Helium
Fra : Claus Skaarup

Dato : 13-12-05 18:12

Et lille spørgsmål:

Hvorfor giver inhalering af helium/ballongas den sjove, spæde stemme?

--
M.v.h. Claus
www.skaarup.nl

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-05 18:50

Claus Skaarup skrev:

> Hvorfor giver inhalering af helium/ballongas den sjove,
> spæde stemme?

Ifølge <http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046724740.53> skyldes det
at stemmelæberne vibrerer hurtigere på grund af den lette gasart. Men
ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
»lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : LR

Dato : 13-12-05 21:05

> [...]
> ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
> »lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.

Stemmebåndene vibrerer hurtigere jo mindre modstand den omkringliggende gas
yder og en let gas yder mindre modstand end end tung.

Der gælder også, at en lavere modstand giver større lydhastighed. Derfor er
link 2 indirekte rigtig. Men det er ikke den højere lydhastighed i sig selv,
der giver den lyse stemme. Frekvensen i heliumet og i luften er ens og
ændrer sig ikke ved overgangen mellem de to gasser.

For væsker er det mere kompliceret da væskens kompressionsevne også spiller
ind. For gasser er kompressionen næsten ens, derfor har kun densiteten
betydning.

Mvh,

Lasse

Fra : Sven Nielsen

Dato : 13-12-05 21:03

In article <439f09e1-bdaf2ac2-1668-4261-a25c-cd3bb368030c@news.szn.dk>,
klaus@seistrup.dk says...

> [...]
> ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
> »lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.

Den første forklaring er noget vås. Den anden er korrekt. Faktisk kan
man høre, at stemmelæberne vibrerer med samme frekvens, selv om man har
inhaleret helium, idet grundtonen i stemmen faktisk er uændret. Det er
resonanserne i struben, der ændrer frekvens pga. den høje lydhastighed i
den lette gasart.

Man kan opleve den modsatte effekt ved at tale med en tung gas i
lungerne, f.eks. svovlhexaflorid. Den gas er ligesom helium ugiftig, men
ufarligt er det dog ikke, da den fortrænger ilten, så man risikerer
kvælning.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-12-05 21:15

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> lungerne, f.eks. svovlhexaflorid. Den gas er ligesom helium ugiftig, men
> ufarligt er det dog ikke, da den fortrænger ilten, så man risikerer

Man bliver vel også kvalt ved at stå i et rum fyldt med helium?

--
| Christian Iversen | Horses would come upstairs. Not to play |
| chrivers@iversen-net.dk | cards necessarily |

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-12-05 22:29

> Man bliver vel også kvalt ved at stå i et rum fyldt med helium?

Ja, men er lungerne fyldt med helium, så åben munden og det flyver ud. Er
gassen tung, så skal du stå på hovedet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-05 00:51

Jakob Nielsen skrev:

> Ja, men er lungerne fyldt med helium, så åben munden og det flyver ud.

Da ikke hvis man står i et rum fyldt med helium.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 19-12-05 07:53

> Da ikke hvis man står i et rum fyldt med helium.

Jeg fik ikke formuleret det tydeligt, kan jeg nu se. Det jeg mente var
Ja, man bliver kvalt i et fyldt rum, men hvis man bare har lungerne fyldt
(og ikke er i et fyldt rum), så kan det flyve ud.
Det var som ment som kontrast til den tunge gas.
Beklager den uklare formulering.

Fra : Christian Iversen

Dato : 22-12-05 12:27

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> (og ikke er i et fyldt rum), så kan det flyve ud.
> Det var som ment som kontrast til den tunge gas.

Godt så.

Men jeg har stadig lidt svært ved at tro på det. Hvis man tømmer lungerne så
meget man kan er der 1.5L gas/luft tilbage, ikke sandt? (husker jeg
rigtigt?) Når man så trækker vejret må denne 1.5L gas jo fortyndes med 4.5L
luft, for at give lungevolumen på 6L.

Nu er spørgsmålet så om gassen er for tung til at blive udåndet ved hurtigt
at tømme lungerne. Det må komme an på gassen, men i hvert fald kan ingen
magisk gas forhindre at de 4.5L luft når lungerne. Sætter de 1.5L sig i de
yderste forgreninger hvor ilten optages? I så fald er der ganske givet et
problem.

... jeg har stadig ikke lyst til at prøve

--
| Christian Iversen | And they start softly-softly-catchy-monkey |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-05 21:21

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> ifølge <http://home.ringnett.no/lars.finsen/Helium.htm> skyldes det at
> »lydhastigheten i helium er rundt 965 m/s, mot 333 m/s for luft«.

Om en frekvens rammer vores ører med 300 eller 900 m/s, gør ingen
forskel. Det må være stemmebåndene der svinger hurtigere når
frekvensen er højere.

Så er det vel omsonst at diskutere om de kan det fordi luften er
let eller fordi den kan bevæge sig hurtigt.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-05 21:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Om en frekvens rammer vores ører med 300 eller 900 m/s, gør ingen
> forskel.

Nej, men er der ikke en relation mellem frekvens, bølgelængde og hastighed?

Så vidt jeg husker er f×l=v, hvor f er frekvensen, l er bølgelængden og
v er bølgehastigheden. Hvis altså hastigheden øges, bliver frekvensen
større for den samme bølgelængde. Det er for lang tid siden jeg har haft
fysik til at jeg kan gennemskue bølgelængdens betydning i denne sammenhæng.

> Det må være stemmebåndene der svinger hurtigere når frekvensen er
> højere.

Ja, det er definitionen på frekvens.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-05 21:58

Jeg skrev:

> Det er for lang tid siden jeg har haft fysik til at jeg kan
> gennemskue bølgelængdens betydning i denne sammenhæng.

På <http://physics.about.com/cs/acoustics/f/heliumvoicesque.htm> forklares
det at der dannes stående bølger med knudepunkter i hals og svælg, og at
frekvensen af resonansen er ca. 2,5 gange større i helium end i luft pga.
forskellen i bølgehastighed. Bølgelængden er selvfølgelig konstant.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-05 22:01

Jeg skrev:

> [...]
> og svælg, og at frekvensen af resonansen er ca. 2,5 gange større i
> helium end i luft pga. forskellen i bølgehastighed. Bølgelængden

En lignende forklaring kan findes på
<http://www.helium.com/students/faq.html#voice>

Mvh,

Fra : Sven Nielsen

Dato : 13-12-05 22:29

In article <439f3418-3e176d09-91b8-4ff6-bf03-1010d45cc728@news.szn.dk>,
klaus@seistrup.dk says...

> Ja, det er definitionen på frekvens.

Nej, det er noget vås at stemmebåndene svinger hurtigere.

Med venlig hilsen Sven.