at udregne pi
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 14-12-05 07:47

Hejsa

Findes der ikke nogle smarte programmer der kan udregne pi? Jeg har fundet
nogle ældre dos-programmer og et enkelt windows (Superpi) men ikke det
"ultimative"

Mvh. Bo

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-12-05 08:06

Bo Jørgensen skrev:

> Findes der ikke nogle smarte programmer der kan udregne pi?
> Jeg har fundet nogle ældre dos-programmer og et enkelt windows
> (Superpi) men ikke det "ultimative"

Hvad ønsker du dig af det ultimative program til udregning af pi?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-05 08:15

http://en.wikipedia.org/wiki/Pi#Numerical_approximations_of_.CF.80
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 15-12-05 06:49

On Wed, 14 Dec 2005 08:14:47 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>http://en.wikipedia.org/wiki/Pi#Numerical_approximations_of_.CF.80

Ja, hvad skulle vi gøre uden Wikipedia?

vb script, med udgangspunkt i en af formlerne:

Dim a, pip, i, ilst
a = Sqr(2)
pip = a / 2
For i = 1 To 20
a = Sqr(a + 2)
pip = pip * a / 2
ilst = ilst & (2 / pip) & vbCrLf
Next
MsgBox ilst, , "François Viète, 1593"

--
Mvh Benny Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-05 18:17

Benny Andersen <dont@mail.me> wrote:

> Ja, hvad skulle vi gøre uden Wikipedia?

Ja, på visse områder er den i hvert fald klart bedre end DSDE og
Encyclopædia Britannica.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BoBr

Dato : 14-12-05 08:43

Hej Bo

Pi er også 22/7 dvs. toogtyve syvende dele = 22 divideret med 7. Så skal du
blot finde noget der kan regne med rigtigt mange cifre.
Alternativ, papir og kuglepen der er ikke nogen ciffer begrænsning

Men det vidste du jo nok.

Mvh. Bo Br

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-12-05 09:07

"BoBr" <bobrfjern@mail.dk> skrev:

> Hej Bo
>
> Pi er også 22/7

Nej Pi er ikke 22/7

Pi er 3,14159...
22/7 er 3,14286...
Så allerede på 3. decimal er 22/7 gal.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 14-12-05 09:16

> Pi er også 22/7 dvs. toogtyve syvende dele = 22 divideret med 7.

Det er bestemt ikke korrekt. Det er en grov approximation af pi og du kan
regne med nok så mange decimaler og stadig ikke ramme pi. 22/7=3,142857....
pi=3,1415926...

Fra : 15kw

Dato : 14-12-05 10:00

"Jakob Nielsen" <snail@road.rain.no.mail> skrev i

> Det er bestemt ikke korrekt. Det er en grov approximation af pi og du kan
> regne med nok så mange decimaler og stadig ikke ramme pi.
22/7=3,142857....
> pi=3,1415926...

355/113 er lidt bedre.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : BoBr

Dato : 14-12-05 12:14

"Jakob Nielsen" <snail@road.rain.no.mail> skrev i en meddelelse

> Det er bestemt ikke korrekt. Det er en grov approximation af pi og du kan
> regne med nok så mange decimaler og stadig ikke ramme pi.
> 22/7=3,142857.... pi=3,1415926...

Hej alle

Ja så fik jeg den. Og lærte det, og det vil jeg nok aldrig glemme
Mon nu jeg bare kan sove i nat. Uha det bliver nok svært.

Men i hvert fald tak for de mange/hurtige der har corrigeret mig.

Og undskyld til dig Bo at jeg sådan har vildledt dig. Det var ikke med
vilje.

BoBr

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-12-05 15:18

"BoBr" <bobrfjern@mail.dk> writes:

> [...]
> Mon nu jeg bare kan sove i nat. Uha det bliver nok svært.
>
> Men i hvert fald tak for de mange/hurtige der har corrigeret mig.

"korrigeret".

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være.

Men for dog alligevel at bidrage med noget seriøst, så er der mange
skolelærere, der siger, at pi _er_ 22/7 uden at nævne, at det blot er
en grov approksimation. Og det gør det ikke meget bedre, at mange
skolebøger laver cirkelopgaver, hvor radius af cirklen er delelig med
7, så man får et pænt rundt tal, når man bruger 22/7 i stedet for pi.
Så det er ikke underligt, at nogle lever i vildfarelsen om, at
pi=22/7.

Det er dog bedre end den amerikaner, der ville have sin stat til at
vedtage ved lov at pi=3, så det blev nemmere at regne med.

Torben

Fra : Jes Hansen

Dato : 14-12-05 15:47

Noget i stil med: http://www.acc.umu.se/~olletg/pi/indiana.html

--
Jes Hansen

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-05 19:22

Torben Ægidius Mogensen <torbenm@app-3.diku.dk> wrote:

> [...]
> 7, så man får et pænt rundt tal, når man bruger 22/7 i stedet for pi.
> SÃ¥ det er ikke underligt, at nogle lever i vildfarelsen om, at

Og hvorfor tror du at alle anvendelige lommeregnere har en tast på, hvor
der står π?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-05 22:31

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> Det er dog bedre end den amerikaner, der ville have sin stat til at
> vedtage ved lov at pi=3, så det blev nemmere at regne med.

Det var ikke derfor. Han tog patent på pi's værdi og ville have
skolevæsenet til at betale en afgift for at få lov at benytte
hans værdi. Hans 'patent' og afgift blev accepteret i én eller
anden instans, men leet ud i den lovgivende forsamling.

--
Bertel

Fra : BoBr

Dato : 15-12-05 20:47

""Torben Ægidius Mogensen"" <torbenm@app-3.diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er dog bedre end den amerikaner, der ville have sin stat til at
> vedtage ved lov at pi=3, så det blev nemmere at regne med.

JEPS jeg vidste den kom

Og det gør ikke noget Torben, jeg kunne heller ikke lade være.

Mvh. BoBr

Fra : Lapzig

Dato : 14-12-05 10:06

"BoBr" <bobrfjern@mail.dk> wrote in message
> Pi er også 22/7 dvs. toogtyve syvende dele = 22 divideret med 7.

Vel er det ej.

> Så skal du blot finde noget der kan regne med rigtigt mange cifre.
> Alternativ, papir og kuglepen der er ikke nogen ciffer begrænsning

Du behøver bare at regne til 3. decimal og afrunde til 2 decimaler. Mere
præcis bliver du ikke med 22/7

N[22/7, 50]
3.1428571428571428571428571428571428571428571428571
N[Pi, 50]
3.1415926535897932384626433832795028841971693993751

N[22/7, 3]
3.14
N[Pi, 3]
3.14

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-05 11:22

Lapzig <lapzig@lapzig.org> wrote:

> [...]
> 3.1428571428571428571428571428571428571428571428571
> N[Pi, 50]
> 3.1415926535897932384626433832795028841971693993751

Mathematica .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-05 16:05

Scripsit torbenm@app-3.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen)

> Det er dog bedre end den amerikaner, der ville have sin stat til at
> vedtage ved lov at pi=3, så det blev nemmere at regne med.

Hvilken stat? Det berømte lovforslag i Indiana i 1897 (Goodwins lov)
stemmer ikke på dit referat.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-12-05 17:04

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit torbenm@app-3.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen)

> Hvilken stat? Det berømte lovforslag i Indiana i 1897 (Goodwins lov)
> stemmer ikke på dit referat.

O.K., jeg havde historien fra en ikke helt præcis kilde. Det faktiske
lovforslag (se http://tafkac.org/legal/indiana_pi_bill.html) siger:

"the ratio of the diameter and circumference is as five-fourths to
four"

hvilket giver 1/pi = (5/4)/4, så pi = 16/5 = 3.2.

Lidt bedre end 3, men absolut dårligere end 22/7 eller 3.14, som er de
mest udbredte approksimationer.

Et andet sted i forslaget siger: "the ratio of the chord and arc of
ninety degrees, which is as seven to eight". Buelængden for 90 grader
er pi/2, og kordens længde er kvadratroden af to, så det giver
sqrt(2)/(pi/2) = 7/8 <=> pi = 16*sqrt(2)/7 = ca. 3.23249. Men da
samme tekst siger "the ratio of the diagonal and one side of a square
which is as ten to seven", hvilket giver kordens længde til 10/7 =
1.42857 i.s.f. sqrt(2) (1.4142...), så man bør måske i stedet udregne
(10/7)/(pi/2) = 7/8 <=> pi = 160/49 = ca. 3.26531.

Så det bliver værre og værre.

Men jeg bøjer mig for Henning: Forslaget var ikke pi=3.

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-05 16:15

"Torben Ægidius Mogensen" fortalte:

> Men jeg bøjer mig for Henning: Forslaget var ikke pi=3.

Du har måske tænkt på Biblen der regnede med den *forkerte* værdi pi = 3.

1.Kongebog 11:
23. Fremdeles lavede han Havet i støbt Arbejde, ti Alen fra Rand til
Rand, helt rundt, fem Alen højt; det målte tredive Alen i
Omkreds.

Se også 2.Krønike 4,2

Mvh
Martin
--
Il faut cultiver notre jardin

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-05 16:52

Scripsit "Jes Hansen" <adgca6y02@sneakemail.com>

> Noget i stil med: http://www.acc.umu.se/~olletg/pi/indiana.html

Den allerførste sætning i det link er:

--
Henning Makholm "Skidt med din brud
når der står et par nymfer

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-05 19:51

> [...]

> lovforslag (se http://tafkac.org/legal/indiana_pi_bill.html) siger:
> Men jeg bøjer mig for Henning: Forslaget var ikke pi=3.

Det var dog mere "så det blev nemmere at regne med". De beskrivelser
jeg kan finde, tyder allesammen på at forfatteren ærligt troede at
hans vås var rigtigere end den rigtige matematik. For ham var det
altså ikke spørgsmål om bekvemhed, men om sandhed.

(At han så også mente at have en eller anden immaterialrettighed over
sin nye sandhed er så vidt jeg kan se en anden sag).

Det er også relevant at lægge mærke til at betegnelsen "pi" slet ikke
forekommer i lovforslaget.

> [...]
> samme tekst siger "the ratio of the diagonal and one side of a square
> which is as ten to seven", hvilket giver kordens længde til 10/7 =

Så vidt jeg læser det, er hans pointe her at gå ud fra cirklens
indskrevne kvadrat snarere end et kvadrat med to radier som sider.
Derved får diameteren længde 10 og korden længde 7 - syvtallet
går så ud når man ganger 7/8 på, og hele omkredsen bliver da 32.
Det svarer til en værdi for pi på 32/10 - og det er sådan han
"udleder" de 3,2 i den efterfølgende sætning.

Hele anden halvdel af §2 (fra "Furthermore") er således nogenlunde
konsistent med sig selv.

Det giver os dernæst mulighed for at rekonstruere delvist hvad der
sker i §1:

| It has been found that a circular area is to the square on a line
| equal to the quadrant of the circumference, as the area of an
| equilateral rectangle is to the square on one side. The diameter
| employed as the linear unit according to the present rule in computing
| the circle's area is entirely wrong, as it represents the circle's
| area one and one-fifth times the area of a square whose perimeter is
| equal to the circumference of the circle.

Et "equilateral rectangle" er det jo samme som "the square on one
side". Mit bedste gæt er at forfatteren forsøger at skelne mellem
kvadrering som aritmetisk operation og den geometriske figur der kan
have et areal (selvom han i så fald forlader denne skelnen straks i
næste sætning). Han siger altså at cirklens areal er lig kvadratet på
længden af en kvartcirkelbue.

Videre kritiserer han "the present rule" for at give resultater som er
en femtedel for store. Hvordan kan det ske? Lad os se på en cirkel med
omkreds 32. Ifølge hans udregning i §2 bør den have diameter 10. Den
korrekte regel (omkreds*diameter/4) anvendt på disse to forkerte data
giver et areal på 80. Godwin mener at sådan en cirkel bør have arealet
8²=64. Og forskellen mellem 64 og 80 er en femtedel - ikke af 64 men
af 80!

Det ser ud som om den gode landdoktor simplethen har taget taget fejl af
hvad han tager femtedelen af! §1 fortsætter nemlig:

| This is because one fifth of the diameter fails to be represented four
| times in the circle's circumference.

Altså: Hvis vi tager fire diametre og ruller dem rundt om cirklen,
bliver der en femtedel af hver diameter til overs. Det passer fint med
cirklen med omkreds 32 og diameter 10 fra før.

| For example: if we multiply the perimeter of a square by one-fourth
| of any line one-fifth greater than one side, we can in like manner
| make the square's area to appear one-fifth greater than the fact,

For at forstå dette må vi se det oprindelige kvadrat som det kvadrat
med sidelængde som en kvartcirkelbue, som Goodwin hævder har samme
areal som cirklen. Dette kvadrat har (korrekt) samme omkreds som
cirklen. Når han forestiller sig at gange kvadratets omkreds med
((1+1/5)*sidelængden)/4, svarer det til at anvende den korrekte
regel areal=omkreds*diameter/4, idet Goodwin nu mener at diameteren
er (1+1/5) af en kvartcirkelbue.

Det passer _ikke_ med omkreds 32 og diameter 10, men doktoren må være
dumpet i brøkregning, så han tror at

kvartcirkel = diameter * (1-1/5) <=> diameter = kvartcirkel * (1+1/5)

hvilket i virkeligheden kun gælder for infinitesimale værdier af 1/5.

Pyha! Nu er vi så klar til første halvdel af §2. Den er mere tåget:

| It is impossible to compute the area of a circle on the diameter as
| the linear unit without trespassing upon the area outside of the
| circle to the extent of including one-fifth more area than is
| contained within the circle's circumference, because the square on
| the diameter produces the side of a square which equals nine when
| the arc of ninety degrees equals eight.

Her ser vi cirklen med omkreds 32 nævnt udtrykkeligt.

"The side of a square which equals nine" kan hentyde til 9² = 81.
Det er forholdsvis tæt på 80, som vi kom frem til i den semikorrekte
udregning før, og endnu tættere på det virkelige areal som er 81,49.

Måske tager forfatteren ikke forskellen på 80 og 81 så højtideligt.
For at lade sqrt(2) være 7/10 skal man trods alt allerede acceptere
49=50 ...

| By taking the quadrant of the circle's circumference for the linear
| unit, we fulfill the requirements of both quadrature and
| rectification of the circle's circumference.

Duh! Hvis vi måler i enheder af kvartcirkeler, er det let at give
hele cirklens omkreds et pænt rationelt tal som mål. Hvorfor har ingen
mon tænkt på det før?

Basalt set opererer lovforslaget altså *ikke* med flere forskellige
værdier for pi, men bygger nogenlunde konsekvent på nogen få falske
forudsætninger:

a) cirklens areal er lig kvadratet på længden af en kvartcirkelbue

b) pi/2 : cord(90°) = 8 : 7

c) sqrt(2) = 7/10

d) a = b*(1-x) <=> b = a*(1+x) for x < 1

e) sqrt(80) = 9

Fra (b) og (c) _udleder_ forfatteren pi=32/10, og denne værdi bruges
konsekvent i hele teksten, dog kombineret med de andre misforståelser.

Den eneste af fejltagelserne som er rigtig kriminel er (a) - de andre
kan godt bruges som overslag eller tilnærmelser når man ved hvad man
gør. Men man skal naturligvis ikke give sig til at påstå at de er
eksakte sandheder.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-12-05 02:34

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> Det var ikke derfor. Han tog patent på pi's værdi og ville have
> skolevæsenet til at betale en afgift for at få lov at benytte
> hans værdi.

1. Pi er ikke nævnt i lovforslaget.

2. Ideen var at give statens skolesystem ret til at bruge hans
"opdagelser" afgiftsfrit mod at fastslå dem som korrekte ved lov.

3. Lovforslaget indeholdt ikke noget om afgiftpligt, udover at fastslå
at staten var fritaget. Det er uklart om bagmanden overhovedet
havde til hensigt at berige sig direkte, eller om man bare troede
at han automatisk opnåede en eneret på "opdagelsen" og af et godt
hjerte ville donere den til staten.

> Hans 'patent' og afgift blev accepteret i én eller anden instans,
> men leet ud i den lovgivende forsamling.

4. Forslaget blev vedtaget i den lovgivende forsamlings førstekammer,
men blev senere syltet på ubestemt tid i andetkammeret.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-05 17:22

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> [...]

> 23. Fremdeles lavede han Havet i støbt Arbejde, ti Alen fra Rand til
> Rand, helt rundt, fem Alen højt; det målte tredive Alen i

Du kan ikke konkludere at den regner med en forkert pi. Den afrunder
bare tallene til hele alen. (Det er ikke engang nødvendigt at begive
sig ud i det sofisteri med indre diameter og ydre omkreds man nogen
gange ser).

Husk på at der ikke er tale om en matematisk fremstilling der gør krav
på eksakthed - det er en historisk/mytologisk beretning, hvor det ikke
er væsentligt at angive målene mere præcist end nogenlunde
størrelsesorden.

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-05 18:49

Henning Makholm fortalte:

> Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> Du kan ikke konkludere at den regner med en forkert pi.

Bevist i matematisk forstand bliver det næppe.
Hvis der var tale om afrunding skulle man vel tro at 31 alen var mere
nærliggende. Septuaginta skulle iøvrigt have 33 alen som diameter.
Morsomt er det også at der findes et hav af "biblen-er-ufejbarlig-sider"
der ud fra dette skriftsted "viser" at pi kendes med 4 decimaler - et par
decimaler mere end Archimedes.

Iøvrigt drejede mit indlæg sig primært om hvor tallet 3 og pi forekommer
i den almindelige strøm af information (uafhængigt af diverse
"skriftkloges" feberredninger).

Mvh
Martin
--
Melius frangi quam flecti

Fra : Peter Weis

Dato : 16-12-05 22:36

Martin Larsen wrote:
> Hvis der var tale om afrunding skulle man vel tro at 31 alen var mere
> nærliggende.

Måske diameteren på 10 alen er rundet op fra 9.6?

mvh
Peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-05 23:16

Peter Weis fortalte:

> Måske diameteren på 10 alen er rundet op fra 9.6?

Ja, hvem ved, og de har sikkert haft 666 decimaler i divisoren:

3.141592653589793238462643383279502884197169399375105820974944592307816406286208
99862803482534211706798214808651328230664709384460955058223172535940812848111745
02841027019385211055596446229489549303819644288109756659334461284756482337867831
65271201909145648566923460348610454326648213393607260249141273724587006606315588
17488152092096282925409171536436789259036001133053054882046652138414695194151160
94330572703657595919530921861173819326117931051185480744623799627495673518857527
24891227938183011949129833673362440656643086021394946395224737190702179860943702
77053921717629317675238467481846766940513200056812714526356082778577134275778960
917363717872146844090122495

Mvh
Martin
--
Hvis en god sag ikke hurtigt kan forklares i medierne
er det ikke en god sag

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-12-05 18:54

> [...]

> på eksakthed - det er en historisk/mytologisk beretning, hvor det ikke
> er væsentligt at angive målene mere præcist end nogenlunde

Og det må da også siges, at 3 kun er to ordener mindre eksakt end det
3,14, som masser af skolebørn bilder sig ind er eksakt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Knut

Dato : 30-12-05 17:28

On 16 Dec 2005 18:53:42 +0100, Peter B. Juul wrote:

> Og det må da også siges, at 3 kun er to ordener mindre eksakt end det
> 3,14, som masser af skolebørn bilder sig ind er eksakt.

Du kan så si.

For min del synes jeg det er greiest å si Godt Nytt År til slikt ordkløveri
som Bibel-pi.

mvh Knut
--
Knut Heidelberg
http://knutk.blogspot.com/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-12-05 10:26

Bo Jørgensen wrote:
> Hejsa
>
> Findes der ikke nogle smarte programmer der kan udregne pi? Jeg har fundet
> nogle ældre dos-programmer og et enkelt windows (Superpi) men ikke det
> "ultimative"

Mon ikke du kan finde et godt et her:

<http://www.boo.net/~jasonp/pipage.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : klaus nielsen

Dato : 14-12-05 22:12

hvad er den rigtige pi så ? altså hvilken måde er den regnet ud og af hvad ?
for der kan jo kun være én pi som er den rigtige om den så har uendeligt
mange decimaler. og ikke alle disse eksempler man kan bruge som "hverdags"
pi (som feks 22/7 )

mvh klaus

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-12-05 22:54

klaus nielsen fortalte:

> [...]
> hvad ? for der kan jo kun være én pi som er den rigtige om den så har
> uendeligt mange decimaler. og ikke alle disse eksempler man kan bruge

Pi er cirklens omkreds/diameter. Med et stykke snor, en blyant og et søm
i gulvet skulle du nok kunne bestemme pi med et par decimaler.

Mvh
Martin
--
Jeg fandt den i tegl og efterlod den i marmor

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 14-12-05 23:24

> hvad er den rigtige pi så ? altså hvilken måde er den regnet ud og af hvad
> ?

Her er en interaktiv demonstration af metoden for udregning af pi som
arkimedes gjorde det oprindeligt.
http://www.pbs.org/wgbh/nova/archimedes/pi.html

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 15-12-05 10:50

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> mange decimaler. og ikke alle disse eksempler man kan bruge som "hverdags"

Der findes mange forskellige formler til beregning af pi. De har
allesammen det tilfælles, at man skal addere eller multiplicere
uendeligt mange led sammen, hvor disse led dog bliver gradvist mindre
og mindre signifikante (tættere og tættere på 0 for addition og
tættere og tættere på 1 for multiplikation), sådan at man kan få en
fornuftig approksimation ved at stoppe efter et endeligt antal led.

Se evt. http://mathworld.wolfram.com/PiFormulas.html for et antal
forskellige formler for pi. En af de simplere er Wallis' formel:

2*2 4*4 6*6 8*8
pi/2 = --- * --- * --- * --- * ...
1*3 3*5 5*7 7*9

men den kræver _mange_ led for bare at give nogle få korrekte cifre.

En anden simpel formel (tilskrevet Leibnitz og Gregory) er

pi/4 = 1 - 1/3 + 1/5 - 1/7 + 1/9 ...

som er en instans af rækkeudviklingen for den inverse tangensfunktion
(atan):

atan(x) = x - x^3/3 + x^5/5 - x^7/7 + x^9/9 - ...

idet pi/4 = atan(1). Men den er også længe om at konvergere.

En mere brugbar formel er Machin's formel:

pi/4 = 4*atan(1/5)-atan(1/239)

hvor rækkeudviklingen for atan konvergerer langt hurtigere, da
(1/5)^n/n hurtigt går mod 0.

Med en variant af denne formel har jeg engang i hånden (kun med papir
og blyant) beregnet pi med ti cifres nøjagtighed på en times tid.

Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-05 18:17

Torben Ægidius Mogensen <torbenm@app-2.diku.dk> wrote:

> Med en variant af denne formel har jeg engang i hånden (kun med papir
> og blyant) beregnet pi med ti cifres nøjagtighed på en times tid.

Sikken ihærdighed .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 16-12-05 10:02

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Sikken ihærdighed .

Det er vel ikke mere ihærdigt end at bruge en times tid på en
kryds-og-tværs eller 4-5 Sudoku-opgaver.

Torben

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-12-05 21:30

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Det er vel ikke mere ihærdigt end at bruge en times tid på en
> kryds-og-tværs eller 4-5 Sudoku-opgaver.

Har du nogen sinde løst en soduke du kendte svaret på?

--
| Christian Iversen | And there were 2 types of human |
| chrivers@iversen-net.dk | bipedy-type-things. There was |

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 19-12-05 12:43

Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:

> Har du nogen sinde løst en soduke du kendte svaret på?

Nej, men i mit regnestykke såvel som Sudoku var det processen og ikke
resultatet, der var interessant. Jeg er ret ligeglad med at se hvad
løsningen til en Sudokuopgave er, det er hvor hurtigt, at jeg kan løse
den, der er det vigtige.

Har du nogensinde løst en Rubik-terning, hvor du ikke kendte svaret?

Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-05 06:42

Torben Ægidius Mogensen <torbenm@app-0.diku.dk> wrote:

> Det er vel ikke mere ihærdigt end at bruge en times tid på en
> kryds-og-tværs eller 4-5 Sudoku-opgaver.

Næh, men det gider jer nu heller ikke ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 16-12-05 08:36

In <7z3bkuell7.fsf@app-2.diku.dk> torbenm@app-2.diku.dk (=?iso-8859-1?q?Torben_=C6gidius_Mogensen?=) writes:

> [...]

>Med en variant af denne formel har jeg engang i hånden (kun med papir
>og blyant) beregnet pi med ti cifres nøjagtighed på en times tid.

Ja, det er hurtigt gjort. På http://246.dk/pi.html kan man se
denne udregning (og nogle af de andre):

Med 10 cifre:

160000000000 / 5
32000000000 / 1 = 32000000000
32000000000 /25
1280000000 / 3 = 426666666
1280000000/25
51200000 /5 = 10240000
51200000/25
2048000 /7 = 292571
2048000/25
81920 /9 = 9102
81920/25
3276 / 11 = 297
3276/25
131 /13 = 10
131/25
5 /15 = 0

32000000000-426666666+10240000-292571+9102-297+10 = 31583289578

og

40000000000 / 239
167364016 / 1 = 167364016
167364016/57121
2929 /3 = 976
2929 /57121 = 0

167364016 - 976 = 167363040

og til slut er 31583289578 - 167363040 = 31415926538

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 16-12-05 10:20

Kai Birger Nielsen <bnielsen@daimi.au.dk> writes:

> Ja, det er hurtigt gjort. På http://246.dk/pi.html kan man se
> denne udregning (og nogle af de andre)

Jeg brugte selv pi/4 = 8*atan(1/10)-atan(1/239)-4*atan(1/515), som fås
fra Machin's formel via ækvivalensen atan(1/5) =
2*atan(1/10)-atan(1/515). (1/10)^n er jo nemt udregnet i
decimalsystemet, og man behøver kun et led af atan(1/239) og
atan(1/515).

Torben

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 19-12-05 19:07

> [...]
> 2*atan(1/10)-atan(1/515). (1/10)^n er jo nemt udregnet i
> decimalsystemet, og man behøver kun et led af atan(1/239) og

Tak for de mange svar

Mvh. Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-12-05 12:50

Scripsit torbenm@app-4.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen)

> Har du nogensinde løst en Rubik-terning, hvor du ikke kendte svaret?

Man kan skille terningen ad og vende en enkelt eller to af
småterningerne. Så roder man den vendte og en anden terning sammen, og
opgaven er nu at hitte ud af hvilken af de to der er i en mulig tilstand.

--
Henning Makholm "There were few families that didn't have at least
one hopeful who, from Reading Day on, was the great

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 19-12-05 14:27

> [...]

> småterningerne. Så roder man den vendte og en anden terning sammen, og
> opgaven er nu at hitte ud af hvilken af de to der er i en mulig tilstand.

Det behøver man ikke at "løse" terningen for at finde ud af. Man kan
"nøjes" med at tælle pariteterne på hjørnerotationer, ombytninger,
osv. Om det i praksis er nemmere, kan dog diskuteres.

Torben

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 14-12-05 16:11

BoBr wrote:
> Pi er også 22/7 dvs. toogtyve syvende dele = 22 divideret med 7.

Du er fuld af løgn!

>Så skal du
> blot finde noget der kan regne med rigtigt mange cifre.
> Alternativ, papir og kuglepen der er ikke nogen ciffer begrænsning
>
> Men det vidste du jo nok.

Vor herre bevares. Alle der tror, at pi er 22/7 er idioter. At pi er
trancendental er BASAL almenviden. Sig mig engang... Er du Bo M
Mogensen?

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 14-12-05 16:14

Kaptajn Morgan wrote:
> trancendental

transcendent for satan!

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-12-05 21:28

Kaptajn Morgan wrote:

> transcendent for satan!

Ellers var det guddommelig tandpleje!

--
| Christian Iversen | And then there was king manylayers, who |
| chrivers@iversen-net.dk | was like a sponge cake. |

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 17-12-05 17:55

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Og det må da også siges, at 3 kun er to ordener mindre eksakt end det
> 3,14, som masser af skolebørn bilder sig ind er eksakt.

3,14 har jeg aldrig hørt som andet end en tilnærmelse. Men min daværende
matematiklærer fortalte mig at der var en fejl i min lommeregner, da jeg
bemærkede at dens indbyggede værdi var forskellig fra den rigtige værdi
af pi: 22/7.

Det er aldrig siden lykkedes mig at finde en lommeregner der virker...

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : John Larsson

Dato : 19-12-05 21:28

torbenm@app-4.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

> [...]
>"nøjes" med at tælle pariteterne på hjørnerotationer, ombytninger,
>osv. Om det i praksis er nemmere, kan dog diskuteres.

Det får mig til at spørge hvor mange forskellige kombinationer der findes
for en normal 81-ruders Sudoku. Med forskellige mener jeg _helt_
forskellige, ikke roterede, spejlvendte eller kombinationer, hvor man blot
har skiftet rundt på tallene!

Er der andre end mig der synes at aviserne, min største erfaring er med
"Tanten", genbruger opgaverne ret friskt, blot med lidt ombyttede tal i
ruderne?

John

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-12-05 21:42

"John" == John Larsson <john_larsson@net.dialog.dk> writes:

> [...]
> for en normal 81-ruders Sudoku. Med forskellige mener jeg _helt_
> forskellige, ikke roterede, spejlvendte eller kombinationer, hvor man blot

Der er 6,670,903,752,021,072,936,960 valide kombinationer. Det til
indeholder alle rotationer, spejlinger, ombytninger og forskydninger,
så hvis du vil dem til livs vil jeg tro at du skal dividere med (4 * 4
* 9! * 9 * 9)

> Er der andre end mig der synes at aviserne, min største erfaring er
> med "Tanten", genbruger opgaverne ret friskt, blot med lidt
> ombyttede tal i ruderne?

Det har jeg ikke lige bemærket.

Se iøvrigt <http://www.afjarvis.staff.shef.ac.uk/sudoku/>

--