Skade på mave og tarm ved intagelse af gla~
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 13-12-05 19:18

Jeg er lige blevet belært om at man kan dø af at spise en teskefuld
fintmalede glasskår. Det fremgik ikke hvordan den skulle skade, og jeg har
lidt svært ved at tro på det.

Er maven ikke belagt med en slimhinde som skal beskytte mod mavesyren og som
samtidtgt beskytter mod ting som glasskår og glaspulver? Tarmen er vel ikke
belagt på samme måde, da der ikke er syre som skal holde ude og den skal
være gennemtrængelig for næringsstoffer, men er den ikke så glat og blød at
den også fint holder til den slags?

Kan man ikke spise en knappenål og få den ud i den anden ende (no phun
intended) uden problemer. Jeg forestiller mig egentlig at det først bliver
ubehageligt lige når den skal ud det sidste stykke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-05 21:25

Jakob Nielsen skrev:

> Jeg er lige blevet belært om at man kan dø af at spise en teskefuld
> fintmalede glasskår. Det fremgik ikke hvordan den skulle skade, og jeg har
> lidt svært ved at tro på det.

Det har jeg læst om i en bog for længe siden. Det var en slags
krimi, og det var angivet som en mordmetode.

> Er maven ikke belagt med en slimhinde som skal beskytte mod mavesyren

Jo, men ikke mod noget så skarpt som glasskår. Hvis man er kommet
til at sluge nogle, skal man spise vat.

> og som samtidtgt beskytter mod ting som glasskår og glaspulver?

Pulveret er mikroskopiske knive.

> Kan man ikke spise en knappenål og få den ud i den anden ende

Som regel sætter den sig på tværs i halsen, men teoretisk kan man
vel være heldig at den går igennem.

> Jeg forestiller mig egentlig at det først bliver ubehageligt
> lige når den skal ud det sidste stykke.

Hvorfor kan du ikke forestille dig det ubehag ved andre passager
undervejs? Mavesækken har lukkemuskler ved indgangen og udgangen.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 13-12-05 21:31

> Det har jeg læst om i en bog for længe siden. Det var en slags
> krimi, og det var angivet som en mordmetode.

Det var faktisk også fra en kriminalroman at min "kilde" har metoden.

> Jo, men ikke mod noget så skarpt som glasskår. Hvis man er kommet
> til at sluge nogle, skal man spise vat.

Seriøst? Er du sikker på at det ikke er gammelt konevrøvl? Det har jeg godt
nok aldrig hørt, og man skal da spise en hel del før man kan forvente at det
pakker glasset ind.

> Pulveret er mikroskopiske knive.

Ja, men netop mikroskopiske. Set i mikroskop er de fleste ting skarpe. Jeg
vil da heller ikke umiddelbart have nogen betænkninger ved at tage sådan
noget glaspulver mellem fingrene og gnide dem mod hinanden. Jeg har aldrig
prøvet, så jeg ved ikke om jeg ville fortryde det, men jeg tror det egentlig
ikke.

> Hvorfor kan du ikke forestille dig det ubehag ved andre passager
> undervejs? Mavesækken har lukkemuskler ved indgangen og udgangen.

Ok, ved udgangen fra mavesækken kunne der vel også være problemer, men jeg
har et billede i hovedet af tarmsystemet som langsomt og glat. Måske jeg
tager fejl, men den med glaspulveret.. hmm.. jeg har ikke rørt ved sådan
noget. Måske du har og kan berette om man skærer sig på det?

Fra : Max

Dato : 13-12-05 23:13

Hej Jakob

> Ja, men netop mikroskopiske. Set i mikroskop er de fleste ting skarpe. Jeg
> vil da heller ikke umiddelbart have nogen betænkninger ved at tage sådan

Der er i det daglige tusindvis af mennesker der indtager knust glas uden
at dø af det. Kokain der sniffes er tilsat knust glas for at det skal rive
slimhinderne op i næsen og gøre suset kraftigere.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-05 23:17

> [...]
> at dø af det. Kokain der sniffes er tilsat knust glas for at det skal rive
> slimhinderne op i næsen og gøre suset kraftigere.

Det kan godt være det har en virkning, men rive i slimhinderne, det gør det
ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 13-12-05 23:33

In article <439f45fd$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Max_Jens@post9.tele.dk.invalid says...

> Der er i det daglige tusindvis af mennesker der indtager knust glas uden
> at dø af det. Kokain der sniffes er tilsat knust glas for at det skal rive
> slimhinderne op i næsen og gøre suset kraftigere.

Det er en myte at kokainpulver tilsættes knust glas. Det giver slet ikke
mening, at det skulle rive op i slimhinderne. Kokainen er i form af et
vandopløseligt salt, og det optages udmærket gennem slimhinden i
bihulerne. Det der ikke opløses, sluges når man synker.

Kokainen blandes derimod ofte med fyldstoffer, f.eks. bagepulver eller
lactose.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Max

Dato : 14-12-05 00:04

Hej Sven

> Det er en myte at kokainpulver tilsættes knust glas. Det giver slet ikke
> mening, at det skulle rive op i slimhinderne. Kokainen er i form af et

OK, men sjovt nok kan man finde oplysningen om glas eller ikke glas
i kokain på selv officielle sider om narkotika på internettet.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 00:45

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Sven

> OK, men sjovt nok kan man finde oplysningen om glas eller ikke glas
> i kokain på selv officielle sider om narkotika på internettet.

Vær ikke naiv. Læger og andre narko-professinelle er ansat til at
drive skrækpropaganda, -
- og pervers uvane med farlige tilsætninger lyder jo skræmmende.

De højtuddannede evner at lyve mere opfindsomt end menigmand

" Megen læsning gør stolt og pedantisk, megen iagttagelse
gør klog, medgørlig og nyttig". Lichtenberg

At min far lærte mig at iagttage - og Glistrup fulgte denne tråd op -
har lært mig mere end de mange lærebøger, der vedr kemi gav mig
klæbehjerne og vedr DNA viste mig hvor opreklameret biokemi er

Fra : Sven Nielsen

Dato : 14-12-05 22:18

In article <439f51eb$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Max_Jens@post9.tele.dk.invalid says...

> OK, men sjovt nok kan man finde oplysningen om glas eller ikke glas
> i kokain på selv officielle sider om narkotika på internettet.

Hmm, har narkohandlerne virkelig oprettet officielle sider med
oplysninger om deres produkter? Det kunne jeg egentlig godt tænke mig at
se.

Selvfølgelig kan det ikke helt udelukkes, at et eller andet fjols har
eksperimenteret med at putte knust glas i sine stoffer, men jeg tvivler
på, at det har været en fornøjelse. Og tænker man lidt over det, giver
det jo slet ikke mening.

Kokainen kan også sagtens skade næsen uden at der er glas i. Det er
selve kokainen, der forårsager betændelse og vævsdød pga. dens
karindsnævrende effekt.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 14-12-05 00:35

Max wrote:

> Der er i det daglige tusindvis af mennesker der indtager knust glas uden
> at dø af det. Kokain der sniffes er tilsat knust glas for at det skal rive
> slimhinderne op i næsen og gøre suset kraftigere.

Jeg har læst lidt om det tidligere, der var begrundelsen, at glasset
skar hul ind til blodbanerne i næsen og kokainen derved kom direkte i
blodet.

Har set eksempler på folk der har "mistet" den midterste del af næsen
efter års forbrug af kokain.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

http://www.bevargruppeeksamen.dk

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-12-05 15:35

Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk> wrote in

> [...]
> blodet.
>
> Har set eksempler på folk der har "mistet" den midterste del af næsen

Det har ingen positiv effekt ift. optagelsen, da evt. blod hurtigt vil
koagulere og omslutte kokainen.

Næseskillevæggen kan perforeres efter længere tids brug pga. kokainens
vasokontraherende virkning der leder til manglende ilt-/næringsstof-
tilførsel.

--
Simon H. Pedersen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 00:40

> [...]
> skal rive
> slimhinderne op i næsen og gøre suset kraftigere.

Mon ikke glasskårene her kan genfindes i snot, og fimrehårs udstødning
pakker det skarpe ind, så det mærkes minimalt?

Den absurde myte om, at kondomer kan briste eller skades af skarpe
negle, illustreres af hvordan alt skarpt glider i smør, når omgivet af
slim.

For at bryde selv et gammelt mørt kondom skal der ske lokal
længdeforøgelse på over ti gange . du kan sætte kondomet sjusket på så
det glider af, men det er udokumenteret at noget menneske har kunne
skade et kondom der flyder i slim, dvs mindste modstands vej fører til
at træk fordeler sig over hele den elastiske membran og aldrig bliver
så stort lokalt som det bliver når nål punkterer. Leg med balloncer og
se hvor svært det er at smadre dem med en skarp negl

Lægemiddel-industrien har politisk magt og har derfor fået
bøsseorganisationer til at mistænkeliggøre konkurenten til ppillen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-05 21:38

Jeg har to gange i mit liv taget en bid af et ølglas, tygget grundigt, og
skyllet efter. Det største ubehag ligger i at guldtanden mærker ru i lang
tid. Pulveret havde ikke en skarp smag, men gav en øjeblikkelig
tørstfornemmelse. Passede fint med det vi var igang med, og lysten til at få
skyllet 'sandet' væk. Og tygget glas er ca. det samme som sand: ganske
ufarligt. Det var iøvrigt sjovt at konstatere at man kan 'køre' glasskår
rundt i munden uden at skære sig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 00:30

"Jakob Nielsen" <snail@road.rain.no.mail> wrote in message
> [...]
> bliver
> ubehageligt lige når den skal ud det sidste stykke.

Vor genialt og nuanceret virkende peristaltik har helt sikkert
mekanismer så nålen ikke sætter sig på tværs ved passage gennem den
afsluttende ringmuskel.
Måske velfungerende kroppe oftest klarer en skefuld glasskår, men jo
flere skarpe genstande, jo større risiko