NaCl i spildevandet?
Fra : Q

Dato : 12-12-05 10:20

Jeg havde en snak med chefen igår omkring udledning af salt i spildevandet
fra min arbejdsplads.. Der skal regnes på økonomien i at renovere noget
udstyr for at reducere spildet...

Såvidt jeg kan lure påvirker det ikke COD-tallet, men i og med at der
udledes en "god slat" kan det ses på chlorid-indholdet i spildevandet, som
vistnok i forvejen er rimeligt højt pga. brug af chlorholdige rengørings- og
desinfektionsmidler..

Et konkret eksempel:

Der udledes 500 m3 spildevand pr døgn

Inden renovering udledes godt 100 kg NaCl pr døgn.
Efter renovering udledes 0 kg NaCl pr døgn

Den totale udledning af NaCl er dog noget større, men dette er hovedkilden,
men også det dyreste at ændre på..

Såvidt jeg har forstået spiller Cl-indholdet i spildevandet en rolle for den
afgift virksomheden betaler for udledning af spildevand.

Er der nogen der kan forklare hvilke nøgletal ( COD, PE, BI5 og hvad de
ellers hedder ) der påvirkes af chlorid, og evt. i hvilken retning ?

/peter

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 12-12-05 16:55

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> [...]

> Er der nogen der kan forklare hvilke nøgletal ( COD, PE, BI5 og hvad de
> ellers hedder ) der påvirkes af chlorid, og evt. i hvilken retning ?

Jeg har ikke umiddelbart en liste over aktuelle nøgletal, men jeg tror at
saltindholdet bliver vurderet i sig selv, .. altså at der er reglere for,
hvor meget salt der må udledes. Det er muligvis salt-forureningen fra
vejsalt som gør at 'paraderne er løftet højt', men jeg må indrømme at jeg
ikke kender omfanget af industriel NaCl-forurening, og om hvor berettiget
begrænsningerne er. Jeg vil antage at generelle salt-problemer er geografisk
betinget, men om det afspejles i lovgivningen ved jeg ikke.
Jeg har svært ved at vurderer hvad i udleder, men i tilstrækkelige mængder
får salten indflydelse på den biologiske omsætning i det forurenede vand.

Carsten

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 12-12-05 17:44

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
Snip
> [...]
> hvor meget salt der må udledes. Det er muligvis salt-forureningen fra
> vejsalt som gør at 'paraderne er løftet højt',

Hvilket så får mig til at spørge: Hvad sker der egentlig med de tonsvis af
vejsalt der bruges hvert år! Bindes det i jorden omkring rabatterne, eller
vaskes det med årene helt ned i vores grundvand, og i fald. Hvor lang tid
tager den proces???

/ Michael...

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 12-12-05 18:20

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vaskes det med årene helt ned i vores grundvand, og i fald. Hvor lang tid

Enten føres saltet med dræn og afløb eller også perkolerer det mod
grundvandet. Du har et førstehånds kendskab til, hvor let opløseligt det er.
Jeg ved ikke i hvor høj grad beplantning langs veje påvirkes, eller om
natrium og chlorid separerer og indgår i den forhåndenværende kemi. Hvis du
blander salt og ler vil leret umiddelbart ændre egenskaber.

Grundvandets dybde og kvaliteten af det overliggende dække afgør
gennemstrømningstid - med sand og ler som to yderpunkter kan det variere fra
måske dage til mange år.

Carsten

Fra : Q

Dato : 13-12-05 00:48

> [...]
> saltindholdet bliver vurderet i sig selv, .. altså at der er reglere for,

Iflg. den Miljø-ISO der køres efter på stedet skal rensningsanlægget
underrettes hvis der sker udslip af over 200 kg udover det sædvanlige
spild...

Jeg vil tro det daglige spild ( + evt. udslip ) er omkring 150 kg totalt
set, så det er da en sjat..

> [...]
> ikke kender omfanget af industriel NaCl-forurening, og om hvor berettiget

Vejsalt har formentlig en stor del af skylden, men alligevel er de ikke ret
vilde med større udslip nede på rensningsanlægget

> [...]
> får salten indflydelse på den biologiske omsætning i det forurenede vand.

Der er pænt med organisk materiale - specielt sukker- og proteinstoffer,
godt med NaOH ( neutraliseres til pH~7 med HNO3 ), lidt brintoverilte ( hvis
det da ikke er "feset" af ) og rester af chlor.. Hvis du ikke har gættet
det, snakker vi om en fødevarevirksomhed..

/peter