring den 5. juli. Den var da ca. 19,5 timer. Den korteste
månedag kommer vel så i januar, men forskellen er ikke så stor, maks. ca.
15 minutter såvidt jeg kan se.

John